Gå til innhold

Lammelår, langtidssteke hvor lenge?

Anbefalte innlegg

Etter tolv timer, kjernetemp 63 grader. Stakk en kniv borti, og det regelrett falt av en kjøttbit - som smakte himmelsk. Spørsmålet nå er jo når man bør gi seg .. mens leken ennå er god wink.png

"Jonlem"

Jeg vet at det er en gammel tråd, men jeg ser at du en aktiv bruker og at du var logget inn tidligere idag

Hvordan gikk det med lammet ? Jeg har ett lammelår på 3,5 kg. Og har tenkt til å langtidsteke det. Jeg skal ha det på Søndag, og jobber på dagtid på søndagen, så optimalt for meg hadde det vært å kunne gjort låret klart og satt det inn på lørdagskvelden. Vi har tenkt til å spise i 16 tiden..

Hvordan ble resultatet ditt ? Ga du deg kl 11, eller fortsatt du å steke det videre ?

Hilsen

Fitless

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter tolv timer, kjernetemp 63 grader. Stakk en kniv borti, og det regelrett falt av en kjøttbit - som smakte himmelsk. Spørsmålet nå er jo når man bør gi seg .. mens leken ennå er god wink.png

"Jonlem"

Jeg vet at det er en gammel tråd, men jeg ser at du en aktiv bruker og at du var logget inn tidligere idag

Hvordan gikk det med lammet ? Jeg har ett lammelår på 3,5 kg. Og har tenkt til å langtidsteke det. Jeg skal ha det på Søndag, og jobber på dagtid på søndagen, så optimalt for meg hadde det vært å kunne gjort låret klart og satt det inn på lørdagskvelden. Vi har tenkt til å spise i 16 tiden..

Hvordan ble resultatet ditt ? Ga du deg kl 11, eller fortsatt du å steke det videre ?

Hilsen

Fitless

Husker ikke klokkeslettene eksakt her for akkurat denne, men 10-12 timer gull. Skal du spise kl 16 på søndag hadde jeg satt låret i ovnen litt seint kvelden før, slått på ca 60 grader og gått og lagt meg. Forutsatt at ovnen er til å stole på så går dette nsten av seg sjøl, og du kan fiske ut et deilig lår i tretiden på søndag.

Lenke til kommentar

En tommelfingerregel er at det er vanskelig å steke det FOR lenge ;)

Et døgn på 3-4 grader under der du vil ha det er ikke noe problem, men det burde også holde...

Og som "jonlem" sier tidligere; det blir så mørt at det ramler fra hverandre...det er det største problemet, men det smaker himmelsk :)

Jeg tror det aller beste ville være å lang"koke" det med sous vide i vakumplast, for så å hive det på grillen noen minutter helt til slutt... hadde vært gøy å prøve, men min lille gryte har ikke sjans til å få plass til et lammelår...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...