Gå til innhold

[Løst] "Ultra DMA CRC Error Count" - kan dette fikses?

Anbefalte innlegg

Jeg har en eldre 1. gen. WD Green (WD10EACS) disk liggendes...det er lenge siden jeg stemplet den som upålitelig og dermed hentet ut alt av filer, men jeg gikk den aldri mer etter i sømmene før nå.

HD Tune Pro 5 lister problemet som "Ultra DMA CRC Error Count" (og det i massivt antall): 21348 (se vedlegg)

Til sammenlikning har jeg en frisk disk hvor det står 0 på samme punkt.

Er dette en feil relatert til sektorfeil? Og kan en slik feil isoleres, så f.eks. tilgjengelig plass på disken blir redusert, men så det går greit å lese data på det "friske" området?

Jeg har kopiert over en del video for testing, og en gang i blant møter jeg på hva som virker som korrupt data i en film (når det skjer mister MPC lyden(?), mens VLC bare stopper).

Disken er expendable, så den kan egentlig dø fullstendig når som helst for alt jeg bryr meg - men frem til da vil jeg gjerne bruke den...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, data blir garantert borte. Regn med et par timer.

Da er prosessen startet...ikke akkurat et par timer på en Full Erase: timeren står nå på 13 timer, 9 minutter og noen sekunder. :D

Og like fort som jeg hadde trykket på Start kom første feilmelding:

Sector #2214400-2214656::Write Zeros Error! Continue?

...trykket Yes, så får vi se. :roll:

Jeg har allerede avskrevet disken, så om den kvelder fullstendig i prosessen, så gjør ikke det noe.

Edit:

Bah! Bra jeg ikke startet denne sjekken om kvelden og lot den klare seg selv...får jo feilmelding omtrent hvert 5. sekund.

6stk. så langt.

Where is "Yes to all!"?...kan ikke engang bare trykke Enter, fordi valget "No" er forhåndsmerket. Og det var 12. feilmelding...

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Er vel bare å sende skrapet til gjenvinning.

Blir helt sikkert til det snart!

Edit:

Say, hvor mange feilmeldinger skal man få? Jeg tipper egentlig 0, men nå har jeg kommet ut av tellingen her...20 eller så sålangt.

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Akkurat nå sitter jeg med laptop, og selv om jeg har friske disker med mer plass å bruke som eksterne, så liker jeg å hente ut det siste av liv av mine disker. ;)

Om jeg orker? Tja, litt upraktisk å måtte trykke "Yes" hele tiden siden jeg spiser akkurat nå...

Lenke til kommentar

Å lagre data på en defekt disk er som å bære vann i ei bøtte som lekker. Du får ikke bevart alt innholdet og det blir rot underveis.

Sleng skiten og kjøp noen nye disker på 3-4 TB.

Med mindre noe er tidløst så er det ikke verd å bruke tid på å fikle med forsøk på å få utstyret til å virke.

Det er feks verd restaurere en 20 år gammel pinball-maskin da den er tidløs og stiger i verdi men det er ikke verd å knote med en HDD da de dobles i kapasitet/pris med jevne mellomrom. Unntaket er når man må ha ut uerstattelige data.

En Amiga eller en SNES fra tidlig 90-tall er tidløs mens PC-utstyr med noen få unntak er stort sett utrangert innen 36 måneder. Et unntak er feks en 486 DX2-66 som dedikert DOS-maskin for kjøring av spill fra DOS-æraen.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sant alt det der...men jeg vil nå likevel prøve. Det kan godt hende at jeg kaster disken etterpå, når scan'en er ferdig og jeg ser oppdatert helse status, men jeg vil prøve og se hva som skjer. :)

Tilstanden lover jo ikke akkurat bra da, for jeg får konstante feilmeldinger!

Tiden har jeg, og jeg har en brand new WD Black 2TB still in the box som skal brukes i min nye build til datalagring, så hele prosjektet her er egentlig bare for å se om problemet kan fikses (til en viss grad).

Har vel fått 15 feilmeldinger til bare mens jeg skrev dette her.

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Ultra DMA CRC Error Count betyr 99% av gongane at det er feil på kabel/kontakt. Enten prøv å koble den til på nytt igjen eller prøv ein ny kabel.

Jeg har gjort begge deler - i overnenvte scenario ble disken brukt i et Chieftec 35S-U3 (eksternt kabinett) og der har den disken aldri vært før. Tidligere, mens jeg hadde den internt, prøvde jeg med flere kabler og flere SATA-spor på HKet...ingen forskjell.

Disken er erklært død nå, så den saken er ferdig - men takk for hjelpen. :)

Jeg er egentlig bare glad for at endelig takket for seg, for den var IRRITERENDE treg: vente på at en intern SATA2 disk skal spinne opp før jeg får tilgang?smiley-angry039.gif

Lenke til kommentar

Det er heilt trygt å skrive dei over ein gong! Det har til og med IBAS bekrefta.

Forøvrig så er det meir informasjon angåande den feilmeldinga her:

http://lists.freebsd...ary/066219.html

OK, jeg kan gå med på at SATA-pinnene ikke var særlig rene (noe jeg skal huske på til neste gang, så takk for den opplysningen), men jeg tipper disken nå er ferdig: jeg har hatt den lagret under en diger magnet den siste uken.

...men bare for å glede deg, så prøvde jeg nå disken i en ekstern docking, men disken kom ikke engang opp i Windows - så, hvis du fortsatt vil ha den, hva gir du? :tease:

Ellers kan jeg ikke huske å ha hørt om disker som inneholder/har inneholdt kritisk data blir lagt ut for videresalg (med mindre noen har lite mellom ørene eller det skjer en logistikk-feil), og selv om det ikke er tilfelle med mine disker utover personlig data, så kommer jeg til å fortsette med å destruere diskene når dem er død/døende/jeg har fått nok av dem - and all the ways to do it makes for a great sport!

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...