Gå til innhold

Bibelens opphav, innhold og historie


Anbefalte innlegg

Tusen takk for "utbruddet" ditt.

 

Helt i orden, du skrev bare det alle vi andre opplyste har tenkt selv en stund.... :)

 

Takk for støtten. Det er virkelig ikke greit å fyre løs med så mange personangrep som jeg har gjort det siste døgnet, men all saklig diskusjon er helt meningsløs. Jeg fikk varsling om svar fra IHS i to tråder samtidig, denne og i "Er Sharialoven et forsøk på å gjeninnføre Moseloven som de kristne er satt fri fra?" og begge var så bak mål og så selektivt besvart, kombinert med flere år der denne adferden har pågått, at det svartnet for meg totalt i begge tråder.

 

Det er ikke troen eller forkynnelsen som provoserer meg. Det er idiotien og den typen idioter han presenterer... og det fakta at idioter kan, med sin idioti, sitte helt ukritisk å tro at de vet best. Det er helt forferdelig og forklaring på mye av problematikken på denne planeten. Det finnes ingen løsning på det heller når dette blandes med arroganse og mentale forsvarsmekanismer. :no:

 

Nå er jeg uansett ferdig med denne brukeren for godt og det er en lettelse å ikke vite, eller bli utsatt for, hva han faktisk har respondert til meg, spesielt når jeg vet at det meste av det jeg skrev er over hans fatteevne og dermed ikke blir tatt til etterretning. Jeg ser, i andres innlegg her, at han fortsetter på samme måte og han har kanskje ikke noe valg. Noe annet vil være å innse nederlag og det vil koste han mye etter så mange år med denne type adferd på dette forumet, og sikkert andre plasser også.

 

Det er bare tragisk...

 

Jaja... ferdig med IHS nå. Back to reality! :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du beveget deg bort fra sakens kjerne, den vestlige verden er positiv pga. sin kristne kulturarv

Les en gang til du. Her er logikken i din påstand: Den vestlige verden er positiv. Den vestlige verden har en kristen kulturarv. Ergo: En kristen kulturarv gjør at den vestlige verden er positiv.

 

Dette er et feilresonnement av følgende grunn, som jeg påpekte: Land i andre deler av verden er positive. Disse landene har ikke en kristen kulturarv. Ergo: Du har ikke påvist noe kausalt forhold mellom kristen kulturarv og at land er positive.

 

Mor Åse er ikke en sten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva som skjer eller ikke skjer i lille Norge, har ingen betydning for hva som har skjedd med hele den vestlige verden pga. kristendommen, RWS

Nei, for tenk hvor fredelig verden hadde vært om kristen hadde latt være å stikke dette jødeliket på korset opp i ræva på folk...

 

At hva som skjer i lille Norge ikke har noen betydning vet jeg (rent bortsett fra at ateister borte i USA titt og ofte peker på Norge og Sverige når kristene biggotter påstår at ting går rett til helvette hvis man ikke tror på mytene om jesus, for å vise hvor feil de tar...), men avkristningen skjer ikke bare i Norge, men i stor grad i hele europa og ellers i verden tar folk til vettet og velger bort disse overtrosike ørken mytene du tror på. At de stapper inn alskens new age crap istedenfor kan jeg godt være enig i, men jeg tror allikevel ikke at det er så skadelig som å tro på disse gamle ørken mytene allikevel. Men kriostendom er i aller høyeste grad på tapende front i europa, det ser man over alt og det har ingenting med muslimer å gjøre, da de taper enda fler tilhengere enn krisetndomi prosent av de muslimene som kommer hit...

 

Flere og flere bekjenner seg ikke religiøse IHS og det er en grunn til det og den grunnen heter opplysthet.... Du burde prøve det selv en dag...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, for tenk hvor fredelig verden hadde vært om kristen hadde latt være å stikke dette jødeliket på korset opp i ræva på folk...

 

At hva som skjer i lille Norge ikke har noen betydning vet jeg (rent bortsett fra at ateister borte i USA titt og ofte peker på Norge og Sverige når kristene biggotter påstår at ting går rett til helvette hvis man ikke tror på mytene om jesus, for å vise hvor feil de tar...), men avkristningen skjer ikke bare i Norge, men i stor grad i hele europa og ellers i verden tar folk til vettet og velger bort disse overtrosike ørken mytene du tror på. At de stapper inn alskens new age crap istedenfor kan jeg godt være enig i, men jeg tror allikevel ikke at det er så skadelig som å tro på disse gamle ørken mytene allikevel. Men kriostendom er i aller høyeste grad på tapende front i europa, det ser man over alt og det har ingenting med muslimer å gjøre, da de taper enda fler tilhengere enn krisetndomi prosent av de muslimene som kommer hit...

 

Flere og flere bekjenner seg ikke religiøse IHS og det er en grunn til det og den grunnen heter opplysthet.... Du burde prøve det selv en dag...

 

Om gud ikke fantes hadde folk funnet seg noe annet å krangle om, det er slik gud skapte oss.

Lenke til kommentar

Ikke bare noen få diktatorer eller krigsforbrytere, men alle opprørere og alle som har støttet opp om urettferdigheten vil bli fjernet når Gud ødelegger all falsk religion. Og når han deretter iverksetter sin Harmageddon-krig. Guds sønn vil dessuten fjerne den innflytelse som usynlige skapninger, skapninger utenfor jorden, øver på menneskene for å påvirke dem til å gjøre det som er galt. Vi sikter ikke til noen eiendommelige, kjødelige skapninger på mars eller på en annen planet i verdensrommet.

 

Vi sikter til de usynlige makter som bibelen omtaler Satan Djevelen og hans forbundsfeller blant åndeskapningene. ( ef 6:6:12 ) Du har i vår tid sett beviser for hvordan de har øvd sin innflytelse på menneskene og fått dem til å gjøre seg skyldig i voldshandlinger og blodsutgytelser som en ikke finner noe sidestykke til. Kongen i Guds rike har makt til å gjøre det som vitenskapsmennene med sine kjernefysiske våpen aldri ville kunne klare å uskadeliggjøre slike demoniske makter. ( Åp 20: 1-3 )

Lenke til kommentar

Ikke bare noen få diktatorer eller krigsforbrytere, men alle opprørere og alle som har støttet opp om urettferdigheten vil bli fjernet når Gud ødelegger all falsk religion. Og når han deretter iverksetter sin Harmageddon-krig. Guds sønn vil dessuten fjerne den innflytelse som usynlige skapninger, skapninger utenfor jorden, øver på menneskene for å påvirke dem til å gjøre det som er galt. Vi sikter ikke til noen eiendommelige, kjødelige skapninger på mars eller på en annen planet i verdensrommet.

 

Vi sikter til de usynlige makter som bibelen omtaler Satan Djevelen og hans forbundsfeller blant åndeskapningene. ( ef 6:6:12 ) Du har i vår tid sett beviser for hvordan de har øvd sin innflytelse på menneskene og fått dem til å gjøre seg skyldig i voldshandlinger og blodsutgytelser som en ikke finner noe sidestykke til. Kongen i Guds rike har makt til å gjøre det som vitenskapsmennene med sine kjernefysiske våpen aldri ville kunne klare å uskadeliggjøre slike demoniske makter. ( Åp 20: 1-3 )

 

Prøvd deg på fantasybøker som ikke går under kategorien reiligion? Greit med litt variasjon :)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ikke bare noen få diktatorer eller krigsforbrytere, men alle opprørere og alle som har støttet opp om urettferdigheten vil bli fjernet når Gud ødelegger all falsk religion. Og når han deretter iverksetter sin Harmageddon-krig. Guds sønn vil dessuten fjerne den innflytelse som usynlige skapninger, skapninger utenfor jorden, øver på menneskene for å påvirke dem til å gjøre det som er galt. Vi sikter ikke til noen eiendommelige, kjødelige skapninger på mars eller på en annen planet i verdensrommet.

 

Vi sikter til de usynlige makter som bibelen omtaler Satan Djevelen og hans forbundsfeller blant åndeskapningene. ( ef 6:6:12 ) Du har i vår tid sett beviser for hvordan de har øvd sin innflytelse på menneskene og fått dem til å gjøre seg skyldig i voldshandlinger og blodsutgytelser som en ikke finner noe sidestykke til. Kongen i Guds rike har makt til å gjøre det som vitenskapsmennene med sine kjernefysiske våpen aldri ville kunne klare å uskadeliggjøre slike demoniske makter. ( Åp 20: 1-3 )

 

Jeg jobbet med en god kollega som sa omtrent akkurat det samme, og så klart ble han også ødelagt av sitt eget hat. Det mest tragiske var at han klarte å påføre mange andre uskyldige vesener unødige og store lidelser samtidig. Han var meget sikker i sin sak og sin måte å se den viktigste "sannheten" på, og selv om man så faresignalene, og flere ganger reddet han fra direkte skadeverk, fortsatte han til det ble fullstendig tragedie.

 

Jeg er veldig glad i det mennesket og har mange ganger beundret hans andre kvaliteter, men livredd hans måte å utøve konsekvent akkurat bokstav for bokstav denne nifse troen på.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Om gud ikke fantes hadde folk funnet seg noe annet å krangle om, det er slik gud skapte oss.

 

Det er den beste onelinern jeg har sett på en god stund (den kommer jeg til å låne, flere ganger)

 

Takk så myket

 

:)

Lenke til kommentar

Ikke bare noen få diktatorer eller krigsforbrytere, men alle opprørere og alle som har støttet opp om urettferdigheten vil bli fjernet når Gud ødelegger all falsk religion. Og når han deretter iverksetter sin Harmageddon-krig. Guds sønn vil dessuten fjerne den innflytelse som usynlige skapninger, skapninger utenfor jorden, øver på menneskene for å påvirke dem til å gjøre det som er galt. Vi sikter ikke til noen eiendommelige, kjødelige skapninger på mars eller på en annen planet i verdensrommet.

 

Vi sikter til de usynlige makter som bibelen omtaler Satan Djevelen og hans forbundsfeller blant åndeskapningene. ( ef 6:6:12 ) Du har i vår tid sett beviser for hvordan de har øvd sin innflytelse på menneskene og fått dem til å gjøre seg skyldig i voldshandlinger og blodsutgytelser som en ikke finner noe sidestykke til. Kongen i Guds rike har makt til å gjøre det som vitenskapsmennene med sine kjernefysiske våpen aldri ville kunne klare å uskadeliggjøre slike demoniske makter. ( Åp 20: 1-3 )

 

 

Nå er ikke jeg noen språkprofessor, men fant en ytring om hva som kanskje definerer ordet "dum" ganske bra.

 

"Lite opplyste, bombastiske meninger uten rot i virkeligheten, nekter å innse feil til tross for at det de gjør/ sier helt åpenlyst er feil, forstår ikke ironi, fordømmende til noe, men er i neste øyeblikk ikke bedre selv...."

 

 

Nå kjenner jo ikke jeg deg, men jeg kjenner igjen mye av ovennevnte sitat i det du sier.

Det jeg ikke helt skjønner med dere kristne mennesker er at dere klarer å si så mye overtroisk og huleboersk på en gang uten å engang vise en følelse av flauhet eller skam.

 

Og slik jeg tenker må man kanskje være reflektert og opplyst for å føle skam når man sier noe dumt, og den som derfor sier så mye dumt på en gang er kanskje da definitivt dum? Det kommer selvfølgelig an på alder og hvor mye livserfaring man har. Var kristen jeg, helt fram til jeg så hvordan verden egentlig var og hvordan ting egentlig fungerer, i kontrast med de gamle og primitive mytene man fikk lære om fra Bibelen. Så om du bare har levd få år på denne jorden forstår jeg ditt utsagn veldig godt, men dersom du har klart å leve gjennom 30-40-50 år i vårt moderne samfunn uten å skjønne at det du nettopp sa virker dumt vil jeg påstå at du er dum, teknisk sett.

 

Dette er ikke et personangrep, for jeg er ikke sur på deg og har ingen fordommer. Jeg bare beskriver deg jeg oppfatter som din karakter utifra hvordan du ytrer deg.

 

Om dette treffer en spiker hos deg betyr det at du, som meg, har potensialet til å utvide ditt sinn til noe litt bredere enn det å blindt tro på humbug mytene som står i Bibelen. Bibelen er skrevet av mennesker for å kontrollere masser og/eller å tilegne seg makt blant en eller flere masser.

 

Jeg har en tro jeg, og jeg tror på at det finnes en større kraft enn meg (Gud om du vil), men det går streken. Jeg har tatt et valg om å tro at Gud er godsinnet, og derfor velger jeg å ta totalt avstand fra all religion som avler frem så mye ondt.

 

Jeg tror på all vitenskap, jeg tror på stringteori og har stor interesse for kvantefysikk, fordi det er ingenting som tilsier at eksistensen av en større kraft ikke er forenlig med vitenskap, annet enn det som står i Bibelen. Som jeg igjen nevner er skrevet av mennesker. Som tidligere nevnt i tråden var Jesus til og med tilhenger av konseptet "å eie slaver" og så på dette som positivt, ifølge Bibelen. Mer trenger jeg ikke å si om saken, alle burde skjønne at Bibelen, eller hvertfall store deler av den er sludder og pølsevev.

 

Å ha tro er fint, det kan gi håp og trøst hos flere.

Men å praktisere de mange trosretningene man finner i dagens religion er galskap, og en stor årsak til verdenskonflikter og krig.

 

Tenk bare på hvor mye forferdelig som har skjedd pga trosforskjellene mellom palestinere og jøder. Eller så mye vondt som kristendommen har forårsaket for alle som ikke trodde på den tidligere. Man ble drept i mange tilfeller om man ikke var troende. Derfor ble det fort mange troende, og nå som man har religionsfrihet og friheten til å avstå religion ser man jo hvor fort antallet religiøse synker.

 

Det er forskjell på kjent religion og tro. Sistnevnte kan være bra og sunt, førstnevnte er galskap.

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

... Som tidligere nevnt i tråden var Jesus til og med tilhenger av konseptet "å eie slaver" og så på dette som positivt,...

Du IceBlitz,

 

"Lite opplyste, bombastiske meninger uten rot i virkeligheten, nekter å innse feil til tross for at det de gjør/ sier helt åpenlyst er feil, forstår ikke ironi, fordømmende til noe, men er i neste øyeblikk ikke bedre selv...."

Endret av IHS
Lenke til kommentar

IHS, hvorfor dummer du deg så loddrett ut?

 

Du siterte meg, som igjen bare faller tilbake på deg.

 

Men siden du er så dum og trangsynt skal jeg gjøre det enkelt for deg.

 

 

-However, you may purchase male or female slaves from among the foreigners who live among you. You may also purchase the children of such resident foreigners, including those who have been born in your land. You may treat them as your property, passing them on to your children as a permanent inheritance. You may treat your slaves like this, but the people of Israel, your relatives, must never be treated this way. (Leviticus 25:44-46 NLT)

 

 

-If you buy a Hebrew slave, he is to serve for only six years. Set him free in the seventh year, and he will owe you nothing for his freedom. If he was single when he became your slave and then married afterward, only he will go free in the seventh year. But if he was married before he became a slave, then his wife will be freed with him. If his master gave him a wife while he was a slave, and they had sons or daughters, then the man will be free in the seventh year, but his wife and children will still belong to his master. But the slave may plainly declare, 'I love my master, my wife, and my children. I would rather not go free.' If he does this, his master must present him before God. Then his master must take him to the door and publicly pierce his ear with an awl. After that, the slave will belong to his master forever. (Exodus 21:2-6 NLT)

 

 

-When a man sells his daughter as a slave, she will not be freed at the end of six years as the men are. If she does not please the man who bought her, he may allow her to be bought back again. But he is not allowed to sell her to foreigners, since he is the one who broke the contract with her. And if the slave girl's owner arranges for her to marry his son, he may no longer treat her as a slave girl, but he must treat her as his daughter. If he himself marries her and then takes another wife, he may not reduce her food or clothing or fail to sleep with her as his wife. If he fails in any of these three ways, she may leave as a free woman without making any payment. (Exodus 21:7-11 NLT)

 

 

-When a man strikes his male or female slave with a rod so hard that the slave dies under his hand, he shall be punished. If, however, the slave survives for a day or two, he is not to be punished, since the slave is his own property. (Exodus 21:20-21 NAB)

 

 

-Slaves, obey your earthly masters with deep respect and fear. Serve them sincerely as you would serve Christ. (Ephesians 6:5 NLT)

 

 

-Christians who are slaves should give their masters full respect so that the name of God and his teaching will not be shamed. If your master is a Christian, that is no excuse for being disrespectful. You should work all the harder because you are helping another believer by your efforts. Teach these truths, Timothy, and encourage everyone to obey them. (1 Timothy 6:1-2 NLT)

 

 

-The servant will be severely punished, for though he knew his duty, he refused to do it. "But people who are not aware that they are doing wrong will be punished only lightly. Much is required from those to whom much is given, and much more is required from those to whom much more is given." (Luke 12:47-48 NLT)

 

 

Er det kanskje på tide for deg å komme deg ut av religion?

Du kan igrunn ikke så mye virker det som, du siterer kun kjente/"gode" "sannheter" fra Bibelen, og vet så lite om hvor forferdelig Bibelen kan være.

 

 

EDIT: På de få setningene er ordet slave nevnt 17 ganger i tillegg til andre ord som servants etc. Og alle versene/kapitlene er for slaveri. TRAGISK OG FÆLT! Bibelen er fæl og religion er fælt. Tro er ikke...

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

... Som tidligere nevnt i tråden var Jesus til og med tilhenger av konseptet "å eie slaver" og så på dette som positivt,...

Du IceBlitz,

 

"Lite opplyste, bombastiske meninger uten rot i virkeligheten, nekter å innse feil til tross for at det de gjør/ sier helt åpenlyst er feil, forstår ikke ironi, fordømmende til noe, men er i neste øyeblikk ikke bedre selv...."

IHS, hvorfor dummer du deg så loddrett ut?

 

Du siterte meg, som igjen bare faller tilbake på deg.

 

Men siden du er så dum og trangsynt skal jeg gjøre det enkelt for deg.

 

 

-However, you may purchase male or female slaves from among the foreigners who live among you. You may also purchase the children of such resident foreigners, including those who have been born in your land. You may treat them as your property, passing them on to your children as a permanent inheritance. You may treat your slaves like this, but the people of Israel, your relatives, must never be treated this way. (Leviticus 25:44-46 NLT)

Hvordan får du et sitat fra gamletestamente (jødedommen) til å bli noe Jesus Kristus er enig i ? Vet du ikke at de kristne gikk bort fra jødedommen og ikke deler syn på et hav av ting med jødene ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Men siden du er så dum og trangsynt skal jeg gjøre det enkelt for deg.

En person som bare copypaster noe man finner på nettet, og demonstrerer således ypperlig at man ikke er videre intresert i å sette seg spesielt inn i kontekst, eksegese, kultur, etc; faller dette under kategorien "dum" og "trangsynt" også?

Lenke til kommentar

En person som bare copypaster noe man finner på nettet, og demonstrerer således ypperlig at man ikke er videre intresert i å sette seg spesielt inn i kontekst, eksegese, kultur, etc; faller dette under kategorien "dum" og "trangsynt" også?

 

Hvordan kan du si noe slikt?

 

Ser du på deg selv som en allviter siden du har bestemt deg for at jeg ikke er interessert i å sette meg inn i kontekst og kultur, uten at du engang aner noe om meg?

 

IHS har i hele denne diskusjonen og mange andre oppført seg som en idiot og har en kvalmende nedlatende tone. Ikke har han noe annet enn sitater overalt å vise til heller, han har ikke inngående kunnskap om religion virker det som. Ikke at jeg er noen ekspert heller, men IHS uttaler seg så bastant om disse sannhetene og nekter å innse at noe som helst kan være litt annerledes enn det han mener.

 

Ja, da er man dum og trangsynt. Det at personer ser hva slags idiot IHS er (meg) er ikke definitivt forenlig med at sistnevnte person er dum og trangsynt også.

 

Så hvor du klarte å finne frem til lorten du nettopp lirte av det ser jeg dessverre ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser du på deg selv som en allviter siden du har bestemt deg for at jeg ikke er interessert i å sette meg inn i kontekst og kultur, uten at du engang aner noe om meg?

Hadde du satt deg inn i kontekst, så hadde du nok antagligvis heller copypastet noen andre (GT) vers enn noen som faktisk medførte en radikal forbedring ifht datidens samfunn.

 

Nå høres ikke dette allverden ut sett med våre øyne (som f.ex. Exodus 21:20-21), men tilsvarende lover som faktisk sikret "slaver" rettigheter, og til og med straffet herren/masteren, var ganske så fremmed på den tiden.

 

Ordet "slave" er også ofte ganske missvisende (slave/gjeldsslave/tjener/ekteskapskontrakt/o.l), mye pga et begrenset ordforråd, men også fordi "slaveri" tok en negativ vending under Spartacus, og da mer i retning av det moderne slaveriet vi kjenner til.

Lenke til kommentar

Hadde du satt deg inn i kontekst, så hadde du nok antagligvis heller copypastet noen andre (GT) vers enn noen som faktisk medførte en radikal forbedring ifht datidens samfunn.

 

Nå høres ikke dette allverden ut sett med våre øyne (som f.ex. Exodus 21:20-21), men tilsvarende lover som faktisk sikret "slaver" rettigheter, og til og med straffet herren/masteren, var ganske så fremmed på den tiden.

 

Ordet "slave" er også ofte ganske missvisende (slave/gjeldsslave/tjener/ekteskapskontrakt/o.l), mye pga et begrenset ordforråd, men også fordi "slaveri" tok en negativ vending under Spartacus, og da mer i retning av det moderne slaveriet vi kjenner til.

 

Nei, faen heller. IKKE kom å si at slaveri var helt greit på den tiden, at slaver bare var "ansatte" og hadde det ganske greit. Og nei, Bibelen skal være Guds ord, hvis den da er for slaveri, enten gt eller nt eller begge deler er ikke dette bra på noen måte. Og hvis gud gjennom gt lager lover for slaveri som gir dem litt rettigheter er han ikke mye til gud om det er all hans makt. Nei, du tolker det feil. Gud, som den karakteren menneskene som har skrevet om han illustrerer at han var for konseptet med slaveri. Ergo, som meg og andre sier, religion er til for å kontrollere menneskemasser og tilegne seg makt.

 

Hvorfor skulle gud være for slaveri i gt lissom? Og folk må slutte å skille så veldig mellom gt og nt. Kristne tror jesus ER gud og motsatt. Da har jo gud kanskje innsett at han må bli litt snillere siden det ikke funka å være så slem og hard som i gt? idioti... Og kom faen ikke å fortell at ordet slaveri ble brukt pga dårlig ordforråd! SLAVERI ER SLAVERI. Det står sort på hvitt at slaveri på den tiden betydde å eie et menneske som en tjener og at slaven var mesterens eiendom. KVALMENDE! Enda sykere er det at sprø ekstremistkristne forsvarer slike syke ting. Helt utrolig.

 

 

Hvordan var det med slavene, IceBlitz ?

 

 

Som du vil, nye testamente:

 

 

Paul's violation of the Mosaic Code on slavery:

While in prison, Paul met a runaway slave, Onesimus, the property of a Christian -- presumably Pheliemon. He sent the slave back to his owner. This action is forbidden in Deuteronomy 23:15-16:

"Thou shalt not deliver unto his master the servant which is escaped from his master unto thee."

"He shall dwell with thee, even among you, in that place which he shall choose in one of thy gates, where it liketh him best: thou shalt not oppress him."

Rather than give the slave sanctuary, Paul returned him to his owner. Paul seems to hint that he would like Pheliemon to give Onesimus his freedom, but does not actually request it. See the Letter to Philemon in the Christian Scriptures.

 

Other references to slavery in the Christian Scriptures:

People in debt (and their children) were still being sold into slavery in the first century CE:

Matthew 18:25: "But forasmuch as he had not to pay, his lord commanded him to be sold, and his wife, and children, and all that he had, and payment to be made."

Priests still owned slaves:

Mark 14:66: "And as Peter was beneath in the palace, there cometh one of the maids of the high priest:"

Jesus is recorded as mentioning slaves in one of his parables. It is important to realize that the term "servant" or "maid" in the King James Version of the Bible refers to slaves, not employees like a butler, cook, or maid. Here, a slave which did not follow his owner's will would be beaten with many lashes of a whip. A slave who was unaware of his owner's will, but who did not behave properly, would also be beaten, but with fewer stripes.

This would have been a marvelous opportunity for Jesus to condemn the institution of slavery and its abuse of slaves. But he is not recorded of having bothered to taken it:

Luke 12:45-48: "The lord [owner] of that servant will come in a day when he looketh not for him, and at an hour when he is not aware, and will cut him in sunder, and will appoint him his portion with the unbelievers. And that servant, which knew his lord's will, and prepared not himself, neither did according to his will, shall be beaten with many stripes. But he that knew not, and did commit things worthy of stripes, shall be beaten with few stripes. For unto whomsoever much is given, of him shall be much required: and to whom men have committed much, of him they will ask the more."

One of the favorite passages of slave-owning Christians was St. Paul's infamous instruction that slaves to obey their owners in the same way that they obey Christ:

Ephesians 6:5-9: "Servants, be obedient to them that are your masters according to the flesh, with fear and trembling, in singleness of your heart, as unto Christ; Not with eyeservice, as menpleasers; but as the servants of Christ, doing the will of God from the heart; With good will doing service, as to the Lord, and not to men: Knowing that whatsoever good thing any man doeth, the same shall he receive of the Lord, whether he be bond or free. And, ye masters, do the same things unto them, forbearing threatening: knowing that your Master also is in heaven; neither is there respect of persons with him."

Other passages instructing slaves and slave owners in proper behavior are:

Colossians 4:1: "Masters, give unto your servants that which is just and equal; knowing that ye also have a Master in heaven."

 

1 Timothy 6:1-3 "Let as many servants as are under the yoke count their own masters worthy of all honor, that the name of God and his doctrine be not blasphemed. And they that have believing masters, let them not despise them, because they are brethren; but rather do them service, because they are faithful and beloved, partakers of the benefit. These things teach and exhort. If any man teach otherwise, and consent not to wholesome words, even the words of our Lord Jesus Christ, and to the doctrine which is according to godliness;"

In his defense, St. Paul incorrectly expected that Jesus would return in the very near future. This might have demotivated him from speaking out against slavery or other social evils in the Roman Empire. Also he regarded slaves as persons of worth whom at least God considers of importance. St. Paul mentioned that both slaves and free persons are sons of God, and thus all part of the body of Christ and spiritually equal.

1 Corinthians 12:13: "For by one Spirit are we all baptized into one body, whether we be Jews or Gentiles, whether we be bond or free; and have been all made to drink into one Spirit."

 

Galatians 3:28: "There is neither Jew nor Greek, there is neither bond nor free, there is neither male nor female: for ye are all one in Christ Jesus."

 

Colossians 3:11: "Where there is neither Greek nor Jew, circumcision nor uncircumcision, Barbarian, Scythian, bond nor free: but Christ is all, and in all."

Paul apparently saw no evil in the concept of one person owning another as a piece of property. In his Letter to Philemon, he had every opportunity to discuss the immorality of slave-owning, but declined to do so.

Lenke til kommentar

Om gud ikke fantes hadde folk funnet seg noe annet å krangle om, det er slik gud skapte oss.

Nei, vi hadde hatt en ting mindre å kranglet om! Den dagen folk slutter å krangle om penis størrelsene på gudene sine (bare innad i kristendommen er det over 40 000 forskjellige penis størrelser for den ene og samme gud...) og heller bruker felles viten og kunnskap har verden tatt et stort skritt nærmere fred....

 

Isteden driver folk å forfølger og dreper andre fordi de tror på disse inbilte påstandene fra disse imaginære gudene, en tro som aldri har evnet å lage annet enn intoleranse og hat, så nei, her er jeg ikke enig med deg. Fjerner vi religion har vi fjernet en stor kreftsvulst på menneskeheten, for hva godt har EGENTLIG kommet ut av troen på disse imaginære gudene enn nettopp intolaranse og hat?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, vi hadde hatt en ting mindre å kranglet om! Den dagen folk slutter å krangle om penis størrelsene på gudene sine (bare innad i kristendommen er det over 40 000 forskjellige penis størrelser for den ene og samme gud...) og heller bruker felles viten og kunnskap har verden tatt et stort skritt nærmere fred....

 

Isteden driver folk å forfølger og dreper andre fordi de tror på disse inbilte påstandene fra disse imaginære gudene, en tro som aldri har evnet å lage annet enn intoleranse og hat, så nei, her er jeg ikke enig med deg. Fjerner vi religion har vi fjernet en stor kreftsvulst på menneskeheten, for hva godt har EGENTLIG kommet ut av troen på disse imaginære gudene enn nettopp intolaranse og hat?

 

Er så enig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Mye fin sort-hvitt tenking på en tidlig mandag morgen. Hvor mange kriger har det vært, og hvor mange har vi pågående, der striden handler om "penisstørrelser"? Jeg finner ikke en eneste en

 

Noen gode forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...