Visiting Dignitary Skrevet 29. mars 2013 Del Skrevet 29. mars 2013 FNs sikkerhetsråd har gitt grønt lys til opprettelsen av en spesialstyrke som skal utføre målrettede angrep mot væpnede grupper øst i Kongo. Sikkerhetsrådets 15 medlemsland stilte seg enstemmig bak forslaget om å opprette den nye brigaden, som vil inngå i FNs 20 000 mann sterke fredsbevarende styrke i Kongo, MONUSCO. Den nye kampstyrken skal bestå av 2500 soldater. Styrkens oppgave blir å «nøytralisere» og «avvæpne» væpnede grupper i de østlige delene av Kongo. Ifølge diplomater er det første gang en fredsbevarende styrke har fått mandat fra FN til å utføre «målrettede offensive operasjoner». http://www.dagbladet.no/2013/03/28/nyheter/krig_og_konflikter/politikk/kongo/utenriks/26424740/ Bra utvikling? Kanskje ikke helt i tråd med FNs hensikt? Lenke til kommentar
elf_man Skrevet 29. mars 2013 Del Skrevet 29. mars 2013 FN har vel strengt talt aldri gjort noe som går hånd i hånd med FNs vedtekter. Jeg gav opp FN den dagen de lot USA valse over seg og starte en krig.. 3 Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 29. mars 2013 Del Skrevet 29. mars 2013 Trodde FN drev offensive operasjoner allerede under den første Kongokrigen. Men styrken da var kanskje ikke regnet som fredbevarende. Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 29. mars 2013 Del Skrevet 29. mars 2013 FN er en vits og kan ta seg en bolle. 4 Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 (endret) Kjempebra. Nettopp det Afrika trenger mer av. Endret 30. mars 2013 av Austrian Economist 1 Lenke til kommentar
Visiting Dignitary Skrevet 30. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2013 Mere krig? 1 Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 FN har vel strengt talt aldri gjort noe som går hånd i hånd med FNs vedtekter. Jeg gav opp FN den dagen de lot USA valse over seg og starte en krig.. Trodde du den gjengen har makt og vilje til å stoppe det? Samme gjelder Kina, Russland samt et par andre land helt sikkert Lenke til kommentar
egen9 Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Jeg kjenner noen som bor i byen Goma i det østlige Kongo, og jeg husker at de fortalte at folk gikk i gatene og protesterte når opprørsgruppen M-23 gikk ut av byen, og MONUSCO kom tilbake. De mente at MONUSCO gikk rundt, og slåss og voldtekt. FN er en god ide, men det det er idag er ingenting annet enn en stor vits. Lenke til kommentar
elf_man Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 Trodde du den gjengen har makt og vilje til å stoppe det? Samme gjelder Kina, Russland samt et par andre land helt sikkert Ja, det trodde jeg. USA kunne uansett gjort som de ville, men det ville betydd mye om FN faktisk sa nei. Når FN gav etter slik de gjorde, så ble USA's krig "gyldig". Jeg synes det er VELDIG skummelt at en nasjon kan invadere en annen nasjon uten reelle grunner til å gjøre det, og at denne samme nasjonen får støtte av verdenssamfunnet til å utføre krigen. Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 Ja, det trodde jeg. USA kunne uansett gjort som de ville, men det ville betydd mye om FN faktisk sa nei. Når FN gav etter slik de gjorde, så ble USA's krig "gyldig". Jeg synes det er VELDIG skummelt at en nasjon kan invadere en annen nasjon uten reelle grunner til å gjøre det, og at denne samme nasjonen får støtte av verdenssamfunnet til å utføre krigen. Hva tror du hadde skjedd om Russland okkuperte Norge? Søk opp det, dette har nemlig blitt tatt opp og du vil neppe like svaret Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 31. mars 2013 Del Skrevet 31. mars 2013 Forstår ikke hensikten.. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Hva tror du hadde skjedd om Russland okkuperte Norge? Søk opp det, dette har nemlig blitt tatt opp og du vil neppe like svaret Greide ikke å finne noe når jeg søkte? Har du noen link eller nøkkelord jeg kan bruke til å søke? Lenke til kommentar
Ruarcs Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Greide ikke å finne noe når jeg søkte? Har du noen link eller nøkkelord jeg kan bruke til å søke? Jøss, jeg trodde alt som ble sagt på div nyhets kanaler kom ut på nettet nesten av seg selv. Jeg så dette for noen år siden. Det de i alle fall sa var at hvis Russland hadde invadert så ville de nok desverre ikke kunne gjøre noe med dette bortsett fra å gi støtte med amo, rasjoner osv. Og ikke minst forhandle med Russland. Men de ville aldri sende væpnede styrker til Norge. Jeg ble i alle fall litt sjokert over å høre dette, men når man tenker etter så er det jo en logisk handling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå