Ideal Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Hvorfor skal bare kristne prester tvinges til å vie homofile, bør ikke mye heller imamene tvinges til å vie homofile, de taler jo tross alt for å steine homofile til døde? Eller er det slik at man ikke tør å utfordre islam? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Det er vel fordi den luthersk-evangeliske kirken er en statskirke, mens islamske trossamfunn er uavhengige av staten? Lenke til kommentar
Visiting Dignitary Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 (endret) Er ikke nok homofile muslimer. Hadde forsåvidt vært interessant å se rødstrømpekjerringene i pressen fremme dette spørsmålet. Endret 30. mars 2013 av Visiting Dignitary Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Statskirken er avskaffet. http://www.tv2.no/nyheter/politisk/i-dag-forsvinner-statskirken-3786173.html Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 (endret) Statskirken er avskaffet. http://www.tv2.no/ny...en-3786173.html Tja. Bare delvis avskaffet. For eksempel er prestene fremdeles statlige ansatte, noe som er relevant for det trådstarter spør om. (For en oversikt over endringene statskirkeordningen gjennomgikk, se her.) Endret 30. mars 2013 av Henrik B Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Så lenge en religion får statsstøte burde den via homofile på linje med heterofile. 3 Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 først vie dem og så ta dem ut i bakgår'n og steine dem for å leve i homofilt samliv . fin forretningsplan. 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Forskjellen mellom Den Norske Kirke og andre trossamfunn er at det så kallte Kirkemøtet (øverste organ) allerede for fem år siden åpnet for å ansette homo- og lesbiske prester, og tillater også at disse lever i samboerforhold. Dermed jobber det allerede dusinvis av homo/lesbiske prester i kirkene rundt omkring i landet, og det trengs ikke noe "tvang" for å få disse prestene til å vie likesinnede. Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 (endret) Hvorfor skal bare kristne prester tvinges til å vie homofile, bør ikke mye heller imamene tvinges til å vie homofile, de taler jo tross alt for å steine homofile til døde? Eller er det slik at man ikke tør å utfordre islam? Går det ann å være homofil og islamist sammtidig? Jeg syns å huske presidenten av Iran sa det ikke fantes en homofil muslim i verden. Ellers så var det skjefen hans,presten, som sa dette. Kristendommen har aldri lagt sjul på at det finnes homofile Endret 30. mars 2013 av Ruarcs Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Er ikke nok homofile muslimer. Hadde forsåvidt vært interessant å se rødstrømpekjerringene i pressen fremme dette spørsmålet. Det er nok ikke mindre homofile muslimer, de er bare i skjul, ellers blir de vel som tidligere nevnt på godt norsk "steinet". 1 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 (endret) Ingen bør tvinges. Det er fullt mulig å gi dem sparken, eller frata dem retten til å vie, om de insisterer på å diskriminere på et slikt absurd og forkastelig grunnlag. Men slik ting har utviklet seg, så ser ikke jeg hvorfor trollmenn skal ha noe med offentlige kontrakter å gjøre. Med mindre de faktisk kan benytte magi, og kan gjøre nytte for seg. Da burde de kunne hyres f.eks. i helsevesenet, eller i offentlige byggeprosjekter. Eller kanskje som kraftverk. Endret 30. mars 2013 av KarlRoger Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Nei. Som jeg sa i den andre tråden om prestene, så bør ingen religiøse ledere (eller andre i trossamfunnet) pålegges å vie noen mot sin vilje. Vi trenger ikke å være enige i verdiene og holdningene til religionen deres, men vi må akseptere at de har et annet livssyn. Jeg vet ikke akkurat hvordan en muslimsk vielse foregår, men jeg regner med at det likner litt på en kristen vielse og at imamen vier to mennesker i Allahs åsyn. Det er uansett ikke noe mer enn et religiøst rituale. Homofile kan gifte seg selv om de ikke får noen til å utføre dette ritualet. Å tvinge en prest eller imam til å vie to mennesker i åsyn av guden deres, vil være det samme som barnehagetanter gjør når de bestemmer at alle barna må få være med leken. Det vil også gå ut over religionsfriheten deres. Jeg er enig i at imamer bør være åpne for homofile, men ikke at det er legitimt å tvinge dem til å være det. Voksne mennesker er ikke barnehagebarn og kan tenke selv. 1 Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Nei, man bør ikke tvinge noen religiøse samfunn til noe som helst... Jeg synes dog at vielse og ekteskap bør ha like liten tilknytning til religiøs terminologi som nasjonalitet har til etnisitet i dag... Jeg kan dog ikke fatte at noen ønsker å vedkjenne seg et religiøst ståsted som betegner dem selv som avskum som burde steines så jeg finner problematikken noe sær... Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Ingen bør tvinges. Det er fullt mulig å gi dem sparken, eller frata dem retten til å vie, om de insisterer på å diskriminere på et slikt absurd og forkastelig grunnlag. Hva er forskjellen? Du var sarkastisk? Uansett så tilhører du mindretallet, hvis denne VG-pollen gir et riktig bilde av folkemeninga i kongeriket Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Får dem støtte fra staten må de ikke diskriminere noen. Så enkelt burde det være, men politikerne har ikke baller til å gjøre noe slikt. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Hvis det er diskriminering å la være å gjennomføre et ritual, så finnes det vel ikke en eneste religiøs gruppe eller et politisk parti som ikke diskriminerer. En hel del andre kulturelle tiltak som mottar støtte, ryker også ut. Men jeg har uansett det synet at alle og enhver bør sponse sine egne fritidssysler. Forresten så får religiøse samfunn støtte basert på antall medlemmer. De menneskene som ikke er enige i den religiøse praksisen, kan melde seg ut (eller la være å melde seg inn), så vil det samfunnet få tilsvarende mindre støtte. Men disse utmelderne bør ikke få nekte resten av medlemmene å praktisere den religionen de vil, slik de ønsker. 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 Dersom jeg som privat bedrift ikke vil ansette en person fordi han er homo, kristen eller bergenser, så får jeg nok likestillingsombudet på nakken. Det samme burde da også gjelde religiøse organisasjoner som mottar statsstøtte. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 Her er det ikke snakk om å ansette, men å utføre en tjeneste. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 Hvorfor skal legningen din ha noe å si angående om du skal få utført en tjeneste eller ikke, når personen er lønnet av tilskudd fra staten? 1 Lenke til kommentar
process Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 (endret) Såvidt jeg har forstått så har kristne prester en reservasjonsrett mot å vie homofile par, på lik linje med reservasjonsretten til å vie personer som er skilt. Hvorfor skal dette være annerledes for imamer? Mulig jeg har utdatert info, men jeg kan ikke finne noen vedtak som endrer på dette. Endret 31. mars 2013 av process Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå