enden Skrevet 17. september 2003 Del Skrevet 17. september 2003 Heisan, sitter og fikler med nye maskinen min. Kommer til å møte en god del problemer så jeg lage en post for de som vil hjelpe meg. Kommer fortløpende til å be om hjelp her Har smelt den sammen og startet opp for første gang. Vært inne i BIOS og tittet litt. Alt så bra ut i mine øyne (ingen ekspert på bygging/BIOS) Etter at IDE-enhetene er funnet kommer følgende feilmelding: CPU is unworkable or has been changed. Please recheck - CPU SOFT MENU Har væt innom soft menu og tittet. Der står riktig CPU, riktiv volt og hele pakka... Tydeligvis må jeg registrere ny cpu (hovedkortet har vært demobrukt av komplett). hk: abit ic7 cpu p4 2,4 c minne 2x256 MB geil up pc4200 Lenke til kommentar
KvN Skrevet 17. september 2003 Del Skrevet 17. september 2003 Akkurat samme melding når jeg har drivi og fikla inni PCn min (med vifter osv.)! Da går jeg bare inn i bios og så setter jeg FSB på 200 (det står sikkert på det fra før, men slett det, og skriv det inn på nytt. Og så exit' og saver du. Det funker hvertfall på meg! Lenke til kommentar
KvN Skrevet 17. september 2003 Del Skrevet 17. september 2003 Forresten, nice CPU! Lenke til kommentar
enden Skrevet 17. september 2003 Forfatter Del Skrevet 17. september 2003 takk, men hvor? Hakke snøring på mye inni BIOS så forklar det meste for meg som om jeg var 3 Lenke til kommentar
enden Skrevet 17. september 2003 Forfatter Del Skrevet 17. september 2003 Ok, fant det ut selv, men det hjalp ikke. Resette cmos derimot :oops: Skulle kanskje tenkt på det først. Noen tips å ta med seg på veien? (før neste problem som oppstår mener jeg ) Lenke til kommentar
enden Skrevet 21. september 2003 Forfatter Del Skrevet 21. september 2003 vel, får fortsatt cpu unworkable... Kan trykke F1 og gå videre, men det gidder jeg ikke resten av livet. Har altså resatt cmos et par ganger, og prøvd å sette fsb manuelt til 200 uten at det hjelper Anyone? Lenke til kommentar
froebe Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 Når du har vært inne i bios og endret innstillinger, er du sikker på at du har lagret inntillingene? Hvis du ikke har lagret disse, kan dette være årsaken til at du får disse meldingene hver gang. På mitt eget kort (Asus) må jeg trykke F10 for å lagre, men jeg kan også gå ut av bios uten å lagre endringer ved å bruke escape. Lenke til kommentar
enden Skrevet 21. september 2003 Forfatter Del Skrevet 21. september 2003 er jo ikke helt blåst heller Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 Jeg hadde samme problem når jeg satt sammen en p4 2,6pc800. Fikk den beskjeden en del ganger. En løsning var å resette CMOS, gå inn i bios og velge "failsafe" innstillinger. Husker ikke nøyaktig hva valget hette, dessuten var det på et abit kort. Men du skal ha tilsvarende valg på asus-kortet. En annen løsning, om jeg ikke husker helt feil, var å sette tilbake til 200mhz bus i biosen, mener denne innstillingen ble endret etter å ha resatt CMOS. Edit: Det siste forslaget mitt har du visst allerede prøvd ja... K Lenke til kommentar
froebe Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 er jo ikke helt blåst heller Beklager, det var ikke meningen å antyde det heller. Har forøvrig ingen ytterligere forslag til hva som kan være løsningen på ditt problem. Lenke til kommentar
enden Skrevet 21. september 2003 Forfatter Del Skrevet 21. september 2003 har prøvd både optimal og failsafe settings uten at det virket. Prøvd både cpu defined og user defined (200) fsb froebe: Greit å spørre da - hender man glemmer banale ting som å save bios-endringer Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 Hmm, rart. Prøv å resett CMOS igjen, ta ut batteriet i noen sekunder (var det 10?). Sett jumper og batteri tilbake (doh!) og start maskina. Da skal den poste som 1200mhz (12x100mhz). Hvis du får feilmelding nå så bare restart, da skal maskina kjenne igjen CPU som 2400mhz. Får du fortsatt feil så gå inn i bios og prøv "failsafe" igjen... Hender at det hjelper å ta ut batteriet... K Lenke til kommentar
enden Skrevet 21. september 2003 Forfatter Del Skrevet 21. september 2003 fikk crc checksum failed - cmos reset eller noe. Ved restart kom det samme uten at cpu ble gjenkjent (stod fortsatt som 12*100). Gikk inn i bios/cpu soft menu og der stod det riktig. Lagret og restartet og cpu unworkable... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 Ja men under der du velger hastighet på cpu er det et felt der du finner flere valg, bla 533,800, auto osv. Sjekk at den står på 800 Tror det heter N/B strap CPU Lenke til kommentar
enden Skrevet 21. september 2003 Forfatter Del Skrevet 21. september 2003 Ja men under der du velger hastighet på cpu er det et felt der du finner flere valg, bla 533,800, auto osv. Sjekk at den står på 800 Valgene jeg har er som følger: Ext. Clock (cpu7agp/pci) - står på 200/66/33MHz N/B Strap cpu as - Står by cpu (kan velge psb800, men det hjelper ikke) DRAM ratio - 1:1 AGP Ratio - 6:2:1 Resten er volt. Lar cpu velge og den får 1,5250v Rammen får 2.6v som den skal Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 hmm,kan biosbatteriet vere defekt virker som du ikke får lagret innstillingene dine Lenke til kommentar
enden Skrevet 21. september 2003 Forfatter Del Skrevet 21. september 2003 Joda, de blir lagret. er der neste gang jeg skrur på maskinen (regner med at det betyr de blir lagret..?) Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 er klokken riktig instilt etter at maskinen ikke ahr hat strøm så virker batteriet. Har du sølt goop andre steder enn på kjernen av cpu?, har du prøvd å ta å ta ut, sette inn cpu på nytt? Har du sjekket i manualen og på abit sine sider om eventuelle løsningsmetoder? Lenke til kommentar
enden Skrevet 21. september 2003 Forfatter Del Skrevet 21. september 2003 er klokken riktig instilt etter at maskinen ikke ahr hat strøm så virker batteriet. Har du sølt goop andre steder enn på kjernen av cpu?, har du prøvd å ta å ta ut, sette inn cpu på nytt? Har du sjekket i manualen og på abit sine sider om eventuelle løsningsmetoder? Klokka går rett cpu har ikke kjerne - hele dritten er flat som en pannekake. Samme problem oppstod da jeg testet den uten goop (med pad seff) Tatt ut og satt inn cpu en gang (da jeg vasket den før gooping) Har manualen til ic7-g (komplett bomma visst litt da de pakket ned demo-kortet igjen), men det står ikke noe i den og jeg regner med de er like. Ikke vært inne på abit siden enda siden jeg regnet med det var en teit feil fra min side. Håper jeg kan få svar her i hjemlige trakter før jeg begir meg ut i de vide verden på jakt etter sinnlig berikelse Lenke til kommentar
rabagast3 Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 Har jeg rett i at det er en celeron prosessor du har, eller at det er en 400 FSB cpu du har så er dette problemet. Dette på grunn av at cpu ikke får nok strøm. Men men det er litt rart at du får startet den hvis dette er problemet. hvis det er riktig så er dette problemet! Intel recommends the new power design VRD10 for 875P boards, and ABIT IC7 series follow this design guideline. It supports the CPU core voltage from 0.8375 to 1.6 V; therefore, if an old 400 FSB P4 or Celeron processor with CPU core voltage 1.75V is installed onto a IC7 series board, the board will not provide such high core voltage and the CPU will malfunction. That's the reason why Willamette and old Celeron processors are incompatible with Intel 875P boards. The 400 FSB processors which could be used on IC7 series boards are Northwood P4 (512K L2) and Celeron 2G (128K L2, 1.525/1.530 V) and faster. Eller dette er sakset fra intel si hjemmeside Intel® Pentium® 4 Processors Symptom(s): Error: "CPU is unworkable or has changed" received during boot up of a Pentium® 4 processor running at 1.6 GHz or faster. Cause: Some motherboards that support Pentium® 4 processors were designed when the Pentium® 4 processor was first released at 1.4 and 1.5 GHz. Since then, faster Pentium 4 processors have been introduced. Solution: The BIOS must be updated to a newer revision so that it can recognize the faster processor. Contact the system or motherboard manufacturer to get the newest BIOS update (1.0103/22/2001 or later). If an Intel® Desktop Board is being used, see the Support website for motherboard identification and BIOS update information. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå