Iselijah Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 Jeg har litt problemer meg R (som jeg ikke er så dreven i), som jeg håper noen kan hjelpe med:) Jeg skal generalisere dagsobservasjoner til ukesobservasjoner. Alt går fint frem til koden: for (i in 0:369){ UkeKvm[(i+1)] <- if(sum(Antall[(7*i+1):(7*i+7)]) > 0) {sum(KvmPris[(7*i+1):(7*i+7)]) / sum(Antall[(7*i+1):(7*i+7)])} else {UkeKvm} } Feilmeldingen er: Error in if (sum(Antal[(7 * i + 1):(7 * i + 7)]) > 0) { : Missing value where true/false needed. Noen som ser hva jeg misser? Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 Tell parentesene dine. Tipper det skal være ))>0 istedenfor )>0 Lenke til kommentar
Iselijah Skrevet 31. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2013 Tell parentesene dine. Tipper det skal være ))>0 istedenfor )>0 Tell parentesene dine. Tipper det skal være ))>0 istedenfor )>0 Parantesene i "if"-argumentet stemmer som de er. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Parantesene i "if"-argumentet stemmer som de er. Hmm. Javisst. Det ser ut som at det ikke var jeg som telte riktig. Kan det være at sum(Antall[(7*i+1):(7*i+7)]) kan bli lik 0? I såfall så vil du ha en division by zero som gjør at fi-en blir NA istedenfor true eller false. Lenke til kommentar
process Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Uten å titte på selve utrykket så sier feilmeldingen sier Antal[], mens koden bruker Antall[]. (Enkel vs. dobbel konsonant) Kan det ligge her, eller er den en feilpaste? Lenke til kommentar
Iselijah Skrevet 1. april 2013 Forfatter Del Skrevet 1. april 2013 Hmm. Javisst. Det ser ut som at det ikke var jeg som telte riktig. Kan det være at sum(Antall[(7*i+1):(7*i+7)]) kan bli lik 0? I såfall så vil du ha en division by zero som gjør at fi-en blir NA istedenfor true eller false. Den skal minst bli 7, så tror ikke det er der feilen ligger. Har dog prøvd å starte indekseringen fra forskjellige tall, bare for å se om det hjelper, men får stadig samme feilmelding :/ Uten å titte på selve utrykket så sier feilmeldingen sier Antal[], mens koden bruker Antall[]. (Enkel vs. dobbel konsonant) Kan det ligge her, eller er den en feilpaste? Det er en glipp. Kopierte ikke feilmeldingen, men skrev den inn selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå