Gå til innhold

Statlig regulering av privat næringsliv


Statlige Reguleringer  

54 stemmer

  1. 1. Statlig regulering av næringslivet er

    • Skadelig
      31
    • Irrelevant
      5
    • Fordelaktig
      24


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser stygt redd for at det er nettopp det.

 

Kan du se for deg ett samfunn, uten personer, kun basert på firmaer, etc?

Selvfølgelig ikke, men det var da vel ikke poenget heller. Individer arbeider i firmaer, la oss si 4 partnere, som alle opererer i samfunnet individuelt på fritiden, imens de i arbeidet i felleskap utgjør en enhet som er agent med samfunnet som operasjonsfelt. 5 medlemmer totalt her.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig ikke, men det var da vel ikke poenget heller. Individer arbeider i firmaer, la oss si 4 partnere, som alle opererer i samfunnet individuelt på fritiden, imens de i arbeidet i felleskap utgjør en enhet som er agent med samfunnet som operasjonsfelt. 5 medlemmer totalt her.

Nei det er nok kun 4 medlemmer i det samfunnet, den 5 "medlemmen" din er kun en kontrakt/avtale mellom de 4 foregående. Om de 4 drar sin vei har du ingen medlemmer av ditt samfunn. 5-4=0 ?

Lenke til kommentar

Nei det er nok kun 4 medlemmer i det samfunnet, den 5 "medlemmen" din er kun en kontrakt/avtale mellom de 4 foregående. Om de 4 drar sin vei har du ingen medlemmer av ditt samfunn. 5-4=0 ?

Her har du et av de tilfellene der helheten er mer enn summen av de individuelle delene. Drar partnerskapet ut blir det 5-5.

Lenke til kommentar

I Norge er der 500 000 bedrifter og 5 000 000 personer.

 

Om de 5 000 000 personer forlater Norge, har du altså ett samfunn av 500 000 individer i din forståelse av ett samfunn?

 

Og motsatt, hvis du bare teller de 5 millionene, og flytter alle bedriftene ut, så er det det samme samfunnet ?

Lenke til kommentar

Og motsatt, hvis du bare teller de 5 millionene, og flytter alle bedriftene ut, så er det det samme samfunnet ?

Ja, faktisk er det irrelevant om bedriftene er registrert i Brønnøysund eller i Beijing, Du ser "bedriftene" er kun en kontrakt mellom aksjeeierne som beskriver hvordan de skal samarbeide for å tjene penger.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Hmm, OK, la meg da bare påpeke at i et samfunn uten offentlig regulering vil bedrifter ikke ha noen legal personlighet ettersom denne "skapes" via regulering (aka lov).

 

Så da gjenstår vi vel uansett med definisjonen fra post #317 (i ett fritt samfunn uten regulering)?

 

Ellers bare påpeke at jeg finner ideen om at Robinson, på tross av at han er eneste fysiske innbygger, kan skape et tallrikt samfunn på øyen ved å opprette en serie med bedrifter, hvilket intet hindrer ham i å gjøre,  noe pussig.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Hmm, OK, la meg da bare påpeke at i et samfunn uten offentlig regulering vil bedrifter ikke ha noen legal personlighet ettersom denne "skapes" via regulering (aka lov).

Selskapslovgivning finnes overalt, et av de første problemene som oppstår når næringsvirksomhet er i sin spede blomst er ansvar - hvorvidt eier er personlig ansvarlig for bedriftens forpliktelser.

 

Verdens eldste skrevne lov dreier seg om hvilket ansvar en skipseier og kaptein har hvis lasten går tapt i skibsbrudd- da kom man til at kapteinens barn skulle tas i pant.

 

Så da gjenstår vi vel uansett med definisjonen fra post #317 (i ett fritt samfunn uten regulering)?

Kjør på så skal jeg arrestere deg. Hvis det blir relevant med redef. av samfunn skal jeg marsere i gatene så du ser det på fjernsyn.

 

Ellers bare påpeke at jeg finner ideen om at Robinson, på tross av at han er eneste fysiske innbygger, kan skape et tallrikt samfunn på øyen ved å opprette en serie med bedrifter, hvilket intet hindrer ham i å gjøre, noe pussig.

Det var vel noe i din post om at reguleringer ville være skadelig for samfunnet, når Robinson var alene, som fikk alarmen til å gå. Var et øyeblikk svært engstelig og nervøs for at du skulle trekke konklusjonene for langt.

 

Men problemstillingen har jo en viss relevans, Thatcher er akkurat gått heden, og hun er jo tilskrevet frasen "there is no such thing as society". Nå er det sikkert revet ut av sin sammenheng og forvridd av historien, men, men , med skatteflyktninger vet man jo aldri, det kan jo hende det er det de innerst inne mener.

 

PS: Hvordan går det med Fredag, er det noen boller i ovnen?

Endret av sofokles
Lenke til kommentar

Robinson har nå vært 10 dager på øya og har gått NED 1.5kg siden han ikke får nok mat i seg på den dietten vi har satt ham på.

 

Han har nå kun 138 000 kcal igjen i "kroppsbanken" før han går konkurs aka dør.

 

Han må utvilsomt gjøre ett eller annet for å løse dette problemet før det er for sent.

 

Han må investere endel i produksjonsmidler, mao han må bli kapitalist, han må finne noe som tillater ham å få tak i fisken på en billigere måte:

 

2de268c40ee2c29273fda1d79ae00ae5eb07b551.jpg

 

Klart for å komme til denne løsningen må Robinson bruke sine penger (aka energi) på å tenke ut en løsning på problemet, lage verktøy som tillater ham å bygge produksjonsmidlene, trolig en periode med utprøvning før endelig.

 

La oss si at dette tar ham en uke tid, med en investering her på 10 000 kcal.

 

Deretter vil han kunne kjøpe fisk til 500 kcal (ny produksjonskostnad med moderne teknologi), og hans overlevelse ser da ut til å være sikret for en stund i hertfall.

 

 

PS. Det skal bemerkes at Sosialistene utvilsomt vil påpeke at det er Samfunnet og ikke Robinson som privatperson som kontrollerer produksjonsmidlene, og at dette dermed ikke er snakk om noe kapitalistisk samfunn.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Han må investere endel i produksjonsmidler, mao han må bli kapitalist, han må finne noe som tillater ham å få tak i fisken på en billigere måte:

post 219

5. Der er ingen rasjonelle investorer, fordi der er ingen investorer (eneste måten å bli kvitt disse rasjonelle investorene)

Kapitalist, Sosialister

store norske : Kapitalist, person som lever av avkastningen av sin formue, eller som eier produksjonsmidler og har lønnsmottagere i sin tjeneste.

Lenke til kommentar

post 219

Så om jeg begynner med ett marked der vi har det stikk motsatte:

Du forventet ikke at jeg skulle la Robinson dø kun for å unngå den onde kapitalismen til evig tid?

 

store norske : Kapitalist, person som lever av avkastningen av sin formue, eller som eier produksjonsmidler og har lønnsmottagere i sin tjeneste.

Robinson eier produskjonsmidlene, og betaler lønning (til seg selv) kun med mat (kcal): Kapitalist som utnytter arbeiderene (seg selv) nådeløst! Reneste slavedriveren.

 

 

Capitalism is an economic system based on the private ownership of the means of production

http://en.wikipedia.org/wiki/Capitalist

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Det jeg påpeker her er at det i dette tilfellet er ingen motsettning mellom sosialisme og kapitalisme, ettersom Robinson i dette tilfellet er identisk med "samfunnet".

 

At han også er en jeger/samler/fisker betviles ikke, ettersom disse ikke er uforenelige med både sosialismen og kapitalismen, det er omtrent som å observere at Robinson er ung eller hvit, som heller ikke er eksluderende.

 

I alle tilfeller er det klart til Samfunnet/Robinsons fordel å investere i avanserte produksjonsmidler.

Lenke til kommentar

Fredag har ankommet

 

anna-surfing-in-hawaii-paul-topp.jpg

 

Desverre faller hun rett etter dette bildet ble tatt (av en økonom som ligger i dekning for å studere samfunnet), slår hodet i en stein og mister hukommelsen, permanent er jeg redd. Deretter skylles hun opp på stranden, fortsatt i live heldigvis, men surfebrettet forsvinner ut i havet igjen.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...