MrBondybond Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 For å stille to direkte og konkrete spørsmål, som alle som vil delta fortjener å vite svaret på: - Hva er det konkret som hindrer deg i å fullføre prosjektet selv? - Gitt at det er tid, hvorfor investerer du ikke mer tid i prosjektet for å få det ferdig? - Hva er det konkret som hindrer deg i å fullføre prosjektet selv? Ingenting hindrer meg i å fullføre prosjektet. MEN, Når det er fullført vil jeg ikke komme videre med "VIDERUTVIKLING" av det. Ettersom jeg er ikke verdens beste koder eller designer. - Gitt at det er tid, hvorfor investerer du ikke mer tid i prosjektet for å få det ferdig? Se det jeg skrev over, derfor vil jeg prøve lykken her å få med flere for å gjøre det sikrere før man begynner. Blir for dumt å begynne visst jeg ikke klarer å bygge det videre i og med jeg ikke har med noen? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Gitt at du har rett i dette, akkurat hvordan synes du selv TS og likesinnede skal forholde seg for å tilegne seg mer erfaring og kompetanse da? Research research research. Snakk med andre grundere om det å være grunder (grundere er flinke til å snakke om egne ideer). Det finnes masse informasjon om slikt på nettet. Dra på lokale meet-ups, skaffe seg ett nettverk av kontanker og mulig med-grundere. NTNU har mange doktorstudenter som jobber med grunderbedrifter, om hva som lykkes og hvorfor, er bare å ta en telefon dit? Ellers finnes det åpne kontorlandskaper for startups der man kan lufte ideer, snakke sammne, finne andre som kan være med å starte opp slike ting. TS må ha en plan, hva skal lages, hvem trenger man for å lage det, hva koster det, hva er målet, hvordan deles evt inntekter? Aksjeselskap der aksjene fordeles likt på alle innvolverte? Alt det juridiske må være spikret. Om noen skal få lyst å jobbe med det så må det virke som en godtt gjennomtenkt, planlagt i detalj og sikker ide. Nå fremståer det som om ideen har kommet mens TS sto i dusjen. Og at de eneste planene som er laget er de som falt han inn på tur fra badet til kontoret for å skrive første posten. Vidre så snakker TS om "fritid". Om TS ikke mener prosjektet er verdt å bruke all ledig tid på, hvordan skal han da klare å overbevise andre om at det er en god ide? Han må lede som eksempel, noe som vil si å være først på jobb og sist hjem. Alltid legge inn de ekstra timene selv for å får produktet helt i mål. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 - Hva er det konkret som hindrer deg i å fullføre prosjektet selv? Ingenting hindrer meg i å fullføre prosjektet. MEN, Når det er fullført vil jeg ikke komme videre med "VIDERUTVIKLING" av det. Ettersom jeg er ikke verdens beste koder eller designer. - Gitt at det er tid, hvorfor investerer du ikke mer tid i prosjektet for å få det ferdig? Se det jeg skrev over, derfor vil jeg prøve lykken her å få med flere for å gjøre det sikrere før man begynner. Blir for dumt å begynne visst jeg ikke klarer å bygge det videre i og med jeg ikke har med noen? Eg er forvirret. Er det kompetanse du søker etter? Altså du trenger andre med deg på laget med bedre kompetanse fordi du selv alene ikke er i stand til å lage ett så godt produkt som det du trenger? Lenke til kommentar
MrBondybond Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 (endret) Eg er forvirret. Er det kompetanse du søker etter? Altså du trenger andre med deg på laget med bedre kompetanse fordi du selv alene ikke er i stand til å lage ett så godt produkt som det du trenger? Trinn 1. ( Har påbegynt ) Produktet blir laget og levert av "ET FIRMA" Altså jeg investerer i denne "IDEEN" Og den kommer ferdig gjort. Siden jeg ikke har "veldig mye fritid på å gjøre det selv" Trinn 2. Jeg trenger kompetente kodere/scriptere til enhver feil som måtte oppstå i scriptet osv. Eller ved viderutvikling av det. Trinn 3. - Vil jeg komme tilbakke til senere Så SVAR OG EDIT: Ja, jeg trenger flere som ønsker å være med på dette. Og det er ikke allverdens jobb når det kommer ferdigpakket omtrent! Endret 2. april 2013 av MrBondybond Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Blir for dumt å begynne visst jeg ikke klarer å bygge det videre i og med jeg ikke har med noen? Det her sier vell det meste om hele opplegget. Om du virkelig hadde toren så hadde du hatt detaljerte planer om hva du skulle ha, hva du trenger, når du trenger det. Da vet du nøyaktig hvor mye du kan gjøre selv, og når du må ha inn andre. Så investerer du 6 måneder av ditt liv på å kode opp en fungerende side, du har et selskap som driver den, og du har faktisk noe å vise til. Da er det garanntert 10000 ganger lettere å finne folk som vil jobbe med deg, for da har du allerede bevist at du har en ide, du har en vilje, og at du vil gjøre det du kan for å lykkes. Om du ikke tåler å tape, så kommer du heller aldri til å vinne. For hver suksessfull grunderhistorie er det mange mange som går rett i dass.... Lenke til kommentar
MrBondybond Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 Det her sier vell det meste om hele opplegget. Om du virkelig hadde toren så hadde du hatt detaljerte planer om hva du skulle ha, hva du trenger, når du trenger det. Da vet du nøyaktig hvor mye du kan gjøre selv, og når du må ha inn andre. Så investerer du 6 måneder av ditt liv på å kode opp en fungerende side, du har et selskap som driver den, og du har faktisk noe å vise til. Da er det garanntert 10000 ganger lettere å finne folk som vil jobbe med deg, for da har du allerede bevist at du har en ide, du har en vilje, og at du vil gjøre det du kan for å lykkes. Om du ikke tåler å tape, så kommer du heller aldri til å vinne. For hver suksessfull grunderhistorie er det mange mange som går rett i dass.... Nettopp. Prosjektet er påbegynt, og derfor leiter jeg etter noen som kunne tenke seg å være med på laget. Og ja det er betalt JOBB, ta det som en "hobby jobb" eller fritids jobb om du har stor interesse for scripting/koding. Det er bare at når trinn 1 er ferdig, blir det driftet av meg og jeg må selv finne personer med rett kompetanse til at vi skal klare holde det gående, så må jeg finne CEO marketing/personer osv... Så jeg er jo tidlig ute med DETTE NÅ! så jeg satser på å få fult lag før websiden er ute om du skjønner, hjelper ikke meg å få ut en side når jeg er alene å drifte hele... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Trinn 1. ( Har påbegynt ) Produktet blir laget og levert av "ET FIRMA" Altså jeg investerer i denne "IDEEN" Og den kommer ferdig gjort. Siden jeg ikke har "veldig mye fritid på å gjøre det selv" Trinn 2. Jeg trenger kompetente kodere/scriptere til enhver feil som måtte oppstå i scriptet osv. Eller ved viderutvikling av det. Trinn 3. - Vil jeg komme tilbakke til senere Så SVAR OG EDIT: Ja, jeg trenger flere som ønsker å være med på dette. Og det er ikke allverdens jobb når det kommer ferdigpakket omtrent! Skal du betale ett utviklingsselskap for å lage trinn 1 av prosjektet? Lenke til kommentar
quantum Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Jeg har nå vurdert om jeg skal kjøpe løsning/utvikling på dette prosjektet og heler investere litt i det. Hvis det er penger du har tenkt å investere her, så melder jeg meg også litt inn i hylekoret og ber deg vurdere i hvor stor grad du er avhengig av å nå hele målet ditt for å få tilbake i form av avkastning, eller om det holder å ende opp med en datingside med et helt "midt-på-treet" antall brukere. Ressursene som må brukes for å komme den siste lille biten i mål og slå dagens ledende datingside vil være formidable, og ressursene dine kan fort være brukt opp før du er i nærheten av måloppnåelse. Lenke til kommentar
MrBondybond Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 Skal du betale ett utviklingsselskap for å lage trinn 1 av prosjektet? Det er alleredde gjort. Så jeg trenger jo da noen som er "INTERESSERTE" i å drifte dette med meg og eventuelt andre. Lenke til kommentar
Mr. Krangle Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Jeg er egentlig kun interessert i henvendelser og innspill fra folk som er interessert i dette. Jeg er ikke interessert i nedlatende innlegg og kommentarer. Eller folk som tror de er verdens beste utdannet mann/kvinne og TROR de vet alt. De færreste tror nok at de er verdens beste utdannede kvinne/mann. Og til mer man lærer til mer skjønner man at man ikke kan. De faktiske forhold er ganske enkelt at det ikke er din oppgave å vurdere om prosjektet er verdt å starte opp. Det er helt fair å innvende at det er urealistisk å bli markedsledende på null komma niks, men det er likevel fullstendig innenfor realismens rammer å lage en ok datingside med et respektabelt antall brukere, og om TS foretrekker å justere ambisjonsnivået før eller underveis får bli hans egen sak. Videre er det temmelig dårlig netikette å spamme ned denne tråden med informasjon TS uttalt vil ha seg frabedt (jeg tillater meg å røre rundt her likevel, nå som tråden etter TS mening er ødelagt). Å kritisere TS for å mangle ressurser faller på sin egen urimelighet da formålet med tråden jo nettopp er å skaffe ressurser. Absolutt ALLE prosjekter har en helvetes mye lengre vei å gå enn noen noensinne (deg med all din fremtidige erfaring og kompetanse inkludert) hadde tenkt på forhånd, uten at det betyr at ethvert prosjekt bør stanses umiddelbart. Hadde TS vært ute etter å fiske til seg investorer han kunne føre bak lyset for å stable på beina et urealistisk prosjekt, ville saken stillt seg annerledes. Men det er ikke tilfelle, dette er et hobbyforum, innsatsen er egen fritid for de som måtte ha lyst til å bli med. Som noen alt har påpekt, det er ikke her proffenen rekrutterer ressurser. Om noen foretrekker å bruke fritiden på å prøve å realisere drømmer fremfor å sitte og jatte på facebook, er det etter min mening bare sunt. Nei, det er sant, jeg er ikke den som skal avgjøre om prosjektet bør gjennomføres eller ikke. Men, siden trådstarter hadde såpass bastante mål til å begynne med, hvor han ønsket å få med andre, må det være lov til å kommentere uten at det tas som kritikk eller spam. Og jo: Siden trådstarter vil ha med folk som kan bruke av fritiden sin, ser han faktisk etter investorer. Og da er det greit å ha alt på det rene (om hvor prosjektet skal hen). Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Hvorfor betaler du ikke det utviklingsselskapet for å få laget hele løsningen, fiks ferdig, i stede for at du først skal betale de for ett halvferdig produkt, og deretter skal du lete etter vilkårlig arbeidskraft på åpne forum uten noen som helst kvalitetssikring i forhold til kompetanse eller erfaring. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 På bakgrunn av den informasjonen du har kommet med i de siste innleggene så blinker varsellampene hos meg ganske kraftig. At du ikke klarte å nevne noe så vesentlig som at du allerede har kjøpt og betalt for en løsning som skal videreutvikles, er skremmende i seg selv. Men hele konseptet der avdekker flere spørsmål. Som over, hvorfor bare kjøpe en halvferdig løsning i stede for en komplett løsning? Og om du ikke har kompetanse til å lage hele løsningen selv, hvordan vet du da at løsningen din er så god som du sier? Hvilken avtale har du egentlig med de som har laget den halvferdige løsningen? Eier du koden? Hva med dokumentasjon av det arbeidet som når blir lagt i prosjektet, får du den eller må noen grave i koden for å se "the inner works"? Er det laget støtte for scripts/plugins, eller skal det utvikles direkte i hovedprosjektet? Og så hadde det jo vært litt fint å vite om din bakgrunn og kompetanse opp i alt dette. Har du reell erfaring og kunnskap om emnet du lager en løsning for, eller er det mer "eg er singel derfor vet eg hva som trengs"? Lenke til kommentar
quantum Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Og jo: Siden trådstarter vil ha med folk som kan bruke av fritiden sin, ser han faktisk etter investorer. Nå er visst ikke tråden død for TS likevel, så kort svar: Same, but different ... en skal ikke føre noen bak lyset hverken om det gjelder penger eller tid. Som med-koder i et sånt prosjekt har du bedre forutsetninger for å se hva det egentlig dreier seg om enn enhver blåruss. Det er også kjipt å ha kasta bort fritid - og det vil man jo uvegerlig ha gjort om man kun måler gevinst i kroner og øre - men værre å ha kasta bort likvide midler og være avhengig av og stå ansvarlig for en avkastning som ikke kommer. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 ....TS må ha en plan.... Veldig enig i alt du skriver her jeg altså, men det koker likevel ned til at det tar tid å bygge erfaring, det må altså investeres noe, og å gjøre det innenfor rammene av et prosjekt som dette (uten at jeg egentlig vet noe særlig konkret om det i bunn og grunn) tror jeg bare er en fordel. Skader ikke å google "innovation", men man må GJØRE noe også hvis man vil erfare noe. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 - Hva er det konkret som hindrer deg i å fullføre prosjektet selv? Ingenting hindrer meg i å fullføre prosjektet. MEN, Når det er fullført vil jeg ikke komme videre med "VIDERUTVIKLING" av det. Ettersom jeg er ikke verdens beste koder eller designer. Du kan lage profesjonelle websteder uten å kunne HTML. CSS, php og andre språk: Make a professional website without knowing how to code etc. Spørsmålet er om du kan produsere innhold og brukervennlighet som skiller seg ut i massen. For hvert år som går blir konkurransen hardere og hardere på nettet. Jeg kan sette opp en drupal site for deg, men gjør det ikke gratis. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Hehe, eg elsker folk med gode ideer og store visjoner. Enklaste ofrene å rundstjele for gode idear. Facebook-filmen viser jo kor banalt dette er. Trur folk verkeleg så lavt om oss systemutviklerar at me vil jobbe for andre? Med ein gong me ser potensialet i å drive sjølv, så gjer me det og. Rett og slett fordi me ser at den andre parten er verdilaus og har ingenting å bidra med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå