Gå til innhold

Spørsmål om fargedybde på skjerm og bruk.

Thombr86

Anbefalte innlegg

Skal etterhvert kjøpe meg en ny skjerm, og før den tid er det en del spørsmål som jeg skulle ha fått besvart.

Pr nå, så funderer jeg på Dell U3014. Dyr skjerm, men den vil nok følge meg i maaange år, så prisen får gå..

Tingen er, skjermen har støtte for 10bit farge, og skulle derfor aller helst ha fått utnyttet dette i spill og evt andre applikasjoner

(U3014 er ikke en spillskjerm, men det er ikke de andre 30" skjermene heller)

Hva må til for å få til 10bit fargegjengivelse i spill og slikt?

(Windows kommer jo som standard bare med 8bit (24bit med alle farger), hvordan få det til å vise 10?)

Vet at man må ha Nvidia Quadro, AMD Firepro, Matrox Xenia etc for å få 10bit farger i adobe og slikt, men hva med spill? Evt hva med desktop i windows?

Holder det med, f.eks. GTX Titan for å få 10bit i D3D (og kanskje OpenGL?), men at man er låst til 8bit i windows?

Og med et konsimerkort, så får jeg vel heller ikke 10bit i adobe applikasjoner etc?

Hvordan blir dette evt om man spiller i windowed mode, eller har et spill fullscreen på en skjerm og windows på den andre?

Om det ikke er mulig å utnytte 10bit farger til noe som helst, så føler jeg jo at jeg kanskje heller bør kikke meg om etter en 30" 8bit(evt 8+2) skjerm for å spare penger..

Mange spørsmål, som ikke er helt lette å svare på vil jeg tro..

Rotete skrevet også muligens, men om dere siterer og svarer inline, så blir det vel ganske ryddig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen magisk switch i spill så du kan utnytte et 64 ganger eller 512 ganger større fargeområde, spill blir rendret i 6-bit og det er ingenting du kan gjøre med dette.

Om det finnes noe forbrukerkort som tillater dette må det enten være Radeon-kort eller Titan.

Hva er det du håper å oppnå med 10-bit fargegjengivelse? Om kildematerialet er 6- eller 8-bit vil det ikke ha en fjert å si om skjermen støtter 10-bit. Du kan likegodt dekode MP3 til lossless FLAC.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mer snakk om å kunne ta i bruk funksjonaliteter som finnes i hardware om mulig.

Så kan si at spill er bare å drite å dra i da, vil ikke kunne gi 10bit uansett.

Om det er et enormt begrenset bruksområde for 10bit, så ser det vel egentlig ut som at jeg bare kan skaffe en billigere skjerm.

Og håper å oppnå, det er vel bedre fargegjenngivning.. Men det ser ut som en lost case..

Skjerm som støtter 10bit er egentlig ikke noe stress å oppnå..

Skjermkort som støtter 10bit output.. må på Quadro, FirePro eller Xenia, ikke akkurat noe å spille på, koster dessuten langt mer enn skjorta.

Software som støtter 10bit... Enormt begrenset...

Ref: http://forums.adobe....3539442#3539442

Tror dette er bare å gi beng i.

Har egentlig satt meg et krav om minimum 1200 piksler i høyden, pga at det er dette jeg har i dag,

Ønsker å øke til 1600, men 1440 er også greit (selv om det ikke er 16:10)

Regner med at det blir en Yamasaki skjerm om jeg kan få tak i en

Endret av Thombr86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...