Malvado Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 Så kort oppsummert nå får du ingen feil i memtest86? Et lite tips når det gjelder minne og store mengder er å slakke litt på innstillingene når man sliter litt med å få systemet stabilt, en økning på Tras og 1T til 2T kan være nok til å få ting til å fungere perfekt uten at man mister nevneverdig med ytelse. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 19. april 2013 Forfatter Del Skrevet 19. april 2013 (endret) Så kort oppsummert nå får du ingen feil i memtest86? Jeg kan sverge på at jeg kjørte en test over natten med alle 4 brikkene når den nye brikken var i hus med 0 feil...men jeg kan ikke finne det bildet jeg er sikker på at jeg tok av testen. Det kan hende det bildet ligger igjen på laptopen; det har blitt en til tider frustrende fil-transplantasjon/synkronisering mellom laptopen og ny-maskinen de siste dagene ("hvilken mappe var det jeg oppdaterte nå da; den på ny-maskinen eller den på laptopen?"). Edit: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1497983&st=40&p=20406474entry20406474 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1497983&st=40&p=20404122entry20404122 Endret 19. april 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 (endret) Ingen av dem er Memtest86. Just in case, last ned Memtest 86+ og kjør det programmet. Filen er en ISO som må brennes til CD eventuelt USB og kjøres derfra. Bør kjøres minst 3 passes, tror jeg det er. Endret 19. april 2013 av Chavalito Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 19. april 2013 Forfatter Del Skrevet 19. april 2013 (endret) Bah, drev nettopp med vedleggsfjerning, så bildet er borte fra tråden (var gamle bilder, så så dem ikke som gjeldende lengre, da dem var med bare 3 av brikkene og uten RMA-brikken). Programmet som er brukt hele tiden er: (navnet står skrevet øverst i venstre hjørne) Memtest86 v4.2.0 (bootet fra USB) - 32GB (så alle brikkene, da inkludert RMA-brikken) og 3 passes med 0 errors (som skrevet i innlegget jeg linker til over). Jeg har som sagt temmelig sikkert et bilde av testen på laptopen, men jeg orker ikke starte opp igjen den bare for et bilde - skal prøve å huske på det hvis jeg må starte den for å hente ut flere filer. Edit: Linkene i innlegget over var bare for å illustrere at jeg hadde kjørt testen med alle 4 brikkene (ellers ville jeg ikke postet at testen var kjørt og vellykket), samt link til bildet med de forskjellige RAM-specs. Endret 19. april 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 Søren, hvor er brillene mine? Sorry, glemte den posten din. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 Joda, leste tidligere at du hadde kjørt Memtest, men i og med du nevnte XMP i en annen post litt senere måtte jeg nesten spørre. Jeg har aldri vært helt 100% glad i profilene som kommer med minnebrikkene, i mange tilfeller fungerer dette helt greit, men ofte må man prøve litt selv for å få til stabilitet med visse hovedkort. Selv om brikkene støttes er det ikke alltid de funker som de skal og man må da endre noen enkle innstillinger. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 19. april 2013 Forfatter Del Skrevet 19. april 2013 (endret) Nå må jeg spørre, for nå blir jeg litt forvirret her: nå står alle BIOS-innstillinger på Auto (som dem har gjort hele tiden)...hvis jeg endrer RAM-profilen til XMP i BIOS, bør jeg da kjøre Memtest på nytt? Vil/kan en slik profil-endring, i.e. overklokking, altså påvirke resultatet i Memtest? Isåfall er ikke det noe jeg ville tenkt på en gang - men som sagt og gjentatt, jeg er ikke hverken BIOS- eller OC-freak. Søren, hvor er brillene mine? Sorry, glemte den posten din. Ikke lett å se vet du, når øynene står i veien for synet. Ingen fare; dette tok av mer enn jeg hadde regnet med...men med et problem følger et annet - og når man ikke har eid skikkelig hardware de siste årene, så er det plutselig mye å ta igjen, og da med tilhørende mengde spørsmål. Men hva som er kos å se at nå er det blitt 8 sider og vi er fortsatt on-topic - i flere andre tråder her har jeg sett ting spore av skikkelig lenge før det. Ingen som VET dem har skillz i overklokking/BIOS/RAM-innstillinger som bor i nærheten av meg? http://kart.gulesider.no/m/nVumk ...når jeg selv ikke helt vet hva jeg driver med, så er ikke BIOS stedet å begynne å rote. Endret 19. april 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 (endret) Om XMP er identiske med de innstillingene du har nå så vil det ikke gi noe trøbbel. Derimot er XMP mer aggresive (lavere timings osv) så kan det bli problemer. Ser ut som jeg husket rett, tatt fra Corsair sine sider : "The XMP profile will improve the memory frequency and timings above the default or JEDEC timings set by the conventional SPD." Pd : I auto modus bruker hovedkortet ditt SPD mener jeg. Endret 19. april 2013 av Malvado Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 19. april 2013 Forfatter Del Skrevet 19. april 2013 (endret) Om XMP er identiske med de innstillingene du har nå så vil det ikke gi noe trøbbel. Derimot er XMP mer aggresive (lavere timings osv) så kan det bli problemer. Innstillingene pr. nå er: BIOS Auto, ~1333MHz (667MHz dual-channel) 9-9-9-24 (ihvertfall slik jeg leser CPU-ID). XMP er, igjen, slik jeg forstår CPU-ID: 1600MHz 10-10-10-27 Om jeg trygt bare kan skifte til XMP og systemet fortsatt vil være stabilt, I have no idea... For meg er det stabilt nå, så jeg vil trenge noe overtalelse til å gjøre det - vil systemet garantert være stabilt på XMP, og hva vil jeg tjene på det ytelsesmessig? Edit: I auto modus bruker hovedkortet ditt SPD mener jeg. Det stemmer: det er SPD-profilen jeg kjører på nå. Edit: here's my loot: http://www.corsair.com/en/vengeance-low-profile-16gb-dual-channel-ddr3-memory-kit-cml16gx3m2a1600c10.html Endret 20. april 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 I mange tilfeller vil BIOS Auto innstllinger for RAM gi lavere hastighet enn det minnet er laget for, f. eks. 1333 MHz mot 1600 MHz. Hvis du skifter til XMP og systemet blir ustablit, noe jeg tviler på, kan du bare sette innstillingene tilbake til SPD. Tviler på at det kan garanteres at systemet vil være stabilt på XMP, men er brikkene laget for XMP, skal det ikke by på noen problemer. Tviler på at du vil merke noen forskjell mellom SPD med 1333 MHz og XMP med 1600 MHz. Men jeg kan igjen drite på draget. 1 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 20. april 2013 Forfatter Del Skrevet 20. april 2013 (endret) Vel, da lar jeg RAMen stå på Auto inntil videre... Moving on: finnes det noen up-to-date GPU fan-control software der ute? Jeg er vant med Rivatuner fra 8800-tiden, men det er visst ikke oppdatert lenger (foretrakk det over Speedfan), så finnes det noen dugelige alternativer for å kontrollere GPU-viften? Er Speedfan aktuelt fortsatt? CPU-viftene står tilkobler HKet, som synes å ville kjøre dem på 100% hele tiden, men dette gjøre ingenting, for de viftene er damn stille uansett. Hva jeg i første omgang ønsker å vite er hvor fort (%) GPUen velger å kjøre viften under load. Fikk 70C under en gaming-session i går kveld/natt (Asus GTX 670 DirectCU II - SC II, max grafikk). Endret 20. april 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 Bruker faktisk rivatuner her fortsatt på Windows 8... Funker fint, må bare starte programmet hver gang Windows 8 er oppe og går og godta at det får lov til å gjøre forandringer (herskens MS). Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 20. april 2013 Forfatter Del Skrevet 20. april 2013 (endret) Hmm, da skal jeg prøve Rivatuner igjen. Husker jeg hadde satt det programmet (som et av svært få) til å starte opp med Windows, og da med en konstant 100% GPU fan speed-profil. 8800-kortet mitt hadde en tendens til å bli HAWT(!): mener å huske det kortet lå å idlet på ~55C (inntil jeg oppdaget at det var fullt(!) av støv...damn for en sky som kom ut av det når jeg stod ute og gikk berserk med litt trykkluft). Jeg har en screenie et sted som viser en temp på 98C under en test. Edit: Desverre, Rivatuner synes ikke å ha støtte for slik GPU-viftestyring som jeg ønsket. Noen (nettet) sier MSI Afterburner har tatt over for Rivatuner...er det noe i det? http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=366707 Endret 20. april 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 MSI Afterburner funker fett for slikt. Har brukt i søren vet hvor mange år og bruker det fortsatt. 1 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 20. april 2013 Forfatter Del Skrevet 20. april 2013 La nettopp in MSI Afterburner...damn, skal si GPU-viften plutselig tok i vei! "Skulle bare" prøve manuelt @ 100%, og det virket akkurat som ønsket. Har lagt inn en heller aggressiv auto-config, så får vi se hvordan det oppfører seg under gaming. Vet du (eller noen andre) hvor kan jeg få tak i en "ren" skin til programmet? Jeg er glad i firkanter og gode kontraster (tenk Win 98), og de få som var pre-installed var vel glorete etter min smak (4-5 farger uten nyanser holder plenty). Jeg fant denne: http://www.overclock.net/t/755936/skins-msi-afterburner ...synes den røde var fin, og ihvertfall bedre enn stock-skin'en, men vil gjerne ha utseende enda mer, eh, eldre? Oppsummering: da har jeg altså funnet et program som virker og gjør det jeg vil, OG har støtte for endring av skins. Et "problem" løst som ikke kunne løses bedre! Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 Da er nok disse skins litt for glorete også da? MSI Afterburner er et meget bra program for slike ting ja. Jeg må nok teste det med (kremt, host) mine Titan kort. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 20. april 2013 Forfatter Del Skrevet 20. april 2013 (endret) Da er nok disse skins litt for glorete også da? Dro ned "giblu", da den så kurrant ut - men ellers: ja. Er det forresten bedre eller verre for GPUen om jeg øker viftehastigheten (også med tanke på levetiden til viftene)? Men da har jeg et nytt spørsmål: i esken til GPUen lå det også et par kort med noen serials...hva er dette? Er det serialer til nedlastbare spill, er det DLC til spillene som står på kortet? Dette er garantert opplagt for de som er interessert, men ingen av spillene interesserer meg, så... Har lest denne flere ganger nå, men er fortsatt like vis: http://news.softpedi...ee-328650.shtml http://news.softpedi...for-Free-3.jpg/ Forøvrig ble jeg plutselig sittende med en drøss med Guest-passses etter å ha åpnet SC II og HoTS: 3 til WoL ( ), 2 til WoW ( ) og 1 til D3 ( <- sorry, men måten Blizzard har håndtert D3 på har fått meg til denne meningen). Endret 20. april 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 Nåda, du er ikke den eneste som sier bleargh til Diablo 3 selv om man var blodfan av D2 og D1... Som regel er Serialene til en del spill som er med, ikke alltids dog det er fullversjon Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 (endret) Verre for GPU om du øker vifte hastighet, nei. Verre for viftene, nei tror ikke det da de sikkert er testet med 100 % hastighet maaaaange timer. Hvilke serie nummmer fulgte med da? World of Tanks er online og gratis, med mindre du vil "stæsse" opp stridsvognen din noe innerst i helv..... Normalt så er de serial som følger med skjermkort komplette spill og ikke DLC. Jeg fikk gratis BF3 med mitt Rampage IV Formula HK. Ga det til nevøen min da jeg hadde BF3 fra før av. Dæven han innerst inn i helv... Nå er jeg drita lei dette opplegget å refreshe siden hver jævla gang jeg poster. :wallbash: Endret 20. april 2013 av Chavalito Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 20. april 2013 Forfatter Del Skrevet 20. april 2013 (endret) Som regel er Serialene til en del spill som er med, ikke alltids dog det er fullversjon Gjestepassene skjønte jeg; det var slike 10-dagers trial/demo-utgaver (som du sier), men siden verdiene på spillkupongene er avhengig av hvilket kort man har kjøpt, så stusser jeg på innholdet i dem. Det står "skal (kan?) ikke videreselges", men vil det by på problemer å gjøre det likevel? Men kjekt å vite eksakt hva det er man selger før man faktisk gjør det, da. Edit: Hvilke serie nummmer fulgte med da? World of Tanks er online og gratis, med mindre du vil "stæsse" opp stridsvognen din noe innerst i helv..... Er det her jeg skal poste serialen så du kan finne det ut? Slik jeg forstår det, så er det fullversjon av Assassin's Creed 3 og så står det "ingame value" (høres ut som DLC) til Hawken, World of Tanks og Planetside 2 Endret 20. april 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå