Gå til innhold

Skal bygge falsk "tracking device"


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vil bygge en falsk "tracking device", tilsvarende denne fra Austin Powers.

 

AustinPowers2-TrackingDevice3.jpg

 

Jeg skal kun bygge senderen, altså den som skal spores.

Og den skal ikke virke som sender, bare se kul ut.

Målet er å bygge noe selv, bare for gøy.

Den skal se ut som noe CIA kunne ha brukt under den kalde krigen, ikke nødvendigvis som i Austin Powers. Men gjerne litt film-aktig og urealistisk.

 

Jeg har et krav:

Den skal blinke rødt, og gjerne pipe litt også.

MEN:

Den må kunne holde det gående i årevis. Minst to år.

 

Jeg vet det går an.

Når en av brannvarslerene på hytta er tom for strøm, både blinker og piper i månedsvis. Men med en god stund mellom hvert pip og blink.

Dermed sparer den batteriet, i forhold til om den lyste og pep konstant.

 

Jeg vil altså bygge et apparat formet som en liten sylinder, med en rød, blinkende lampe, og gjerne et lite pip av og til hvis mulig. Mesteparten av apparatet skal være batteri, så den kan holde på i årevis. Jeg trenger tips til batterier som ikke lekker, og som varer lenge.

 

 

Planen er å bygge en litt original "travel bug" til geocaching. Derfor må den tåle fuktighet, kulde, varme, fall, og være tilnærmet vedlikeholdsfri i årevis. Evt. lett å skifte batteri i for ivrige geocachere.

 

Må være billig og enkel å lage. Gjerne basert på litt "case modding" av ei billig lommelykt eller noe.

 

Jeg vet det finnes lysdioder som blinker av seg selv, så jeg slipper å bygge en krets som får dioden til å blinke.

Bare å koble rett til batteriet.

Men kan en slik lysdiode kunne holde det gående i 2-3 år med et vanlig batteri?

Vet dere om en lysdiode som kan dette? Den trenger ikke å blinke ofte. Et lite blink i minuttet er nok.

Og pipingen, hvordan løser jeg den?

En lysdiode med innebygget blinking kunne kanskje seriekobles med en "buzzer", så piper det samtidig som det lyser.

 

Jeg trenger forslag til deler, og hvordan de kobles for å oppnå blinking i lengst mulig tid.

Takk for hjelpen :-)

 

EDIT: Jeg kan lodde, og har kunnet litt elektronikk før. Husker ikke allverdens lengre, men det går sikkert bra. Flott hvis alle delene kan kjøpes på Clas Ohlson.

 

 

austin-powers-mike-myers-as-dr-evil41244322781.jpg

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tipset, men jeg tror ikke det er helt det jeg ser etter. Jeg trenger en lysdiode som kan blinke i årevis, drevet av ett (eller flere) nokså normale batteri.

Alle de selv-blinkende lysdiodene jeg har funnet på f.eks. Elfa blinker altfor ofte, og bruker derfor opp batteriet nokså fort.

Jeg trenger f.eks. ett blink i minuttet, så batteriet varer i årevis.

 

Det skal se ut som en kjempeavansert tracking-device, selv om det bare er et blinklys.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...