Gå til innhold

[Løst] Gamer trenger hjelp til bygging av ny PC.

Anbefalte innlegg

Hei kjære entusiaster.

Jeg har nå sittet med en Intel Duo E8400, GTX 460 Skjermkort, gammle harddisker og 4GB DDR minne i snart 5 år. Og er på tide med en kraftig oppgradring.

Jeg har falt helt av når det gjelder hva navn på komponenter betyr. Disse navene på prosessorer, ram og skjermkort sier meg omtrent ingenting, jeg antar bare at pris betyr bedre ytelse. Jeg er opptatt av å få mest mulig kraft for pengene så trenger hjelp fra dere.

Formål: Gaming. (Ute etter max FPS ytelse og lekker grafikk). Spiller Crysis, Battlefield 3, Starcraft, WoW og Skyrim.

Budsjett: Ca. 15.000.

Trenger ikke: Skjerm (Har en HP 2309m 23") Mus og tastatur.

Foreløpig har jeg valgt ut dette.

http://www.komplett....15-6D406DA3D86A

Jeg lurer på om jeg heller skal gå for 1155 hovedkort socket å gå for Intel i7 3770 (sies å være bedre enn 3820).

Også lurer jeg på hvorfor enkelte ferdig pcer følger med en SSD drive på 120 GB (som er lite for gaming og annet styr) men en vanlig 1TB harddisk ved siden av. Jeg forstår at det er en fordell og ha Windows 8 på SSD, men vil det ha noe å si å ha spill på den andre harddisken uten SSD? Er ikke en del av poenget da borte da?

Kom svært gjerne med kommentarer og eventuelle endringer.

Tusen takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har gjort det rette valget ved å kjøpe nytt, hehe!

Ser egentlig greit ut.

Kan være lurt å kjøpe i5 3570k prosessor istedet. Du sparer ganske mye og den er bra for overclocking og gaming.

Det beste tipset jeg kan gi deg i skjermkort gruppen er SLI / Crossfire. Da dette gir bedre ytelse uansett! Du sparer også penger. 2x 660ti gir utrolig bra ytelse for de par tusen du betaler. På AMD's side kan du går for 2x 7870 eller 7970. Disse slår ut 680 med glans.

Grunnen til at man legger OS på SSD er at det faktisk kan bruke den raske hastigheten. Pris per GB på SSD i forskjell til HDD er stor. Derfor er det lurt og økonomisk og ha en harddisk ved siden av. Det er lurt å ha OS, Nettleser og andre programmer du bruker mye på SSD.

Spill, musikk, film osv. tar mye plass og har ikke bruk for høy hastighet fra lagringsenheten. Spill går mest av alt på skjermkort og prosessor, og som regel er det disse som får ting å gå sakte ikke harddisken.

Endret av Giseth
Lenke til kommentar

Ok takk for raskt svar.

Hvor mye tregere (om noe i det hele tatt) er i5 3570k istedet for i7 3820. Hva er forskjellen? Jeg er helt blank når det kommer til overclocking? Er ikke det ganske risky? Da jeg var ung var ofte overclocking forbundet med svidde prosessorer.

Prisen for et 7970 eller en 660Ti er 2500 så blir jo 5000 for 2 kort.

Dersom jeg må gå for 1 skjermkort, hvilket ville du ha valgt?

Hva er viktig ved kjøp av minnebrikker forresten?

PS: Er det vanskelig å sette sammen pcen selv? Jeg kan huske fra jeg var ung at det snakk om kjølepastaer og man måtte avmagnetisere fingrene etc, eller er det greit i dag med å bare skru det sammen som lett som et IKEA møbel?

Takker igjen for svar.

Lenke til kommentar

i5 vs i7 er ikke mye forskjell. Du merker ikke dette med vanlig gaming. Kanskje(!) merker du dette vis du skal redigere noe eller lignende.

Overclocking er ikke like "risky" som det en gang var. Det er mange guides til overclocking. Så det kan nesten ikke gå galt vis du bare ikke går for langt. Uansett om du overclocker i5 3570k eller ikke, er den uansett utrolig bra! Vis du skal gjøre dette er det lurt å ikke bruke viften som følger med prosessoren.

690 er jo det beste du kan få nå, også det dyreste. Men denne er jo satt opp av to stk 680. Med pcen under får du like bra ytelse som 690 (om ikke bedre), til 15000. Denne har også i7. Men denne kan kuttes ut, og heller legge mer penger i kabinett, mer minne, flere og bedre vifter eller bedre kjøler for prosessoren.

http://www.komplett....FA-565D877A2324

Det du egentlig må se etter ved kjøp av Minne (RAM) er egentlig hvor mange GB du vil ha. Som regel er minne til stasjonær pcer 1600MHz og du kan ikke få lavere. Men hastighet på minne har ikke noe å si, og ikke la noen fortelle deg annet!

Når jeg leter etter minne, ser jeg først på antall GB, etter det på utseende (vis du er interessert i sånt).

Det er absolutt ikke vanskelig å sette sammen en PC. Mange guides her også, og når du kan det går det som en lek. Alle ting inne i en pc passer bare en plass. Så det er vanskelig å gjøre noe galt.

Jeg har aldri brydd meg om å avmagnetisere fingrene. Det er bare å ta i ovnen og vasken. Vis du ikke får støt, så er det bare å kjøre på :wee:

Vis du ikke vil at noe skal gå galt, er det mange som setter sammen en pc for under 200kr. Men jeg anbefaler deg å sette sammen selv. Det er jo derfor vi kjøper stasjonær ;)

Endret av Giseth
Lenke til kommentar

i5 vs i7 er ikke mye forskjell. Du merker ikke dette med vanlig gaming. Kanskje(!) merker du dette vis du skal redigere noe eller lignende.

Overclocking er ikke like "risky" som det en gang var. Det er mange guides til overclocking. Så det kan nesten ikke gå galt vis du bare ikke går for langt. Uansett om du overclocker i5 3570k eller ikke, er den uansett utrolig bra! Vis du skal gjøre dette er det lurt å ikke bruke viften som følger med prosessoren.

690 er jo det beste du kan få nå, også det dyreste. Men denne er jo satt opp av to stk 680. Med pcen under får du like bra ytelse som 690 (om ikke bedre), til 15000. Denne har også i7. Men denne kan kuttes ut, og heller legge mer penger i kabinett, mer minne, flere og bedre vifter eller bedre kjøler for prosessoren.

Det du egentlig må se etter ved kjøp av Minne (RAM) er egentlig hvor mange GB du vil ha. Som regel er minne til stasjonær pcer 1600MHz og du kan ikke få lavere. Men hastighet på minne har ikke noe å si, og ikke la noen fortelle deg annet!

Når jeg leter etter minne, ser jeg først på antall GB, etter det på utseende (vis du er interessert i sånt).

Det er absolutt ikke vanskelig å sette sammen en PC. Mange guides her også, og når du kan det går det som en lek. Alle ting inne i en pc passer bare en plass. Så det er vanskelig å gjøre noe galt.

Jeg har aldri brydd meg om å avmagnetisere fingrene. Det er bare å ta i ovnen og vasken. Vis du ikke får støt, så er det bare å kjøre på :wee:

Vis du ikke vil at noe skal gå galt, er det mange som setter sammen en pc for under 200kr. Men jeg anbefaler deg å sette sammen selv. Det er jo derfor vi kjøper stasjonær ;)

Takk for svar. Det var veldig hjelpsomt og informativt.

Jeg trudde det var slik at i7 er en bedre og raskere generasjon med prosessorer enn i5. Dette er vel feil?

Så jeg forstår det slik at i5 er bedre for overclocking enn i7en? Uansett er i7 3820 en bra prosessor? Jeg kommer ikke til å angre på denne?

Ok så alle 690 er satt sammen av 2 stk 680? Dette visste jeg ikke.

Det du viste ble jeg keen på. Men jeg vil gjerne ha 16GB ram og Big Tower kabinett.

Grunnen til at jeg spurte om Ram er fordi det er jo 300 varianter med 16GB, så lurte på om det var noe annet jeg burde ta stilling til.

Ok godt å høre. Prosessoren er det bare å ta den ut av esken og legge den rett i mor-kortet og kjøre på forsåvidt? Eller kan jeg ødelegge noe?

Så hvis jeg ikke har planer om å overklokke så trenger jeg ikke vannkjøling og kan egentlig bare bruke enn vanlig cpu vifte til 200 spenn?

Ja jeg gleder meg til å sette sammen pcen når jeg bestiller til uka! Blir akkurat som en liten unge på julaften :)

Håper på svar igjen.

Lenke til kommentar

i7 er jo bedre og raskere enn i5. Men dette merkes ikke, pga at begge allerede er raske. Men den ene egner seg til en ting og den andre noe annet. i7 er mer til folk som redigerer, eller ikke vil oppgradere på mange år. i5 er for de som spiller. Og kanskje vil vente til det helt nye innen prosessorer kommer. Og oppgradere prosessor samtidig som nyeste teknologien med skjermkort kommer.

i5 3570k er bedre til overclocking pga at denne er utviklet til overclocking. Mange i7 prosessorer er også bra til overclocking. De som er egnet til overclocking har en K bak har jeg for meg.

Du blir fornøyd med hvilken som helst prosessor du velger forutenom i3 ;)

Prosessoren er bare å ta ut av esken, legge den i hovedkortet, lukke igjen og montere kjøler. Prosessorer har en pil som alle hovedkort også har, så man vet hvilken vei prosessoren skal ligge. Veldig enkelt.

Vis du ikke har tenkt å overclocke trenger du egentlig ikke en annen vifte/avkjøling enn den som følger med prosessoren. Men det kan være lurt, da desto lavere temperatur systemet har. Desto mindre hakking og feil får det.

Du har egentlig ikke bruk for 16GB, men kan være lurt. Da trenger du ikke kjøpe ram før du dør. Vis pengene ikke strekker til, til det som du vil ha kan du gå ned til 12GB eller eventuelt 8GB. Da dette også gir deg nok minne til alt du kan tenke deg.

Vet det kan være forvirrende med så mange typer og merker, men gå for det designet som du liker. Så lenge antall GB er rett så er det bare å kjøre på.

Vis du vil ha big tower kabinett, må du nok ut med litt mer penger. Dette er vis du vil ha et skikkelig bra ett. Da kan det være lurt å kutte ut i7.

Her har du samme handelisten, bare med Big Tower Kabinett fra Corsair (Det er mange billigere alternativ, velg det som du liker best) og i5 3570k prosessor. 15000 kr til sammen.

http://www.komplett....gListId=1213460

Det beste tipset jeg kan gi deg er å søke opp guides på Youtube. Er utrolig mange fine og informative guides, som lærer deg alt du trenger. Ta ett par timer og søk opp det du lurer på.

www.YouTube.com/LinusTechTips er den beste kanalen innen data vil jeg si. Guides, tester osv.

Lykke til med bygging! :woot:

Endret av Giseth
Lenke til kommentar

i7 er jo bedre og raskere enn i5. Men dette merkes ikke, pga at begge allerede er raske. Men den ene egner seg til en ting og den andre noe annet. i7 er mer til folk som redigerer, eller ikke vil oppgradere på mange år. i5 er for de som spiller. Og kanskje vil vente til det helt nye innen prosessorer kommer. Og oppgradere prosessor samtidig som nyeste teknologien med skjermkort kommer.

i5 3570k er bedre til overclocking pga at denne er utviklet til overclocking. Mange i7 prosessorer er også bra til overclocking. De som er egnet til overclocking har en K bak har jeg for meg.

Du blir fornøyd med hvilken som helst prosessor du velger forutenom i3 ;)

Prosessoren er bare å ta ut av esken, legge den i hovedkortet, lukke igjen og montere kjøler. Prosessorer har en pil som alle hovedkort også har, så man vet hvilken vei prosessoren skal ligge. Veldig enkelt.

Vis du ikke har tenkt å overclocke trenger du egentlig ikke en annen vifte/avkjøling enn den som følger med prosessoren. Men det kan være lurt, da desto lavere temperatur systemet har. Desto mindre hakking og feil får det.

Du har egentlig ikke bruk for 16GB, men kan være lurt. Da trenger du ikke kjøpe ram før du dør. Vis pengene ikke strekker til, til det som du vil ha kan du gå ned til 12GB eller eventuelt 8GB. Da dette også gir deg nok minne til alt du kan tenke deg.

Vet det kan være forvirrende med så mange typer og merker, men gå for det designet som du liker. Så lenge antall GB er rett så er det bare å kjøre på.

Vis du vil ha big tower kabinett, må du nok ut med litt mer penger. Dette er vis du vil ha et skikkelig bra ett. Da kan det være lurt å kutte ut i7.

Her har du samme handelisten, bare med Big Tower Kabinett fra Corsair (Det er mange billigere alternativ, velg det som du liker best) og i5 3570k prosessor. 15000 kr til sammen.

http://www.komplett....gListId=1213460

Det beste tipset jeg kan gi deg er å søke opp guides på Youtube. Er utrolig mange fine og informative guides, som lærer deg alt du trenger. Ta ett par timer og søk opp det du lurer på.

www.YouTube.com/LinusTechTips er den beste kanalen innen data vil jeg si. Guides, tester osv.

Lykke til med bygging! :woot:

Ok takk for svar igjen! Lært mye på kort tid nå.

Bare et siste spørsmål om du vil svare. Spiller det noen rolle for meg om jeg går for hovedkort med 2011 socket eller 1155 (om jeg husker riktig) Dette avhenger jo av hvilke prosessorer jeg kan bruke. :)

Takk igjen

Lenke til kommentar

2011 og 1155 er bare to typer sockets. Men begge har et par forskjeller.

1155 Socket er den som er mest brukt, og er billigst. 2011 Socket er for de som vil ha ekstrem ytelse, men er også det dyreste valget.

2011 Socket er ikke noe som vanlige folk egentlig trenger å bruke penger på, da 1155 er billigere og like bra for normal pc bruk og gaming. Når du ser de dyreste Prosessorene bruker disse som regel 2011 Socket, og disse er som regel ikke til gaming.

Gå for 1155 Socket så lenge det er mulig, billigere og like bra for gaming :)

Endret av Giseth
Lenke til kommentar

2011 og 1155 er bare to typer sockets. Men begge har et par forskjeller.

1155 Socket er den som er mest brukt, og er billigst. 2011 Socket er for de som vil ha ekstrem ytelse, men er også det dyreste valget.

2011 Socket er ikke noe som vanlige folk egentlig trenger å bruke penger på, da 1155 er billigere og like bra for normal pc bruk og gaming. Når du ser de dyreste Prosessorene bruker disse som regel 2011 Socket, og disse er som regel ikke til gaming.

Gå for 1155 Socket så lenge det er mulig, billigere og like bra for gaming :)

Ok. Takket være din hjelp så tror jeg så langt (med hjelp fra Carey Holzman på youtube) at jeg kommer til å gå for dette.

http://www.komplett.no/k/cart.aspx

Dersom ikke linken fungerer så blir det i5 3570k, 8 GB Ram, 2 x Gigabyte Geforce GTx 660 (SLI). 256 GB SSD + 3 TB Barracuda harddisk.

Da får jeg rå til en 27" skjerm også og holder meg fortsatt ca. på 15000 spenn.

Lenke til kommentar

:hm: 15k - så skal du gå på SLI toget , og dertil med bare gtx660.

Du får GTX680 kort for ~ samme prisen som to av de 660 kort.

Er det snakk om 660 TI er det billigere med ett 680 .

"Du må dele " handlelisten din på komplett for at andre skal kunne se/laste den.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det oppsettet du har satt opp her får han på ingen måte samme ytelse som gtx 690. Og så lenge en ikke skal kjøre SLI er det overkill med en så kraftig PSU, men greit å ha til eventuelt senere oppgradering. Så kan du jo fjerne ene skjermkortet fra handle listen så blir det litt rimeligere på total summen :green:

Alternativt kan du legge til ett HK som støtter SLI så slipper TS å sitte på ett skjermkort han ikke får brukt.

Ok. Takket være din hjelp så tror jeg så langt (med hjelp fra Carey Holzman på youtube) at jeg kommer til å gå for dette.

http://www.komplett.no/k/cart.aspx

Dersom ikke linken fungerer så blir det i5 3570k, 8 GB Ram, 2 x Gigabyte Geforce GTx 660 (SLI). 256 GB SSD + 3 TB Barracuda harddisk.

Da får jeg rå til en 27" skjerm også og holder meg fortsatt ca. på 15000 spenn.

Er det gtx 660 og ikke ti? Hva med de spillene der SLI ikke fungerer? Hadde nå heller kjøpt meg ett 670 kort og eventuelt kjøpt ett til senere, eller ett 660ti. Nå får du jo 670 kort til under 2600kr hos komplett, som er ett helt greit kort, også til SLI.

Har en liste liggende her. Ville heller bygget litt rundt den. Ta en liten titt på skjermkortet, hvis du fjerner det og legger til ett gtx Titan kommer du på rundt 15000kr. Kanskje bytte ut psu til en i samme prisklassen. Uansett, her er listen http://www.prisjakt.no/list.php?l=44580&view=o

Endret av otl
Lenke til kommentar

Synes det var en del rare svar her. For det første, ja SLI vil gi en god fps - men opplevd gameplay vil ikke nødvendigvis si det samme. Det er som regel alltid lurt å gå for én kraftig GPU fremfor 2 svakere i SLI/CFX. Ref: microstutter etc .

Gamingskjerm: 120hz er et must for fps mennesker, rett og slett. Jeg kan gjerne ta meg friheten til å komme med et forslag.

Var noen som skrev at forskjellen mellom i5 og i7 er at i5 er lagd for overklokking. Alle "K" CPU'ene til Intel er lagd for overklokking. Forskjellen ligger hovedsakelig i Hyperthreading på i7, en teknologi som ikke blir brukt i noe særlig skala i spill. Derfor vil en i5 med samme klokkehastighet yte det samme som en i7 i spill - gitt det er på samme plattform/socket.

EDIT: Forslag lagt ved fra dustinhome.no

Om du vil gå for Nvidia: Gigabyte GTX 670 OC:

http://www.dustinhome.no/product/5010637931/gigabyte-geforce-gtx-670-oc-2gb-pci-e-dvi-hdmi-dp-nvidia-free-2-play-bundle/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker

post-24279-0-52031200-1364732363_thumb.jpg

Endret av fflex
Lenke til kommentar

@Tesshin

Du bør avslutte denne tråden med å si du har konkludert med et oppsett (bestemt deg) i stedet for at det fortsetter diskusjoner i denne. Og vise til din nye tråd - fortsettelsen.

Takk for påminnelsen.

Denne tråden er nå over og fortsetter i min andre tråd. Grunnen til at denne tråden avsluttes er fordi oppsettet jeg gikk for i starten ikke lenger gjelder. Jeg har nå et helt annet utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...