Gå til innhold

Rettferdiggjøring av uvlovlig nedlastede filer

Anbefalte innlegg

OK, du har misforstått. Kontrakten (#2) her henviser til "Intellektual Property"-lovgivning, ettersom det faktisk ikke lages noen salgs-kontrakt for kjøp av musikk og film.

Trodde dette var åpenbart, men tydeligvis burde jeg ha uttrykt dette bedre.

Det lages ingen kontrakt på kjøp og salg av melk heller, betyr ikkje at du kan stille deg utenfor butikken og gi bort kopivare melk.

Poenget var at loven erstatter kontrakten.

Det eksisterer heller ingen kontrakt i mellom meg og deg, kan eg da uforpliktende ta meg tilrette og kopiere og benytte ditt pass?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det lages ingen kontrakt på kjøp og salg av melk heller, betyr ikkje at du kan stille deg utenfor butikken og gi bort kopivare melk.

Eh, jo
Poenget var at loven erstatter kontrakten.

Det eksisterer heller ingen kontrakt i mellom meg og deg, kan eg da uforpliktende ta meg tilrette og kopiere og benytte ditt pass?

Kun ifølge IP-lovene, selv om det de gjør er ikke å gi deg rett til å bruke mitt pass. De gir deg kun rett til å nekte meg å bruke mitt pass. Same shit.

Lenke til kommentar

Vil du at vi skal diskutere min motstand mot passlovgivningen og grensekontroller, eller skal vi holde oss til IP-lovgivningen?

Tenkte mer på det med personvern og ID men at du vinkler dette inn på grensekontroll er jo spennende.

La oss ta et annet eksempel.

Du lager en film, i den filmen investerer du 1 milliard, når du investerer forventer du avkastning.

For å sørge for at alle som ønsker å se filmen skriver under på en kjøpsavtale må du lage en valid avtale der dine vilkår for kjøp av filmen står.

1 person kjøper filmen for 349,- og legger den ut på piratebay på tross av avtalen. 10.000 mennesker laster ned filmen i staden for å kjøpe den, av disse legger 100 mennesker den ut igjen, og disse er ikke forpliktet til avtalen din, for dei ha rikkje kjøpt filmen.

Markedet betaler da alså ikke nok til å dekke selgers omkostninger og den estimerte prisen per film viø fiktivt gå over en urealistisk sum.

Produserer du etter å ha tapt penger flere filmer?

Er ikke dette i mot markedsmodulen du argumenterer for i fritt marked?

Eller handler det bare om fuck the state uansett hva det gjelder?

Lenke til kommentar

La oss ta et annet eksempel.

Du lager en film, i den filmen investerer du 1 milliard, når du investerer forventer du avkastning.

For å sørge for at alle som ønsker å se filmen skriver under på en kjøpsavtale må du lage en valid avtale der dine vilkår for kjøp av filmen står.

1 person kjøper filmen for 349,- og legger den ut på piratebay på tross av avtalen. 10.000 mennesker laster ned filmen i staden for å kjøpe den, av disse legger 100 mennesker den ut igjen, og disse er ikke forpliktet til avtalen din, for dei ha rikkje kjøpt filmen.

Saksøk den som la ut filmen, og brøt kontrakten. Du har ingen kontrakt med de 10 000 og derved intet grunnlag for ett søksmål.

Markedet betaler da alså ikke nok til å dekke selgers omkostninger og den estimerte prisen per film viø fiktivt gå over en urealistisk sum.

Produserer du etter å ha tapt penger flere filmer?

Ikke før noen kommer opp med bedre kopibeskyttelse, faktisk hadde jeg aldri lagt 1 milliard på bordet med en så idiotisk forretningsmodell til å begynne med.

Er ikke dette i mot markedsmodulen du argumenterer for i fritt marked?
Ja

Eller handler det bare om fuck the state uansett hva det gjelder?

Det handler det alltid om.

Lenke til kommentar

Saksøk den som la ut filmen, og brøt kontrakten. Du har ingen kontrakt med de 10 000 og derved intet grunnlag for ett søksmål.

Ikke før noen kommer opp med bedre kopibeskyttelse, faktisk hadde jeg aldri lagt 1 milliard på bordet med en så idiotisk forretningsmodell til å begynne med.

Ja

Det handler det alltid om.

Men kan du bevise at det var han som kjøpte filmen som brøt kontrakten? Hva viss den ble stjålet..

Du skjønner poenget.. folk ønsker ikke det samfunnet du fiktivt skaper som et eksempel.

Skal heve meg over å påpeike mer ting du frotser utav deg fordi du ikke liker å betale skatt og er i mot lover og relger..

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Men kan du bevise at det var han som kjøpte filmen som brøt kontrakten? Hva viss den ble stjålet..

Ja det er en av disse beklagelige detaljene med ett rettssystem at man må bevise de anklagene man kommer med:

http://en.wikipedia.org/wiki/Presumption_of_innocence

Så la oss heller stevne de vi ikke har noen kontrakt med ..... for kontraktbrudd. :)

Du skjønner poenget.. folk ønsker ikke det samfunnet du fiktivt skaper som et eksempel.
Uklart, piratpartiet sier det motsatte. Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Ja det er en av disse beklagelige detaljene med ett rettssystem at man må bevise de anklagene man kommer med:

http://en.wikipedia.org/wiki/Presumption_of_innocence

Så la oss heller stevne de vi ikke har noen kontrakt med ..... for kontraktbrudd. :)

Uklart, piratpartiet sier det motsatte.

Du syns det er beklagelig med rettssystemet at ting må bevises?

Piratpartiet ønsker mye rart..

Lenke til kommentar

men er det ikke netopp derfor han har en nøkkel, sikkert til bilen sin og, slik at ingen skal få slippe til i eiendelene hans?

Han har jo nettopp valget, mellom å gi deg nøkkelen eller ikke?

Utgivere legger av og til kopilåser på CD-ene de selger, kanskje på filmene også. Er det et greitsignal om at det ikke er tillatt å kopiere produktet?

Lenke til kommentar

Utgivere legger av og til kopilåser på CD-ene de selger, kanskje på filmene også. Er det et greitsignal om at det ikke er tillatt å kopiere produktet?

Ja :)

Teknisk sett, er det en avansert jobb å legge inn en slik lås på en plate?

Er den lett å knekke?

Lenke til kommentar

Ja :)

Teknisk sett, er det en avansert jobb å legge inn en slik lås på en plate?

Er den lett å knekke?

Jeg vet ikke om det finnes forskjellige måter å låse dem på, men selv lastet jeg ned et program som gikk rundt låsen en gang for flere år siden (bare for privat bruk, så klart, for å legge musikken på mp3-spilleren min). Det krevde ikke så mye tid, men låsene kan ha utviklet seg.

Du mener altså at det er greit å avstå fra å dele filene hvis produsenten har låst dem til plata? Har det noe å si hvor vanskelig det er å bryte låsen?

Lenke til kommentar

Skal det virkelig gå et skille på hvor avansert ting er å lage for at noe skal være (u)lovlig til å lage selv/kopiere.

Om noen lager en kommersiel låt er det ulovlig for meg å kopiere den filen.

Om noen lager en elendig kommersiel låt som kun består av en enkel frekvens i 60 sek er det lovlig for meg å kopiere den filen, eller lage en identisk fil med å finne frekvensen og kjøre den i 60 sek.

Hva om jeg på samme måte greier å lage en tilnærmet identisk fil av en bra låt uten å kopiere filen på standard måte men ved å faktisk "finne opp hjulet på nytt" metoden. Bør det være ulovlig eller lovlig?

Personlig syns jeg alt ovenfor bør være lovlig.

Endret av Hardrocktarzan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...