Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Harddisk plass for liten. Noe spiser harddisken.

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har forsøkt mange ganger å søke på google etter en løsning. Uten å lykkes. Så må lage en tråd her.

Har for 2 måneder siden fått en ny ASUS, Se link for specs:

http://www.komplett....aspx?sku=761547

Problemet kom etter at jeg hadde brukt den en liten stund, Hvor jeg fikk beskjed om at jeg hadde liten plass på maskinen.

Pga dette er en data med allerede liten lagringsplass har jeg passet på at jeg ikke har lagret større filer (videoer etc.) på denne harddisken. Har derimot installert en del programvare, men i programvare oversikten så viser den at jeg bruker rundt 20Gb på dette.

Jeg har slettet alt utenom programvare, nødvedige dokumenter (1,5Gb) og bilder (2gb) fra pcen.

Og når jeg har slettet slik at jeg har f.eks 7Gb ledig. Tar det 2-3 dager så har jeg plutselig for liten plass igjen. Typisk 60-70 Mb igjen.

Jeg har kjørt. CCleaner, den finner som regel rundt 1Gb som kan slettes for hver gang.

Jeg har også slettet eventuelle Gjennopprettings filer windows har laget.

Noen som har en anelse om hva jeg kan gjøre for at jeg skal slippe å miste harddiskplass?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Har opplevd dette med bl.a opera nettleseren, hvor installasjonsmappen passerte 50 GB etetr kort tid. Aner ikke hvorfor det skjer.

Generelt, så vil jo en ny PC oppdateres med mye nytt, servicepakker og drivere. Det kan også ha vært satt opp backupplaner, om det ikke er slått av. Er det en feil på maskinen lagres det endel feilrapporter som fort kan spise 10 GB, og det lagres i to utgaver slike at det blir 20 GB.

Det er vel også sånn at har man lite minne kan data flyttes til harddisken samt at andre tjenester kan spise plass.

Jeg ville kjøpt en windows installasjonsdisk, fjernet recoverypartisjonen og deretter restartet maskinen og bootet fra dvd hvro jeg hadde formatert harddisken og lagt inn clean windows. Litt jobb, men vil sannsynligvis lsøe problemet.

Lenke til kommentar

Last ned WinDirStat så får du oversikt over vilke filer som tar mest plass

Link: http://windirstat.info/download.html

Tusen takk! Dette hjalp veldig.

Fant blant annet ut at iPhonen min har flere backupfiler registrert, de kan jeg flytte over på ekstern harddisk.

Men en ting jeg lurer på. det er en "mappe" som ikke er en mappe men hvor det står <Files> og her er det noen veldig store filer:

pagefile.sys 4gb

(en annen fil med bare masse bokstaver og tall) 3,9 Gb

hiberfil.sys 3,1 Gb

Kan disse slettes?

Endret av tidyclown
Lenke til kommentar

Det er filer PCen bruker og skal ikke slettes nei.

Det har heller ingen hensikt, da en ny vil bli opprettet med en gang du går inn i dvalemodus, eller windows trenger å allokere mer minne fra harddisken.

Selvsagt, det er de som synes pagefile er unødvendig om man har mer enn nok minne, men for sikkerhetsskyld så bør dette stå på.

Lenke til kommentar

Du kan deaktivere pagefile hvis du har mye minne eller bruke minnepinne som boost. Deaktiver system gjennoppretning og kjør backup til eksern disk.

Skru av automatisk sikkerhetskopiering av telefonen og kjør manuel etter store edringer på telefonen.

Komprimer data som brukes skjeldent så får du nok bedre plass.

Du kan også deaktivere index i windows search......

Kjør ccleaner etter hver gang du har brukt pcen.

Endret av rillto
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Å formatere hele disken og installere Windows fra scratch er egentlig ikke noen veldig stor jobb i seg selv samtidig som man slipper alle de jævla søppelprogrammene som følger med pre-installerte PCer, så det kan vær et alternativ - i hvor stor grad det vil løse problemet ditt kan dog diskuteres. Samtidig må man ta stilling til om man gidder en fresh install om noe skulle skje e.l., eller om man i et slikt tilfelle vil ha muligheten til å kunne benytte seg av en recoverypartisjon som indeed er en smertelig kjapp og enkel måte å kjøre opp igjen maskinen på.

Deaktivering av pagefile anser jeg som tull og fatter ikke at det blir anbefalt engang. Ccleaner er jo selvfølgelig gull verdt og burde kjøres med gjevne mellomrom (jeg jobber innen support og fjernet nettopp svimlende 150GB midlertidige internettfiler fra en PC).

Du har en 128GB SSD, så det sier seg selv at lagring blir begrenset. Du sier også at du unngår å lagre større filer o.l. og hvis de største filene du vinner er pagefilen på 3/4GB ser jeg ikke problemet... 20 ish GB windows, 20 ish GB programfiler, 10 GB pagefile/div og du burde fortsatt ha halve disken til disposisjon.

Lenke til kommentar

Tusen takk! Dette hjalp veldig.

Fant blant annet ut at iPhonen min har flere backupfiler registrert, de kan jeg flytte over på ekstern harddisk.

Men en ting jeg lurer på. det er en "mappe" som ikke er en mappe men hvor det står <Files> og her er det noen veldig store filer:

pagefile.sys 4gb

(en annen fil med bare masse bokstaver og tall) 3,9 Gb

hiberfil.sys 3,1 Gb

Kan disse slettes?

DU kan flytte dem over på en annen disk, hvis du har flere, eller til en annen partisjon.

Du kan lese litt om det her: http://www.sevenforu...up-recover.html

Edit: Ser jo nå at du har laptop, med kun SSD, da ville jeg kjøpt en større disk..

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...