Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Sabertooth Z77 - infinite restart

Anbefalte innlegg

Overclock-bildet over er ikke mitt - det var bare noe jeg fant med Google.

Her er brikkene mine (er 1,5V, men det visste jeg allerede - det står også trykt på dem):

http://www.corsair.c...m2a1600c10.html

...2 slike kit (2x 2x8GB) for 32GB totalt, et kit med revisjon 2.21 og et med rev. 3.24. Og det er en av rev. 3.24-brikkene som ikke vil la maskine boote.

Jeg har vært inne i Advanced Mode, og det står ikke DRAM Voltage noe sted...men siden alt står på Auto. så tror jeg at jeg må endre på noe for å få tilgang på RAM-voltage - CPU Voltage f.eks.; tror den også står på Auto hos meg, så endrer jeg den til Offset, så kanskje.

Men spenningen stiger ikke (pun) før jeg har fått sjekket alle brikkene, det er det ingen vits i.

Så langt har jeg testet en brikke fra rev. 2.21-kit'et (Pass: 4, Errors: 0), og driver nå med en brikke fra rev. 3.24 kit'et (sålangt Pass: 2, Errors: 0).

Har hele tiden brukt den RAM-slot'en som manualen sier skal brukes ved kun en RAM-brikke.

Må nok desverre si at å feilsøke ram kan ta laaaang tid. Det med å la en ram brikke pasere 3 ganger er bare en liten sikkerhets test om som du kjører for å sørge for at du ikke har alt for store problemer. Finner du feil etter 4 passes så er det mulig at du får bsods, freezes og generel ustabilhet.

Finner du i de 3 første passene så kan du kanskje ikke starte pc'n med dem. Kan være dette er feil men det er min erfaring.

Så hvor mange passes bør jeg la den kjøre da, sånn for å være sikker?

Om ikke annet, så får jeg ihvertfall testet støyen på ny-bygget: nå har jeg alle delene montert på et eget hovedkortbrett liggende åpent på bordet ca. en halv meter til venstre for meg og med CPU-kjøleren med sine 2 vifter gående for fullt...alt jeg hører er en kurrant susing.

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg personlig kjører aldri mer enn 4 passes og starter alltid med alle brikkene (så sant pc'n booter). Men det er fordi jeg er lat :p

Jeg vet ikke om det finnes noen 100% tall for hvor mange timer eller passes som man burde kjøre de. Det eneste jeg vet er at det er ikke noe poeng å bare kjøre 1 eller 2 passes med mindre du vet at ram brikkene er i orden men du driver og overklokker dem.

Det er også viktig at du sjekker at pc'n booter med en singel brikke i alle slotsa.

Kan være en dim slot er ødelagt.

Dette er ett bilde av min bios. Og om jeg ikke tar helt feil så er ALLE Sabertooth Z77 nye bioser helt like.

AI_Tweaker_2.BMP

Endret av Kman3107
Lenke til kommentar

Da prøvde jeg med en frisk RAM + den som hele tiden har nektet å virke...nope, infinite restart. Jeg har nå satt inn de 2 brikkene som har vellykket gjennomført 4 passes + den siste utestede brikken og startet ny scan, så får vi se.

Vet ikke helt hvordan jeg skal skille mellom brikkene, men sålangt har en rev. 2.21 brikke passert testen og en er utestet. Av rev. 3.24 brikkene har en passert testen og en virker ikke.

Lenke til kommentar

Hvis du vet hvilke RAM brikker som er rev 2.21 og hvilke som er rev 3.24 så burde det ikke være så vanskelig å vrake den som har "hikke" vel.

Det står også trykt på dem, så det vet jeg. ;)

Lagt brikken i plastikken den kom i og stemplet den "DNF!".

Men etter alle ordene fra de over, så tenkte jeg det var greit å teste brikken i flere spor just in case, før jeg foretar en RMA og sparker den ut av huset...

*snufs* Men det betyr at jeg bare har 24GB RAM å leke meg med til jeg får en replacement. :(

Som en sidenote her og kudos til Sabertooth Z77-HKet vil jeg si at det har ganske smarte løsninger: jeg har kjøpt et kit med single-braid kabler til PSUen og en av disse ledningene havnet på mysisk vis inn i den ene CPU viften og dermed hindret den i å spinne - pga. det så kuttet HKet strømmen til den viften og gav meg en boot-error. S.M.A.R.T. :cool:

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

*snufs* Men det betyr at jeg bare har 24GB RAM å leke meg med til jeg får en replacement. :shrug:

Jada, jada, ikke gråt da, jeg blir så trist atte. Jeg har kun 16GB med RAM. :huh:

Men normalt er det ikke nødvendig å teste dem i flere spor, selv om du aldri vet.

Lenke til kommentar

Jada, jada, ikke gråt da, jeg blir så trist atte. Jeg har kun 16GB med RAM. :huh:

Jeg vet, jeg vet, men jeg måtte bare: 16GB (2x8) til 559kr.? Hvordan kan man la være? :green:

Jeg kjøpte brikkene hos Dustinhome, og jeg vet ikke hva som er skjedd med prisen, men disse stod på kjøpetidspunktet merket 559kr. og med Kampanje-stempel. :w00t:

Nå har jeg testet en og en brikke i samme spor (det manualen mener er riktig), så nå har jeg en 3-brikkes konfigurering (igjen, etter manualen) og tenker nå å la maskinen gå så lenge jeg gidder (over natten er hva jeg tenker).

Er det så at CPUen jobber masse her? Isåfall får jeg redusert gjenværende burn-in time på kjølepastaen også.

Lenke til kommentar

Jeg vet, jeg vet, men jeg måtte bare: 16GB (2x8) til 559kr.? Hvordan kan man la være? :green:

Jeg kjøpte brikkene hos Dustinhome, og jeg vet ikke hva som er skjedd med prisen, men disse stod på kjøpetidspunktet merket 559kr. og med Kampanje-stempel. :w00t:

Nå har jeg testet en og en brikke i samme spor (det manualen mener er riktig), så nå har jeg en 3-brikkes konfigurering (igjen, etter manualen) og tenker nå å la maskinen gå så lenge jeg gidder (over natten er hva jeg tenker).

Er det så at CPUen jobber masse her? Isåfall får jeg redusert gjenværende burn-in time på kjølepastaen også.

CPU jobber vist nok bare på en av dine cores. Så samme søren hvor mange kjerner du har så bruker den bare 1. Den kjører 100% av kjernen men er ikke heavy load fordiom.

(det er det jeg har blirr fortalt, har ikke backet dette opp med noen andre eller noe annet lese stoff)

Jeg skjønner at det er kjedelig når ram må sendes tilbake for det har jeg måtte gjøre. Og nå sitter jeg bare med 8GB ram fordi min Noctua er i veien for mine big ass vengeance.

PS: Siden du har kjøpt kit så bør du sende tilbake fra det kittet uansett om bare en er ødelagt siden Corsair ikke kan love at ram som ikke er fra samme kit er kompatible med hverandre. (Det får du beskjed av Corsair om vis du prater med dem som jeg ikke regner med du gjør :p)

Lenke til kommentar
Jeg skjønner at det er kjedelig når ram må sendes tilbake for det har jeg måtte gjøre. Og nå sitter jeg bare med 8GB ram fordi min Noctua er i veien for mine big ass vengeance.

Vengeance Low Profile. :thumbup:

Thermalright TRUE Black med 2 brackets er ikke akkurat noen smågutt det heller, og jeg måtte plassere den ene bracket'en lenger opp enn antagelig meningen, men RAMen sklir uten problemer innunder og ned i slot 1. selv med de andre slot'ene fylte.

PS: Siden du har kjøpt kit så bør du sende tilbake fra det kittet uansett om bare en er ødelagt siden Corsair ikke kan love at ram som ikke er fra samme kit er kompatible med hverandre. (Det får du beskjed av Corsair om vis du prater med dem som jeg ikke regner med du gjør :p)

Regner med det, ja (har fått den beskjeden fra Corsair før) - og nei, jeg hadde ingen planer om å ta kontakt med Corsair: dette får Dustinhome ordne opp i. :)

Hadde jeg ikke hatt revisjonsnummerene å se på, så hadde jeg brukt serienummeret for å finne den andre brikken i kit'et, da de ville vært etterfølgende - med mindre man kjøper et quad-kit, så er det minimal sjanse for at man får 2 separate dual-kits med etterfølgende brikker.

Edit:

CPU jobber vist nok bare på en av dine cores. Så samme søren hvor mange kjerner du har så bruker den bare 1. Den kjører 100% av kjernen men er ikke heavy load fordiom.

(det er det jeg har blirr fortalt, har ikke backet dette opp med noen andre eller noe annet lese stoff)

Jeg driver å leser meg noe opp på Memtest, og det virker som dem nå har implementert støtte for multi-core CPUer...hvis du ser på bildet av Memtest jeg postet tidligere, så ser du det ihvertfall virker som alle 4 kjernene er i bruk - uten at jeg ennå har funnet omtvistelig bevis for det.

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Ny dag - men heldigvis ingen nye feil: har nå kjørt Memtest med de resterende 3 brikkene over natten (24GB, 16 timer, 8 passes, 0 errors).

Så da satser jeg på at det eneste problemet var den ene RAM-brikken. :)

Edit:

Det er en slags eim av oppvarmet, ny elektronikk her nede på rommet mitt. :grin:

Edit 2:

Typo.

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Ny elektronikk lukter godt :)

Det gjør faktisk det (men noen vil vel påstå vi er noen skikkelige nerder når vi liker en slik lukt!).

Vel, da har jeg sendt en kjeftemail, i.e. en høflig forespørsel om nye brikker med feilbeskrivelse, til Dustinhome. :)

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Vel, jeg kjørte en OCCT CPU-test i 3 minutter bare for å sjekke: peak på 63° på den ene kjernen (glemte såklart å legge over screenshot'et jeg tok til laptopen).

Ihvertfall ingen sensorfeil eller mislykket påføring av termisk pasta (AS5 - som forøvrig heller ikke har hatt ~200 timer med burn-in time ennå).

PSU-spenninger er ihvertfall spot-on i BIOS, så jeg regner den som OK...? Korte specs. (detaljer i Profilen):

Corsair AX850

i7 3770K

Asus GTX 670 DirectCU II

2 SSDer (Intel 520 240 + Samsung 840 Pro 256)

1 WD Black 2TB HDD (regner med en til etterhvert)

4 RAM-brikker (32GB) @ 1600MHz

Har ingen planer om overklokking.

Edit:

Jeg har aldri sett helt nytten med programmet siden jeg ikke overklokker, men jeg må vel kjøre en eller to tester med 3DMark etterhvert. :green:

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar
Men ser ut som alt er i orden da.

En ting: er det "trygt" å oppdatere BIOS til nyeste (les: bør jeg gjøre det)? Selve flashingen gikk jo greit, men jeg fikk litt hetta når PCen sviktet like etterpå...

Er nest nyeste BIOS som er lagt inn nå - og Asus er jo ikke akkurat spesifikk når dem skriver "improve system stability".

Kan ikke si jeg egentlig har lyst, siden alt nå virker. :wee:

Lenke til kommentar

Om du bruker windows 8 så kan du prøve den. Kjører du noe annet hadde jeg dritt i det (jeg kjører 1708 og windows 7).

Har hørt fra noen folk at de har hatt noen problemer med at bios ikke vil holde på instillinger og andre ting som jeg ikke husker. Men det har alltid funket for dem og flashe tilbake til eldre versjoner.

Skjer en sjelden gang at noen bricker sitt hovedkort så greit å tenke på det og :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Virker PC'en normalt, er det ingen vits å oppdatere BIOS. At PC'en fikk hikke var neppe pga BIOS oppdateringen, men et heller uheldig sammentreff av RAM som klikket akkurat da du gjorde BIOS oppdatering. Som det heter, if it works, don't touch it. :w00t:

Personlig har jeg en tendens til å oppdatere BIOS så snart det er en ny versjon ute, og har aldri hatt problemer, BANK I BORDET!!!

Lenke til kommentar

Virker PC'en normalt, er det ingen vits å oppdatere BIOS. At PC'en fikk hikke var neppe pga BIOS oppdateringen, men et heller uheldig sammentreff av RAM som klikket akkurat da du gjorde BIOS oppdatering.

Minner meg om en tidligere boks jeg hadde: jeg spilte Warcraft 3 og ante fred og ingen fare (vel, utenom et par undead som jeg ikke helt visste hvor var hen), og plutselig ble alt svart og PCen slo seg av...dette viste seg å skyldes HKet som takket for seg, men etter at jeg hadde fått nytt HK og maskinen fungerte igjen, så var jeg veldig usikker på om det var trygt å starte WC3 igjen, ihvertfall de første par gangene. :laugh:

OK, da holder jeg meg til 1708 som er den jeg har nå. :thumbup:

Vik fra meg Metro! (let the bashing commence): jeg holder meg til Win 7, ihvertfall i overskuelig fremtid.

"If it ain't broken, don't fix it", eller "if it ain't broken, fix it till it is, then add duct tape".

Vel, da er vel de øyeblikkelige problemene løst...jeg holder tråden åpen inntil videre, ihvertfall frem til jeg får de nye brikkene og tar i bruk nybygget for alvor.

For her skal det spilles krevende spill som Unreal Tournament 1999, Doom 3 og Crysis, samt Crysis 3, Skyrim, nye Tomb Raider og StarCraft II! :cool:

Thanks a lot, guys (and gals?)!

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...