Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg går andre året på bygg, og planen er å bli utdannet Byggingeniør. Jeg har fått tildelt plass på påbygg, og svarfristen er 2.april, men jeg er veldig usikker på om jeg skal takke ja. Jeg får verken nok matte og fysikk til å begynne rett på ingeniørstudiet. Jeg blir anbefalt på det sterkeste av min far (driftsleder i et byggefirma) å ta fagbrevet slik at jeg vet hva jeg snakker om når jeg er ferdig utdannet ingeniør.

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne hvilke utdanniningsveier som leder til ferdig utdannet Byggingeniør? Noen som anbefaler forkurs foran teknisk fagskole e.l?

Alle svar mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok for å bli byggingeniør kan du enten:

Jobbe som læreling og ta fagbrev etter (2,5 eller 2 år ?) Derreter gå Y-veien som byggingeniør

Om du går Y-veien er det ikke et stort antall skoler og linjer du kan velge mellom.

Så tillsammen 4 eller 5 år.

Gå Vg3 påbygg. Så prøve å ta Matte og fysikk som privatist samme skoleår (om dette er mulig ?) Hvis ikke må du vel ta det enten som privatist neste år eller gå forkurs på en høyskole.

Tilsammen 4 år.

Begge deler vil ta ca like lang tid , men det vil vel være bedre for deg å ha et fagbrev + lønnen som du får under lærlingtiden når du skal studere. Eventuelt om studie blir for vanskelig så har du alltids noe å gå tilbake til.

Lenke til kommentar

ok for å bli byggingeniør kan du enten:

Jobbe som læreling og ta fagbrev etter (2,5 eller 2 år ?) Derreter gå Y-veien som byggingeniør

Om du går Y-veien er det ikke et stort antall skoler og linjer du kan velge mellom.

Så tillsammen 4 eller 5 år.

Gå Vg3 påbygg. Så prøve å ta Matte og fysikk som privatist samme skoleår (om dette er mulig ?) Hvis ikke må du vel ta det enten som privatist neste år eller gå forkurs på en høyskole.

Tilsammen 4 år.

Begge deler vil ta ca like lang tid , men det vil vel være bedre for deg å ha et fagbrev + lønnen som du får under lærlingtiden når du skal studere. Eventuelt om studie blir for vanskelig så har du alltids noe å gå tilbake til.

Hva mener du med Y-veien, og hva med teknisk fagskole da?

Lenke til kommentar

du kan gå Y-veien om du har ett relevant fagbrev på ett par høyskoler i norge. Det vil si at sommeren før du skal starte utdannelsen må du gå igjennom ett fysikk og mattekurs.

http://www.hials.no/...ag_bygg_y_veien

Tror ikke det er noen ingeniør utdannelser i teknisk fagskole.

edit: Tror det kansje er mulig å gå Forkurs istedenfor Vg3

http://www.hib.no/studier/studie.asp?studieID=FORKURS

Endret av martin1d
Lenke til kommentar

Hør på faren din. Om du føler du har tid til det, få fagbrev og gjerne et par år på baken før du fyrer på med ingeniørstudiet. Det vil gi deg en kjempefordel som byggingeniør, om du faktisk har vært litt på "gølvet" først ;)

Altså, for all del, en byggingeniør uten fagbrev er ingen dårlig ingeniør, men en som går det løpet faren din anbefaler mener jeg helt bestemt at vil kunne stille sterkere på mange områder enn en med "bare" ingeniørutdanning. Mange ingeniører har litt trøbbel med den mer praktiske innsikten i ting og tang, hvordan ting faktisk fungerer på byggeplassen avviker ofte fra hvordan ingeniøren har tenkt på tegnebrettet sitt. Det er ingen myte.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med jonlem og faren din. Jeg går 4.klasse på bygg på NTNU nå og det er faktisk en del her med fagbrev av forskjellige slag.

Det er også mulig at du er enda mer motivert til å studere etter å ha jobba som lærling i to år. Å gå rett på et nytt studie etter vgs kan være ganske kjipt.

Ja, det kan hende du bruker lengre tid totalt sett, men tid har du nok av.

Lenke til kommentar

Samtidig, det er en ting som er verdt å ha i bakhodet; det er deilig å jobbe og tjene penger. Jeg avslutta utdannelsen min med en bachelorgrad fordi jeg fikk et veldig godt jobbtilbud og tenkte at "den mastern kan jeg ta seinere". Det har ikke skjedd, og jeg begynner å innse at det nok neppe kommer til å skje. Å tjene penger noen år, for så å gå tilbake til studenttilværelsen, er ikke bare-bare. Men noen fikser det jo, så helt umulig er det absolutt ikke.

Men lærlingelønn-økonomi er kanskje ikke så ulik studentøkonomien, så det er kanskje ikke like stort sprang som å gå fra 6-700 000 i året til studielån.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Er det aktuelt å ta fagbrev da?

Jeg har selv fagbrev som tømrer og kan fortelle deg at forståelsen min av konstruksjon og generelt praktisk tenking er 100 ganger større enn når jeg satt på skolen.

Det skjedde en STOR utvikling frem til jeg tok fagbrev og en enda større utvikling fra jeg tok fagbrev og de neste årene ute i feltene.

For min del er det en erfaring jeg aldri ville vært foruten. Tenk å kunne nok til bygge ditt eget hus fra start til slutt? Jeg synes det er et kult skillset i hvert fall og jeg tipper du vil være mer attraktiv enn de som ikke har praktisk erfaring.

:)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Min anbefalte vei er derfor:

1. Fagbrev.

2. Forkurs ingeniør.

Dette er definitivt den beste veien om du skal gå ingeniør og går veien med fagbrev.

Et tredje alternativ er Y-veien, men denne er det ikke alle skoler som tilbyr og du må da ha generell studiekompetanse. Dette er et alternativ om du sløyfer fagbrev og går påbygning.

Eventuelt kan du ta matematikk og fysikk som privatist etter påbygningsåret.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...