AnonymDiskusjon Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Dette er vell en av de vanskligste trådene jeg noen gang har startet. Liff informasjon Jeg har en sønn på 20 år pluss. Med en x. Jeg har to sønner med nåværende samboer men der skranter det voldsomt nå. Så har min søster og jeg mistet vår mor nå nettopp. Der er det en leilighet som er nesten gjeldfri. Ca 500 000 kr i gjeld. På markedspris ville den leiligheten gått for ca 2 200 000 kr. Det er ikke mulig for meg å få lån til å løse ut hele leiligheten der. Men hvordan løse det med at jeg ønsker å overta ?, jeg kan maks få 600 000 i lån. På grunn av jobbsituasjon. Men jeg vil at det skal gå riktig for seg. Er det mulighet for å leie denne og betale min søster alt som er overskytende ?. Min sønn på 20 pluss vil jeg ikke skal arve mer enn det som er nødvendig. Ja det høres slemt ut, og det har jo medført at nåværende samboer står som eier av nåværende hus i grunnboken, mens jeg har vært medlånstaker. Og det gjør at jeg mer eller mindre er rettsløs på det området. Har dere noen gode tips og råd for hvordan vi kan løse dette ?. Anonym poster: a6e24755f112580fd347c1f07f1ab78a Anonym poster: 0c3f9f147a1f705bdceba588d1c8c313 Lenke til kommentar
War Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Denne koster det jo å selge og da blir det sikkert 1,7 mill i verdi. Ønsker du med tiden å beholde leiligheten fysisk? Ikke bare måtte du hatt lån på din del, men du måtte ha kjøpt ut søstra di og fått lån på hele delen. Det får man ikke i dagens marked før man tjener rundt 600K Hva er plan B ? Selge det og dele pengene på 2 minus avgifter? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Først og fremst: Din 20+-sønn arver ingenting i dette arveoppgjøret med mindre du (eller noen andre) avslår arv. Det samme gjelder dine andre barn. Du ønsker å overta leiligheten. Skal du overta som eneeier må du kjøpe ut din søster, på de vilkår hun bestemmer. Markedsvilkår innebærer at du kjøper ut hennes del med 850k og overtar gjelden på 500k. Hvordan dere ordner den praktiske gjennomføringen av at du kjøper henne ut er opp til dere. Skal du overta som leietaker må hun kjøpe deg ut. Med mindre du er interessert i å gi henne din halvpart mot en livsvarig leierett eller lignende. Skal dere overta leiligheten i sameie (altså at dere eier en ideell halvdel av leiligheten hver), for eksempel fordi ingen av dere kan kjøpe ut den andre og ingen av dere vil selge til tredjepart, får man en del praktiske problemstillinger som f.eks. hvem som skal bo der, men dette kan kanskje være den greieste løsningen. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2013 TS her. Planen var at vi skulle selge ut og vi skulle dele dette på oss to enearvinger. Nå har det seg sånn at det skranter i det forholdet jeg er i og jeg har ikke egenkapital til å starte opp på nytt. Bruttoårskinntekt er ca 360 000. Så er det det om det er ikke er bedre at jeg flytter dit med den ene gutten som jeg har med nåværende samboer og leier det av min søster. Så ligger følgende til grunn. Sønn fra første forhold skal ikke arve noe. Han er med i en kriminell gjeng. Begge nåværende barn skal arve etter meg. Men ikke slikt at nåværende samboer kan tømme kontoene til de. Det har hun gjort på aksjekontoene. Jeg vil at dette skal gå riktig for seg og vil leie siste delen av min søster og hennes arvinger. Hun har tre små barn. Med min inntekt så får jeg kun låne 600 000 kr med ett barn. 900 000 kr maks uten at jeg tar noen av barna med. Som skrevet så er det vi har funnet ut at det er ca 500 000 kr i gjeld i boet og leiligheten er verdt ca 2 200 000 kr. Skulle ønske det var en rett og lett måte å få alt dette til å gå rundt. Låne 600 000 i banken og så betale ett privat lån til søsteren min ? Vennlig kom med gode råd. Anonym poster: 0c3f9f147a1f705bdceba588d1c8c313 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 Selg kåken og del med søster, det skulle bli drøyt 800 000 til deg til egenkapital til ny bolig, det er veldig bra og vil kunne gi deg et gunstig lån. Resten, det med arv til barna ordnes vel i et testamente.. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2013 TS her. Ja, men å komme inn på ett marked der det er vill vill west er ikke bare bare. Jeg får kun låne 600 000 kr da den ene sønnen vår skal følge med meg. Derfor har vi diskutert dette. Om jeg skal leie boet. Som skrevet før så står jeg som medlåntaker på det huset jeg bor i idag. Den kommer jeg ikke unna da. Jeg ønsker at dere kommer med tips og råd hvordan en kan gjøre dette riktig i forhold til min søster og skattevesenet. Og fremtidige arvinger. Alt som en ikke kan tenke på selv. Juridiske feller vil en unngå. Takk. Anonym poster: 0c3f9f147a1f705bdceba588d1c8c313 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 Ja, jeg tenkte ikke på evt eksisterende bolig og medeierskap der. Da blei det brått verre. Vel, håper du finner ut av det - lykke til! (Men lell, for 600 + 800 000, dvs 1,4 millioner, kan du få veldig bra kåk om du er villig til å flytte litt på deg Men da må man altså ut av byene.. ) Lenke til kommentar
Mrtiger Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 (endret) Vel, trur du trenger en Advokat og ikke rådføre deg med en gjeng med tenåringer som ikke har kompetanse med arverett. Ser ut som du har bommet med penger i et samboerskap tidligere. Du kanne ha trengt litt rådføring der også Hvis du er medlem av LO eller et annet medlemskap, har de som regel noen timer med gratis Advokathjelp. Endret 31. mars 2013 av Mrtiger Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 Nå, det stemmer at jeg ikke har snøring på arverett (boligmarkedet derimot..), men noen tenåring vil jeg ikke ha det på meg å være 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 Nå er ikke det relevant til trådtema, men hvem som står med grunnbokshjemmel er ikke avgjørende for hvem som eier leiligheten. Når du er medlåntaker og har betalt er det mulig du har krav på eierandel. Men klart, om dere mente å avtale at du ikke skulle eie noe, fordi du ville sikre deg at arvingene dine ikke fikk noe, så må man respektere avtalen. Men ikke pga grunnbokshjemmel. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 TS her. Takk for mange gode svar. Er ikke gjort noen skriftlig avtale om hvem som eier hva i nåværende bopel. Men om og visst jeg skal overta leiligheten etter avdøde, hva kan en gjøre riktig eller feil ?. Min søster kan ikke stå som eier på grunn av økt forume. Og jeg kan ikke stå som eier på grunn av en sønn som har valgt å bli kriminell. Så hvordan kan vi løse dette ?. Opprette ett firma eller ?. Håper at noen kan finne ut hva som er best for alle parter. Anonym poster: 0c3f9f147a1f705bdceba588d1c8c313 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Siden du tydeligvis er allergisk mot å eie, og din søster likeså, anbefaler jeg å gi det bort. Problem solved 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Hvis det eneste problemer ditt med eierskap er at du har en kriminell sønn som du ikke vil at skal arve deg, så er ikke det et hinder for ditt eierskap med mindre du planlegger å dø på kort varsel. Du kan alltid selge boligen og bruke opp pengene, uavhengig av hvem som arver deg. Du kan til og med gi bort boligen til dine andre barn (men pass opp for arveavgift), bare pass på å oppgi i gavebrevet at det ikke skal regnes som forskudd på arv. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå