Gå til innhold

Bibelens opphav, innhold og historie

Anbefalte innlegg

Mye fin sort-hvitt tenking på en tidlig mandag morgen. Hvor mange kriger har det vært, og hvor mange har vi pågående, der striden handler om "penisstørrelser"? Jeg finner ikke en eneste en

Noen gode forslag?

Åhh, hvis du kobler inn tenkeren et øyeblikk så pågår det fremdeles en stridighet i Irland over den samme gudens penis størrelse... Resten gidde jeg ikke å finne til deg, du må gjøre litt selv. At du TROR det ikke har foregått eller foregår stridigheter over guders penis størrelser (eller skjønte at det var i overført betydning jeg skrev akkurat det...) så vil jeg vel si at du har et problem... Eller at du er villig til å male et glansbildet over dette problemet fordi du selv tror eller noe slikt....
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

... Som tidligere nevnt i tråden var Jesus til og med tilhenger av konseptet "å eie slaver" og så på dette som positivt,...

Du IceBlitz,

"Lite opplyste, bombastiske meninger uten rot i virkeligheten, nekter å innse feil til tross for at det de gjør/ sier helt åpenlyst er feil, forstår ikke ironi, fordømmende til noe, men er i neste øyeblikk ikke bedre selv...."

IHS, hvorfor dummer du deg så loddrett ut?

Du siterte meg, som igjen bare faller tilbake på deg.

Men siden du er så dum og trangsynt skal jeg gjøre det enkelt for deg.

-However, you may purchase male or female slaves from among the foreigners who live among you. You may also purchase the children of such resident foreigners, including those who have been born in your land. You may treat them as your property, passing them on to your children as a permanent inheritance. You may treat your slaves like this, but the people of Israel, your relatives, must never be treated this way. (Leviticus 25:44-46 NLT)

Hvordan får du et sitat fra gamletestamente (jødedommen) til å bli noe Jesus Kristus er enig i ? Vet du ikke at de kristne gikk bort fra jødedommen og ikke deler syn på et hav av ting med jødene ?

Som du vil, nye testamente:

Paul's violation of the Mosaic Code on slavery:......

Hvorfor tror du det Paulus har sagt om slaver, er noe Jesus Kristus er enig i ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Åhh, hvis du kobler inn tenkeren et øyeblikk så pågår det fremdeles en stridighet i Irland over den samme gudens penis størrelse... Resten gidde jeg ikke å finne til deg, du må gjøre litt selv. At du TROR det ikke har foregått eller foregår stridigheter over guders penis størrelser (eller skjønte at det var i overført betydning jeg skrev akkurat det...) så vil jeg vel si at du har et problem... Eller at du er villig til å male et glansbildet over dette problemet fordi du selv tror eller noe slikt....

hvis du kobler inn tenkeren et øyeblikk .... ;)

Spar meg for den typen generaliseringer, er du snill

Jeg har vel jaggu fulgt med på nordirland-konflikten selv (har tross alt vokst opp med den sjitkonflikten), og den handler mindre om religion, og mest om et storbritannia som ikke ville innse at verden forandret seg

Lenke til kommentar

Nei, vi hadde hatt en ting mindre å kranglet om! Den dagen folk slutter å krangle om penis størrelsene på gudene sine (bare innad i kristendommen er det over 40 000 forskjellige penis størrelser for den ene og samme gud...) og heller bruker felles viten og kunnskap har verden tatt et stort skritt nærmere fred....

Isteden driver folk å forfølger og dreper andre fordi de tror på disse inbilte påstandene fra disse imaginære gudene, en tro som aldri har evnet å lage annet enn intoleranse og hat, så nei, her er jeg ikke enig med deg. Fjerner vi religion har vi fjernet en stor kreftsvulst på menneskeheten, for hva godt har EGENTLIG kommet ut av troen på disse imaginære gudene enn nettopp intolaranse og hat?

Disse som bruker religion til sin vante fordel eller misbruker den burde ha blitt borte, da hadde årsaken til kreftsvulsten forsvunnet. Det er ikke religion det er noe feil med, men det er hvordan en bruker den som er essensielt. Til tross for at jeg studerer cellebiologi og andre vitenskapelige fag så kan jeg likevel forstå at religion også kan brukes til det positive. Både for meg (reflekterer) og andre (hvordan forholde seg til andre på en bedre måte), for eksempel. Om en føler seg avslappet av å dra til kirken å be, da kan en gjøre det uten at andre skal miste respekt for den personen. Om den personen går hjem igjen og starter en debatt mot evolusjonsteorien grunnet sin tro, da er en iferd med å misbruke religionen. Psykologisk sett kan tro fungere både som en god og dårlig forsvarsmekanisme, mye av religiøsitet kan forklares psykologisk. Hvorvidt en dårlig psykologisk dynamikk er finjustert eller spredt er irrelevant, du finner psykopatologisk atferd som forårsaker mye plager innenfor medisin, salg, media, industri etc. Der kunnskap innenfor disse områdene blir misbrukt i henhold til å skaffe seg goder selv. Tar du vekk religion vil slike personer finne seg noe annet å spre ulykke med.

Lenke til kommentar

hvis du kobler inn tenkeren et øyeblikk .... ;)

Spar meg for den typen generaliseringer, er du snill

Beklager, kun en utrykksmåte som jeg brukte fordi det så ut som du sjaltet ut alle slike konflikter fordi du ikke ville se dem...

Jeg har vel jaggu fulgt med på nordirland-konflikten selv (har tross alt vokst opp med den sjitkonflikten), og den handler mindre om religion, og mest om et storbritannia som ikke ville innse at verden forandret seg

Veeeel, tipper at den hadde vært mye mindre den konflikten om religion var utelukket fra den... For å si at religion IKKE har noen skyld what so ever som konflikts skaper tror jeg ikke du vil være med på, rett og slett fordi de selv skjønner at religion har mye av skylden i en rekke konflikter i verden...
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Beklager, kun en utrykksmåte som jeg brukte fordi det så ut som du sjaltet ut alle slike konflikter fordi du ikke ville se dem...

Veeeel, tipper at den hadde vært mye mindre den konflikten om religion var utelukket fra den... For å si at religion IKKE har noen skyld what so ever som konflikts skaper tror jeg ikke du vil være med på, rett og slett fordi de selv skjønner at religion har mye av skylden i en rekke konflikter i verden...

For all del, du har ikke særlig å beklage - det er nok jeg som hadde et lite raptus kalt "grunneleggende irritasjon", så legg det på munkekappen min, du ... :p

Har nettopp gjort meg ferdig med to timer veiledning på dhamma - nærmere bestemt "karma", som igjen betyr "aktiv handling" - altså det at karma ikke er noe mystisk, men handler om hva du selv gjør med situasjonene som dukker opp, og at de handlingene du iverksetter også former din egen skjebne. Helt basic fornuft altså

Og veilederen sneiet innom kristendom/islam og nevnte at de manglet egentlig metoder som driver folk til å bli fredelige. Sånn som jeg erfarer det med å følge praksisen. Det er helt umulig å få fremskritt hvis man ikke følger dette, og alt handler om deg selv og hva du gjør for å fjerne eget hat og fordommer og negativ tenkning, fordi disse negative aspektene vil hindre deg å å bli "opplyst" - det lar seg rett og slett ikke gjøre

Så jeg er fremdeles like forundret over å se alle disse andre troende, som bruker stygge metoder og midler for å vinne diskusjoner om sin egen tro. Og bare det å være så sinna at man vil diskutere troen, er helt motsatt av å følge et fredelig og godt budskap. Hvordan får de det til, jeg klarer ikke det samme. Det stopper helt av seg selv. Men kanskje det er sånn at man ikke finner "gode troende" på diskusjonsforaer, men man finner bare illsinte fundamentalister.

Har ikke vært i en kirke på over tredve år - kanskje man må innom å se hva de egentlig holder på med - det vil si; hvis nå man er velkommen da ...

Uannsett, ha en fin dag - carpe diem, og si for all del i fra om du blir "opplyst" i løpet av dagen. Det vil jaggu være et skikkelig slag i trynet på meg hvis du klarer det før meg ... :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...