Gå til innhold

Bibelen bekjempet sykdom før vitenskapen

lenge5

Anbefalte innlegg

Man kan komme til samme konklusjon som vitenskapen uten å bruke noe som helst vitenskap, dette er heldige tilfeldigheter.

De vitenskapelige metodene vi er vandt med i dag startet rundt år 1000, men har som resten av vitenskapen utviklet seg gjennom flere ledd og man kan nok gi gode argumenter for at det er nyere også.

å si at det var noen vitenskap før år 1000 vil jeg si er å strekke definisjonen for mye, det meste fra de tidene er filosofi.

Da den vitenskapelige æra ble innledet, begynte menneskene å studere de forskjellige slags livsformer. De lærte hvordan organismene vokser, hvilke forhold de kan leve under, hvordan de reagere på sine omgivelser og hvordan de formere seg. Men de kan fremdeles ikke si hva selve livet egentlig er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da den vitenskapelige æra ble innledet, begynte menneskene å studere de forskjellige slags livsformer. De lærte hvordan organismene vokser, hvilke forhold de kan leve under, hvordan de reagere på sine omgivelser og hvordan de formere seg. Men de kan fremdeles ikke si hva selve livet egentlig er.

Vitskapen kan forklare at livet er det det er. Det er ikkje noko høgare meining med det heile. Me er her på grunn av at naturlover og tilfeldigheiter har fått jobba i milliardar av år.

Lenke til kommentar
Bibelen forteller om micro organismer i 3. Mosebok 11: 1-47 om dyr og vann.

Hvis dette var en viten allerede fra de som skrev ned dette, hvorfor har ikke denne viten blitt gjort nytet av før nå da? Kan du gi meg een fornuftig forklaring på det? Hvorfor visste ikke prestene, som jo er de som har satt seg best inn i bibelen, at svartedauen var smitte fra micro organismer og lot være å kalle inn til messe for å prise herren og dermed få langt flere smittet av sykdommen da? For du ser vel paradokset her, ikke sant? Ingen har altså forstått budskapet i bibelen FØR vitenskapen fant ut at det var sånn, noe som ihvertfall forteller meg at dette i så fall kun var et heldig sammentreff at noen tilfeldigvis skrev og ingen "viten" i det hele tatt. du skjønner det, ikke sant? For hvis ingen, og det har prester vitterligen aldri gjort i den tiden denne påståtte "viten" har vært tilgjengelig, har forstått hva som mentes med det så er det heller ingen "viten" noen har gjort seg noen seg nytte av før vitenskapen fant ut av det var micro organismer som var årsaken til sykdom og begynte å finne medisiner for det, det skjønner du også eller er du så forstokket at du tviholder på en eller annen overbevisning om at prestene ikke forsto dette eller noe slikt tull?

At det står der kan godt være, men at det er en tilfeldighet er det ingen som helst tvil om... For hvis det faktisk hadde vært viten som prester visste om må jo kristne prester være de største køddene som noensinne har gått i to sko siden de unnlot å innformere dette videre til alle og faktisk gjøre noe med det, du også ser den ikke sant?

For det er nemlig det du indirekte sier når du hevder at dette er viten som er godt kjent i bibelen, men ingen har informert om i løpet av to tusen år....

Så hva blir det til? Er prestene noen enorme kødder her som åpenbart har latt være å informere om dette eller er dette et slumpetreff som vi, fordi vi i dag VET om micro organismer, kan hevde i etterkant at de visste om, som du gjør her for å liksom heve bibelen opp noen hakk? Your call mister....

Endret av RWS
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis dette var en viten allerede fra de som skrev ned dette, hvorfor har ikke denne viten blitt gjort nytet av før nå da? Kan du gi meg een fornuftig forklaring på det? Hvorfor visste ikke prestene, som jo er de som har satt seg best inn i bibelen, at svartedauen var smitte fra micro organismer og lot være å kalle inn til messe for å prise herren og dermed få langt flere smittet av sykdommen da? For du ser vel paradokset her, ikke sant? Ingen har altså forstått budskapet i bibelen FØR vitenskapen fant ut at det var sånn, noe som ihvertfall forteller meg at dette i så fall kun var et heldig sammentreff at noen tilfeldigvis skrev og ingen "viten" i det hele tatt. du skjønner det, ikke sant? For hvis ingen, og det har prester vitterligen aldri gjort i den tiden denne påståtte "viten" har vært tilgjengelig, har forstått hva som mentes med det så er det heller ingen "viten" noen har gjort seg noen seg nytte av før vitenskapen fant ut av det var micro organismer som var årsaken til sykdom og begynte å finne medisiner for det, det skjønner du også eller er du så forstokket at du tviholder på en eller annen overbevisning om at prestene ikke forsto dette eller noe slikt tull?

At det står der kan godt være, men at det er en tilfeldighet er det ingen som helst tvil om... For hvis det faktisk hadde vært viten som prester visste om må jo kristne prester være de største køddene som noensinne har gått i to sko siden de unnlot å innformere dette videre til alle og faktisk gjøre noe med det, du også ser den ikke sant?

For det er nemlig det du indirekte sier når du hevder at dette er viten som er godt kjent i bibelen, men ingen har informert om i løpet av to tusen år....

Så hva blir det til? Er prestene noen enorme kødder her som åpenbart har latt være å informere om dette eller er dette et slumpetreff som vi, fordi vi i dag VET om micro organismer, kan hevde i etterkant at de visste om, som du gjør her for å liksom heve bibelen opp noen hakk? Your call mister....

Du har kanskje sett noen av de fargebilder som noen astronauter tok av jorden da de befant seg i nærheten av månen. De viste tydelig at jorden med rette er blitt beskrevet som en juvel i verdensrommet. Her på jordens overflate kan vi imidlertid i vår tid se mye som er lite tiltalende, ja, rett og slett stygt. Store byer forurenser luften, frambringer overfylte slumkvarterer og avler håpløshet og fortvilelse. Gleder du deg ikke derfor over Bibelens løfte om at Gud snart skal ødelegge dem som ødelegger jorden. ( Åp 11: 18 )

Lenke til kommentar

Så gud vil altså dømme deg for etter hva HAN synes er fin kunst og straffe de han ikke liker?

Verden består av masse fantastisk og masse dritt alt etter øyet som ser, så det er vanskelig å se. Byer kan også være flotte underverker og et ekte kunststykke. Søppelplasser er også rene edens hage for mange insekter og dyrearter.

Hvordan vet vi hva gud dømmer som "fint"? Det vi ser på som forurensing er faktisk betingelser for liv hos andre arter enn oss selv, og per defenisjon ingen form for ødeleggelse av jorden. Ja ikke veldig ulikt vulkaner og gasser som jo bare må antas å være en del av guds skapelsesverk.

F.eks

For å kunne spre livet vi har på jorden over til andre planeter som mars, så trenger vi faktisk å "forurense" planeten. Den trenger en stabil atmosfære (mars sin atmosfære har for lav drivshuseffekt til å kunne bære frem planter og yrende liv i dag)

Og jorden tar heller ikke skade av å øke det høyst nødvendige CO2 nivået som for planter sin del helst burde vært høyere.

For alt vi vet så lar gud seg underholde av våre forsøk på å forbedre skaperverken hans, og synes det er kult med smarttelefoner som han kanskje ikke tenkte på når han skapte jorden? :closedeyes:

Men over til hovedtemaet så skriver bibelen masse av ting, hvor mye ikke treffer, men også en del som treffer godt selv i dag. Det kan tyde på at de visste mer enn vi trodde før i tiden, men det betyr ikke at de visste like mye som trådstarter gir dem.

Selv om de kunne observere positive effekter og negative effekter betyr ikke at de hadde peiling på HVA det var som skjedde. På samme måte som at selv urbefolkninger som indianere etc. gjerne har en form for medisiner som gir en positiv virkning. Ikke fordi de har peiling på medisinsk vitenskap eller noe lignende, men fordi de er smarte mennesker de også og kan observere effekter.

Det er ingenting som antyder at menneskene før i tiden var dumme, og spesielt med tanke på at de som skrev bibelen var en smart elite på den tiden å regne, så er dette ikke overraskende overhode.

Ja, og så kan det nok også være litt tilfeldigheter ute å går, det må man ikke se bort fra. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Så gud vil altså dømme deg for etter hva HAN synes er fin kunst og straffe de han ikke liker?

Verden består av masse fantastisk og masse dritt alt etter øyet som ser, så det er vanskelig å se. Byer kan også være flotte underverker og et ekte kunststykke. Søppelplasser er også rene edens hage for mange insekter og dyrearter.

Hvordan vet vi hva gud dømmer som "fint"? Det vi ser på som forurensing er faktisk betingelser for liv hos andre arter enn oss selv, og per defenisjon ingen form for ødeleggelse av jorden. Ja ikke veldig ulikt vulkaner og gasser som jo bare må antas å være en del av guds skapelsesverk.

F.eks

For å kunne spre livet vi har på jorden over til andre planeter som mars, så trenger vi faktisk å "forurense" planeten. Den trenger en stabil atmosfære (mars sin atmosfære har for lav drivshuseffekt til å kunne bære frem planter og yrende liv i dag)

Og jorden tar heller ikke skade av å øke det høyst nødvendige CO2 nivået som for planter sin del helst burde vært høyere.

For alt vi vet så lar gud seg underholde av våre forsøk på å forbedre skaperverken hans, og synes det er kult med smarttelefoner som han kanskje ikke tenkte på når han skapte jorden? :closedeyes:

Men over til hovedtemaet så skriver bibelen masse av ting, hvor mye ikke treffer, men også en del som treffer godt selv i dag. Det kan tyde på at de visste mer enn vi trodde før i tiden, men det betyr ikke at de visste like mye som trådstarter gir dem.

Selv om de kunne observere positive effekter og negative effekter betyr ikke at de hadde peiling på HVA det var som skjedde. På samme måte som at selv urbefolkninger som indianere etc. gjerne har en form for medisiner som gir en positiv virkning. Ikke fordi de har peiling på medisinsk vitenskap eller noe lignende, men fordi de er smarte mennesker de også og kan observere effekter.

Det er ingenting som antyder at menneskene før i tiden var dumme, og spesielt med tanke på at de som skrev bibelen var en smart elite på den tiden å regne, så er dette ikke overraskende overhode.

Ja, og så kan det nok også være litt tilfeldigheter ute å går, det må man ikke se bort fra. :)

Hele universet, fra atomer til galakser, styres dessuten av bestemte fysiske lover. Det finnes for eksempel lover for varme, lys, lyd og gravitasjon. Som fysikeren Stephen Hawking sa: Jo mer vi studerer universet, jo tydeligere ser vi at det slett ikke er tilfeldig oppbygd, men at det følger visse klart definerte lover som gjelder for ulike områder. Det synes svært rimelig å anta at det er noen samlede prinsipper slik at alle lovene samles i en eller annen større lov.

Raketteksperten Werher gikk et skritt videre da han sa: Universets naturlover er så nøyaktige at vi ikke har noe problem med å bygge et romskip og sende til månen og vi kan beregne turen med brøkdelen av et sekunds nøyaktighet. Vitenskapsmenn som ønsker å bringe romfartøyer i kretsløp rundt jorden eller månen, må følge disse lovene i sitt arbeid hvis de skal lykkes. Hva skal vi så si om alle de lovene som styrer universet. Slike fantastiske lover vitner om en intelligent lovgiver.

Lenke til kommentar

Jeg forstår argumentet og ser meg enig, men at det i sin helhet vitner om en intelligent lovgiver kan jeg ikke si meg helt enig i.

Når universet ble skapt så ble lovene også skapt kort tid etter det, men hvorfor kunne ikke lovene være tilfeldige?

Bare fordi det er en viss orden (etter menneskes tidsperspektiv så er det orden, men i større målestokk og kanskje også med mer viten så er det ikke utenkelig at universet har en større grad kaos), og noen definerbare lover som eksiterer så tyder det ikke nødvendigvis på noen intelligent skaper.

For alt vi vet så eksiterer det en rekke andre universer, og det kan også ha vært tilfeller av andre universer som ikke ble like "vellykket" om du kan kalle det det.

Hold med meg, la meg komme med et eksempel:

Hvis du sammenligner universer med lotto-kuler, og hvor vårt eget univers er vinnerkula, så trenger du ikke annet enn tilfeldighet før man til slutt statistisk sett vil klare å få vinnerkula.

Og siden vi kun vil kunne eksisterer hvis det er jackpot, så er det også det eneste vi kan observere.

Hvis vi tillater hypotesen om flere universer, eller at rett og slett et kaotisk univers vil implodere og dermed få et nytt forsøk på et nytt big bang, så vil dette være vell så sannsynelig som en intelligent skaper.

Sagt med færre ord: Man trenger ikke orden for å skape orden. Kaos kan også bli til orden ved tilfeldigheter. Det er i hvert fall noe jeg helt fint klarer å se for meg. :)

Intelligent skaper er heller ikke en helgod forklaring, da det bare skyver problemet under teppet.

For om det trengtes en intelligent skapning for å skape orden som igjen trengtes for å skape intelligent liv som oss selv. Trengte da den intelligente skapere orden for å oppstå også?

Ja, det er et paradoks som bare går i sirkel og ikke forklarer noe som helst i mine øyne.

Om et par årtusener så kan det godt være vi som kan være intelligente skapere alle mann. :wee:

MEN! Ja, jeg er langt mer tilbøyelig til å tro på en intelligent "lovgiver" som skapte universet, og som videre ga faen i alt siden, enn alle disse fortellingene vi blir fôret med via forskjellige trossamfunn, hvor det er en tydelig menneskeskapt agenda og meninger.

Lenke til kommentar

Jeg undrer litt om hvordan det faktisk ville utspille seg, om en befant seg på et kristent sykehus som vektlegger Bibelen.

Legen:«Da har jeg lest igjennom legejournalen din, og det later til å være som vi først fryktet. Ragnhild, kroppen din inneholder onde ånder.»

Lenke til kommentar

Jeg undrer litt om hvordan det faktisk ville utspille seg, om en befant seg på et kristent sykehus som vektlegger Bibelen.

Legen:«Da har jeg lest igjennom legejournalen din, og det later til å være som vi først fryktet. Ragnhild, kroppen din inneholder onde ånder.»

Om legen kaller virus eller bakterier onde ånder er ikke på langt nær så ille som hvis hans medisin var å be for deg :p

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Om legen kaller virus eller bakterier onde ånder er ikke på langt nær så ille som hvis hans medisin var å be for deg :p

Og enda morsommere ville det vært hvis den eneste medisinen på markedet for tiden, er nettopp å be

Ville du bedt, eller ville du bare sagt; nei, jeg tror jeg bare dauer i stillhet?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Eneste medisinen?

Hvaslags sykdom er det som har som eneste medisin å be?

Hypotetisk problemstilling - NB: koble inn den andre halvdelen .... :closedeyes:

Lenke til kommentar

Og enda morsommere ville det vært hvis den eneste medisinen på markedet for tiden, er nettopp å be

Ville du bedt, eller ville du bare sagt; nei, jeg tror jeg bare dauer i stillhet?

Jeg ville krevd å se en heksedoktor, sjaman eller medisinmann for en alternativ mening, de tre yrkesgruppene er kjent for å gi noe mer håndfast enn bønn.

Noen ganger er det bedre og dø i lykkerus enn å fortsette å leve i smerte :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg ville krevd å se en heksedoktor, sjaman eller medisinmann for en alternativ mening, de tre yrkesgruppene er kjent for å gi noe mer håndfast enn bønn.

Noen ganger er det bedre og dø i lykkerus enn å fortsette å leve i smerte :)

"knegg" - hadde jeg utfordret "Abigor" med den problemstillingen, ville han sikkert blånektet, og i stedet for prest og bønn, heller forlangt bensin og fyrstikker, og en liten kjøretur til nærmeste kirke ...

:p

Lenke til kommentar

Guds ord forsikrer oss også om at lykken i paradiset ikke kommer til å bli ødelagt av uførhet, sykdom eller død : Ingen borger skal si: Jeg er syk. ( Jes 33:24 ) Gud skal tørke bort hver tåre fra deres øyne og døden skal ikke mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte. For det som før var er borte. ( åp 21:4 ) Tenk deg en verden hvor alle sykdommer og alle former for funksjonhemning vil være helbredet. Guds ord sier: Da skal blindes øyne åpnes og døves ører lukkes opp. Da skal den lamme springe som hjorten og den stumme skal juble med sin tunge. ( Jes 35: 5-6 )

For en fantastisk forandring. Og tenk også på at menneskene fra da av vil kunne leve like lenge som Gud lever i all evighet. Menneskeheten kommer aldri igjen til å bli underlagt dødens forbannelse for Gud skal oppsluke døden for evig. ( Jes 25:8 )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...