Thakilan Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Hei! Spurte naturfaglærenen min om det, men han greide desverre ikke å svare på det. Derfor spør jeg dere om det. Kan noen av dere som er kjent med dette, vennligst forklare meg om hvorfor fly flyr. Svar tas i mot med stort takk Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Slik lærte jeg om det. http://www.youtube.com/watch?v=_LXW3pHNn_U 1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 (endret) Det er ikke så lett å forklare, hvilken bakgrunn har du? Jeg kan prøve å forklare simpelt. Vi kan først begynne med Bernoullis prinsipp. For å forklare simpelt: For at samme mengde luft skal være lik på begge sider av midten, så må luften akselerere. Luften går altså raskere, noe som fører til at trykket går ned. Her ser du en vingeprofil. Den har større areal på oversiden enn på undersiden. Du vil kunne legge merke til at denne vingeprofilen er lik som denne "venturituben" jeg linken til ovenfor. På grunn av dette, så må luften som går over vingen gå raskere "for å ta igjen luften" som går under. Bernoulli's prinsipp sier i bunn og grunn at økt hastighet på luften, gir lavere lufttrykk. Man vil derfor, som illustrasjonen ovenfor viser, se at det blir et trykkforskjell over og under vingen. Det er denne trykkforskjellen som får et fly til å fly. På samme måte, så er rotorbladene til et helikopter laget på samme måte. I stedet for vinger, så har de rotorblad som er designet som vinger, som får helikopteret til å løfte seg. Beklager for at det ble rotete. Det kan vel gjerne være like enkelt å se filmen som ble postet ovenfor meg. Endret 28. mars 2013 av Quote 1 Lenke til kommentar
Thakilan Skrevet 29. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2013 (endret) Så Bernoulli-prinsippet, Newtons 3. lov og Reynolds tall er de tre lovene som spiller inn her.Løft (løft, angrepsvinkel og stall) - VektSkyvekraft - Dra Endret 12. mai 2015 av Thakilan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå