Gå til innhold

Kalorifri matvarer

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 16 år(snart 17) og er på en diett nå... Har egentlig ikke noe problem med å være på en diett.. men er bare det at jeg vil spise litt mere Gods/mat.. Så jeg lurte på om det er noe farlig med å spise f.eks grovbrød med Kalorifri Peanøttsmør/Sjokoladepålegg.. At jeg liksom ikke spiser de kalorifrie matvarene helt alene.. men med vanlig mat ?? Og en annen ting..

Lørdager(som er min cheat day, men fortsatt er i underskudd) Så sliter jeg med å stoppe når jeg flrst har begynt å spise usunt lssm... Så ville det skade om jeg liksom spiser endel mer kalorifri mat den dagen ? Eller vil selve KALORIFRI MAT ødelegge helsa(om man ikke spiser det alene) ?

Håper dere skjønnte xD hehe, takker på forhånd! :)

OG tenker å kjøpe fra www.iherb.com forresten.. tipper nok at noen har hørt om den siden..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Diett ( kortvarig ) og ikke livsstilsendring ( langvarig ) ?

Da antar jeg at du trener i overskudd og skal rette opp igjen og ikke at du har en livsstil som har gitt det dette overskuddet ut av det blå?

Uansett så kan su spise hva du vil innen for det kcal-tallet du har.

Eneste forskjell vil være muskeltap og hvordan du føler deg.

Ved å holde proteininntaket høyt vil du føle deg mettere og lenger mett samt beholde mest mulig muskelmasse i kcal-underskudd.

Men resten av kcal kan du i teorien bruke som du vil, spiser du junk så blir det lite mat og du blir kanskje sulten og slapp, men du går like mye ned i vekt så lenge du ikke spiser flere kcal en du har regnet ut.

Lightbrus, te med suketter og lightgele kan du jo spise uten å tenke på kcal.

Det samme gjelder alle grønnskaper uten om gulrøtter, erter og mais.

Paprika, løk, salater, squash osv regner man ikke med da det er så lite kcal / lavenergimat.

Jeg tar 3 dl funsaft , 7 dl vall og heller i en kjele.

Setter på varme uten å koke opp og har oppi en pakke ( 10 plater ) gelatin og rører rundt.

Slår av varmen og heller dette oppi 4-5 skåler og setter kaldt.

Dagen etter har du "kcalfri" snacks, kun kcal i gelatinen som nesten er 0.

Lenke til kommentar

Ok -.-

Nr 1: JEg har trent såpass lenge nok, og har studert mye om kosthold osv .. så du hadde ikke trengt å fortelle meg det dere med at man kan spise hva som helst så lenge man for nok proteiner og er i underskudd per dag..

Nr 2: Jeg spurte ikke om hva du gjør osv osv

Nr 3: Jeg spurte bare om selve KALORIFRI MATVARER kan skade kroppen eller ikke.. uansett om jeg er ung eller gammel...

Mener ikke å være frekk eller noe, men hver eneste gang jeg spørr dere her på diskusjon om trening eller kosthold, så kommer det bare opp og svarer og kommentere noe annet enn det jeg spurte om som om jeg ikke vet det der.. Nå vet jeg at det er mange ungdommer på min alder som bare trener og trener og spiser masse rart utenom å vite hva de driver med. Men jeg er ikke en av de.. Så jeg spørr en gang til!

KAN ELLER KAN IKKE KALORIFRI MAT SKADE KROPPEN PÅ HVILKEN SOM HELST MÅTE ??

Damn, u people get on my nerves -.-

Lenke til kommentar

"Kalorifrie matvarer" er ein så stor kategori at du ikkje kan generalisere på den måten. Har du nokre eksempel?

Deretter kan du heller ikkje seie om ei matvare kan skade kroppen eller ei. I riktig mengd er det lite (om noko) du finn i matvarebutikken som er direkte skadeleg. Når det gjeld kunstig søtningsstoff så er det forskjellige meiningar. Den eine sida argumenterer med manglande bevis på at det er skadeleg, den andre med at undersøkingane er utført av industrien - og av den grunn ikkje til å stole på -, samt at det ikkje er blitt testa godt nok og over lang nok tid.

Noko fasit finnes ikkje per i dag. Dersom lågkalorivarer skulle bli påvist farlege vil dei bli fjerna frå butikkane.

Lenke til kommentar

Så enkelt som det dere at dere svarer er bra! Tusen takk du :)

"Kalorifrie matvarer" er ein så stor kategori at du ikkje kan generalisere på den måten. Har du nokre eksempel?

Deretter kan du heller ikkje seie om ei matvare kan skade kroppen eller ei. I riktig mengd er det lite (om noko) du finn i matvarebutikken som er direkte skadeleg. Når det gjeld kunstig søtningsstoff så er det forskjellige meiningar. Den eine sida argumenterer med manglande bevis på at det er skadeleg, den andre med at undersøkingane er utført av industrien - og av den grunn ikkje til å stole på -, samt at det ikkje er blitt testa godt nok og over lang nok tid.

Noko fasit finnes ikkje per i dag. Dersom lågkalorivarer skulle bli påvist farlege vil dei bli fjerna frå butikkane.

Lenke til kommentar

Kalorifri mat, ja. Har du eksempler? Jeg kjenner ingen matvarer som har 0g KH, 0g protein og 0g fett, så 0kcal i mat er svært umulig å finne. Sånn for å kverulere.

Lavkalorimat i seg selv skader ikke, som War skriver, så lenge det er diett. Man har jo f.eks PSFM, men å leve lenge med svært få kcal inn er ikke sunt. Kroppen trenger energi for å leve, det sier seg selv.

Viser også til Zeph sitt innlegg om du mener generelle matvarer, at de er skadelige grunnet tilsetningsstoffer o.l.

Så skal jeg oppdra deg litt.

War skriver et godt og langt, informativt innlegg. Han kan ikke vite om du er som 98% av de som stiller slike spørsmål uten å vite en dritt eller om du har litt kunnskap. At han legger seg på et lavt nivå er bare grunnet våre tidligere erfaringer i tilsvarende tråder. Det går an å være takknemlig for at du får hjelp her. Respekt blir møtt med gjensidog respekt. Frekkhet, vel, blir møtt med gjensidige kvasse svar.

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar

Sorry, mente ikke akkurat å si kalorifri mat da :p Men det er mange forskjellige dressing, dip, syrup og noen andre ting som er kalorifri på: www.iherb.com som jeg tenkte å kjøpe for å adde til litt på min cheatday

Lenke til kommentar

Fun-light Gele.. Gelatinplater + vann + fun light = noen små kalorier fra gelatinplatene (som igjen er 80% Protein, if i'm not mistaken)

Mekk deg 2-3 liter og kos deg etter noen timer :p

Ser War anbefalte dette også. .Om du skal ha noe som bare fyller litt, uten å inneholde så mye kalorier, så er nok dette neo av det beste. Koster jo dessuten nesten ingenting..

Endret av Thombr86
Lenke til kommentar

Hehe sorry war, mente ikke å bli sur ogsånt, det er bare det at flere ganger når jeg spørr noe så gidder ikek folk å bare svare direkte på spm mitt skjønner du ;) Men takk for tispet med gele, skal prøve det.. hvor og hvor mye koster gelatinlatene ??

Lenke til kommentar

Jeg ville egentlig bare tipse om min kcal-frie gele da jeg ble så ivrig da jeg leste kcal-fri mat.

Jeg bommet på 20 poster den dagen, hadde feber og leste med ett øye.

Koster vel en 10er?

Det burde bli ca 5kr pr skål , jeg brenner lett av 20kr på en sjoko om jeg "sprekker" så er ikke så dyrt om det blir 3-4-5 skåler.

Ser noen pleier å ha på trykkbokskrem, men selv om man vil ha på vaniljesaus så har man jo kuttet ut alle kaloriene i selge geleen så det er nå en sunn vane uansett om man liker det.

Har best resultat med wildberries-safta.

Lenke til kommentar

Tusen takk! Hva med fun light?? De er så sure og gode.. Prøvd med de før eller?

Og en annen ting, siden jeg nå oppdaget at gelatin platene er egentlig nokså sunne så skal jeg lage det hver helg :D men hva med sånn saus/krem over da? Pleier du å bare spise geleen direkte??

Lenke til kommentar

Jeg har aldri laget gelé av den typen der da jeg rett og slett har for høy aktivitetsnivå for å spise varer med lav energitetthet, men det der så appetittvekkende ut og er nysgjerrig på smaken så skal jammen meg prøve å følge oppskriften din senere, War.

Edit: Dessuten er det så mange spinn gærne fun light varianter, så spent på hvilken smak jeg bestemmer meg for.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Oi, så kult! Hva er næringsinnholdene per 100g ?? også lurte jeg på en ting, når man er ferdig med å røre sammen alt osv osv, skal man da sette det inn i kjøleskapet eller frysern ?

Det er fun light jeg bruker.

Krem fra trykkboks i butikken er lite kcal pr gram.

Lenke til kommentar

Det skal ikke koke, bare varmes opp og røres ut.

Kjøleskap over natta må det vel stå.

Det er like mange kcal som det er i 10 plater , delt på skåler du heller opp i.

Ca 50kcal på en pakke, så 10-15kcal pr skål + krem om man vil.

Det er så lave tall at man regner det som kcal-fritt.

Hele poenget er å skise noe som ikke har kcal når man på en diett raider kjøleskapet og man uten denne hadde spist noe med kcal.

Lenke til kommentar

10 gelatinplater har vel 70 kalorier ser jeg på innholdsfortegnelsen nå, om mengden er like stort av de 10 platene som jeg forespeiler meg så er jo dette her et "gratismåltid".

Kjøpte for øvrig pære/eple varianten og grønn er jo min favorittfarge så etter litt homework så er på tide å leke litt på kveldstid, skal blir morsomt å "lage" noe helt nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...