fo2re Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 Ett rimelig alternativ som kan vurdere er Sigma sitt 10-20mm - der får du mye for pengene og jeg har ett som står å støver ned her etter at gikk over til FF (fullformat). Lenke til kommentar
Web King Skrevet 31. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2013 Du må være klar over at anbefalingene her inne er etter flinke Akamister sine egne kriterier, de behøver nødvendigvis ikke og sammenfalle med dine kriterier for et objektiv. Før du kjøper et objektiv anbefaler jeg deg og tenke litt igjennom hva du ønsker av et objektiv, stort zoom-område, lyssterk, tynn/liten dybdeskarphet, kjapp fokusmotor, skarpe bilder, uten zoom, lett, lite/stort, etc. Jo flere av kriteriene du ønsker og implementere i et objektiv jo dyrere blir objektivet. Du burde også vuredere et objektiv etter bruksmønstret ditt, liker du å bære tungt, er du villig til å bytte objektiver titt og ofte, bruker du tid på et bilde eller bare tusler du rundt og knipser i vei, bruker du kameraet kun i spesielle sammenhenger, har du et ønske og begynne med fotografering som en seriøs hobby, et det spesielle type bilder du tar som kanskje burde taes med et spesielt objektiv, etc. En 35mm er et fast objektiv uten zoom, du får eksepsjonelle resultater og kan være veldig kreativ, men et sådan objektiv fordrer endel av brukeren for at brukeren skal få full utbytte av denne type objektiv. Her er litt sånn jeg tenker det: Ingen nødvendighet og ha stort zoom - Tar mere nære bilder enn det som blir lengre vekk ifra objektivet Skarphet i bilde grafikken Vant med sjapp fokus motor mer praktisk med litt tyngre linse Lys sterk som Nautica sier Lenke til kommentar
Web King Skrevet 31. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2013 Ett rimelig alternativ som kan vurdere er Sigma sitt 10-20mm - der får du mye for pengene og jeg har ett som står å støver ned her etter at gikk over til FF (fullformat). Okei. Det blir som denne? Link: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=329971 Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM Nikon Lenke til kommentar
se# Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 (endret) Jeg var veldig fornøyd med 18-55, men kunne gjerne ha tenkt meg noe mer vidvinkel! Så da ville eks 18-75mm vært noe som kan sette spissen i prikken Det er veldig lett å få misforståelser når en nybegynner (antar du er det og ikke ment som noen fornærmelse) diskuterer med overentusiastiske entusiaster. De som er mest kresene på teknisk kvalitet vil sikkert mene at D3000 me 18-55 aldri kan gi god teknisk bildekvalitet. Du skriver at du er "veldig pirket på bildekvalitetet", og du skriver også at du vil ha mer vidvinkel, men spør om linser med mer tele. Her tror jeg du bør gå tilbake til start og få orden på begrepene, kanskje ta en oppsummeringsinnlegg hvor du skriver hva du har og hva du egentlig ønsker, gjerne med eksempler på hva du vil ta bilde av. Da øker sjansene for å få gode råd basert på dine kvalitetskrav og hva du egentlig trenger. Edit: Ser du lagde en liten oppsummering mens jeg holdt på å skrive, absolutt et skritt i riktig retning. Endret 31. mars 2013 av se# 1 Lenke til kommentar
Web King Skrevet 31. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2013 Det er veldig lett å få misforståelser når en nybegynner (antar du er det og ikke ment som noen fornærmelse) diskuterer med overentusiastiske entusiaster. De som er mest kresene på teknisk kvalitet vil sikkert mene at D3000 me 18-55 aldri kan gi god teknisk bildekvalitet. Du skriver at du er "veldig pirket på bildekvalitetet", og du skriver også at du vil ha mer vidvinkel, men spør om linser med mer tele. Her tror jeg du bør gå tilbake til start og få orden på begrepene, kanskje ta en oppsummeringsinnlegg hvor du skriver hva du har og hva du egentlig ønsker, gjerne med eksempler på hva du vil ta bilde av. Da øker sjansene for å få gode råd basert på dine kvalitetskrav og hva du egentlig trenger. Edit: Ser du lagde en liten oppsummering mens jeg holdt på å skrive, absolutt et skritt i riktig retning. Ja, det er sant! Jeg er veldig nybegynner i dette temaet! Og det ble litt rot frem og tilbake. Som jeg skrev litt ovenfor så har jeg oppsummert noen punkter som jeg føler jeg ikke vill skuffe meg selv med. Hvordan jeg tar bilder: Opptatt av og kunne gjøre portrettbilder, Natur bilder - Spesielt om kveldene, blant annet bilder med med person fokus på litt avstand + bilder på nært hold, evt hvis det er noe som er lite og ligger på et bord/bakken. Hvis dere skjønner dette. Som nybegynner så har jeg ikke tatt veldig mye med bilder. Mine forventninger er ikke like store som de dere har, dere har erfaringer med forskjellige objekter som dere skjenner inn og ut. Om dere kunne ha smekket inn noen linke ved deres forslag til meg så hadde det vært suppert. (Prisguide.no evt.) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 Hvis du vil ha noe videre enn 18-55, så skal du ha noe som går lavere enn 18mm - ikke høyere enn 55mm. Kikk på Nikkor 10-22, Tokina 11-16/2.8 og ikke minst Sigmas ekstremvidvinkel 8-16. Lenke til kommentar
Web King Skrevet 31. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2013 (endret) Hvis du vil ha noe videre enn 18-55, så skal du ha noe som går lavere enn 18mm - ikke høyere enn 55mm. Kikk på Nikkor 10-22, Tokina 11-16/2.8 og ikke minst Sigmas ekstremvidvinkel 8-16. Har sett på de, og det koster litt for de. Men her kan jeg være veldig sikker på at varen jeg får har kvaliteter! Sånn pris messig så hadde Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DC HSM for Nikon, ville vært noe for meg. Som også har en veldig bra vidvinkel! Link: http://www.prisguide...or-nikon-36281/ PS: Ser på hva folk har skrevet om produktet så er det flere som har skrevet at "lisen er lys svak" Er det noe man merker betydelig når man skal ta bilder? Objektivet faller vell litt ned på minus siden, ettersom dette ikke har FF. Endret 31. mars 2013 av Web King Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 (endret) Om et objektiv er tilpasset fullformat "FF" eller ikke, har ingen betydning sålende du ikke har til hensikt og kjøpe et fullformatskamera, og har du det til hensikt koster gode objektivene vesentlig mer. På vidvinkel behøver man ikke et lyssterkt objektiv så veldig, jo mindre brennvidde jo lettere er det og unngå bevegelseustabilitet og man kan bruke litt lengre lukkertid. Du kan vurdere Tamron 17-50 f/2.8 som ditt primærobjektiv og kjøpe en vidvinkel og en tele i tillegg hvis behovet er der, Tamron 17-50 er et relativt lyssterkt objektiv som gir f2/8 i alle brennvidde-områder. Endret 1. april 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Web King Skrevet 1. april 2013 Forfatter Del Skrevet 1. april 2013 (endret) Takk for alle svar, råd og hjelpen jeg fikk her! Da venter man på lønning! Endret 1. april 2013 av Web King Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå