Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Stivkrampe av menneskebitt?

mindfilter

Anbefalte innlegg

I forbindelse med en biteepisode i min sønns barnehage kom det frem en meget klar anbefaling om å ta stivkrampevaksinen.

Uvitende om hva som egentlig forårsaker stivkrampe begynte jeg å undersøke litt:

Stivkrampe forårsakes av en bakterie som kalles Clostridium tetani. Den er strengt anaerob, noe som betyr at den dør etter kort tid i kontakt med oksygen, altså finnes den kun i oksygenfrie omgivelser, slik som i dypt jordsmonn. Videre kunne jeg ikke finne en eneste kilde som påviser denne bakterien i menneskers munnhule, noe som synes å rime med dens strengt anaerobe natur, ettersom munnen titt og ofte utsettes for oksygen.

Kan noen fortelle meg hva denne anbefalingen om å vaksinere mot stivkrampe ved menneskebitt baseres på? Dersom teorien er at bakterien kan forekomme i menneskers munnhule, vil det da si at alle som slikker på sine egne sår, eller om man får åpne sår i munnen, risikerer å få stivkrampe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er riktig at C. tetani er svært sensitiv for oksygen, men den slipper ut sporer som slett ikke er skjøre. Slipper sporene inn i et dypt sår blir det tilstrekkelige vekstvilkår for bakterien, og under vekst slippes det ut nervegiften tetanospasmin. Denne giften er ekstremt potent, og det kreves veldig lite vekst for at den frigis. Den største faren er at det åpne såret kan komme i kontakt med jord, avføring eller rust som bærer organismen. Dette er relativt lav risiko, men stivkrampesprøyten er uunngåelig og sykdommen er redselsfull og livsfarlig, så det er viktig å være føre var.

Det kan godt tenkes at noen sporer har reist fra fordøyelsessystemet til munn. Det vet jeg ingenting om. Men du får jo ikke stivkrampe av å ha magesår heller. Sårene må være tilstrekkelig dype, ellers vil ikke vekstvilkårene for bakterien være gode nok. Jeg er ikke lege, men jeg tror dette barnehagebarnet fikk sprøyten fordi såret var ganske dypt (som bittsår fort kan bli) og fordi det kanskje var lenge siden sist det ble vaksinert.

http://microbewiki.k...tanus#Infection

http://www.cdc.gov/v...ads/tetanus.pdf

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Det kan godt tenkes at noen sporer har reist fra fordøyelsessystemet til munn. Det vet jeg ingenting om. Men du får jo ikke stivkrampe av å ha magesår heller. Sårene må være tilstrekkelig dype, ellers vil ikke vekstvilkårene for bakterien være gode nok. Jeg er ikke lege, men jeg tror dette barnehagebarnet fikk sprøyten fordi såret var ganske dypt (som bittsår fort kan bli) og fordi det kanskje var lenge siden sist det ble vaksinert.

Anbefalingen fra barnehagen var en generell anbefaling som visstnok kom direkte fra norske helsemyndigheter, om at alle barn som blir bitt i barnehagen bør ta sprøyten. Såvidt meg bekjent er dette en anbefaling som blir fulgt av de fleste praktiserende leger.

Men hvis bakgrunnen for denne anbefalingen er at sporer kan finnes i munnhulen, hva da om man får et dypt kutt i fingeren og putter den i munnen for å stoppe blødningen? Eller om man er til tannlegen og trekker en tann med lang rot? Teorien passer i dette tilfellet ikke med virkeligheten.

Lenke til kommentar

Anbefalingen fra barnehagen var en generell anbefaling som visstnok kom direkte fra norske helsemyndigheter, om at alle barn som blir bitt i barnehagen bør ta sprøyten. Såvidt meg bekjent er dette en anbefaling som blir fulgt av de fleste praktiserende leger.

Går ut fra at det da er snakk Murphys lov.

Men hvis bakgrunnen for denne anbefalingen er at sporer kan finnes i munnhulen, hva da om man får et dypt kutt i fingeren og putter den i munnen for å stoppe blødningen? Eller om man er til tannlegen og trekker en tann med lang rot? Teorien passer i dette tilfellet ikke med virkeligheten.

Immunforsvaret fungerer ikke på samme måte alle plasser i kroppen. Der huden ikke er en del av immunforsvaret, slik som i slimhinnene, er det mer aggressivt. F.eks. gir rifter i tykktarmen sjelden infeksjoner, selv om det er fullt av bæsj der. Dype sår er nok litt av den mer dramatiske sorten. Det er ikke helt vanlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Immunforsvaret fungerer ikke på samme måte alle plasser i kroppen. Der huden ikke er en del av immunforsvaret, slik som i slimhinnene, er det mer aggressivt. F.eks. gir rifter i tykktarmen sjelden infeksjoner, selv om det er fullt av bæsj der. Dype sår er nok litt av den mer dramatiske sorten. Det er ikke helt vanlig.

Men at 3-åringer biter dype sår er helt vanlig?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke tetanus kan komme av menneskebitt, vi har vel ikke den bakterien i munnen. Er det på grunn av såret de vil han skal ta vaksine, eller eller det fordi det nettopp var et bitt som lagde såret?

Fordi det var et menneskebitt. Såvidt jeg vet blir man ikke anbefalt stivkrampesprøyte ved andre sår, med mindre man har vært i kontakt med jordsmonn.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke tetanus kan komme av menneskebitt, vi har vel ikke den bakterien i munnen. Er det på grunn av såret de vil han skal ta vaksine, eller eller det fordi det nettopp var et bitt som lagde såret?

Dårlig munnhygiene, og barnehage-level bakterieflora gjør vel at dette ikke er utenkelig? Det er da faktisk mulig, men det ser ut til å være høyst uvanlig:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2776367/

Isolated cases of transmission of viral hepatitis,[9,10] herpes virus, tetanus,[11,12] Actinomyces and Treponema pallidum[13] through human bites have been reported in the literature.
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å finne ut hva det er med bitt som gjør det spesielt. Det at bitt har en tendens til å være ekstra dype tror jeg jeg skal svelge. Det viser seg at obligate anaerober kan overleve i plakk på tennene på grunn av redoksreaksjonene. Etter litt blaing i Google Scholar viser det seg også at man kan få stivkrampe av å bite seg selv i tunga.

Etter å ha lest abstraktet til denne artikkelen vet jeg ikke helt hva jeg skal tro: Var det stivkrampe som fulgte av tungebitt, eller var det tungebitt som fulgte av stivkrampen?

Lenke til kommentar

Fordi det var et menneskebitt. Såvidt jeg vet blir man ikke anbefalt stivkrampesprøyte ved andre sår, med mindre man har vært i kontakt med jordsmonn.

Så vidt jeg vet er det mye mer sannsynlig å få stivkrampe etter å ha bli bitt av f.eks hund eller fått sår skitnet til med jord eller annet støv, eller avføring fra dyr. Så at et menneskebitt som gir så liten sjanse i forhold (hvis det kan overføres på den måten i det hele tatt) blir sett på som det verste, høres litt rart ut. Men vi har jo andre bakterier i munnen som kan føre til andre farlige infeksjoner, og hvis de tenker på stivkrampesprøyta som er kombinert med vaksine mot andre ting, så kan det jo være derfor?

Lenke til kommentar

Dårlig munnhygiene, og barnehage-level bakterieflora gjør vel at dette ikke er utenkelig? Det er da faktisk mulig, men det ser ut til å være høyst uvanlig:

http://www.ncbi.nlm....les/PMC2776367/

Isolated cases of transmission of viral hepatitis,[9,10] herpes virus, tetanus,[11,12] Actinomyces and Treponema pallidum[13] through human bites have been reported in the literature.

Jeg trodde ikke det var mulig, men jeg kan ikke nok til å si at det er helt utenkelig. Prøver å finne noe på nettet, det som går igjen er at stivkrampe ikke kan komme av menneskebitt, altså bittet i seg selv sånn jeg forstår det. Bakterien kan komme i et sår laget av menneskebitt, men da hvis såret blir urent av andre grunner. Fant også en link som sier "Although rare, human bites have been shown to transmit Clostridium tetani."

http://emedicine.medscape.com/article/218901-treatment#aw2aab6b6b2

Lenke til kommentar

Ok, så da må det vel ha seg slik at stivkrampe relativt ofte følger et bitt, statistisk sett. Men jeg klarer ikke finne noe tall på hvor vanlig dette er i forhold til andre skader.

Etter å ha lest abstraktet til denne artikkelen vet jeg ikke helt hva jeg skal tro: Var det stivkrampe som fulgte av tungebitt, eller var det tungebitt som fulgte av stivkrampen?

Bittet først, så stivkrampe. "Tungebitt" er en komplikasjon som følger tungebittet. Om du skjønner.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Bittet først, så stivkrampe. "Tungebitt" er en komplikasjon som følger tungebittet. Om du skjønner.

Fra abstraktet: "This report details a case of generalized tetanus with the added complication of tongue bite following the repeated convulsions of a six-year-old unimmunized girl."

Tittelen "Tetanus following tongue bite from repeated convulsions" oversatt blir:

Stivkrampe som følge av tungebitt på grunn av gjentatte kramper. It doesn't make sense. Det ser ut som det skulle stått:

"Tetanus with added tongue bite from repeated convulsions".

Endret av mindfilter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...