€uropa Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 (endret) Staten er ikke kun et mellomledd. Staten bestemmer hvor mye, hvem og hvorfor de skal få pengene. Kirken finansieres heller ikke på den måten du antyder i ditt eksempel. Jeg kan ikke bestemme hvor pengene mine skal gå. Det er penger som går fra felleskassa. Jeg betaler like mye saktt om jeg er medlem i statskirken, som om jeg ikke er medlemm i noe. Homofile betaler også skatt, som brukes til å drive norske kirker. Det gjør at staten overhode ikke er "bare ett mellomledd" som du sier. Nei vel? Jeg var av den oppfatning at staten fulgte Lov om tilskott til livssynssamfunn http://www.lovdata.n...12-064-0.html#1 , nærmere bestemt § 2. Du kan riktignok ikke kreve tilbake skatten din fordi du ikke er med i noe trossamfunn, men det gjelder like fullt om du er mot homoekteskap, som for. Jeg ser ikke hvorfor behovene til den ene siden skal veie tyngre enn den andres. Kirken er en institusjon under staten, uansett hvor mye man vrir og vender på det, så har vi i dag enda statskirke. Ja, jeg vet det er endret til "folkeskirke" men det er bare i navnet, det er ikke skjedd noen praktiske endringer, selv om både kirken selv, og Stålsett-utvalget ville ha fullt skille. Dette betyr at kirken, på ingen måte er noe forskjellig fra for eksempel politiet, forsvaret eller offentlige helsetjenester.Skal en lege kunne nekte å operere en homofil? Skal politiet nekte å ta i mot anmeldelser fra kvinner? Skal forsvaret kaste ut homofile? Nå snakker du om instanser som er ansatt av og utfører en tjeneste for staten. Formålet deres er noe helt annet enn det til trossamfunn, hvis formål er å være en fritidssyssel for religiøse av forskjellige slag. Det du snakker om er også å utelukke enkelte mennesker fra en tjeneste som alle andre får. Homofile har tross alt lov til å gifte seg i kirken og moskeen de også, bare ikke med en person av samme skjønn, som er deres preferanse. Skal en lege eller politiet tvinges til å tilpasse tjenesten sin til enkeltmenneskers preferanser? Forresten så diskriminerer også politiske partier etter den definisjonen. Vil du tvinge AP eller SV til å tilpasse seg liberalister og anarkister for å få støtte? Det gjør da psoten? Du har ikke lov å sende en hel mengde ting med posten, feks radioaktive stoffer, kjemikalier, dyr, penger osv. Stille krav til deg, sa jeg, ikke til varen. Da mener jeg for eksempel at Posten krever at du skal slippe homofile inn i huset ditt for å få posten din. Det har du sikkert ikke noe imot å gjøre, men du er vel enig i at det bør være din egen sak hvem du inviterer inn og tilbringer fritida di med? Hvis staten ikke vil tillate kirkedonasjoner i form av farlige kjemikalier og liknende, er det forståelig. Jeg ser ingen grunn for at vi skal akseptere at det kategorisk skilles på vielse mellom de av samme eller de av ulikt kjønn. Det er mennesker det er snakk om, uavhengig av kjønn. Jeg er helt enig, men jeg vil ikke tvinge mine verdier og holdninger på andre mennesker av ulik oppfatning. Jeg viser heller min forakt ved å la være å støtte den praksisen, men lar de andre gjøre hva de vil på fritida si likevel (så lenge det ikke går ut på å skade noen eller ødelegge andres eiendeler, eller liknende). Endret 31. mars 2013 av Zarac Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå