Firstrespond Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 Jeg har tenkt på dette en god stund nå. Jeg vil bare høre andres meninger og høre om det bare er jeg som tenger sånn. Norge har den maksimale fengselsstraffen på 21 års fengsel til forvaring med en minstetid på 10 år. Det er i praksis en livstidsdom. Er du flink nok i fengsel kan du kunne slippe ut etter bare 10 år! En drapsmann som er ute etter hevn eller som vil gjøre det samme igjen vil kunne klare og oppføre seg bra til og slippe ut. Med hevn mener jeg og ta vitner. Bare for å kunne dra inn litt strafferammer. Så skal jeg sammenligne staten California. Nå skal det sies at staten California har dødsstraff da og de er mye større antall kriminelle per antall innbyggere i USA en i Norge. Strafferammer i Norge: Drap: 21 år fengsel med forvaring til minstetid på 10 år. Du kan være ute etter 10 år fengsel. Omstendigheten teller. Overlagt drapsforsøk: 9 år fengsel men kommer helt an på omstendighetene. Vold mot offentlig tjenestemann: minst 3 år og inntil 5 år. Omstendigheten teller mye. California: Drap: First degree murder som er den mest seriøse graden: Livstid uten mulighet med prøveløslatelse eller dødsstraff. Alle de forskjellige gradene gir livstid i fengsel. Drapsforsøk: Er det mot noen som utfører sine tjenester slik som politi etc. Må person sone minimum straff på 15 år fengsel. Vold mot offentlig tjenestemann: Opp til 1 års fengsel og 60.000,- Det kan bli opp til mange år til men alt kommer an på skadene. Norske fengsel har kapasiteter som: 50-70 fanger pr fengsel. Norges største som jeg vet om er Oslo fengsel med 392 innsatte. I USA har et vanlig fengsel plass til 500-1000 fanger. Noen stater har også fengsel med plass til 3.000 fanger. Sikkerheten er høyere, vaktene har mer makt. Fengslene i Norge er kjempefine i forhold til i USA. Fengslene i Norge virker bedre på rehabilitering en i USA. USA er heller mer med på og straffe en og rehabilitere. Norge gjør uansett noe rett siden de rehabiliterer veldig mange som er i fengsel. Hva er deres meninger om det norske rettssystemet? Burde en person som er dømt for drapsforsøk få være ute i det fri og vente på soningsplass? Lenke til kommentar
Smokeeye Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 Tror du har postet denne feil plass, dette er Juss forumet. Passer kanskje bedre inn i Politikk og Samfunn? Lenke til kommentar
Firstrespond Skrevet 31. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2013 Er litt ny her. Ligger det ikke under Politikk og samfunn nå? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 (endret) Hva er deres meninger om det norske rettssystemet? Burde en person som er dømt for drapsforsøk få være ute i det fri og vente på soningsplass? Det norske rettsystemet er forskjellig fra det amerikanske - og i dette tilfellet, er vel prinsippet om å rehabilitere forbryteren tilbake til samfunnet, det som i stor grad bestemmer straffefordelingen. Så svaret mitt er vel ja og nei, helt etter hvor god og grundig personen får oppfølging og korrigeringer underveis tilbake til målet som å bli en samfunnsnyttig borger, igjen Muligheter for feil unngås likevel ikke, hverken på det ene eller det andre alternativet - men det bestemmende er vel troen på at mennesket og dens iboende verdi er noe å satse på. Endret 31. mars 2013 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå