Gå til innhold

Bytte navn på to år gammel hund


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Burde ikke være noe problem egentlig .. poenget er jo å lære bikkja å reagere når du sier ordet/navnet. Det læres som all annen læring - helst gjennom at ordet/navnet betyr noe positivt for bikkja. Blir omtrent som å trene innkalling, men dere må begynne helt forfra. Litt ekstra utfordring, men absolutt ikke så vanskelig at det er noen god grunn til å la være om dere misliker navnet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vi skal kanskje overta en omplasseringshund på to år. Men vi liker absolutt ikke navnet han har. Er det mulig å bytte navn på en voksen hund?

Ikke noe problem. Bare å bruke samme system, som vi bruker når vi utvider spekteret, av type komandoer, for EN ønsket bevegelse/handling. Som eksempel, så har jeg 3 kommandoer for; sitt og innkalling. Og det ved bruk av; kommando ord, plystring/fløyte og håndsignal.

 

Begynn med det hunden allerede kan. I dette tilfellet - navnet sitt og rett etter at du har uttalt hundens navn (og du får respons), sier du det nye navnet. I en overgansperiode, brukes begge navnene, med kort opphold (ca. 1 - 2 sek) mellom navnene. Dermed gjennkjenner hunden begge navnene. Og når dette er innlart, så kutter du ganske enkelt ut det uønskede navnet.

Lenke til kommentar

Hunder trenger antagelig ikke et navn overhodet, det gjør det bare enklere for oss å omtale hunden når vi snakker med hverandre. Dere kan helt fint endre navnet på hunden.

Det er mange situasjoner, hvor det er uheldig at feil hund kommer (hvis du har flere), eller at hunden kommer når du tilkaller/roper på folk og hunden skal være der den er. Også når en er i sammen med andre hundefolk (med hunder), er det grei å bruke et innlært navn.

Lenke til kommentar
Det er mange situasjoner, hvor det er uheldig at feil hund kommer (hvis du har flere), eller at hunden kommer når du tilkaller/roper på folk og hunden skal være der den er. Også når en er i sammen med andre hundefolk (med hunder), er det grei å bruke et innlært navn.

 

Mange situasjoner er det nok ikke, det der hører til sjeldenhetene. Men da kan det være greit å ha et navn på hunden. Kunne like gjerne gitt forskjellige kommandoer til hver av hundene, men det er mer naturlig med navn.

Endret av Brickwall
Lenke til kommentar

Mange situasjoner er det nok ikke, det der hører til sjeldenhetene. Men da kan det være greit å ha et navn på hunden. Kunne like gjerne gitt forskjellige kommandoer til hver av hundene, men det er mer naturlig med navn.

Så du ville brukt ulike kommandoer for (eks.) "sitt", på hver enkelt hund? Så hvis du har 5 hunder, så ville du brukt 5 ulike komandoer, med et ord du sier/roper? Tullete! Og skulle du fått alle til å sitte, måtte du ha gitt 5 ulike kommandoer! Tenk deg at du skal stoppe hundene dine, som løper og at de er i ferd med å bli overkjørt av biler. Alle dresserte hunder, kan stoppes med sitt-komandoen. Men, du måtte i såtilflelle brukt 5 komandoer, for å stoppe 5 hunder. :( Og kanskje 3 av dem, ville blitt overkjørt. Vi som er seriøse hundeiere, har mange kommandoer, som brukes i forskjellige situasjoner. Så det kunne blitt et møysomt register, av kommandoer å holde stry på både for hund og eieren. Og jeg nevner også i samme avsnitt, hva når en er i sammen med andre med hunder?

 

Jeg er ofte i sammen med andre og det kan bli mange hunder rundt oss. Og for de jeg er mest i sammen med, trenger vi også kommandoer, som kan styre hunder utenfor "hørevidde" av et rop. Dermed kommer også pip/fløyte/plystring og hådbevegelser inn. Håndbevegelser er også praktisk, når ikke lyd bør brukes. Men Brukshundfolk og jegere, har kanskje noen flere kommandoer enn folk flest da. Uansett, navn på hund/hunder er praktisk!

Lenke til kommentar

Jeg leser det tullet du skriver. Du uttrykker deg tvetydig og det var grunn, til at jeg kommenterte.

 

Du skumleste, i beste fall. Det kommer ganske klart fram i sitatet at jeg mente det er mest naturlig å gi hundene navn, fremfor å gi hvert enkelt hund en egen kommando. Synd du ikke er mann nok til å innrømme at du feilet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...