KingOfSofa Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Hei alle sammen. Jeg kjøpte et hus fra 70 tallet og har en enkel antenne (coax) utgang i stuen for alle mine tv og ruter behov. Men. 1. Jeg vil ha ruteren i andre etasje hvor eg kan bruke gigabit portene til ruteren og hvor jeg har kontoret mitt, det vil si også den stasjonere pc'en. 2. Surprise surprise! når jeg så på kabelen som komme inn i huset så er dette en telefonkabel som har blitt klippet og det fører bare 2 tråder videre inn i huset. (hvor og hvordan telefonkablene blir til antenneuttak i stuen vet jeg ikke da dette må ligge inni i veggen et sted.) 3. Jeg ønsker da å splitte telefonkabelen i to før den går inn i huset, ta kabelen rundt huset og opp langs veggen og og bore hull inn i veggen til andreetasje. Spørsmålet er. Hva slags adapter trenger jeg for å gå fra en to tråds telefonkabel til en RJ45 kabel så jeg kan koble den til min WNDR3700v3 N600 Wireless Dual Band Gigabit Router? Vil dette la seg gjennomføre? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Hvilken leverandør har du for internett? Det kan ikke være telefonkabel som brukes hvis du har coax uttak. Tilkoblingen til routerene din kommer fra et modem. Modemet er enten ADSL (telefonkabel) eller coax kabel. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Tviler på at det er noen kobling mellom coax og telefonkabel. Du kan sjekke hvilken nettleverandør du har her. Normalt vil man ha enten: 1) Telefonkabel -> ADSL-modem -> Router -> PC eller 2) TV-kabel -> DOCSIS-modem -> Router -> PC TV-kabel -> TV-tuner -> TV Lenke til kommentar
KingOfSofa Skrevet 30. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2013 Hvilken leverandør har du for internett? Det kan ikke være telefonkabel som brukes hvis du har coax uttak. Tilkoblingen til routerene din kommer fra et modem. Modemet er enten ADSL (telefonkabel) eller coax kabel. Tviler på at det er noen kobling mellom coax og telefonkabel. Du kan sjekke hvilken nettleverandør du har her. Normalt vil man ha enten: 1) Telefonkabel -> ADSL-modem -> Router -> PC eller 2) TV-kabel -> DOCSIS-modem -> Router -> PC TV-kabel -> TV-tuner -> TV ISP: Tel-AG AS Det er GET altså..... Så dere mener at jeg har en antennekabel som kommer inn i huset et eler annet sted jeg ikke har sett? Det eneste jeg gjorde når jeg fikk GEt pakken var å koble en boks på antenne utaket på veggen, denne booksen koblet jeg til et modem som jeg koblet til ruter. (se denne veiledningen for superbredbånd http://www.get.no/kundeservice/veiledninger/_attachment/27195?_ts=139dd8c70b3&download=true ) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Ja, Get har ingenting med den telefonlinjen å gjøre. Get bruker coax kabel. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Til de fleste hus går det 2 trådpar på telefonledningen. Av disse holder det med 2 til xDSL, slik at du i teorien kan få 2 xDSL-abonnementer på telefonledningen (forutsatt at de 2 trådparene ikke er splittet på veien). Det du har av coax kommer, som nevnt over, ikke fra telefonledningen, men fra en coax som kommer inn i huset ditt fra ettellerannet sted (min kommer i bakken til huset, går langs ene langveggen, opp langs hjørnebord og opp på loftet). Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Du kan leie inn en montør fra Get til å legge opp et ekstra uttak til deg, de pleier å ta 1200kr for det, noe som etter min mening ikke er så ille pris, og da vet du at alt blir gjort riktig. Hvis du skal gjøre det selv har du ingen garanti for at det blir skikkelig, fordi montørene alltid sjekker signalnivået før de foretar seg noe, og finner ut hva som lar seg gjøre uten at signalet blir for svakt eller for sterkt. Hvis du likevel vil gjøre det selv, vil jeg anbefale at du henter signalet fra den antennekontakten du allerede har. Når du skrur opp kontakten vil du se at det er en inngang for antennekabelen som kommer inn, og en utgang ved siden av som du kan hente signal fra for å gå videre til en annen kontakt. Dette er den beste måten, fordi du ikke trenger noe spesielt utstyr annet enn en dobbelskjermet antennekabel og en 8dB kontakt. Du kan også splitte kabelen som kommer inn med en 2-veis splitter slik du nevner, men jeg vil ikke anbefale det. For at dette skal gjøres skikkelig trenger du en del mer utstyr, da de skrukonnektorene som man skrur innpå antennekabelen ikke skal brukes på kabel-TV. Man må ha "kompresjonskonnektorer" og verktøy til å komprimere disse. Dessuten vil splitteren gjøre at du mister halve signalet, og du vet ikke om det blir for svakt etterpå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå