Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Brudd på taushetsplikt i henhold til helsepersonelloven

Zoega

Anbefalte innlegg

For noen år siden fant jeg ut om meg selv at jeg er pedofil, altså kan utvikle følelser for barn. Dette tok jeg opp med fastlegen min. Hun virket hyggelig og tok temaet på alvor. I Januar fant jeg meg endelig en jobb som tilkallingsvikar på skolefritidsordningen på en skole. Jeg fikk mye skryt på jobben.

Plutselig tok fastlegen kontakt. Hun ville sykemelde meg fordi hun ikke likte at jeg jobbet på skolen. Jeg nektet å sykemelde meg, og fortalte som sant er at jeg selvfølgelig aldri ville gjort noe ulovlig ovenfor noen barn. Jeg var for redd for å miste jobben både av økonomiske grunner, men også fordi jeg føler det er lettere i hverdagen å ha arbeid der jeg får kontakt med barn.

Legen brøt taushetsplikten og dagen etterpå ringte hun (eller kommuneoverlegen) til sjefen for skolene i kommunen som ringte vidre til skolen jeg arbeidet på. Samme dag var jeg uten jobb.

Mine spørsmål baserer seg på helsepersonelloven. Er det grunnlag for å bryte taushetsplikten i en slik sak? Jeg har rent rulleblad fra før, så det burde ikke ligge noen kriminell mistanke. Loven er ganske vag, men det jeg ble "dømt" på er §23 i helsepersonelloven. Den sier at taushetsplikten etter §21 ikke er til hinder for: at opplysninger gis videre når tungtveiende private eller offentlige interesser gjør det rettmessig å gi opplysningene videre.

Jeg undrer meg over dette. I rundskriv jeg har lest skal det ligge klare grunnlag for at et lovbrudd kommer til å skje for å kunne bryte taushetsplikten. Er det noen som kan noe om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal ikke jeg diskutere det jurdiske her, men hvis du er pedofil og får det jobb på en skole begynner det vel å lyse en ganske stor rød lampe med en gang.

Jeg synes det fastlegen din gjorde skulle bare mangle, han er tross alt klar over situasjonen din og har en ansvar å si ifra. Og hvis han ikke skulle ha lov til det, er det noe alvorlig galt med Norges lovgivning.

Sorry ass, men du har ingenting å gjøre på en skole. Finn deg en annen jobb.

Endret av MrLG
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke følt meg komfortabel med at en pedofil skulle passe på barnet mitt hele dagen. Men samtidig betyr ikke legningen din at du kommer til å begå lovbrudd. Det er nok mange flere pedofile enn det man tror, og majoriteten er nok mennesker som aldri kommer til å gjøre noe lovbrudd. Vi hører jo tross alt kun om de som utøver legningen sin mot barn, og da får jo folk flest et forhold til pedofile som om alle skulle vært monstre.

Tøft gjort av deg å ta det opp med legen din, men hun gjorde nok det riktige, dessverre for deg.

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg diskutere det jurdiske her, men hvis du er pedofil og får det jobb på en skole begynner det vel å lyse en ganske stor rød lampe med en gang.

Ja, på samme måte som at hvis en heterofil begynner å jobbe sammen med voksne av motsatt kjønn. Det kan jo ende med voldtekt og sånn. Her bør det tas grep.

Anonym poster: 230dccbfc3f8e5c46b4a76c20fdd7868

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg vil tro dette kommer an på hva du fortalte legen. Hvis du gav uttrykk for at du når som helst kunne "knekke sammen" og begå et overgrep har hun antakelig sitt på det tørre. Det samme gjelder antakelig også hvis du avslørte at du har hatt seksuell kontakt med barn tidligere (i voksen alder).

Du bør sjekke hva som står i legejornalen. (Og eventuelle andre notater legen måtte ha.) Du kan få kopi mot å betale et gebyr. http://www.lovdata.n...63-006.html#5-1 .

Og du må bestemme deg for hva du ønsker å oppnå. Vil du ha tilbake jobben? Eller vil du ha erstatning? I så fall fra hvem? Er det akseptabelt at dine seksuelle følelser blir offentlig kjent?

Uansett, hvis du vil gjøre noe med situasjonen blir du nok nødt til å snakke med en advokat.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, på samme måte som at hvis en heterofil begynner å jobbe sammen med voksne av motsatt kjønn. Det kan jo ende med voldtekt og sånn. Her bør det tas grep.

Anonym poster: 230dccbfc3f8e5c46b4a76c20fdd7868

Jepp, gratulerer med tidenes mest trangsynte sammenligning.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Utifra slik jeg har skjønt det kan de bryte tauhetsplikten hvis det er fare for andre eller deg selv. Derfor har legen alt på det rene i denne saken.. du har ingenting i SFO å gjøre.

Så du mener det er fare? Kan du utdype hva du mener er farlig?

Jeg ville ikke følt meg komfortabel med at en pedofil skulle passe på barnet mitt hele dagen. Men samtidig betyr ikke legningen din at du kommer til å begå lovbrudd. Det er nok mange flere pedofile enn det man tror, og majoriteten er nok mennesker som aldri kommer til å gjøre noe lovbrudd. Vi hører jo tross alt kun om de som utøver legningen sin mot barn, og da får jo folk flest et forhold til pedofile som om alle skulle vært monstre.

Tøft gjort av deg å ta det opp med legen din, men hun gjorde nok det riktige, dessverre for deg.

Om jeg skal gå ut i fra logikken din, at foreldre ikke vil like det om de vet det så må jeg jo vel gå ut i fra at folk jeg kjenner kanskje ikke vil være venn med meg dersom de viste om mine hemmeligheter?

Jeg vil tro dette kommer an på hva du fortalte legen. Hvis du gav uttrykk for at du når som helst kunne "knekke sammen" og begå et overgrep har hun antakelig sitt på det tørre. Det samme gjelder antakelig også hvis du avslørte at du har hatt seksuell kontakt med barn tidligere (i voksen alder).

Og du må bestemme deg for hva du ønsker å oppnå. Vil du ha tilbake jobben? Eller vil du ha erstatning? I så fall fra hvem? Er det akseptabelt at dine seksuelle følelser blir offentlig kjent?

Uansett, hvis du vil gjøre noe med situasjonen blir du nok nødt til å snakke med en advokat.

Jeg har utallige ganger sagt til legen at jeg ikke vil gjøre noe for å skade noen. Og jeg har heller aldri hatt seksuell kontakt med barn. Som jeg forstår det juridiske så skal det ganske sterk mistanke om lovbrudd til for å kunne bryte taushetsplikten. Mistanker jeg selv føler jeg ikke forstår hvor kommer fra.

Mine seksuelle/romantiske følelser er alerede kjent for kommunal sjef for skoler, rektor på skolen, inspektør og sfo-leder. Jeg føler litt at det blir feil om legen min skal slippe unna. Samtidig er det jeg ønsker mest at legen tar alt tilbake slik at jeg kan jobbe på skoler/barnehager igjen. (Har tross alt litt utdanning innen feltet).

Jeg gir egentlig blaffen i synsing. Det er netopp det. Synsing. Jeg vet det er mange fordommer, det betyr ikke at jeg kommer til å gi fra meg en jobb uten vidre. Hva enkelte enn måtte tro så er jeg faktisk interessert i å gjøre en god jobb. Dessuten har legen levnet meg i en økonomisk krise, så jeg føler det er mer på spill her. Argumentet som i bunn og grunn er brukt mot meg er "føre var" prinsippet.

Lenke til kommentar

Så du mener det er fare? Kan du utdype hva du mener er farlig?

Jeg trenger da ikke utdype hvorfor jeg syns en pedofil ikke burde arbeide med barn.

Det er ikke nødvendigvis fordommer, hvis du faktisk prøver å gjøre noe med det så all ros til deg, men jeg ville fremdeles ikke latt deg passe på mine barn.

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg trenger da ikke utdype hvorfor jeg syns en pedofil ikke burde arbeide med barn.

Det er ikke nødvendigvis fordommer, hvis du faktisk prøver å gjøre noe med det så all ros til deg, men jeg ville fremdeles ikke latt deg passe på mine barn.

Det er irrelevant, det er en svært høy terskel for å bryte taushetsplikten. Mye som er kjekt å vite for omgivelsene, men er det ikke bedre at han går til legen, og legen må holde stilt, enn at han ikke går til legen? Hvis pedofili i seg selv var grunnlag for å bryte taushetsplikten ville ingen pedofile gått til psykolog.

Etter forarbeidene er det snakk om "nødrettsbetraktninger", og dette er ganske langt unna nødrett.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er irrelevant, det er en svært høy terskel for å bryte taushetsplikten. Mye som er kjekt å vite for omgivelsene, men er det ikke bedre at han går til legen, og legen må holde stilt, enn at han ikke går til legen? Hvis pedofili i seg selv var grunnlag for å bryte taushetsplikten ville ingen pedofile gått til psykolog.

Etter forarbeidene er det snakk om "nødrettsbetraktninger", og dette er ganske langt unna nødrett.

Dette skjedde ikke bare på grunn av at han er pedofil. Legen brøt taushetsplikten fordi han er en pedofil som fikk seg jobb hvor han daglig er i kontakt med barn. Jeg vil si at det er grunn nok til å si ifra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja vel, men at du sier det er i grunnen ikke særlig relevant. Poenget er at det ikke er forbudt å tenke og føle, delv om tankene og følelsene er avskyelige. Vi er ikke dyr. At han tar kontakt med lege betyr jo at han ønsker å jobbe med dette, og å la legen løpe til arbeidsgiver gjør bare ting verre. Han har jo ikke gjort noe galt så langt, og vil han finne småbar så klarer han nok det utenom jobb også. Dette handler om rettssikkerhet og tillit til helsemyndighetene. Det handler også om juss, ikke moral, og så lenge en slik praksis sannsynligvis vil være direkte uhensiktsmessig, ved at den sørger for at folk ikke går til behandling, så er det ingen tungtveiende offentlige interesser som gjør at man kan bryte taushetsplikten. Pedofile kommer i kontakt med barn, og det er helt lovlig. Lev med det.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Faktisk så vil ikke en dømt pedofil kunne få jobb hvor man er i slik kontakt med barn. Tviler på at det er noe annerledes med ikke-utøvende pedofile, og selv om h*n ikke er dømt så vet vi ikke om det aldri har skjedd noe som ikke burde skje..

Jeg sier ikke at man alltid burde være på helvakt ovenfor absolutt alle sammen (selv om man burde bruke hodet og følge med, uansett) men du lar ikke en pedofil jobbe med barn. Det går bare ikke. Jeg tviler noe sinnsykt på at legen vil få noen som helst straff for å gjøre det som er rett.

Lenke til kommentar

Faktisk usikker på om Buffyannesummers troller eller ikke. Kan noen bekrefte? Du skriver så mye som er moralsk betinget at jeg vet ikke om jeg kan ta deg seriøst, spesielt med tanke på at dette er jus-forumet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Faktisk så vil ikke en dømt pedofil kunne få jobb hvor man er i slik kontakt med barn. Tviler på at det er noe annerledes med ikke-utøvende pedofile, og selv om h*n ikke er dømt så vet vi ikke om det aldri har skjedd noe som ikke burde skje...

Jeg skjønner at dette er litt vanskelig for deg, men jo, det er åpenbart annerledes for de som ikke er dømt for overgrep mot barn. Vi lever i en rettsstat, og du skal ikke straffes for dine tanker.

Og hva med den uskyldige trådstarteren? Han har ikke gjort seg skyldig i noe som helst, skal ikke han beskyttes fra spredning av personlig informasjon?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...