Chavalito Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Å joda, det kan nok være en fordel å sjekke UPS'en for støv en gang i blant. Min står på gulvet under skrivebordet, og der ser det ut som at alle hybelkaniner i hele huset har møte av og til. Pøh, da skulle du ha sett mitt kabinett, løsner jeg skruene på den siden hvor de fleste kablene er, spretter den platen rett i veggen, så mange ledninger er det der. Nesten kaos kan man kalle det. Hvis den temp disken din er Intel 520, så vil nok den holde en god stund, er meget gode SSD'er de 520 diskene. Som jeg nevnte tidligere (tror jeg gjorde det) så bruker visst Asus USB3 porter til Asmedia brikken, som er noe dritt ganske enkelt. Må vel finnes bedre kontrollere enn Asmedia vel? Jeg hadde et wifi kort i en PC, det var et Linksys PCI kort, og det funket godt nok til sitt formål. Likte det Asus wifi kortet da antennene kan settes oppe på bord eller kabinett, gir nok litt bedre forhold. Asus lager jo gode routere etc, så hvorfor skulle ikke det wifi kortet funke fint også? Sjekket en liten review av det Asus kortet og det kom opp i 458 Mb/s via 5GHz og det er ikke dårlig. Men jeg hadde ikke tatt med meg et stort tungt kabinett til kompiser etc. Da sleper jeg heller med meg min "lille" Alienware M17x laptop. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 29. april 2013 Forfatter Del Skrevet 29. april 2013 (endret) Vel, jeg har alltid hatt UPSene stående på et bord (40/70cm) - men såklart, det blir jo alltid noe støv virvlende opp fra gulvet som legger seg på toppen av UPSene, og da sikkert også inn i ventiler og videre ned på PCBer and whatnot. Ja, jeg bare fulgte din anbefaling og la ned de ekstra kronene i en 520 - den er bare 60GB (i praksis ~40GB med forbehold om minst 25% ledig). Husker ikke engang hvilken SSD det var jeg opprinnelige tenkte på...en Kingston eller noe. Pøh, da skulle du ha sett mitt kabinett, løsner jeg skruene på den siden hvor de fleste kablene er, spretter den platen rett i veggen, så mange ledninger er det der. Nesten kaos kan man kalle det. Ja, hvor kan jeg se et bilde av boksen din? Jeg håper å ikke måtte være avhengig av den ekstra antennen med Asus-kortet. :/ Jeg må ha gjort noe jeg ikke tålte i går: jeg lurte på om det wifi-kortet var noe særlig - men jeg ikke engang tenkte på å sjekke reviews, noe jeg alltid gjør før uansett kjøp. Vel, takker for info, selv om jeg vet jeg ikke vil få bruk for hastigheter som 458Mbps: nettverkene der jeg har vært er begrenset til "802.11b/g/n" hva nå enn de bokstavene betyr. "Det virker, men er crap" var alt jeg trengte å vite første gangen (fant fort at det ikke er noe særlig å overføre filer på). Den gamle desktopen ble sjeldent med til kompiser: med sine ~35kg ble løftet opp den ganske trange kjellertrappen begrenset så mye som mulig (med laptop de siste ~2 årene har det gått lettere). Jeg har vel nevnt på det tidligere, men nybygget nå er alt det den gamle PCen ikke er: lett og stille. En moddet Lian Li Cube Case med ekstra beskyttelse i form av 1mm stålplater skrudd fast utenpå på sidene og 2,5mm på toppen for å stå imot presset når jeg løftet det hele etter håndtakene jeg hadde skrudd fast - legg så til 2stk. Delta GFB1212VHW i bakkant og 2stk. Delta FFB1212EHE i front (pluss en 870CFM Spal bilradiator-vifte i sidedøren), og den ble dårlig mottatt på LAN (veldig velkommen på sommeren, though, stilt på skrå ut mot LAN-salen: aircondition for alle! På vinteren: høytørke). Jeg hadde det hele under rheostat-kontroll - bilviften ble styrt av en 100W rheostat fra en, vel, beskrivelsen på Ebay sa ikke annen specs. og "plukket fra en eller annen industrimaskin", som tok opp 3stk. 5-1/4"-brønner. På fullt ble den viften spekulert til å være på rundt 70dB (fant aldri noen støy-specs. på den). Den var der mest for lolz, og ble sjelden brukt. Endret 29. april 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 (endret) Ja, hvor kan jeg se et bilde av boksen din? Eeh, bilde av boksen min? Tja, det blir nok ikke noe av det før i midten av mai når jeg kommer hjem og skal sette inn de GTX Titan kortene. Jeg håper å ikke måtte være avhengig av den ekstra antennen med Asus-kortet. :/ Jeg må ha gjort noe jeg ikke tålte i går: jeg lurte på om det wifi-kortet var noe særlig - men jeg ikke engang tenkte på å sjekke reviews, noe jeg alltid gjør før uansett kjøp. Mulig du ikke trenger den ekstra antennen, men den er kjekt å ha. Den antennen som var på det Linksys wifi kortet jeg hadde var bare ræva, ikke mye fres i den tilkoblingen. Så det kortet gikk ganske raskt i søppelbøtta og PC'en ble tilkoblet en wifi router. Har 3 routere i hjemmet, pluss modem/routeren til IPS'en. Joda, så da bildet av den "lille" viften du hadde som, eeeh, kjøleviften til PC'en din. Endret 30. april 2013 av Chavalito Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 30. april 2013 Forfatter Del Skrevet 30. april 2013 (endret) Jeg hadde ett eller annet gnagende i bakhodet angående den eksterne antennen og det at den er magnetisk, og nå kom jeg på hva det var: kabinettet mitt er ren aluminium...og sist jeg sjekket, så er ikke aluminium magnetisk. MEN, som reviewet (Youtube) viser, så kan de 3 antennene også kobles direkte til kortet. Og snakker på det reviewet...DAMN, for en hastighet over wifi! Nå har jeg riktignok sterkt begrenset erfaring med wifi, da vi kjører med kablet nettverk over det hele her hjemme (ja, det har medført noen ledninger her og der), men de wifi-overføringshastighetene jeg har vært borti har vært enten ~700KBps(!) eller ~11MBps. Så, Asus PCE-AC66...I want one! Dessuten, hvorfor ikke bare være forberedt og kjøpe kvalitet med en gang istedet for å prøve å spare penger ved å kjøpe et ræva wifi-kort til ~150kr. Men en ting: vil det være noen issue å benytte PCI-E x16-kontakter til annet enn GPUer? Hvis/når jeg kjøper Asus wifi-kortet må jeg gjøre en rokkering, og sette lydkortet i nederste PCI-E x16-kontakt, og med wifi-kortet i nest nederste PCI-E x1-kontakt - vil en slik konfigurering påvirke båndbredden til GPUen? Joda, så da bildet av den "lille" viften du hadde som, eeeh, kjøleviften til PC'en din. You know you want one. Som beskrivelsen sa (grovt oversatt fra engelsk): "helt grei til V6- og mindre V8-motorer." Endret 30. april 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Jeg kjører 802.11g på mitt wifi nett, og kjører greitt 20 Mb/s på det, altså ~2 MB/s, det skal visst makse ut på 54 Mb/s. Alle routerene er n standard, men pga jeg kjører "bridge" får jeg ikke brukt n båndet. Du kan trygt bruke PCIe spor til annet enn skjermkort. Jeg har et Adaptec 6805 RAID kort i et PCIe, og har ikke merket noe dårligere fps på grunn av dette. Du må nesten stikke nesen i manualen til hovedkortet og sjekke hva som står der om PCIe spor båndbredde når du har kort i dem. Men med singel GPU tror jeg neppe du vil merke noen forskjell på x16 og x8. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 1. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2013 Manu-hvafornoe? Jeg har kikket i manualen, men jeg ble ikke stort klokere når det ikke var snakk om når andre typer kort enn skjermkort som skal benyttes: Sabertooth Z77 manual (.zip) (engelsk, side 32) 1 - PCIe 2.0 x1_1 slot 2 - PCIe 3.0 x16_1 slot (single at x16 or dual at x8/x8 mode) 3 - PCIe 2.0 x1_2 slot 4 - PCIe 3.0 x16_2 slot 5 - PCIe 2.0 x1_3 slot 6 - PCIe 2.0 x16_3 slot (max. at x4 mode) I mitt tilfellet er oppsettet tenkt å være: (2) GPUen, (5) wifi-kortet, og (6) lydkortet. Lydkortet ser så vakkert ut der i råspeilet som jeg har lagt i bunnen av kabinettet. Så lenge hovedkortet "vet" hva slags plugin-kort som benyttes, ihvertfall vet når det ikke er skjermkort tilkoblet, så skulle det gå greit. I verste fall får jeg vel gjøre noen benchmarks i etterkant, skulle jeg mistenke at noe ikke er slik det skal. For jeg har hørt skrekkhistorier om enkelte HK at uansett hva slags kort som ble puttet til den 2. PCIe-x16 slot'en (single GPU-oppsett), så gikk maskinen i x8/x8-modus. Men nå forventer jeg at Asus har vært smartere enn det med sitt "premium-for gamers, by gamers-HK" som visstnok Sabertooth Z77 er ment å være... Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Som jeg sa, om GPU kjører i x16 eller x8 modus tviler jeg på at du vil merke noen forskjell. PCIe x8 overfører ca 8000 MB/s, og det er en god del data. I teorien vil noen PCIe spor kjøre i x8 modus med to GPU'er i CF/SLI, men det bør ikke skje hvis det er andre type kort i. Er dog ikke sikker på dette. Med de to GTX 580 kortene jeg har/hadde merket jeg ikke noen forskjell mellom x16 og x 8 når jeg spilte Crysis 3. Muuuulig jeg vil merke litt forskjell med GTX Titan kortene, men det gjenstår å se. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Uff, jeg hater å være trøtt: noen ganger har jeg en liten djevel på skulderen, og denne gangen sier den "ooovercloock..." - og når jeg er trøtt har jeg en tendens til å følge de "rådene" som stemmen gir... Anyways, jeg lette etter GPU benche-software, og snublet over FurMark (noe til navn)...nå vet jeg ikke hvor aktuelt det er idag (tror jeg har hørt navnet før, way back, men det er det nærmeste jeg har vært), men jeg kjørte nå en test. ...er dette et bra resultat? Jeg bare la inn programmet og valgte "burn-in benchmark, 1920x1080, 15min". Men jeg må si det luktet varmt bakom boksen - omtrent som når det stekes boller, bare uten deig-lukten. Tror jeg må montere denne, som jeg nå bare har liggendes i esken sin - hvis den passer; GPU-kjøleribbene ser farlig nærme ut. Og så pumpet jeg opp RAMen i BIOS til XMP-profilen...men hvor i alle dager finner jeg tallene på hva RAMen kjører på? Jeg kan ikke si jeg så noen endring i tallene i CPU-Z. Og var det nå jeg burde kjøre en ny sjekk med Memtest? Jeg fikk aldri svar på det tidligere, om det å endre RAM-profilen kan ha noe å si for resultatet i Memtest. Glemte å sette CPU-viftene fra Auto til 100% mens jeg var i BIOS...damn it! Jeg liker ikke å restarte: plutselig er det noe ikke virker. Endret 6. mai 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Kman3107 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Har aldri hørt om FurMark så vil ikke kommentere det. Jeg brukte Unigine Heaven and 3DMark før og bruker nå Unignine Valley for å benchmarke min GPU. For å oc gpu bruker jeg MSI Afterburner og av og til NvidiaInspector. Du legger nok bare merke til veldig små forbedringer i benchmarks når du oc'r RAM. Om det ikke er noen andre tall i CPU-Z etter at du byttet profil så er nok ram timings og hz på det samme som før. Med mindre noe er galt med din CPU-Z. Og den eneste grunnen til at du skulle få "andre" resultater i memtest er om du har defekt RAM, ustabil RAM oc eller for lite volt til RAM som gjør de ustabile. I teorien skal ikke XMP gjøre noe som kan gjøre RAM ustabile så bør gå greit det. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 Vel, under Memory-tab'en i CPU-ID, så står det nå (en del forkortet): Channels: Dual Size: 32768 MBytes (sorry, bare måtte fete den ) DRAM freq. 800 MHz CL: 10 osv. 10 osv. 10 osv. 27 ^ Alle brikkene har en XMP-hastighet med disse verdiene (RMA RAM-brikken har en annen SPD-/ andre profiler enn de 3 resterende, som nevnt tidligere). ...men nå husker ikke jeg hva det har stått i Memory-tab'en før - det kan ha vært en hastighet på ~667, det vil ihvertfall matche RAMens hastighet på 1333MHz (SPD) som jeg har hatt den på hittil, men jeg vil ikke si noe sikkert. Begynner å angre på at jeg ikke insisterte på nytt kit med en gang, istedet for å godta en ny brikke med andre hastigheter. Ikke sikkert det blir noen problemer, men samtidig ikke sikkert det ikke blir det en gang heller. Lenke til kommentar
Kman3107 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Nå står i alle fall hastigheten til RAM-brikkene på 1600MHz. Så om en av eller flere av brikkene har en hastighet på 1333MHz så er jo det greit. Om det er tilfelle er jeg egentlig nysgjerrig på hva din CR (command rate) står på. Skal stå 2 hakk under din siste timing. (27). Å oc RAM er egentlig relativt ubrukelig så lenge du ikke er en heavy duty video editor eller benchmarker (så vidt jeg har skjønt). Har prøvd meg litt på det men er liksom ikke så moro siden det ikke så mye man får hevet dem Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Jeg hoppet over den fordi jeg aner ikke hva Command Rate er for noe, men den er: 2T Jeg skal ihvertfall ikke prøve å presse brikkene over 1600MHz (som dem egentlig er beregnet på). Brikkene er (tror dette står minst ett sted tidligere, men nå har jeg mistet oversikten ): 1x http://www.corsair.c...m1a1600c10.html 3x http://www.corsair.c...m2a1600c10.html Edit: Jeg sjekket nettopp i BIOS, og også der står det nå 1600MHz @ 10-10-10-27, 2T Endret 6. mai 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Kman3107 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Ser riktig ut det. Jeg vet heller ikke egentlig hva CR er. Har bare fått det lært at den kan også minskes for oc. Og er ut i fra det jeg er fortalt den man får mest ut av å minske. Jeg har satt min fra 2T til 1T bare fordi jeg kan Men som sagt legger man ikke merke til RAM oc uten om benchmarks. Jeg vet også at det står ett eller annet sted i tråden om RAM-brikkene dine. Jeg bare gadd ikke lete igjennom hele tråden Lenge leve latskap. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Min erfaring er at CR på 1 går fint med Intel, på Amd Phenom II så fungerer CR 2 langt bedre ( selvsagt på forskjellige klokkefrekvenser osv). Lenke til kommentar
Kman3107 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Min erfaring er at CR på 1 går fint med Intel, på Amd Phenom II så fungerer CR 2 langt bedre ( selvsagt på forskjellige klokkefrekvenser osv). Det er fullt mulig det er riktig. Jeg vet svært lite (nært ingenting) om AMD i disse dager. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Å joda, det kan nok være en fordel å sjekke UPS'en for støv en gang i blant. Min står på gulvet under skrivebordet, og der ser det ut som at alle hybelkaniner i hele huset har møte av og til. Vel, da har jeg åpnet UPSen og kikket rundtomkring med en lykt...og det var omtrent støvfritt; ikke stort mer enn det man automatisk får når man tar noe ut av forpakningen for første gang. Hverken inni boksen/rundt batteriet eller en gang på viftene var det noe særlig med støv. Så jeg lot den bare være, og har nå koblet den opp med maskinen og skjermen (etterhvert også skjerm nr. 2), og reaktivert Hibernation (og med det pluss ~25GB på OS-disken). Fra APC support: Man må ha Hibernation aktivert for å kunne lagre arbeidet, du kan miste arbeid dersom du deaktiverer Hibernation. Man kan ikke flytte hibernate-filen til en annen disk, fordi den bruker den disken operativsystemet er installert på. Håper du kan se om du finner en løsning som passer for deg, og bare si ifra dersom du har flere spørsmål. Mvh Mirjam Godø Jeg har en ukentlig, pre-programmert backup-plan (pluss manuelt ved behov) i Acronis True Image Home 2011, og kopierer over ~månedlig den backup-filen fra en intern disk til en offline ekstern...OS-disken er en Intel 520 240GB SSD, så skulle den kvelde, så vil jeg ikke miste mer enn jeg (forhåpentligvis) klarer å leve med. Jeg vet også at det står ett eller annet sted i tråden om RAM-brikkene dine. Jeg bare gadd ikke lete igjennom hele tråden Lenge leve latskap. QFT! Derfor bare postet jeg linkene på nytt. Hva CR angår, så lar jeg den være i fred - jeg kikket litt rundt i BIOS angående overklokking av CPU, men når jeg hverken vet hva det er jeg skal endre, og til hva, og når det som stod der (tilogmed beskrivelsen) ikke gav særlig mening, så tenker jeg det er best å la ting være. Edit 2 (tillegg til RAM-delen): Såklart CPU-ID viser forskjellige tall under SPD-tab'en...for det er jo såklart avlesning av nettopp SPD-hastigheten - og den er 667MHz på 3 av brikkene og 800MHz på RMA-brikken. Snakker om å sove i timen... Der det nå står 800MHz under Memory-tab'en stod det da helt sikkert 667MHz før jeg endret til XMP-profilen. Endret 16. mai 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 16. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2013 (endret) *rekker opp hånda* Da har jeg for fun kjørt Memtest på RAM-brikkene i XMP-profilen over natten...4 passes (stoppet der) og 0 feil. All good? Så en ting som plager meg: Hvor finner jeg muligheten til å strekke bildet utover 2 skjermer på en slik måte at jeg kan se en film i fullskjerm delt utover disse 2 skjermene? Jeg leste om "Nvidia surround", men den er "greyed out" (ikke mulig å trykke på) hos meg. Skjermene er identiske 16:10 @ 1920x1200, GPU: GTX 670, driver: 314.22 For det er så gøy å se på en 2.35:1-film med en 16:10-skjerm: omtrent 2/5 av skjermflaten er bare svarte linjer oppe og nede. Jeg leser om skuffende nyheter her, hvis dette faktisk stemmer: http://www.evga.com/...1604534&mpage=1 http://www.xtremesys...n-mode-solution ...at det nå er mulig med strekt bilde over 1 eller 3 skjermer, men ikke 2. Hell, jeg gjorde jo dette med mitt gamle 8800 Ultra for flere år siden (med ditto driver) - er liksom den funksjonaliteten fjernet? Edit: Useless forum som ikke lar meg kopiere linker på tvers av innlegg uten av de blir ødelagt pga. den %"&%6!! damned auto-forkortingen! :realmad: Endret 16. mai 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 17. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2013 Der kom byggets første BSOD: flyttet Xonar STX-kortet til nederste PCIe-spor og satte mitt flunkende nye Asus PCE-AC66 wifi-kort der lydkortet stod, og bootet...jeg kom til Zerglingen (mitt login-bilde), ca. rundt der hvor Windows-intromelodien skulle spilles av (selv om jeg har disabled den), og BAM(!): BSOD. Den skyldige filen er cmudaxp.sys...siden drivere og slikt er oppdatert, og jeg egentlig forventet en BSOD ved første boot siden jeg nettopp hadde omrokkert på hardware (det skal sikkert ikke skje, men jeg har stort sett erfaringer med at det skjer), og det ikke har skjedd igjen, så regner jeg egentlig problemet for over, nå som maskinen, går jeg utifra, nå "vet" hvilken hardware som er hvor og alt virker: lyden er der, helt fin, wifi-kortet står som ukjent nettverkskontroller (har ikke lagt inn driverne ennå), og alt synes å virke som det skal. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 3. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2013 (endret) OK, la ber jeg om et tips fra noen andre Sabertooth Z77-eiere (eller andre med peiling): hvordan får jeg låst hastigheten på "assist fans" under 60% uten bruk av AI Suite? Selv "Manual Profile" i BIOS nekter meg å la det gå under 60%... Når jeg la inn AI Suites Thermal Rader så fulgte det også med noe annet...jeg synes ting rettogslett ble for "bloated", så jeg fjernet det igjen - dessuten så virket den ikke som den skulle; innstillingene holdt seg ikke ved restart. Får jeg ting ned på fast 40%/50%, så skal jeg være fornøyd. Assist Fan 2, den inni PCen er OK, men Assist Fan 1 som er på baksiden og vendt rett mot meg derimot... Hvis dette ikke kan løses via non-bloated software/BIOS, så er eneste alternativ for meg å ha viften avslått eller kjøre den direkte på PSUen via en mostandskabel - vil det forresten redusere hastigheten ytterligere med hver kabel hvis jeg seriekobler flere motstandskabler etter hverandre? Hva enn løsning det blir, så ønsker jeg å låse viftehastigheten, så RPMen ikke går opp og ned med de frekvensvariasjoner det medfører (og da lavere enn 60% og 4000RPM, for da bråker den - 100% er 7000RPM). Endret 3. juni 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå