Gå til innhold

Bibelens opphav, innhold og historie

Anbefalte innlegg

Ja, nei Kristus er brødet akkurat som de kristne er Kristi kropp.

Ved hjelp av brødet blir alle én kropp (én enhetlig organisme)

Akkurat nå kverulerer du ved selve definisjonen av Realpresensen. Denne vil du finne overalt på nettet, til og med på Wickipedia som du er så glad i.

Likevel, så er det litt andre ting som er/har vært tema her, så hva du mener og tror om Realpresensens retoriske detaljer er egentlig uvesentlig.

Du har likevel som vanlig gått i lås og begynt å spy ut sitater fra Bibelen i mangel på noe glupt å si, så da regner jeg med at vi legger dette dødt nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat nå kverulerer du ved selve definisjonen av Realpresensen. Denne vil du finne overalt på nettet, til og med på Wickipedia som du er så glad i.

Likevel, så er det litt andre ting som er/har vært tema her, så hva du mener og tror om Realpresensens retoriske detaljer er egentlig uvesentlig.

Du har likevel som vanlig gått i lås og begynt å spy ut sitater fra Bibelen i mangel på noe glupt å si, så da regner jeg med at vi legger dette dødt nå.

Poenget er å forklare deg hensikten med brødet og sammenhengen mellom Jesu Kristi kropp og de kristnes kropp. Hvordan dette helt tydelig er én konkret enhetlig og udødelig organisme og ikke noe symbolsk.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Poenget er å forklare deg hensikten med brødet og sammenhengen mellom Jesu Kristi kropp og de kristnes kropp. Hvordan dette helt tydelig er én konkret enhetlig og udødelig organisme og ikke noe symbolsk.

Tror du jeg ikke skjønner at du prøver å overbevise meg om at dette er noe hellig/reelt og ikke symbolsk. Tror du problemet er at jeg misforstår deg eller Realpresensen?!? Er du virkelig så ute på viddene?

Jeg er fullstendig klar over hva du tror at Realpresensen er og hva bl.a. katolsk indoktrinering forteller at Realpresensen er. Det du bare ikke fatter eller vil høre er at flertallet av katolikker faktisk ser på dette som noe symbolsk og at de ikke tar det bokstavelig slik som du og de resterende 30% av katolikkene gjør. 70% av katolikkene tar ikke Realpresensen på den samme bokstavelige måten som deg. Klarer ikke hjernen din å bearbeide denne informasjonen?

Du kan sitere Bibelen og Wikipedia til du blir blå i trynet. Det kommer ikke til å forandre noe som helst. Aksepter at flertallet av katolikker ser på dette som et symbolsk rituale! Det er det som er essensen av denne diskusjonen! Vi vet begge hva Realpresensen er i teorien, men hva den utgjør i praksis for 70% av katolikkene er du tydeligvis ikke like oppdatert på.

Og nå gidder jeg ikke mer av dette tullet ditt! Du har brukt opp min tålmodighet nok en gang.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Joh 6:56-66 "Den som spiser min kropp og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham......Mange av disiplene hans sa da de hørte det: «Dette er harde ord! Hvem kan høre på slikt?».....Etter dette trakk mange av disiplene seg unna og gikk ikke lenger omkring sammen med ham."

Var dette din måte å si at du ikke vil være venn med meg lengre?

you-sir-are-an-idiot.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

...For mange er det å tro at Jesus bokstavelig talt befinner seg i vinen og kjeksen en så absurd tanke at de ikke en gang har tenkt over at det faktisk kan være en del av troen de tilhører....

Ikke "befinner seg i vinen" LiamH akkurat som de kristne er kristi kropp er brødet og vinen kristi kropp

1 Kor 10,17 "Fordi det er ett brød, er vi alle én kropp."

1 Kor 12,27 "Dere er Kristi kropp"

Rom 12,5 "På samme måte er vi alle én kropp i Kristus"

Ef 1,23 "kirken, som er Kristi kropp"

Ef 5,30 "For vi er lemmer på hans kropp"

Av alt jeg skrev, så var det det du valgte å henge deg opp i?!?

Transsubstansiasjon er den katolske læren om at Kristus fysisk er tilstede i brødet og vinen etter konsekrasjonen, og at denne forandringen er vedvarende.

....Det er mennesker som deg som får ALLE ikke-troende til å se på religiøse mennesker som idioter og fanatikere.

Hadde LiamH vært religiøs og diskutert på en like reflektert og åpensindig og rettferdig måte som han alltid gjør er jeg sikker på at han kunne konvertert så mange mennesker han måtte ønske. Mens andre trangsynte derimot skyver ateister unna og skaper solid splid mellom dem som grupper.

Kanskje LiamH er klarsynt siden mennesker som deg kalles trangsynte? (pun intended)

Joh 6:56-66 "Den som spiser min kropp og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham......Mange av disiplene hans sa da de hørte det: «Dette er harde ord! Hvem kan høre på slikt?».....Etter dette trakk mange av disiplene seg unna og gikk ikke lenger omkring sammen med ham."

Var dette din måte å si at du ikke vil være venn med meg lengre?

Nei, bare at din negative reaksjon på dette ikke er noe nytt, enkelte disipler reagerte på samme måte. Opplegget til Jesus Kristus er alikevel ikke så dumt.

Lenke til kommentar

Tror du jeg ikke skjønner at du prøver å overbevise meg om at dette er noe hellig/reelt og ikke symbolsk. Tror du problemet er at jeg misforstår deg eller Realpresensen?!? Er du virkelig så ute på viddene?

Det du har skrevt så langt viser at du til nå ikke har forstått hva som er hensikten med brødet og vinen og hva det er.

Lenke til kommentar

Det du har skrevt så langt viser at du til nå ikke har forstått hva som er hensikten med brødet og vinen og hva det er.

1. Hva har jeg skrevet som tilsier det? Jeg har skrevet mye, så du må være mer spesifikk.

2. Hva har det, i så fall, egentlig med denne diskusjonen å gjøre?

Redegjør for deg, så skal jeg fortsette denne diskusjonen. Jeg har dog ingen forventninger til at det kommer til å skje. Din evne til å gjøre rede for deg og dine påstander har til nå vært svært fraværende.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Jesu lære ville virke høyst frastøtende hvis han oppfordret til kannibalisme. Men Jesus oppfordrer selvfølgelig ikke til å spise menneskekjøtt og drikke blod i bokstavelig forstand. Han understreket ganske enkelt at alle som ønsker å oppnå evig liv, må vise tro på det offer han skal frembære når han ofrer sitt fullkomme menneskelige legeme og utløser sitt livsblod. Men selv mange av hans disipler gjør ikke noe forsøk på å forstå hans lære. De protesterer: Dette er harde ord. Hvem kan høre på slikt.

Jesus er klar over at mange av disiplene er forarget og sier: Synes dere dette er anstøtelig. Hva så når dere ser Menneskesønnen stige opp dit hvor han var før. De ord jeg har talt til dere, er ånd og liv. men det er noen av dere som ikke tror. Jesus fortsetter: Derfor sa jeg til dere at ingen kan komme til meg uten at det er gitt ham av Faderen. Dette fører til at mange av disiplene forlater Jesus og ikke lenger går omkring sammen med ham. Jesus spør derfor sine 12 disipler: Vil også dere gå bort. Peter svarer: Herre, hvem skal vi gå til. Du har det evige livs ord og vi tror og vet at du er Guds hellige. For et fint uttrykk for lojalitet dette var, selv om Peter og de andre apostlene kanskje ikke fullt ut forstod alt det Jesus sa i denne forbindelse. Selv om Jesus er glad for Peters positive reaksjon sier han: Har jeg ikke utvalgt dere tolv. Og en av dere er en djevel. Han snakker om Judas Iskariot. Det er mulig at Jesus å dette tidspunkt oppdager at Judas er i ferd med å følge en kurs som fører galt av sted.

Lenke til kommentar

Jesu lære ville virke høyst frastøtende hvis han oppfordret til kannibalisme. Men Jesus oppfordrer selvfølgelig ikke til å spise menneskekjøtt og drikke blod i bokstavelig forstand. Han understreket ganske enkelt at alle som ønsker å oppnå evig liv, må vise tro på det offer han skal frembære når han ofrer sitt fullkomme menneskelige legeme og utløser sitt livsblod. ....

Nei, han vil at disiplene skal være "one body, one spirit, one blood" med ham, på vei til korset, derfor ber han dem spise og drikke hans kropp og blod kvelden før korsfestelsen.

Se her,

Luk 14;27 "Den som ikke bærer sitt kors og følger etter meg, kan ikke være min disippel."

Matt 16;24 "Om noen vil følge etter meg, må han fornekte seg selv og ta sitt kors opp og følge meg. For den som vil berge sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det."

De kristne lar seg (biledelig) korsfeste med Kristus, de er "one body, one spirit, one blood" med Jesus Kristus på korset.

Gal 2:19 "Jeg er korsfestet med Kristus "

Gal 5:24 "De som hører Kristus til, har korsfestet kjøttet"

Rom 12:1 "Bær kroppen fram som et levende og hellig offer til glede for Gud. Det skal være deres åndelige gudstjeneste."

1 Pet 2:5 "Bli et hellig presteskap og bær fram åndelige offer, som Gud tar imot med glede ved Jesus Kristus."

De kristne er i et fysisk fellesskap med den korsfestede Kristus

Rom 10:14 "Bedøm selv det jeg sier! Velsignelsens beger som vi velsigner, gir det ikke del i Kristi blod? Brødet som vi bryter, gir det ikke del i Kristi kropp?"

2 Tim 2:11 "Dette er et troverdig ord: Døde vi med ham, skal vi også leve med ham."

Rom 6:8 Er vi døde med Kristus, tror vi at vi også skal leve med ham

Skjønner du hvilken vei du må gå for å få evig liv ? Det holder ikke som du tror "å vise tro på det offer han skal frembære" Du må være med på det store ofret, for hverandre.

1 Joh 3:16 Hva kjærlighet er, har vi lært av at Jesus ga sitt liv for oss. Så skylder også vi å gi vårt liv for våre søsken.

Joh 15:13 "dette er mitt bud: Dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere. Ingen har større kjærlighet enn den som gir livet for vennene sine."

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Nei, han vil at disiplene skal være "one body, one spirit, one blood" med ham, på vei til korset, derfor ber han dem spise og drikke hans kropp og blod kvelden før korsfestelsen.

Se her,

Luk 14;27 "Den som ikke bærer sitt kors og følger etter meg, kan ikke være min disippel."

Matt 16;24 "Om noen vil følge etter meg, må han fornekte seg selv og ta sitt kors opp og følge meg. For den som vil berge sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det."

De kristne lar seg (biledelig) korsfeste med Kristus, de er "one body, one spirit, one blood" med Jesus Kristus på korset.

Gal 2:19 "Jeg er korsfestet med Kristus "

Gal 5:24 "De som hører Kristus til, har korsfestet kjøttet"

Rom 12:1 "Bær kroppen fram som et levende og hellig offer til glede for Gud. Det skal være deres åndelige gudstjeneste."

1 Pet 2:5 "Bli et hellig presteskap og bær fram åndelige offer, som Gud tar imot med glede ved Jesus Kristus."

De kristne er i et fysisk fellesskap med den korsfestede Kristus

Rom 10:14 "Bedøm selv det jeg sier! Velsignelsens beger som vi velsigner, gir det ikke del i Kristi blod? Brødet som vi bryter, gir det ikke del i Kristi kropp?"

2 Tim 2:11 "Dette er et troverdig ord: Døde vi med ham, skal vi også leve med ham."

Rom 6:8 Er vi døde med Kristus, tror vi at vi også skal leve med ham

Skjønner du hvilken vei du må gå for å få evig liv ? Det holder ikke som du tror "å vise tro på det offer han skal frembære" Du må være med på det store ofret, for hverandre.

1 Joh 3:16 Hva kjærlighet er, har vi lært av at Jesus ga sitt liv for oss. Så skylder også vi å gi vårt liv for våre søsken.

Joh 15:13 "dette er mitt bud: Dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere. Ingen har større kjærlighet enn den som gir livet for vennene sine."

Er du muslim eller pinsevenner ?

Lenke til kommentar

Sumerne hadde vel opphav til de første historier om Adammer og Eva'er, eden, noa mm. Resten er astroteologi og fantasifulle eventyr utbrodert til å få og beholde makt over mennesker.

Kreativt og fordummende.

Endret av Zenzer
Lenke til kommentar

Sett at 80 åring er blitt kristen , men må man bære korset og følge Jesus ?

Det er ikke mulig at du oppfatter det dit hen, at folk bokstavlig talt må bære korset, la seg korsfeste og dø ?

Når Paulus sier "Jeg er korsfestet med Kristus" (Gal 2:19) så er han ikke bokstavlig talt korsfestet med Kristus, akkurat som han ikke bokstavlig talt er i himmelen, når han sier at han sitter i himmelen med Kristus. " I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med ham og satt oss i himmelen med ham. " (Ef 2:6)

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Sett at 80 åring er blitt kristen , men må man bære korset og følge Jesus ?

Jeg tror det er sånn at du kan legge ned det korset du ellers bærer på, og dermed med lette føtter gå videre på din vei

Du blir fri fra noe, for å bli fri til noe

Lenke til kommentar

Tro er en Guds gave som drar menneskene til kristus. ( Ef 2:8 )

Se på sammenhengen Ef 2:8 står i

Ef 2:6-10 "Av nåde er dere frelst. I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med ham og satt oss i himmelen med ham. Slik ville han i de kommende tider vise hvor overstrømmende rik han er på nåde, og hvor god han er mot oss i Kristus Jesus. For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal skryte av seg selv. For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem."

Alt det Jesus Kristus gjorde, gjorde han for at de kristne skulle kunne leve seg inn i det (vandre i det) Gjennom å forene deg med (leve deg inn i) Jesus Kristus blir du et godt og rettferdig menneske. Han har allerede gjort alt det du skulle gjøre, det er bare å motta seierskransen, som han vil dele med deg.

Veien inn til denne nye tilstanden går via korset, de gamle jeg må dø, for at det nye Kristus jeget kan fødes (bli til)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Problemet her er at du IHS setter standarden og malen for hva som er tull i den formening om at du faktisk innehar den fasiten. Du vil nok møte motstand på mye av "den kristne kirkes" utsagn og meninger, ikke minst dine egne "sannheter" og utsagn. Så lenge du ikke tar dette med i beregningen vil du alltid kunne sitte i den tro at "din religion vet best" og dermed kritisere andre religioner/trosretninger. Det er sikkert greit for deg og din komfort å tildele deg selv den posisjonen, men det er bare så mange logiske brister der at det er mildt sagt hårreisende at du ikke ser det selv.

Den kristne kirke har snakket om dommedag i alle tider, det eneste som mangler er en dato og et årstall. Profetien om "verdens ende"/akopalypsen/"Bibelens krone" i form av Johannes Åpenbaring er dog like til stede.

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...