frok Skrevet 29. mars 2013 Del Skrevet 29. mars 2013 Hei, Jeg har en skoleoppgave om noen uker, hvor oppdraget er å lage en film. I den forbindelse har jeg lyst til å sjekke ut mulighetene for å leie filmutstyr. Priser/utleiesteder osv. Filmingen vil foregå både innendørs og utendørs . Jeg har et 4 år gammelt videokamera fra før av, men bildet er dårlig og lyden enda dårligere. Det trenger ikke være noe super-utstyr, men kunne tenkt meg å leie et kamera som tar ganske gode bilder og tar opp ganske god lyd. Hvor kan man leie utstyr? Hva vil prisklassen ligge på? (Trenger som sagt ikke noe superutstyr, men har ikke peiling på hvor mye dette kan komme til å koste) Hva med mikrofon? Innebygd eller ekstern? Hva hvis det er intervjuer? :hmm: Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 29. mars 2013 Del Skrevet 29. mars 2013 Hei, Jeg har en skoleoppgave om noen uker, hvor oppdraget er å lage en film. I den forbindelse har jeg lyst til å sjekke ut mulighetene for å leie filmutstyr. Priser/utleiesteder osv. Filmingen vil foregå både innendørs og utendørs . Jeg har et 4 år gammelt videokamera fra før av, men bildet er dårlig og lyden enda dårligere. Det trenger ikke være noe super-utstyr, men kunne tenkt meg å leie et kamera som tar ganske gode bilder og tar opp ganske god lyd. Hvor kan man leie utstyr? Hva vil prisklassen ligge på? (Trenger som sagt ikke noe superutstyr, men har ikke peiling på hvor mye dette kan komme til å koste) Hva med mikrofon? Innebygd eller ekstern? Hva hvis det er intervjuer? :hmm: Greit å vite hvor i landet ? Fant disse via Google: https://www.google.no/search?hl=no&output=search&sclient=psy-ab&q=leie+av+videokamera&oq=leie+av+videk&gs_l=hp.3.0.0i13l2j0i13i30l6.7635.8051.1.9554.5.4.0.1.1.0.103.345.3j1.4.0...0.0...1c.1.7.hp.cXmcF5j7IuU&pbx=1&biw=1515&bih=1016&cad=cbv&sei=DbpVUcLXIczW4ATj6IDQBQ#hl=no&sclient=psy-ab&q=utleie+videokamera&oq=utleie+videokamera&gs_l=serp.3..0l2j0i7i30j0i30.5295.7800.0.8360.5.5.0.0.0.1.108.345.4j1.5.0...0.0...1c.1.7.psy-ab.uLjJS9splnA&pbx=1&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&bvm=bv.44442042,d.bGE&fp=33096552c1555795&biw=1515&bih=1016 Lenke til kommentar
frok Skrevet 29. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2013 Østlandet, Sarpsborg, nærmere bestemt. Jeg klarer å google det selv, men grunnen til at jeg spør er at jeg ikke har så mye peilig på videokameraer, og trenger litt veiledning. Lenke til kommentar
se# Skrevet 29. mars 2013 Del Skrevet 29. mars 2013 Østlandet, Sarpsborg, nærmere bestemt. Jeg klarer å google det selv, men grunnen til at jeg spør er at jeg ikke har så mye peilig på videokameraer, og trenger litt veiledning. Jeg har ikke veldig greie på video, men de fleste speilreflekskameraer i dag kan ta opp video av god kvalitet. Leie høres dyrt ut for en skoleoppgave hvis det ikke er på et veldig høyt nivå så jeg ville startet med å spørre slekta om de vet noe og har noe som kan brukes. Men husk at mer avansert utstyr også krever mer av operatøren. For intervjuer holder det strengt tatt med ett kamara, men har du to kan du bytte bildevinkel innimellom osv. Lyden blir bedre hvis du har mikrofonen nærme den som snakker, men det er ikke vanskelig å få lyd hvor man tuydelig hører hva som blir sagt i et intervju selv med en innebygd mikrofon, om en lydinteressert vil kalle det et bra opptak er en annen sak. Mange smarttelefoner har i dag innebygd lydopptager og selv å legge en telefon som opptaker midt mellom de som snakker kan være et alterantiv til å bruke den innebygde mikrofonen på kameraet, men det spørs veldig på sammenheng og hva slags utstyr som er i bruk. Vet ikke om dette hjelper deg noen, men tror du med fordel kan si litt mer om prosjektet ditt (som skolenivå, litt om type opptak) for å få mer konkrete råd. Lenke til kommentar
frok Skrevet 29. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2013 Jeg går på videregående, og i løpet av skolegangen har jeg laget en del filmer med det kameraet jeg har (og andre), men er interessert i å bruke et bedre kamera fordi det hadde vært morsomt å få opp kvaliteten på den siste filmoppgaven jeg skal gjøre, før jeg går ut i "den store verden". Vi er flere om prosjektet (3-4 stk) og kan dele på kostnader på utstyr. Opptakene vil som sagt være både utendørs og inne, og med og uten intervjuer. Jeg er interessert i en ekstern mikrofon og et kamera med en "god" intern mikrofon, fordi lyden tildligere har vært hovedproblemet som har plaget meg mest på det kameraet jeg har. Så spm er egentlig: 1. Hva slags kamera, hva slags mikrofon? 2. Hvor kan jeg skaffe dette billigst mulig? Lenke til kommentar
arthon Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 (endret) Jeg ville undersøkt i nærmiljøet/skolen om det er noen som har en DSLR og mikrofon og om de kunne tenke seg å hjelpe deg. Leie av kamera og mikrofon utstyr og audio opptaker, selv om det bare er en DSLR kommer fort opp i tusenlapper pr.dag.Da kan du fort betale like mye som utstyret koster hvis du skal bruke det over mange dager. Og hvis det ikke finnes noe proff utleie i Sarpsborg området så vil de fleste proff utleier bare leie ut med tekniker hvis det er ukjente/skoleelev som ønsker å leie. Endret 30. mars 2013 av arthon Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 jeg regner med at dere går medier å kommunikasjon, så ta å hør med lærerne om de kjenner til noen som kan ha noe sånt å låne/leie ut Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Så spm er egentlig: 1. Hva slags kamera, hva slags mikrofon? 2. Hvor kan jeg skaffe dette billigst mulig? 1. det som vil gi deg rimeligst og best resultat er nok et =839%281%29&pg-q=&price_min=&price_max="]systemkamera med videomuligheter samt et godt objektiv og en ekstern opptaker så du kan synkronisere i etterkant, dagens systemkameraer gir meget gode bilder men du må fokusere manuelt så objektivet er viktig for og få gjennomført det på en grei måte. 2. ved og følge med på tråden "gode fototilbud i (nett)butikken". 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå