Gå til innhold

Er Sharialoven et forsøk på å gjeninnføre Moseloven som de kristne er satt fri fra ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Takk for at jeg fikk låne moduset ditt, blueeagle! ;)

<teskjemodus>

Jeg sier at religion blir misbrukt av maktmennesker for å kontrollere folkemassene.

Så sier jeg at den eller de som lagde religionene hadde til hensikt å gi menneskene en bedre metode/oppskrift til å forholde seg til sine egen tanker og følelser på

</teskjemodus>

Lenke til kommentar

Jeg sier at flere religioner ble skapt av menn som ønsket å bestemme over andre. Særlig monoteistiske religioner. De hadde ingen hensikt annet enn å utøve makt.

Senere kan disse religionene bli misbrukt til å ikke lenger utøve makt over andre mennesker. Men det må skje etter at samfunnet har gjort opprør mot den religiøse makta.

I Norge har folk gjort opprør mot den religiøse makta. Da er det fritt frem å misbruke religion til andre formål enn å utøve makt.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg sier at flere religioner ble skapt av menn som ønsket å bestemme over andre. Særlig monoteistiske religioner. De hadde ingen hensikt annet enn å utøve makt.

Jeg leser for det meste buddhistisk filosofi for tiden. Og blir bare kjent med så kalte vise menn og kvinner derfra - det er nemlig en selvmotsigelse at disse skriftene kan være utarbeidet av ondsinnede personer. Kun de med rene hensikter klarer å få resultater ved å følge filosofien. Så dermed tror jeg ikke særlig på at det går an for uærlige slusker å forestille seg så "ekte" at man kan bli lurt av selve ordene.

Men at maktkåte jævler kan benytte seg av disse samme verdiene som ligger i filosofiene, tar jeg som en selvfølge, fordi: hvorfor skal nå disse kloke ordene være beskyttet mot misbruk fra slusker - sluskene vet jo ellers å benytte seg av alle mulige tricks for å lure andre mennesker til å gjøre uhyrligheter, det være seg politikk, underholdning eller arbeidsliv?

Lenke til kommentar

Å ønske makt over andre er en ren hensikt. Kanskje ikke du definerer det slik, men andre vil ikke nødvendigvis definere hensikten til dine "vise menn" som ren heller.

Finnes nok av "kloke ord" i religiøse skrifter som er laget av maktsyke menn i den hensikt å utøve makt over andre mennesker. Senere kan disse ordene misbrukes av mennesker som ikke ønsker å utøve makt over andre.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Å ønske makt over andre er en ren hensikt. Kanskje ikke du definerer det slik, men andre vil ikke nødvendigvis definere hensikten til dine "vise menn" som ren heller.

Finnes nok av "kloke ord" i religiøse skrifter som er laget av maktsyke menn i den hensikt å utøve makt over andre mennesker. Senere kan disse ordene misbrukes av mennesker som ikke ønsker å utøve makt over andre.

Se bort fra de som står bak ordene. De kan ha hatt mange feil og mangler, men i små glimt, kan de også ha fått seg til å si noe universelt sant og viktig, og da kan man bare benytte akkurat de ordene og glemme selve opphavet. Har forøvrig en liten diskusjon angående etterlevelse av troen, med en annen her på forumet for tiden. Og der møter jeg den holdningen at: neida, du får ikke lov å klippe og lime, og dermed ende opp med noe fint og flott. Du må ta hele pakka ... Som om det er et simpelt politisk parti man skal stemme på. Helt på tyttebærtur, i min enkle fornuft

Eller å si: nei, du får ikke like bare den passasjen i det musikkstykket, du må like hele verket, ellers får du ikke lov å lytte på musikk

Lenke til kommentar

Hva med de ti bud? Følger du dem? Anser du dem som sentrale i din tro?

Nei, det blir for soft, LiamH Jesus Kristus innstrammet dette til,

"Dere har hørt det er sagt: ‘ Du skal ikke bryte ekteskapet.’ Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte." (Matt 5;27)

"Dere har hørt det er sagt til forfedrene: ‘ Du skal ikke slå i hjel. Den som slår i hjel, skal være skyldig for domstolen.’ Men jeg sier dere: Den som blir sint på sin bror, skal være skyldig for domstolen, og den som sier til sin bror: ‘Din idiot!’ skal være skyldig for Det høye råd, og den som sier: ‘Din ugudelige narr!’ skal være skyldig til helvetes ild." (Matt 5;21)

Mao: Alle har gjort seg fortjent til straff, det er ikke en gang vits i å si at du har holdt ti ti bud, LiamH det holder ganske enkelt ikke.

Det samme gjelder Sharialoven, bortkastet tid.

Akkurat, det strekker seg lengre enn bare de ti bud og alle er skyldig i noe og skal straffes uansett, med mindre de underkaster seg Jesus/Gud? Har jeg forstått rett?

Nei, ikke "alle skal straffes" men alle har gjort seg fortjent til straff. Og ikke underkaste seg Jesus/Gud, men la Jesus Kristus ta straffen i ditt sted.

Lenke til kommentar

Nei, ikke "alle skal straffes" men alle har gjort seg fortjent til straff. Og ikke underkaste seg Jesus/Gud, men la Jesus Kristus ta straffen i ditt sted.

Akkurat, ja. For et hundrede gang har du svart på deler av det jeg spurte om. For folk flest er det mangelfullt og viser en unvikende adferd hos den man diskuterer med, men med deg kan ikke det tolkes som noe annet enn fremgang at du i det hele tatt har svart på noe som helst. Du kan bare ikke bedre. Greit nok.

Det resterende spørsmål fra samme innlegg er fortsatt:

Men Jesus sier fortsatt "Du skal ikke slå ihjel"? Skal dette bare tas for domstolen eller er det en gudommelig straff ì tillegg for å drepe?

Hjelp meg til å forstå dette, er du snill.

Når du, på et eller annet tidspunkt, evner å svare på dette, så har vi kommet til et punkt der diskusjonen kan gå videre. Jeg håper virkelig ikke at du går på limpinnen igjen og klipper ytterligere på det som står med fet tekst over. Svar på det i sin helhet eller dropp det!

Skjønner du ikke spørsmålet, så les igjennom diskusjonen vår her inne i tråden før du svarer.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Men Jesus sier fortsatt "Du skal ikke slå ihjel"? Skal dette bare tas for domstolen eller er det en gudommelig straff ì tillegg for å drepe?

Hjelp meg til å forstå dette, er du snill.

den straffen du får i en norsk domstol gir ingen fradrag på den dødsstraff du har gjort deg fortjent til i og med dette lovbruddet

Lenke til kommentar

den straffen du får i en norsk domstol gir ingen fradrag på den dødsstraff du har gjort deg fortjent til i og med dette lovbruddet

Svar på det jeg spurte deg om!

1. Men Jesus sier fortsatt "Du skal ikke slå ihjel", eller hva?

2. Skal dette bare tas for "domstolen" som Jesus sier eller er det en gudommelig straff ì tillegg for å drepe? Hva er i så fall den gudommelige straffen?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Det er ingen gudommelig straff, det er djevelen & Co som piner synderne i helvete.

Du piner meg mer med dine uttalelser og manglende evne til å skjønne det meste, enn det djeveler og demoner noen gang vil klare...

Mitt helvete er folk som deg, IHS! Det er en lidelse å se deg presentere og illustrere gang på gang hvor lavt mennesket kan synke og hvor lite reflektert det kan bli. Du kan til og med sitte der og ikke en gang ha, eller noen gang få, den villeste anelse om hvor ute og kjøre du faktisk er. Det er helt forferdelig å være vitne til din eksistens, IHS. Det er ikke en gang komisk lenger. Det er bare trasig og frustrerende.

Du klarer ikke en gang svare på et spørsmål som du blir stilt for fjerde gang, selv når du blir leiet frem til det. Du er så hinsides ubrukelig her inne på alle måter at det er et helvete å vite at du er en del av samme art som meg. Hvordan du kom først av 300 millioner andre sædceller er helt ufattelig for meg. :no:

Beklager, men jeg ved "my wits end" med deg. Jeg har ingenting respektfult, saklig eller positivt å si lenger og det er meningsløst å spørre deg om noe som helst. Jeg har aldri opplevd større mengder med mangel på alle former for intelligens i hele mitt liv enn det du har klart å fremvise på dette forumet. Jeg håper for din del at du kun driver med trolling.

Vi er ferdige, IHS! Aldri mer kommer vi til å "diskutere" noe som helst. Aldri mer!

P.s: Jeg beklager til alle andre som må lese dette, men hjernen min smelter snart hvis jeg skal gå rundt grøten på dette noe mer. Jeg har møtt bunnen med denne brukeren på alle måter... :mellow:

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...