Gå til innhold

Hjelp til konfiguering av lydbilde på anlegg

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte for ei stund sidan eit anlegg beståande av eit par Jamo S606 og en Onkyo SR-TX608. Fikk kobla opp og alt fungerte som det skulle. No etter kvart er eg usikker på om eg utnytter dei fullt ut, spesielt mtp at eg ikkje har brukt veldig mykje tid på å konfiguere lydbildet.

Eg brukte ein mikrofon som fulgte med til å sette opp Audyssey-equalizeren, noko som gjekk greit. Eg føler likevel at det fortsatt mangler noko av lyden på mellomtonane. Samanlikna med beyerdynamic DT770 Pro blir mid-tonane litt meir flate og livlause.

Eg prøvde å stille inn litt med tone-kontrollerane, men der kan eg berre fikse på diskant og bass.

Er det noko ein kan gjere for å få litt meir framtredande mellomtonar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du loudness eller tilsvarende? Slå av alt som "forbedrer" lyden.

Har du prøvd å forandre på plassering av høyttalerene? Altså avstand fra sidevegg/bakvegg, samt offset? Rommet du spiller i har også mye å si på lydkvaliteten. Hva som er på vegger/gulv, mye møbler/vinduer o.l. Kanskje teste i et annet rom, hvis mulig, eller flytte anlegget til en annen del av rommet?

Det kan også være samspillet mellom komponentene dine som ikke matcher helt. Hvis du har mulighet ville jeg som neste punkt på lista testet med en annen avspiller og forsterker for å sett om det ble bedre.

Å justere dette inn med bass/diskant- kontrollene ville jeg ikke gjort. Alt disse gjør er å farge lyden (øke eller dempe visse frekvensområder).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...