PaladinNO Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Jeg driver å bygger ny PC i disse dager, og etter å ha montert det som trengs for å sjekke at alt virker og gjort en testboot før det hele settes i kabinettet, så virket ting helt fine. Så tenkte jeg jeg skulle oppdatere BIOS, da den som var der var ganske gammel (v.1504), og følger Asus' intruksjoner step-by-step: får update successful på skjermen og ser den nye BIOSen på skjermen...så stiller jeg klokken og ser meg litt rundt (og ikke mer), og gjør en save and reset - og nå går maskinen i evig restart. Har prøvd å resette CMOS uten hell. Hva kan gjøres? Jeg ikke i nærheten av noen HK ekspert, så en CMOS reset var på kanten av mine kunnskaper. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 (endret) Du kan prøve å flashe tilbake til en tidligere versjon ved hjelp av BIOS flashback funksjonen. Last ned en tidligere versjon eller prøv igjen med samme BIOS versjon. Simple Plug & Press - Hardware-based BIOS Flashback A truly revolutionary hardware-based update solution. USB BIOS Flashback offers the most convenient way ever to update the BIOS! It allows users to update new UEFI BIOS versions even without hardware such as a CPU or DRAM installed into the motherboard. Just plug in a USB flash drive containing the BIOS file, and press the BIOS Flashback button for 3 seconds with the power supply connected. The UEFI BIOS will then automatically update without requiring further interaction. With its new, complementary Windows application, users can regularly check for UEFI BIOS updates and download the latest BIOS automatically. Hassle-free updating for the ultimate convenience! Skal ikke være nødvendig å starte PC'en, men PSU må være slått på. Endret 30. mars 2013 av Chavalito 1 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 30. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2013 (endret) Prøver nå med samme BIOS versjon. Hvis det fortsatt ikke går, skal jeg prøve med en eldre BIOS (jeg glemte å rename BIOS-filen - hadde aldri hørt før at noe slikt er nødvendig). Edit: Nope, null forandring med 1805-BIOS-filen. Prøver igjen med 1708. Endret 30. mars 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Kommer du inn i bios ved oppstart? Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 30. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2013 (endret) Nope, ikke nå lenger - alt fungerte ved første test, men nå er skjermen svart. Virker som jeg klarte å brick'e HKet ved å ikke rename BIOS-filen (det er den eneste feilen jeg har gjort). Men prøver å se lyst på det, og med det finne det mest mulig komisk det Asus har skrevet på lappen som dekket til LAN- og Flashback USB-porten: Endret 30. mars 2013 av Paladin@LANur 1 Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 (endret) Ja ja, ikke røsk av deg øret da. Men du sier at skjermen er svart, er det noen LED som lyser på hovedkortet? Endret 30. mars 2013 av Chavalito Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 30. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2013 (endret) Ja ja, ikke røsk av deg øret da. Tok noen sekunder før jeg skjønte den. Status LED er grønn, 2 LEDs på GPUen er grønne, BOOT_DEVICE_LED er rød (ikke rart, systemdisken er ikke formatert ennå), og det blinker en gang rødt på hva jeg tror er RAMen, men før jeg prøvde på oppdatere BIOSen, så ble det vellykket registrert 32GB RAM både i BIOS og POST. Før noen skylder på RAMen og ber meg prøve med færre brikker, ville ikke det vært et problem fra starten hvis feilen lå der? Her havnet vedleggene i feil rekkefølge, men det ene viser første gang i BIOS (v.1504), og etter en restart og hva som virket som en vellykket BIOS-oppdatering (v.1805) - etter det gjorde jeg ikke annet enn å kikke litt rundt, stille klokken og save and exit...og så ville ikke maskinen POSTe. Før BIOS oppdateringen, og jeg bare lot maskinen gjøre det den skulle gjøre (boote skikkelig), så kom jeg til meldingen "Insert proper boot device". Edit: Jeg har ikke hatt noen PC-speaker tilkoblet i det hele tatt her (har ikke funnet noen å koble til), så jeg kan ikke si om maskinen har gitt fra seg noen feilkoder som kunne hjulpet på. Endret 30. mars 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 30. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2013 (endret) Der startet forsyne meg faenskapen! Tenkte jeg bare skulle teste med en og en RAM-brikke for ihvertfall å få eliminert den muligheten (var ikke så trangt om plassen likevel), og på 2. forsøk så tok den i vei. Aner ikke hva som har skjedd, men tydeligvis en brikke som har møtt på noe den ikke likte. Så nå får jeg POST (hadde det vært igår ville jeg sagt "selv på en helligdag") og (feil)melding om det ikke er noen boot device tilkoblet. Brikkene er 2x av dette kit'et: http://www.dustinhom...0mhz-cl9-2x8gb/ ...men det ene kit'et er rev. 2.21, og det andre 3.24, og det er nå en rev. 3.24-brikke som har kveldet. Edit: Nå er det bare BIOS v.1708 fra 16.11-12 (så tidligere nevnte USB Flashback virket tydeligvis), men akkurat nå så driter jeg i om det ikke er helt nyeste BIOS. Skal nå videre forsøke en formatering på 1 RAM-brikke, og heller teste videre med de andre brikkene når jeg har fått Windows opp og gå. Endret 30. mars 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Det er mulig det er noe tull med SPD og hovedkortet ditt , enkleste måten å finne ut av det er å kjøre en og en brikke og se om de er feilfrie (memtest86) , får du feil så må du inn i bios og se om du må sette innstillingene manuelt i forhold til hastigheten på brikkene. En annen ting er at ved oppdatering av Bios blir ofte alle innstillingene nullstilt og mange ganger skjer det noe tull med ram brikkene også (har erfart dette selv) jeg går derfor alltid inn i bios etter en oppdatering og justerer manuelt på timingsene på ram brikkene. 2 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 30. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2013 Jeg har bare latt alt stå på auto hele tiden: RAMen ble registert som 1333MHz @ 9-9-9-24 (om jeg ikke husker helt feil). Men uten å røre innstillingene, og en brikke fører til infinite boot (ingen POST, ingenting), mens en annen booter rett opp...så må da det bety at den ene brikken er defekt? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Jeg har bare latt alt stå på auto hele tiden: RAMen ble registert som 1333MHz @ 9-9-9-24 (om jeg ikke husker helt feil). Men uten å røre innstillingene, og en brikke fører til infinite boot (ingen POST, ingenting), mens en annen booter rett opp...så må da det bety at den ene brikken er defekt? Sannsynligvis... Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 30. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2013 Skal se mer på RAMen i morgen - nå vil jeg spise, og så sove. Vel, da har jeg installert Windows, minst(!) 100GB med systemoppdateringer (var ikke engang SP1 på den Windows-innstallasjonen jeg hadde) og grunnleggende software (Firefox). Kjørte for moro skyld en Windows Experience Index, og ting var som jeg forventet og håpet på: 7,7 på CPU og RAM, og 7,9 på resten. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 31. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2013 Uff, klarte ikke å få sove før jeg hadde funnet ut av den RAMen...puttet inn de resterende 2 utestede brikkene bare for å sjekke, og ting fungerte fint: bootet glatt og BIOS og Windows sa 24GB. Say, hvordan bruker jeg memtest86? Jeg har lagd en boot-bar minnepenn, og skjønt at jeg skal boote maskinen på den, men skal jeg ta en og en brikke eller går det greit med alle 3 samtidig? Må jeg trykke noen spesielle taster for å starte testen? Så dette: http://www.memtest86.com/technical.htm#usage ...er dette noe jeg trenger å bry meg om? Og til slutt hvor lenge skal jeg la testen gå? Har hørt noe om over natten er anbefalt, men da får det bli tidligst i morgen kveld. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 Jeg anbefaler ca 2T per GB, i såfall med 32Gb vil testen ta 64 timer , men du bør minst ha 2 til 4 passes for å være sikker på at minnet er ok. Det kan også være lurt å teste med kun 1 brikke om feil oppstår, da tester du minnespor for minnespor og sjekker om en gir utslag i feil (med en brikke som du antar er fin ). Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 31. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2013 (endret) Okey, du fikk det til å høres så enkelt ut, men samtidig vanvittig tidkrevende! Men OK, jeg har et par dager før de siste delene kommer. Jeg har lyst til å avskrive den ene brikken som maskinen ikke ville boote på: den er fra paret med den nyeste revisjonen, men da jeg prøvde brikke for brikke brukte jeg det ene sporet manualen sier er riktig...men jeg kan jo etterhvert prøve den sammen med den andre brikken fra det paret i det parallelle sporet og så se hva Memtest sier. Edit: Da har jeg startet (tror jeg ihvertfall - vedlegg): en frisk brikke i ett friskt spor (vel, det gjenstår å se). ...da er det bare å vente i 16 timer? Endret 31. mars 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 Til å begynne med så bør det holde med 2 passes (tiden varier litt i forhold til hvor kjapp cpu du har og hvor fort testinga går ) , når du har til slutt puttet i alle brikkene og systemet ditt er justert i forhold til det du ønsker (inkludert overklokking ) så er det lurt å kjøre en noe lengre test. Men ja, det tar tid... Har 16Gb selv og det tar sin tid. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 31. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2013 (endret) Hvordan vet jeg at den har fullført en runde? Er det der det står "Pass: 0" på bildet? Der står det isåfall 3 nå, og "Errors: 0". Er det da bare å ta neste brikke? Endret 31. mars 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Kman3107 Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 (endret) Til å begynne med så bør det holde med 2 passesPratet faktisk med Corsair på mandag angående mine ram. Da fikk jeg beskjed om minst 3 passes. Just saying Skal også nevne at noen ram trenger høyere strømtilførsel på noen hvoedkort, spesielt når du har fler ram brikker. Min pc ville ikke boote i det hele tatt når jeg hadde 2 ram brikker i før jeg satt opp dram volt fra 1.5v til 1.55v. (det var også ett forslagg jeg fikk at Corsair) Vil også nevne at om man får null errors på ram brikkene når du kjører dem 1 og 1 så kan det fortsatt være ustabilt og komme errors om man kjører 2,3 eller 4 ram brikker sammen. Sette opp volten kan ofte hjelpe med det. Så best å kjøre 1 og 1 brikke så du vet om de er ok. Og om problemene er der enda så er det mest sannsynligvis bare å sette opp volt. MEN i noen tilfeller er hovedkort faktisk ikke enig med visse ram. PS: Jeg har også Sabertooth Z77 Endret 31. mars 2013 av Kman3107 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 31. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2013 (endret) Det med økt spenning, særlig ved 4 brikker, hadde jeg helt glemt ennå jeg har vært borti det før. Vel, nå står den på Pass: 4, Errors: 0 - så da setter jeg i den brikken som alene gir boot error i parallell med den som nå virker og kjører ny scan. Edit: Hvor i huleste finner jeg RAM-spenning i BIOS? Har gått gjennom alt, men finner ingenting som minner om RAM-spenning! Finner denne på nettet: http://cdn.overclock...0821073301.jpeg ...men hva må jeg endre på for å få tilgang på disse innstillingene? Edit2: Det kan da umulig være nødvendig å la Memtest gå i 16 timer pr. brikke som nevnt over...CPUen (3770K @ stock), hvis det er den som gjør hele jobben her, tygger unna 4 passes på ~3 timer. Endret 31. mars 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Kman3107 Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 (endret) Det med økt spenning, særlig ved 4 brikker, hadde jeg helt glemt ennå jeg har vært borti det før. Vel, nå står den på Pass: 4, Errors: 0 - så da setter jeg i den brikken som alene gir boot error i parallell med den som nå virker og kjører ny scan. Edit: Hvor i huleste finner jeg RAM-spenning i BIOS? Har gått gjennom alt, men finner ingenting som minner om RAM-spenning! Finner denne på nettet: http://cdn.overclock...0821073301.jpeg ...men hva må jeg endre på for å få tilgang på disse innstillingene? Edit2: Det kan da umulig være nødvendig å la Memtest gå i 16 timer pr. brikke som nevnt over...CPUen (3770K @ stock), hvis det er den som gjør hele jobben her, tygger unna 4 passes på ~3 timer. Må nok desverre si at å feilsøke ram kan ta laaaang tid. Det med å la en ram brikke pasere 3 ganger er bare en liten sikkerhets test om som du kjører for å sørge for at du ikke har alt for store problemer. Finner du feil etter 4 passes så er det mulig at du får bsods, freezes og generel ustabilhet.Finner du i de 3 første passene så kan du kanskje ikke starte pc'n med dem. Kan være dette er feil men det er min erfaring. Du må uansett rma ram om du får error. Før du tuller med ram volten (DRAM) må du vite hva de skal ha orginalt. Dine ram finnes med 3 forskjellige volt krav, 1.65V, 1.5V, og 1.35V. Når du vet hvilken av dem du har så sett opp volten med 0.05V. Om ikke det virker kan du prøve med å gå opp ett hakk (trykk på + en gang). Når du skal finne ram volten kikk på ram brikken eller orginal embalasje. Ikke alltid det som står i bios er riktig. Om det er din bios du har tatt bilde av så ser jeg også at rammen er klokket til 2100MHz Orginalt er BIOS satt til Enkel bios, for å få tilgang til alle instillinger må du bytte til "Advanced bios settings" eller noe sånt. Tror du kan gjøre det med "F7" også. RAM spenning finner du her: Endret 31. mars 2013 av Kman3107 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå