Gå til innhold

Kraftig gamermaskin til 15000 - Trenger kommentarer.

Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig kommet frem til mitt endelige valg til deler av ny PC. Har nå brukt ca. 12 timer med research. Takk til de her inne som har hjulpet meg frem til mine valg. Jeg har nå ganske god oversikt i landskapet fra og ha null kunnskap overhodet for 1 dag siden.

Listen er her: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1213697&su=068AB173-C01B-4825-A1D5-FA7BDF8918F6

Jeg har måtte inngå noen komprimisser med meg selv for å holde det til ca. 15000. Jeg har lagt prioritert på Prosessor, Grafikkort og Minne.

Jeg kommer til å gi mine årsaker til hvorfor jeg har valgt hver del så får dere heller guide meg på rett spor igjen :)

Mammakort:

Asus Sabertooth Z77 - 1155 Socket. - Bra kort til 1500. Støtter SLI og har det nødvendigste. Også veldig stilig look når jeg skal ha vindu på kassa.

Prosessor:

Intel i7 3770k. Jeg har lest mye positvt om denne. Den gjør det bra på tester og ligger rett bak i7 3970k som ble for dyr. Det er også en Ivy Bridge prosessor som visstnok skal være bra, uten at jeg vet hva det innebærer.

Jeg slet veldig mellom å velge et dyrere 2011 socket hovedkort og en 3820 prosessor siden 2011 hovedkort skal være mer rettet mot framtia hvis jeg vil oppgradere. Jeg får vel heller holde på 1155 hovedkort og prosessor i noen år og heller bare kjøpe helt nytt begge deler om det blir tilfelle.

Minne:

Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600 MHz. 8 GB er nok har jeg fått høre. Men klinker til med 16GB siden det fortsatt er under 1000-lappen. Deilig å vite at man har litt mer enn nødvendig også. (En tvangstanke).

Graffikkort:

EVGA Nvidia GTX 680 - Jeg har gjort mye research med tanke på et alternativ som er SLI. Tester viser at 660 Ti i SLI gir noe bedre minimum FPS og en del bedre max fps i en del krevende spill. Med 2 x 660 Ti så kommer pakka på over 16000, som ble for dyrt. Det ser også ut til at folk kjører krevende spill med alt på max med 60-70 fps også med 680 GTX også. Lite merkbar økning i FPS for 1000 kr mer + suger mer strøm og produserer mer varme og støy gjør det ikke verdt det. Jeg velger heller å kanskje la muligheten stå åpen for å gjøre 2 x GTX 680 i fremtiden eventuelt.

Vannkjøing:

NZXT Kraken X40 - Jeg har lest at man er jente om man ikke overklokker en i7 3770k. Så det kommer jeg til å gjøre. Da er vel vannkjøling en god ting. Det eneste som bekymrer meg er en klissvåt PC. Men skal vel gå greit.

Kabinett:

NZXT Phantom Big Tower Sort - Ser utrolig deilig ut denne kassa her.

Strømforsyning:

Corsair 750W HX - Bare sørger for at det leverer nok strøm også i tilfelle jeg vil kjøre SLI I fremtiden. (Er vel det eneste man trenger å ta hensyn til).

Disker og OS:

Samsung SSD 128 GB og 1 TB Barracuda Windows 8. Måtte gå ned i pengebruk på plass. Jeg har som regel bare OS, 4-5 spill og litt små stæsj. Laster sjeldent ned filmer og serier så ser ikke at jeg trenger enormt med plass. Windows 8 er vel greit det, og nyere. Jeg vaglte en 200 kroners samsung DVD drive. Jeg kan ikke huske sist jeg brukte en DVD plate på pcen så prioriteter ikke mye penger her.

Kom med kommentarer gjerne :) Takk for hjelp så langt. Veldig takknemlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra valg av komponenter, du får mye for pengene.

Vis du vil leke gjerrigknark kan du jo sjekke Finn.no etter DVD Drive, mange som gir dem bort, hehe!

Vannkjølingen trenger du ikke å bekymre deg over. Det du har valgt er Lukket vannkjøling, altså den kommer ferdig fylt med kjøleveske fra fabrikken. Så du slipper gris, søl og skader :wee:

Lenke til kommentar

Fine komponenter, uten tvil.

Personlig ville jeg gått for i5-3570k og GTX 670, rett og slett fordi du får omtrent identisk ytelse til en bedre pris. GTX 670 vs 680 er det plenty av informasjon rundt på forumet og tester på nettet.

Rent konkret:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=751040

Om du tenker mer i SLI baner senere, kan det være en idé med exhaustkjøler feks:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=768682

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=746578

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bra valg av komponenter, du får mye for pengene.

Vis du vil leke gjerrigknark kan du jo sjekke Finn.no etter DVD Drive, mange som gir dem bort, hehe!

Vannkjølingen trenger du ikke å bekymre deg over. Det du har valgt er Lukket vannkjøling, altså den kommer ferdig fylt med kjøleveske fra fabrikken. Så du slipper gris, søl og skader :wee:

Takk. Hehe. Vannkjøling høres skikkelig sketchy ut. Som å amme en baby med flammekaster omtrent. Men det har vel blitt ganske sikkert de siste årene. Er vel jeg som ikke har hengt med i tia. Sist gang jeg hørte om vannkjøling var 15 år siden da en kompis av meg forsøkte å lage på egenhånd, endte med at han måtte kjøpe ny pc.

Lenke til kommentar

Fine komponenter, uten tvil.

Personlig ville jeg gått for i5-3570k og GTX 670, rett og slett fordi du får omtrent identisk ytelse til en bedre pris. GTX 670 vs 680 er det plenty av informasjon rundt på forumet og tester på nettet.

Rent konkret:

http://www.komplett....aspx?sku=751040

Om du tenker mer i SLI baner senere, kan det være en idé med exhaustkjøler feks:

http://www.komplett....aspx?sku=768682

http://www.komplett....aspx?sku=746578

Ja du sier noe. Jeg har vært inne på de tanker selv. Jeg sliter med litt tvangstanker akkurat her som gjør at jeg ikke klarer å gi slipp på den 3770k og GTX 680. Men jeg skal seriøst vurdere det kraftig en gang til. Takk for svar.

Det jeg er mest usikker på nå er om hovedkortet er bra nok. Det ser så schtilig ut. Hva syns du?

Lenke til kommentar

Sabertooth er bra det, men man betaler kanskje en hundrelapp eller to for "kulhetsfaktoren".

For å gjøre forvirringen komplett, har du vurdert AMD skjermkort? 7970 ghz edition er gode greier.

Personlig er jeg blitt gammel og litt for glad i Nvidia, så jeg kjøper ikke AMD selv om jeg vet jeg er dum.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke ta et 7970 kort over 680/670?

7970 lå greit langt bak i ytelse i forhold til 680/670 ved release, men har med dem siste driverne sine så og si tatt igjen kortene i ytelse, til òg med gått forbi i flere spill.

7970'en er som regel også en ganske mye bedre overklokker enn Nvidia kortene, så der har du litt rom for mer ytelse i tillegg.

Det er jo også noe billigere enn 680, så ser virkelig liten grunn til å gå 680>7970 slik som det er nå :)

Anbefaler Asus sin DCU2 versjon, fantastisk kjøler som yter som et beist uten altfor mye lyd:

http://www.komplett....aspx?sku=742804

Og for å sette ting litt i perspektiv:

perfrel.gif

Endret av Konkulf
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke ta et 7970 kort over 680/670?

7970 lå greit langt bak i ytelse i forhold til 680/670 ved release, men har med dem siste driverne sine så og si tatt igjen kortene i ytelse, til òg med gått forbi i flere spill.

7970'en er som regel også en ganske mye bedre overklokker enn Nvidia kortene, så der har du litt rom for mer ytelse i tillegg.

Det er jo også noe billigere enn 680, så ser virkelig liten grunn til å gå 680>7970 slik som det er nå :)

Anbefaler Asus sin DCU2 versjon, fantastisk kjøler som yter som et beist uten altfor mye lyd:

http://www.komplett....aspx?sku=742804

Og for å sette ting litt i perspektiv:

perfrel.gif

Sett på saken og ser ut som 1050 Mhz 7970 er bittelitt bedre noen plasser. På en del tester ser det ut som GTX 680 og 7970 kniver om første plassen og går forbi hverandre ofte.

Jeg må innrømme at jeg lider av tvangstanker og av en eller annen grunn så må jeg ha nvidia. Men jeg skal tenke mer på det helt klart. Takk for info forresten.

Lenke til kommentar

Sett på saken og ser ut som 1050 Mhz 7970 er bittelitt bedre noen plasser. På en del tester ser det ut som GTX 680 og 7970 kniver om første plassen og går forbi hverandre ofte.

Jeg må innrømme at jeg lider av tvangstanker og av en eller annen grunn så må jeg ha nvidia. Men jeg skal tenke mer på det helt klart. Takk for info forresten.

Bare en kjapp info: 680 sli er er jo bra, ingen tvil om det, men en kompis av meg så hos en annen bekjent av meg hans oppsett av 2 stk 7970 ghz, vapor-x og anget på køp av 680. Han så at 7970 leverte mer rett og slett

Endret av Crusis
Lenke til kommentar

Bare en kjapp info: 680 sli er er jo bra, ingen tvil om det, men en kompis av meg så hos en annen bekjent av meg hans oppsett av 2 stk 7970 ghz, vapor-x og anget på køp av 680. Han så at 7970 leverte mer rett og slett

Jeg har også tro på 2 x 7970 er bedre enn 1stk GTX 680. Eller jeg VET at dette er mye bedre. Men da havner jeg langt over budsjettet. Kan bruke maks 4000 på grafikkort. Man får ikke 1 stk 7970 for 2000 kr.

Endret av Tesshin
Lenke til kommentar

Jeg har også tro på 2 x 7970 er bedre enn 1stk GTX 680. Men da havner jeg langt over budsjettet. Kan bruke maks 4000 på grafikkort. Man får ikke 1 stk 7970 for 2000 kr.

2*7970 er langt bedre enn ett 680 kort. Hadde jeg värt deg, kjöp ett 7970 nå, og ett til om to mnd dersom du har litt mere penger da.

Lenke til kommentar

2*7970 er langt bedre enn ett 680 kort. Hadde jeg värt deg, kjöp ett 7970 nå, og ett til om to mnd dersom du har litt mere penger da.

Kunne vært lurt. Vet at dette høres tåpelig ut men jeg har en fetish for en deilig look inne i pcen. Og EVGAs GTX680 passer bedre med looken inne i pcen. Selvom jeg kommer til å se inn i pcen i gang måneden så er det en slik tvangstanke jeg har.

Men jeg skal ruge på tanken helt klart.

Lenke til kommentar

Kunne vært lurt. Vet at dette høres tåpelig ut men jeg har en fetish for en deilig look inne i pcen. Og EVGAs GTX680 passer bedre med looken inne i pcen. Selvom jeg kommer til å se inn i pcen i gang måneden så er det en slik tvangstanke jeg har.

Men jeg skal ruge på tanken helt klart.

Hvorfor skal du egentlig ha 2*680? Det er helt klart dyrere enn 670 og ca samme ytelse. Du kan lett klokke to evga gtx 670 til å yte det samme som to 680 kort. Dog blir det fortsatt over 4000 kroner.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1241903

Endret av kalleklovn12
Lenke til kommentar

Hvorfor skal du egentlig ha 2*680? Det er helt klart dyrere enn 670 og ca samme ytelse. Du kan lett klokke to evga gtx 670 til å yte det samme som to 680 kort. Dog blir det fortsatt over 4000 kroner.

http://www.prisjakt....t.php?p=1241903

Vel jeg har allerede funnet ut at SLI eller Crossfire blir for dyrt for meg uansett. Så jeg kommer til å gå for single GPU. Og da er alternativet enten GTX 680 eller Radeon 7970

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...