Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Rette opp tak i gammelt skjevt hus

Anbefalte innlegg

Vi holder på å pusse opp et gammel hus nå og skal rette opp taket der vi skal ha kjøkken. Problemet vi har er at det er så veldig skjevt og at takhøyden er lav, fra 218-225 cm. Noen som har noen forslag på hvordan vi skal få rettet ned uten å miste altfor mye takhøyde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da du spør, antar jeg du ikke har "banket så mye spiker". :) Så nedforing på tradisjonell måte, vil bli både plundrete og kreve mye tid. Jeg vill anbefale deg å glemme hele opprettingen og aksepter skjevhetene, de ferreste ser det likevel.

Jeg har rettet opp mange både vegger, tak og golv. Men skal dette gjøres, bør du kontakte en tømrer, med en del år i yrket. Ingen nyutdannet.

Hadde takhøyden vært høyere, hadde det vært forskjellige enkle metoder å senker taket på, både med stag og div. beslag. Men her må det benyttes både klosser (der det er stor dif.) og kiler.

Det finnes en metode, som ble mye brukt i de gamle bygårdene i Oslo (og kanskje andre steder), på 70-tallet, under byfornyelsen. Med takhøyder på 3,2 m - 3,5 m, ble det populært å senke himlingen (taket). Jeg har selv ikke utført dette, men så resultatet. Restltatet var veldig bra.

Det de gjorde, var å merke opp ferdig takhøyde. Skjærte til en hvit duk (plast-/ppc-produkt) og feste dette under taklisten. Under oppfestingen av duken, strammet de duken mest mulig. Og under oppvarming, trekte duken seg sammen, til en jevn hvit takflate. Dette ble utført av spesialfirmaer, som hadde fått opplæring. Vet ikke om slike firmaer finnes lenger. Men finnes de, kan du få en takhøyde på ca 2,18 m, da det er kun duken som vil bygge høyde. Taklisten kommer under.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...