Gå til innhold

Hunden skadet øye, rødt, irritert


Anbefalte innlegg

På Onsdag klarte jeg å smelle en gren veldig hardt i øye på henne, var selvfølgelig en ulykke. Hun pep veldig akkurat når det skjedde (ellers veldig stille hund). Fikk tatt henne hjem og skyldt med litt saltvann. Det virket som det hjalp og på torsdag virket øyet bedre, men hun var fortsatt ganske følsom mot sollys (blunket mye). På fredag var det tilsynelatende ganske fint igjen, bare bittelitt blunking, Lørdag helt fint, merket ingenting. Men nå på Søndag morgen er det plutselig ganske sårt igjen, og hun blunker mye med det. Har ikke fått sett så mye på det siden hun ennå sover. Kom en til hund hit på Fredag, vet ikke om den kan ha skadet det?

 

Hun piper ikke, klør seg heller ikke der eller noe slikt. Virker helt frisk bortsett fra at hun nå har begynt å blinke igjen og er ganske rød på toppen (der det pleier å være hvit). Er søndag så veterinæren er stengt. Hva tenker folk, tror dere det går bra med henne?

 

Edit: Hun er 5 år (snart 6). Hunden som er på besøk er på rundt 1 årog har holdt henne en del våken og stresset henne litt, kanskje det spiller inn?

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre hun ser ut til å ha veldig vondt eller plages veldig av det, hadde jeg ikke stressa med veterinæren - MEN jeg hadde sørga for å få en time når helga er over. Det bør undersøkes rimelig raskt, helst allerede på tirsdag.

Om det skulle bli helt krise, får du nok tak i veterinær i helga også, men de pleier å ta seg veldig godt betalt for sånt så det bør vel være verdt det..

Lenke til kommentar

Ser ikke så ille ut som i cherry eye artikkelen.Er ikke noe sår eller noe der, bare veldig rødt. Hun er heller ikke noe vemodig for å la meg sjekke det (trekker seg ikke unna eller noe). Har vært veldig sterk sol de siste dagene, så kan jo være at det spiller inn, veldig blendende med snøen. Litt problematisk å komme seg på dyrelegen til uke, men er kanskje det lureste.

Lenke til kommentar

Det kan kanskje være pink eye (øyekatarr). Det vil gi hovent og irriterte øyne.

 

Jeg vil anbefale deg å lage camomillete, la det så å kjølne, så skyller du øynene til hunden din med teen noen få ganger daglig. Det skal virke beroligende for øyet og camomillete har noen antibakterielle egenskaper som gjør det til en perfekt drikke å sippe på når man f.eks er forkjølet eller syk ellers. Fikk tipset hos veterinær, siden ene pusen sliter mye med øyekatarr. De har faktisk fått det igjen nå og jeg venter med vet til tirsdagen igjen, men det begynner allerede å se bedre ut for pus fordi jeg skyller med camomillete!

 

Ellers burde du ta med hunden din til vet når alt åpner igjen, har hørt mange skrekkhistorier hvor man har trodd at det har vært øyekatarr og så er det egentlig en rift, så ender det opp med at dyret mister øyet :(

Lenke til kommentar

Vært på en 4-5 timers dagstur nå uten problemer, øyet virker helt fint. Jeg elsker selvfølgelig dyret, men det var da voldsomt til hypokondri her på forumet da, hver eneste tråd er det bare "ÅHH DYRELEGEN1111!111, dyremisshandler!!!!" Snakk om å putte puter under potene på dyra. Jada, "føre-var", men det er tross alt dyr det er snakk om, tåler en liten trøkk, akkurat som mennesker. Leave it to the 21 århundre å være mer opptatt av å få dyr til legen enn mennesker :roll: Tror ikke jeg får overtalt familien til å ta henne med sånn som det ser ut nå i hvert fall. Får se i morgen tidelig, hvis det er problemer igjen da skal jeg nok få overtalt dem. Takk for tips og råd :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er en forum. Spør du om noe må du regne med å få svar, også svar du ikke liker.

 

Og ang. det med hypokondri. Et øye er et viktig sanseorgan for et dyr og det kan lett bli betennelse i det, noe som kan få alvorlige konsekvenser.

 

For mange år siden hadde jeg en katt som hadde fått skadet øyet sitt litt og var blitt litt rød på øyet. Det var dessverre ikke mulig å gå til veterinær med han den dagen pga. at vi skulle flytte den dagen. Sent den kvelden klarte katten å lure seg ut i det noen av flyttefolkene åpnet døren for å bære inn noe. Når katten kom hjem igjen noen dager etterpå dro vi rett til dyrelegen med katten. Det røde øyet var nå blitt skikkelig betent og så ikke lenger ut som noe øye men som en rå kjøttkake. Pga. av faren for at betennelsen hadde smittet over på hjernen anbefalte dyrelegen at katten ble avlivet...

Lenke til kommentar

Dette er en forum. Spør du om noe må du regne med å få svar, også svar du ikke liker.

 

 

Ja, så klart? Og siden det er et forumet har jeg mulighet til å svare tilbake. Setter pris på alle svarene her, ingen jeg "ikke liker". Tittet bare litt rundt her i forumet i sta, og syntes at noen var veldig raske med å trekke frem dyrlegen på vær minste ting og merket fort at det virket som en trend her. Tar saken alvorlig og følger jo med på hunden, ønsker den alt godt.

 

For mange år siden hadde jeg en katt som hadde fått skadet øyet sitt litt og var blitt litt rød på øyet. Det var dessverre ikke mulig å gå til veterinær med han den dagen pga. at vi skulle flytte den dagen. Sent den kvelden klarte katten å lure seg ut i det noen av flyttefolkene åpnet døren for å bære inn noe. Når katten kom hjem igjen noen dager etterpå dro vi rett til dyrelegen med katten. Det røde øyet var nå blitt skikkelig betent og så ikke lenger ut som noe øye men som en rå kjøttkake. Pga. av faren for at betennelsen hadde smittet over på hjernen anbefalte dyrelegen at katten ble avlivet...

 

Ok

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...