Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Gaming headset, hjelp!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du skal bruke det til gaming, kjøp et godt stereo headset. Alle 5/7.1 headsetten lager virtuell surround via to drivere allikevel. De som ikke gjør det taper lydkvalitet ved å ha flere små driver i stedet for en solid på hver side. Når driverne er så nærme øret ditt så vil du ikke få noe effekt av en bitteliten plassforskyvning inne i øreklokken.

Det beste er å søke litt rundt for å finne ett headset som er god på direktebestemt lyd, da disse vil gjengi veldig god surround uansett. Se på youtube "virtual barber shop" for en demonstrasjon hva ekte stereo faktisk gjør.

Personlig bruker jeg G930 fra Logitech til det meste, men det er ikke det beste til å gjengi rettningsbestemt lyd. Jeg har ett mye billigere SteelSeries som er bedre på det om jeg f.eks. skal spille CS:GO. Men lydmessig liker jeg veldig godt lyden i G930.

Det beste du kan gjøre er egentlig å lese anmeldelser spesifikt rettet mot å gjengi rettningsbestemt lyd i forhold til gaming, men aller helst prøve headsettet selv. Husk at det er 14 dagers (minimum) lovpålagt ubegrunnet returrett på alt du kjøper hos forhandler i Norge, og på alt over 300kr utenfor forhandlere (dørsalg etc.). Du har din fulle rett til å åpne varen og bruke den, får så å bestemme deg at du ikke vil ha den allikevel. Det gjelder ikke varer som regnes som spesielle (spill etc.) der forseglingen er brutt, men alt av fysiske produkter som ett headset går under denne.

http://www.forbruker...-du-angreretten

Så, du kan trygt kjøpe et headset, bruke det i 2-3 dager, teste lyd osv. for så å returnere det og prøve ett annet. Bare sørg for at varen er i så nær perfekt stand som mulig, ellers kan du bli lastet ekstra for omkostninger, evt. at angrerett ikke gjelder.

Endret av Halsoy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du skal bruke det til gaming, kjøp et godt stereo headset. Alle 5/7.1 headsetten lager virtuell surround via to drivere allikevel. De som ikke gjør det taper lydkvalitet ved å ha flere små driver i stedet for en solid på hver side. Når driverne er så nærme øret ditt så vil du ikke få noe effekt av en bitteliten plassforskyvning inne i øreklokken.

Det beste er å søke litt rundt for å finne ett headset som er god på direktebestemt lyd, da disse vil gjengi veldig god surround uansett. Se på youtube "virtual barber shop" for en demonstrasjon hva ekte stereo faktisk gjør.

Personlig bruker jeg G930 fra Logitech til det meste, men det er ikke det beste til å gjengi rettningsbestemt lyd. Jeg har ett mye billigere SteelSeries som er bedre på det om jeg f.eks. skal spille CS:GO. Men lydmessig liker jeg veldig godt lyden i G930.

Det beste du kan gjøre er egentlig å lese anmeldelser spesifikt rettet mot å gjengi rettningsbestemt lyd i forhold til gaming, men aller helst prøve headsettet selv. Husk at det er 14 dagers (minimum) lovpålagt ubegrunnet returrett på alt du kjøper hos forhandler i Norge, og på alt over 300kr utenfor forhandlere (dørsalg etc.). Du har din fulle rett til å åpne varen og bruke den, får så å bestemme deg at du ikke vil ha den allikevel. Det gjelder ikke varer som regnes som spesielle (spill etc.) der forseglingen er brutt, men alt av fysiske produkter som ett headset går under denne.

http://www.forbruker...-du-angreretten

Så, du kan trygt kjøpe et headset, bruke det i 2-3 dager, teste lyd osv. for så å returnere det og prøve ett annet. Bare sørg for at varen er i så nær perfekt stand som mulig, ellers kan du bli lastet ekstra for omkostninger, evt. at angrerett ikke gjelder.

Tusen Takk, dette har hjulpet veldig mye :)
Lenke til kommentar

Tusen Takk, dette har hjulpet veldig mye :)

Tenkte jeg kunne slenge inn noen forlsag til deg, siden det i grunn var det du spurte etter :)

Her er en link til tester av flere headset rettet mot gaming (fokusert på virtuell surround som du ville ha):

http://www.head-fi.org/t/534479/mad-lust-envys-headphone-gaming-guide-updated-3-11-13-lcd2-entry-updated#

Her er ett fantastisk tilbud på AT ATH AD-700 (Amazon er noe vrien på å sende elektronikk til oss, så med mindre du har utenlandsk postadresse kan det bli vrient)

Siden jeg har G930 (som er dolby surround sertifisert) kan jeg jo gi litt feedback på akkurat dette. Som jeg nevnte over, så er det ikke det beste på stereo, men det er slett ikke dårlig. På virtuell surround er det heller ikke det beste, men ikke dårlig. Personlig vil jeg tro at det er fordi det mangler litt klarhet i mellomregisteret. Bass og høye frekvenser er ganske gode, men det forsvinner litt i mellomregisteret, hvor tross alt det meste av lyden er. Derfor er mitt noe eldre SteelSeries bedre der, da mellomtonene er mye klarere, samtidig som bassen er svakere. Kombinert gir det bedre posisjonslytting (da det er lettere å plukke ut fottrinn) men ett dårligere alternativ til f.eks film, serier eller musikk.

Så kan jeg linke deg til disse:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=214635

Som jeg har hørt mye godt om fra folk jeg spiller med. Har ikke personlig erfaring, men de skal være god både på stereo og virtuell, samtidig som de er veldig komfortable. Ikke er de særlig dyr heller.

Så kan jeg link til SteelSeries headsetet som jeg har som for meg gjengir bedre stereo-posisjonslyd enn G930:

http://steelseries.com/products/audio/steelseries-5hv2

Som nevnt, så er det mye bedre på mellomregisteret, og spesielt fottrinn og våpenlyder er kjempeklare fra dette headsetet.

Så får du ha lykke til, og (miss)bruk angreretten din til du finner det som passer deg. Vi har ikke akkurat flust med utsalgssteder som lar deg prøve alt når det kommer til PC-tilbehør dessverre.

Lenke til kommentar

Jeg har 5Hv2 og vil ikke anbefale de til NOEN, hvis du skal ha headset som leverer god lyd over hele linja. Det er veldig lite dypbass i 5Hv2, og det irriterer meg noe grønnjævlig.

5Hv2 er laget for å nettop gjengi lyder som er typiske for FPS/Counter-Strike-lignende spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...