Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Sabertooth Z77 - infinite restart

Anbefalte innlegg

Det eneste, skal man si dumme, med USB 3.0 porter er at det kan hende at de ikke funker før OS har fått lastet inn driverne. USB mus og tastatur vil funke under POST og i BIOS (tror jeg da), men så vil de dette ut pga de trenger egne drivere for å virke.

Mener det er slik på det Rampga IV Formula HK jeg har da Asus, av en eller annen merkelig grunn, har noen av USB 3.0 portene, om ikke alle via Asmedia.

Creative var så godt som enerådende på lydkort markedet, men dreit seg ut som Malvado sier. Hadde en haug av Creatvie lydkort, det siste, et Xfi-Gamer tror jeg det het, sitter i dag i madamen sin PC of unker fortsatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt-Tab og Alt-Tab tilbake og det var ikke lenger innlegget hvor jeg hadde skrevet masse som var i fokus når jeg trykket Backspace...

All gone!

redface.gif

About Saved Content

As you type, the text editor content is automatically saved so that if you had to reload this page you can restore what you've written so far.

Ja vel? Og hvor i fuckings verden finner jeg igjen den "backupen" da?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alt-Tab og Alt-Tab tilbake og det var ikke lenger innlegget hvor jeg hadde skrevet masse som var i fokus når jeg trykket Backspace...

Ja vel? Og hvor i fuckings verden finner jeg igjen den "backupen" da?

Det har jeg ikke noen som helst anelse om. Men det jeg gjør ofte for å unngå den dritten der, er å skrive innlegget i Word, og så copy-paste. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, han har rett (med internett er det plutselig ikke så fancy å kunne si noen ord på et språk de fleste ikke forstår :p ), og stort sett har man ikke bruk for full NKRO - men med USB er man begrenset til 6-NKRO: for å få full NKRO man ha PS/2, hence my question.

Ikke at jeg tror jeg noen gang vil møte på den limiten som USB gir (har møtt på piping når den 4. tasten skulle trykkes ned, though).

Jeg har googlet etter PS/2 plugin-kort, men alt jeg finner er PCI-kort (og det i temmelig jalla utgaver også, med USB-emulering) - så er ikke produktet rimelig enkelt å finne, så er det nok ikke marked for det (og da er det sikkert gjerne en god grunn til det). OK, USB it is. :)

Har hørt den diskusjonen før om mus på USB vs. PS/2...kanskje pro-gamere (mener dem) får mer ut av musen over USB, men jeg som et medlem av menigmannshopen har ikke merket noen forskjell (sist jeg plugget en mus i PS/2-porten hadde den fortsatt en kule i seg)...

Ok. Wtf at jeg skulle få det tilbudet på facebook etter at jeg kikket innom her ;o Newegg.com

PS: Jeg kunne aldri tenkt jeg å gå tilbake til PS/2 tastatur eller en overgang siden du vet aldri når du føler for å trykke inn mange taster på en gang :p

Endret av Kman3107
Lenke til kommentar

I det innlegget som ble borte beskrev jeg bla.a. hva f.eks. 6KRO og full NKRO er: har et tastatur full NKRO, noe som alle (mekaniske) tastaturer med respekt for seg selv har, så kan man trykke inn samtlige taster og alle tastene blir fortsatt registrert i den rekkefølgen dem blir trykket – full NKRO KREVER (afaik) PS/2, mens man med USB-protokollen er begrenset til maks 6KRO uansett (spørs på den interne kontrolleren til tastaturet, men normalen er maks 6 over USB – etter det er det et spørsmål om produksjonskostnader)...

Overganger er crap, for man er fortsatt begrenset til USB-protokollen - hvis man er så heldig å finne en overgang som i det hele tatt virker, og da som støtter mer enn 2 taster samtidig.

Men hvis noen kan vise til sider som forteller at med dagens USB2-/3-protokoller, så finnes det ingen #KRO-begrensing, så er det jo happy days for oss alle!

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Da har jeg et par nye spørsmål: nå er temp-SSDen i hus, montert, og oppe å løper.

2 ting:

- Hvordan bør jeg konfigurere pagefile.sys? Ha en liten fil på OS-SSDen (slik er det nå), eller lage en større og flytte den over til temp-disken?

- Hibernation...jeg skal ha en APC UPS tilkoblet maskinen, og for at den skal få vellykket "slått av" maskinen (hibernate) ved strømbrudd, må hibernation nødvendigvis være påslått...men jeg gjør omtrent ikke noe annet enn å lese om at med SSDer, så skal/bør hibernation være avslått (slik er det nå) - og dette (visstnok) er ikke en funksjon det går an å flytte på, så hva gjør jeg?

Jeg har ikke testet hvordan UPSen gjør seg ved strømbrudd etter de innstilte 5 minuttene, men UPS-softwaren gir en popup ved hver prgramstart om at "hibernation er avslått, og det må være påslått for at den skal kunne trygt slå av maskinen *bla, bla, bla*...")

Lenke til kommentar

Eneste måten å fjerne hibernation filen som JEG vet om er å slå av hibernation (og kanskje du må manuelt slette den filen etter du har slått det av).

Pagefile.sys kan flyttes og endres størrelse på om du bare vet hvor du går :p

http://superuser.com...l-disk-location

Har selv følgt denne for å flytte min pagefile.sys til en hdd og satt ned størrelsen siden jeg har mer enn nok ram. Du og btw :p

Endret av Kman3107
Lenke til kommentar

Beklager, men her har nok ikke du fått med deg spørsmålene mine: går det an å flytte på hibernate-filen til en annen disk?

Pr. nå er hibernation disabled med powercfg.exe /hibernate off

Evt. hvordan skal jeg få tvunget UPSen - i mangel av hibernation - til å foreta en brute-force, men trygg shutdown ved strømbrudd?

pagefile.sys er redusert til 240MB, og fortsatt plassert på OS-disken. Jeg regner jo med å egentlig trygt kunne disable denne når jeg har 32GB RAM, men Windows gav diverse advarsler når jeg prøvde å kjøre uten noen pagefile i det hele tatt...men jeg kan jo flytte den til den nye temp-disken.

*Update: satte pagefile.sys til 5000MB og flyttet den til temp-disken (system awaiting reboot).*

Edit:

DAMN!

The answer still seems to be "it can't be done" There's a good post explaining things about the file system, but here's the relevant part:

One customer asked, "Can I move the hibernation file into a subdirectory?" After all, why does it matter where the file is? The ACLs on the file would be the same regardless of where you put it. But these folks wanted to put it on a drive different from the boot drive and had been told that can't be done. They didn't really understand the reason for this restriction, so they tried an end run: well, if I can at least move it into a subdirectory, then I can create a directory and make that a junction that points to where I really want the hiberation file. Woo hoo—I relocated the hibernation file!

Of course, the miniature file system driver doesn't understand mount points, because mount points mean talking to the disk management service, and at the time the system is booting, the computer hasn't even loaded the operating system yet, much less some fancy advanced service that knows how to map drive letters back to ARC paths, and even if you somehow got that service running, you still have to find the device drivers for those other hard drives and load the corresponding file system drivers.

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Eneste måten å fjerne hibernation filen som JEG vet om er å slå av hibernation (og kanskje du må manuelt slette den filen etter du har slått det av)

Også om du hadde skjønt min post så skrev jeg at JEG ikke trodde det var mulig å flytte hibernation filen. Så jeg skjønte hva du ville, jeg bare viste ikke hvordan jeg kunne hjelpe deg med det.

Om det er noe jeg utelater av en post er det mest sannsynligvis fordi jeg ikke kan hjelpe deg :)

Lenke til kommentar

Også om du hadde skjønt min post så skrev jeg at JEG ikke trodde det var mulig å flytte hibernation filen. Så jeg skjønte hva du ville, jeg bare viste ikke hvordan jeg kunne hjelpe deg med det.

Om det er noe jeg utelater av en post er det mest sannsynligvis fordi jeg ikke kan hjelpe deg :)

Sorry, men da jeg leste posten din uten å finne svar på annet enn hva jeg allerede visste, så ble agrometeret i fingertuppene mine aktivert og gav en impuls i form av tastetrykk på tastaturet og videre ut som en negativ svarpost. :ermm:

Vel, jeg får sende en epost til APC Norge - kanskje de har en løsning, da det tross alt er deres UPSer.

Nå har jeg ikke sett på aller nyeste software til UPSen, men hvis det finnes en mulighet for kjøring av filer/programmer med ekstra innstillinger ved strømbrudd, kanskje en form for kjøring av scripts er en løsning.

Det er en vanskelig problemstilling: lar jeg hibernation være på, med medførende slitasje på OS-SSDen (uten at jeg vet hvor mange writes hibernation foretar), og med sikker avsluting...eller lar jeg hibernation være av, og maskinen bare mister strømmen etter 5 minutter (eller innstilt tid i UPS-softwaren - som forøvrig har veldig få alternativer på batteritid).

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Jeg kunne vel også tidligere nevnt at jeg ikke viste hva USP var for noe (før jeg googlet det akkurat nå :p)

Så vidt jeg skjønner etter en rask gogole så gjør ikke hibernate noe annet enn å skrive det du har oppe der og da (når du setter den i hibernate). Altså, om du bruker 10gb ram når du setter den til hibernate så skriver den 10gb. Kan være jeg tar feil der men det virker riktig for meg.

USP'n skal jeg unlate meg å kommentere på siden jeg er for trøtt til å finne ut mer om USP bruk :)

Personlig liker jeg ikke å slå av pc'n på noen måte. Men når jeg først skal la pc'n få litt fred syntes jeg det er like greit at den gå totalt i dvale (altså helt av). Samme søren hvor lite eller mye hibernate tar av ssd'n så vil den minske levetiden dens. Mine 5 cent.

Lenke til kommentar

Det er "UPS" btw. Uninterruptible Power Supply. "USP" er noe man har i spillet Counter-Strike. :cool:

Hvis hibernate ikke gjør mer, i.e. ikke flere writes, enn å lagre det som er minnet der og da, som du sier, så er det ikke noe problem - plass på OS-disken har jeg, og å sette maskinen i hibernation-mode manuelt kan jeg aldri huske å ha gjort (unntatt en gang, da jeg trykket feil når jeg skulle slå av maskinen).

Så det vil kun skje de sjeldne gangene strømmen går, og da er borte i mer enn 5 minutter - ellers er maskinen på 24/7, så sant det ikke er noen krav om omstart (win-updates osv.), eller jeg skal bort en ukes tid (da slår jeg av og kobler fra maskinen).

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Det er "UPS" btw. Uninterruptible Power Supply. "USP" er noe man har i spillet Counter-Strike. :cool:

Hvis hibernate ikke gjør mer, i.e. ikke flere writes, enn å lagre det som er minnet der og da, som du sier, så er det ikke noe problem

HAHA. At jeg klarte å skrive feil så mange ganger :p Har skjønt at det er UPS endelig :)

"Upon hibernation, the computer saves the contents of its random access memory (RAM) to a hard disk or other non-volatile storage" er tatt fra wikipedia. Så alt etter som hvor mye du stoler på dem :p

Lenke til kommentar

"Non-volatile storage"? Damn, I think someone has seen "Goldeneye" one time to many...

Vel, jeg skal prøve med hibernation (dvalemodus høres bare dumt ut) deaktivert i første omgang. Jeg har sendt en mail på norsk til APC (fant frem til norsk lokasjon - ikke "location", for det er det galt å skrive), men det hele foregikk på engelsk, så jeg får se hva slags svar - og på hvilket språk - jeg får tilbake. Typisk at nå er det helg og alt er dødt...

Som Øystein Sunde synger: "alt går i dass på en søndag, eller lørdag, eller fredag etter fire...".

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er mulig for en UPS å sende et "PC, nå må du være så snill og slå deg av fordi det er strømbrudd og jeg har ikke så lang batteritid" opplegg. Da skal det i så fall være en helv... dyr UPS. Jeg har UPS hjemme, og den holder i ca 10-15 minutter med 2 PC'er tilkoblet, deretter slår den seg rett av.

Vi har jo en svær, sinna UPS på jobben, og den sier heller ikke fra om at nå er det tomt for batteri.

Men når det er sagt, så har den UPS'en min programvare, som jeg aldri har sjekket :love: så muligheten er jo der. Bør kanskje sjekke dette når jeg kommer hjem, bare jeg finner en USB kabel til UPS'en.

Lenke til kommentar

Jeg lar ALDRI UPSen gå tom for strøm: de bruker blysyrebatterier, og blir dem først helt utladet så får du dem aldri opp til ~100% igjen. Min har forøvrig akustisk alarm ved lite gjenværende batteri.

Bah, jeg må se å få ryddet her nede der UPSen skal stå: 3 eksterne HDD-kabinetter + åpen docking med adaptere, en USB3-hub som bare ligger der, PC-høyttalere som ikke kan brukes sammen med nåværende lydoppsett ++...sånt blir det kabelrot av!

Jeg skal ikke si for mye om mulighetene til nyeste software til UPSen - det er kommet 2 nye versjoner siden sist jeg brukte den (så det som smør på flesk å skulle ha ekstra UPS når jeg satt med laptop). Jeg vet ikke hva som betegnes som en dyr UPS (det kommer vel an på bruken, anter jeg), men de 2 vi har i huset kostet 3200/2600kr. på kjøptetidspunktet (2008/2010).

Den nye UPSen som nå beskytter nettverksutstyret er denne:

http://www.dustinhom...k-ups-cs-350va/

...og det er den nusseligste lille UPSen du kan tenke deg. :D

Jeg gadd aldri måle, men jeg kan da aldri tenke meg at en switch, router og modem trekker over 200W tilsammen?

Men når det er sagt, så har den UPS'en min programvare, som jeg aldri har sjekket :love: så muligheten er jo der. Bør kanskje sjekke dette når jeg kommer hjem, bare jeg finner en USB kabel til UPS'en.

http://www.dustinhom...r-ups-usb-rj45/

?

Og så lurer jeg på i H det er jeg må gjøre for å presse CPUen over 60C! Nå har jeg latt OCCT gå i 1t 30min (mens jeg så på Game of Thrones i 1080i)., og det stoppet på 59C på 2 av kjernene... :shrug:

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Det er ikke lett å få en UPS til å gå tom for strøm da de har innebygget beskyttelse for slikt, derfor slår de seg av når de har igjen ca 10% kapasitet. Byttet forresten batterier på min UPS i fjor, og den piper med en gang strømmen går og den skifter over til batteri drift. Når batteri kapasiteten nærmer seg minimum, begynner den å pipe hysterisk i ca 1 minutt før den slår seg av.

Uttrykte meg kanskje litt dårlig, jeg har USB kabel til UPS'en, må bare finne den først.

Og de andre 2 kjernene holdt seg fortsatt på 5 og 9 grader? :rofl:

Lenke til kommentar

Ja, der lurer jeg på en ting: hvor ofte bør man skifte batteri? man skifte hvert 3. år? UPSen min foretar en jevnlig self-test, og lister hele tiden batteriet som "Good".

Nye batteripakker koster en del, så det er har ikke vært noe jeg har hatt lyst til å gjøre "bare for å ha gjort det".

http://www.dustinhome.no/product/5010084322/apc-replacement-battery-cartridge-33-ups-batteri-blysyre/

Hvilken UPS er det du har btw.?

Og de andre 2 kjernene holdt seg fortsatt på 5 og 9 grader? :rofl:

:green: Nei, denne gangen lå de 2 andre på 56 og 57C.

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Nei, du må ikke skifte hvert 3. år. Jeg har så langt skiftet hvert 5. år, og det går fint. Du trenger ikke kjøpe originale batteri pakker, hvilket som helst batteri som er 12V (tror det er det) og som har den spesifikasjonen som de batteriene som er i UPS'en funker uten problemer. Jeg kjøpte batterier i en eletronikk butikk som har nesten alt fra små AAA batterier til super høytaler kabler og CCTV opplegg.

Hvilken UPS jeg har? Eeeh, kremt, du stiller vanskelige spørsmål da. Tror det er en APC, men skal ikke banne på det da jeg ikke er hjemme nå, og hukommelsen er veldig skral. :hmm:

Btw, husk å rengjøre UPS'en av og til, de har tross alt trafoer, PCB'er og masse sånne saker de også. Gjorde ren min UPS i fjor, og den var IKKE ren. :dremel:

Lenke til kommentar

Oh, my...nei, rengjøring av UPSen er ikke noe jeg har, eh, prioritert (som i: "ante ikke det engang var nødvendig"). Men takker for tipset; UPSen tiltenkt nybygget er ennå ikke tilkoblet, så da har jeg sjansen nå. :)

Temp-disken er i hus, montert og satt opp...jeg må si det begynner å bli vel mye ledninger til diskene nå (skal antageligvis være glad for at jeg ikke har vindu). Det ser ikke så ille ut på høyresiden ("briefesiden") av kabinettet, men åpner jeg den andre, så tyter det ut ledninger. :hmm:

Må forresten si jeg ble veldig overrasket da jeg oppdaget at hullet i HK-platen ikke er der bakplaten til CPU-kjøleren er - jeg vet ikke når Lian Li V1020 ble designet, men sist jeg så noe slikt var kabinettet tiltenkt s775-CPUer. Det ble ikke noe problem under monteringen, for jeg festet bakplaten til HKet mens jeg hadde det hele på benken - lenge før CPUen i det hele tatt var bestilt.

Den ene SSDen som har ledningene ut på høyresiden er temp-SSDen - en ting er at den er forventet å kvelde først, og blir dermed enklere å ta ut igjen, men også det at det ville bli så mye træl å skulle feste strøm og data-kabel fra den andre siden. :confused:

På fremsiden, i øverste 5-1/4"-brønn fant jeg til slutt en løsning jeg likte: medfølgende frontpanel (ment å være på toppen) var av en slik art at alle ledninger skulle igjennom kabinettet, ut bak og tilkobles HK...NEI, TAKK: ut med skrotet! Så etter å ha sett på diverse frontpanel-løsninger, endte det med bare 2stk. USB-porter - tilkoblet HKet's interne, 19-pin USB3-header med et adapter. :)Thus this and that.

Testet hastigheten med en benching av min Lexar Triton 64GB (på papiret 155/150 R/W), og fikk ~125MBps begge veier (den droppet ihvertfall ikke ut, slik som enhver benching gjort via laptopens USB3-port). :w00t:

@ Asus: hvis dere skal implementere USB3, og så ha grunn til å skryte av det med diger, fancy sticker på maskinen, sjekk at det faktisk virker først - og at det finnes drivere som virker. Først over ett år etter kjøp kom det drivere så jeg kunne i det hele tatt vurdere å bruke USB3-porten pga ustabilitet.

Dear Asus; go *censored*!

Jeg må si meg imponert over ytelsen til nybygget: Starcraft II på Ultra @ 1920x1200, og så ta opp ingame med Fraps satt til 50FPS full-size...ikke noe problem! Mulig det her hjelper at jeg har alt på separate disker: spill-filene på en disk, og så lagre Fraps-filene på en annen. :)

Jeg hadde høye forventninger til dette bygget, og sålangt har PCen innfridd alle ønsker og vel så det. :thumbs:

Edit:

Så en annen ting: jeg vurderer et wifi-kort til nybygget - det er ikke ofte, men en gang iblant har jeg med maskinen til noen som kun har trådløst nettverk; nå har det ikke vært noe problem sålangt fordi jeg bare har hatt med laptopen (og den har nødvendigvis wifi-kort i seg), men dette er ikke noe desktopen har - så noen anbefalinger til et PCI-E wifi-kort? Jeg vurderte dette:

ASUS PCE-AC66 802.11AC 1.3 GBIT/S PCI-E X1 ADAPTER

http://www.dustinhom...i-e-x1-adapter/

Jeg vet jeg aldri (ennå) vil komme i nærheten av å makse ut dette kortet, men hvorfor ikke være forberedt - plutselig havner jeg på hybel/leilighet/skole hvor jeg vil være avhengig av trådløst nettverk. :roll:

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...