Pegro Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 (endret) Kort: 1 minecraft server 2-3 tusen (opp til 6 tusen om anbefalt) Kan klokke hvis det er anbefalt å gjøre Ingen AMD/Intel preferanser Trenger kun selve serveren (boksen) Mer informasjon: Skal kun kjøre 1 server, men den må kunne takle relativt stor mengde med aktivitet. Minecraft er fortsatt single-threaded? Så til hvilke grad vil en drøss av cores ha effekt? Med min begrensede kunnskap tenker jeg: Hovedkort med integrert grafikkkort Få cores, men høy clock Mye og god RAM Rask harddisk Har ingen planer om å ha den koblet til skjerm med unntak av ved installasjon av OS (linux er planen). Har noen tusen å rutte med, men vil ikke ende opp med en maskin som er helt overkill som gjør meg en dustete pruppemann. Hadde vært gøy om den potensielt sett kunne takle ~ 100 brukere. (Har tilgang til 1000/1000mbit fiber i Oslo) Hvis dere vil ha et tall, kan jeg si 2-3 tusen kroner ville føltes godt. Opp til 6 tusen kroner er også ok. Endret 30. mars 2013 av Pegro Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Så du skal ikke ha grafikkort. Rask harddisk, SSD? Få cores, da blir det vel i3. Jeg setter sammen et forslag for deg. –------------------------------- Dette er det jeg ser for meg, og tar med i forslaget. - liten rask SSD (120Gb) - CPU m/Intel HD grafikk (i3/i5) - 8Gb RAM (16 blir kanskje litt overkill hvis den bare skal kjøre Linux og en Minecraft Server) - Eksternt netverkskort med flere inputs (hvis nødvendig/ønsket) --------------------------------- Jeg velger bare et tilfeldig billig kabinett til forslaget mitt. Tenker ikke at det har noe å si. Tror ikke mange CPU kjerner har så mye å si på en MC server. Dual Core hilder nok til det, og lett gaming. Hvilken Linux tenker du å bruke? Kan du sende meg server IP i PM eller diskusjonen når d har satt opp serveren? 1 Lenke til kommentar
Pegro Skrevet 30. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2013 Så du skal ikke ha grafikkort. Rask harddisk, SSD? Få cores, da blir det vel i3. Jeg setter sammen et forslag for deg. –------------------------------- Dette er det jeg ser for meg, og tar med i forslaget. - liten rask SSD (120Gb) - CPU m/Intel HD grafikk (i3/i5) - 8Gb RAM (16 blir kanskje litt overkill hvis den bare skal kjøre Linux og en Minecraft Server) - Eksternt netverkskort med flere inputs (hvis nødvendig/ønsket) --------------------------------- Jeg velger bare et tilfeldig billig kabinett til forslaget mitt. Tenker ikke at det har noe å si. Tror ikke mange CPU kjerner har så mye å si på en MC server. Dual Core hilder nok til det, og lett gaming. Hvilken Linux tenker du å bruke? Kan du sende meg server IP i PM eller diskusjonen når d har satt opp serveren? Du leser meg som en åpen bok. Fantastisk! Har ikke hatt linux på egen maskin siden 2002, så er åpen for alle forslag. Skal sende deg IP når den er oppe. Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 (endret) http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1213717&su=DD7346D4-A65C-47D5-AF44-CAF5AAA72D7F Har som sagt bare legt til 8Gb ram i forslaget mitt. Hvis du vil ha 16Gb kjøper du bare to kit. Samsung's SSDer har fått myr skryt. Tror ikke du har behov for mer enn 120Gb. Kanskje tilogmed 60Gb hadde holdt. Har en i3 i lista, tenkte det holdte. Når du ikke skal ha grafikkort synes jeg du bør ha en CPU med nyeste Intel grafikk. For øyeblikket er det HD graphics 4000. Dual core i3 3,3GHz holder nok i massevis til det denne maskinen skal brukes til. Hovedkort har ingenting å si på ytelsen i en maskin. Dette hovedkortet kan fint bruke Intel grafikken i CPUen. Det er to vifter i lista for når maskinen skal stå på 24/7 synes jeg det er greit om man tenker litt på airflow. Får håpe servern blir bra. Den eneste brae servern jeg spilte på ble nylig lagt ned. Selv har jeg lekt litt med forskjellige linux versjoner, og den jeg likte best var Ubuntu. Men jeg oppdaget at det var litt arbeid for å få Minecraft til å kjøre i det, men det gikk helt fint. Hvis du ikke er helt grønn når det gjelder PC (noe jeg tenker du ikke er siden du bygger PCen selv) bør det gå fint. Ellers er Linux Mint ganske greit. Det er den som erstatter Windows best etter min mening. Men jeg ville gått for Ubuntu. Enten det eller Mint. Ett av de to. PS: ser nå at jeg glemte eksternt netverkskort. Er det noe du vil ha? Endret 30. mars 2013 av Heika98 Lenke til kommentar
Pegro Skrevet 30. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2013 (endret) Har installert Minecraft server på linux tidligere, personlig har jeg ikke merket noen forskjell på linux distroer. Brukt putty, ssh command line. Kommer neppe til å få noe større bruk for userinterface nå, installerte heller ikke dette når jeg hadde linux første gangen, ;P Derfor tror jeg ikke det blir nødvendig å ha noe som skal ligne windows da jeg kun skal kjøre minecraft server uansett. Når det kommer til valg av distro vil det nok gå på ting som stabilitet, ytelse osv. Noen grunn til du syntes jeg trenger et eksternt nettverkskort? Btw: Ser ut som i3-3240 gjør det hakket bedre på tester enn 3325. Med tanke på at jeg skal styre den igjennom en annen maskin via command line uansett, er det da nødvendig med nyeste Intel grafikk som du sier? Endret 30. mars 2013 av Pegro Lenke til kommentar
kimare Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 http://www.komplett....44-CAF5AAA72D7F Samsung's SSDer har fått myr skryt. Like greit å gå for pro når de har helgetilbud, uten at jeg tror det har noe å si for ytelsen i dette oppsettet. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=765948 Hovedkort har ingenting å si på ytelsen i en maskin. Dette hovedkortet kan fint bruke Intel grafikken i CPUen. Det ligger et par 1155 hk på demosalg, bl.a. dette z77 kortet http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=776379 Lenke til kommentar
Pegro Skrevet 30. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2013 (endret) Like greit å gå for pro når de har helgetilbud, uten at jeg tror det har noe å si for ytelsen i dette oppsettet. http://www.komplett....aspx?sku=765948 Det ligger et par 1155 hk på demosalg, bl.a. dette z77 kortet http://www.komplett....aspx?sku=776379 Følger ikke med kabler og div på demo-varen ser det ut som, så foretrekker en litt enklere løsning. Godt observert ang. harddisken forresten. Da sitter jeg igjen med denne: (lurer fortsatt på om jeg skal bytte til i3-3240) http://www.komplett....gListId=1213739 Side note: Kjipt med varer som ikke er på lager. Endret 30. mars 2013 av Pegro Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Har installert Minecraft server på linux tidligere, personlig har jeg ikke merket noen forskjell på linux distroer. Brukt putty, ssh command line. Kommer neppe til å få noe større bruk for userinterface nå, installerte heller ikke dette når jeg hadde linux første gangen, ;P Derfor tror jeg ikke det blir nødvendig å ha noe som skal ligne windows da jeg kun skal kjøre minecraft server uansett. Når det kommer til valg av distro vil det nok gå på ting som stabilitet, ytelse osv. Noen grunn til du syntes jeg trenger et eksternt nettverkskort? Btw: Ser ut som i3-3240 gjør det hakket bedre på tester enn 3325. Med tanke på at jeg skal styre den igjennom en annen maskin via command line uansett, er det da nødvendig med nyeste Intel grafikk som du sier? Hvilken distro du vil bruke må du jo selfølgelig velge selv Jeg foreslår som sagt ubuntu. Jo flere inputs jo raskere nett. Når jeg tenket meg om trenger du kanskje ikke det i denne maskinen, det er mer aktuelt i servere og slikt. En gigabyte input holder vel strengt tatt. Bre glem det om eksternt nettverkskort. 3240 har kanskje bedre ytelse, men dårligere grafikk. Jeg tror at 3325 holder, dessuten, det er jo fint med grei grafikk hvis du skal bruke maskinen til noe sienere. Jeg tror ikke du merker så mye forskjeld. Grafikk har ikke så mye å si i dette tilfellet. Så nei, der er ikke nødvendig med nyeste intel grafikk, men jeg tror heller ikke du merker så stor forskjeld. Jeg hadde valgt med HD graphics 4000, men du velger selv. Jeg har bare satt opp et forslag. Du står jo fritt til å gjøre endringer i det. Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Følger ikke med kabler og div på demo-varen ser det ut som, så foretrekker en litt enklere løsning. Godt observert ang. harddisken forresten. Da sitter jeg igjen med denne: (lurer fortsatt på om jeg skal bytte til i3-3240) http://www.komplett....gListId=1213739 Side note: Kjipt med varer som ikke er på lager. Er ikke noe fan av brukte varer. I hvertfall ikke når det er denne typen produkt det er snakk om. Det vil jo alltid være tilbud på varer. Etter min mening bytter du ikke til 3240. Tror rett og slett ikke du merker noen forskjeld. Hvis det ikke er på lager venter du til det er på lager, eller kjøper noe annet. Om det bare er viftene som ikke er på lager så er det jo bare tull å ikke bestille av den grunn. Lenke til kommentar
deac Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 (endret) Anbefaler at du tar en titt på http://www.minecraft...er/Requirements og virkelig leser gjennom. Etter 1.1.0 så kan mc servere bruke flere cores blant annet. Der finner du også en "scaling" sak for antall brukere, OS, setup etc. For det meste gammel hardware som står nevnt, personlig hadde jeg nok minst gått for en i5, 16gb ram, 120gb SSD og 1tb hdd for backup som det står nevnt i guidene der. Edit: In short: Minimum for 100+ brukere CPU: Intel Xeon 4 Cores or AMD Opteron 4 Cores and better RAM:16 GB+ SSD: 120 GB empty space Backup HDD: 1 TB backup space WAN:100 Mbps Endret 31. mars 2013 av deac 1 Lenke til kommentar
Pegro Skrevet 31. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2013 Anbefaler at du tar en titt på http://www.minecraft...er/Requirements og virkelig leser gjennom. Etter 1.1.0 så kan mc servere bruke flere cores blant annet. Der finner du også en "scaling" sak for antall brukere, OS, setup etc. For det meste gammel hardware som står nevnt, personlig hadde jeg nok minst gått for en i5, 16gb ram, 120gb SSD og 1tb hdd for backup som det står nevnt i guidene der. Edit: In short: Minimum for 100+ brukere CPU: Intel Xeon 4 Cores or AMD Opteron 4 Cores and better RAM:16 GB+ SSD: 120 GB empty space Backup HDD: 1 TB backup space WAN:100 Mbps Multi-core støtte endrer situasjonen litt ja. Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 Multi-core støtte endrer situasjonen litt ja. I5 3570k Lenke til kommentar
Pegro Skrevet 31. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2013 (endret) I5 3570k Ja, da ser det ut til at det blir denne på en "ubuntu server". Tror du jeg taper noe på å kjøre McMyAdmin eller om det finnes bedre alternativer? http://www.mcmyadmin.com/ Hadde vært greit å dytte noe av arbeidet over på andre og mcmyadmin har fungert greit til det før. Endret 31. mars 2013 av Pegro Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 Ja, da ser det ut til at det blir denne på en "ubuntu server". Blir sikkert bra. Apropo server, hvorfor ikke bruke litt mer penger og bygge en filserver og kjøre Minecraft serveren fra den? Lenke til kommentar
Pegro Skrevet 31. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2013 (endret) Blir sikkert bra. Apropo server, hvorfor ikke bruke litt mer penger og bygge en filserver og kjøre Minecraft serveren fra den? Vet ikke helt om jeg har noe behov for en filserver. Tok nylig ned webhotellet også fordi det finnes så mange gode tjenester om dagen som f eks, google drive, dropbox, torrent etc etc. Da er det bestilt, takker for gode råd! Antall Varenr. Beskrivelse 2.00 586351 Akasa Retail 120mm Vifte 120x 120 x 25mm, 1200 RPM, 38.4 CFM, 17.5 dBA, 3-p 1.00 746639 ASUS P8Z77-M, Socket-1155 m-ATX, Z77, DDR3, 1xG3+1xG2-PCIe-x16, CFX, VGA, DV 1.00 485612 Cooler Master Elite 310 Sort/Sølv Vifte: 1x 120mm Bak, ATX, mATX, 2x USB, 1x Audio, 1.00 744179 Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB 8GB kit(4GBx2), CL9, 1.5V, CL9-9-9-24 1.00 657684 XFX ProSeries Core Edition V2 450W PSU ATX 12V V2.31, 80 Plus Bronze, Standard, 1x 6+2pin 1.00 660227 Intel® Core i5-3570K Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4GHz, 6MB, 77W, HD400 1.00 765948 Samsung SSD 840 PROSeries 128GB 2.5" OEM Basic Kit, MDX controller, 530/390MB/s Read/write Endret 31. mars 2013 av Pegro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå