Nikkor Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 (endret) Hei! Det kommer en lyd forran når man kjører i 100km og oppover. Høres ut som det kommer fra høyre hjul. Lyden er veldig høyfrekvent dure/romle lyd, og høres godt selv om jeg har musikk på ganske høyt. Er veldig merkelig, fordi når man kjører under 100 så går den bort med engang, og tilbake igjen med engang jeg passerer 100km. Skjer når man kjører på rett strekke, så om det er svinging har ingen betydning på lyden. Aldri noe ulyd i hastigheter under 100km, men når jeg kjører over 100km så går den ikke bort uansett hvor fort jeg kjører før jeg kommer under 100 igjen. Hva kan det være? Er en audi a6 2004, gått 195k km. Endret 28. mars 2013 av Nikkor Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Høres ut som om det kan være hjullager eller drivknute. Tips: Om lyden kommer rundt 100, ikke se om den forsvinner ved å kjøre raskere. IKKE en god plan! 2 Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 28. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2013 Den gjør ikke det, fra 100-140km som jeg har testet hvertfall er den der hele tiden under crusing på E6. Bremser jeg ned under 100 forsvinner den med engang! :/ Jeg har sjekket mansjetten for noen dager siden, og den var hel å fin. Kan det være drivknute selv om den er hel? Hvis jeg tar opp lyden, vil det være lett for dere å høre hva det er da? Lenke til kommentar
Indian Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Høres ut som hjullager men ikke vær sikker at det er høyrehjul. Jekk opp bilen og dreie hjulet rundt og du skal kunne høre det. Biltema har et verktøysett som gjør bytte en lek uten demontering av navet. 2 Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 28. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2013 Takk for svar! Jeg har full garanti på bilen, så da får jeg bare levere bilen inn til de for å bytte lageret, satser på at de ordner opp i det. Tenkte kanskje det kunne være noe som satt løst eller noe slikt siden det kom ved så høye hastigheter.. Ettersom det bare skjer i såpass høye hastigheter, er det kanskje ikke nødvendig å bytte det med ENGANG? Får nemlig ikke satt bilen på verksted før om 2 uker.. Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 15. april 2013 Forfatter Del Skrevet 15. april 2013 (endret) Har hatt bilen på verksted nå og de finner ingenting som tyder på at hjullageret er gåent. Glemte å nevne at lyden ikke er der hele tiden ved høye hastigheter, den er der i f.eks 15sek og så borte i 1-2 min å kommer tilbake, men problemet skjer altså bare hvis jeg kjører over 100. Har kjørt bilen i 8 timer totalt i 80 sone nå nettopp, så hvis det hadde vært hjullager burde det vel ha gitt fra seg lyd pga varme da også? Synes dere jeg skal bytte det anyway? Må jo åpne opp for å utlukke helt at det er feilen. Er jo ingen krise for min del denne lyden, men det er jo kjipt om hjulet plutselig låser seg hvis det er det lageret.. Endret 15. april 2013 av Nikkor Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Periodisk ulyd i et hjullager har jeg aldri opplevd. Eller at det raser så jævlig at hjulet ikke går rundt. Det skal være ganske ekstremt hvis det går så langt og dette ville du garantert hørt. Finner ikke verkstedet noe galt med det ser jeg ingen grunn til at du skal bytte det. Ikke bytt noe som er i orden, eller rør noe som funker. Drivknuter gir eller ikke lyd ved rett frem kjøring. Det kan gi vibrasjoner, men ikke lyd. Dette kan du også provosere frem med full rattutslag, gass, brems rundtom på en parkeringsplass og da smeller det godt. Indre drivknute kan være værre å plage, men jeg anser det som urelevant i.h.t ulyden og rett frem stillingen. Du kan få noe enkelt å se etter i først omgang. Disse bilene er jo fulle av plastikk. Lockari skjermer(plastikken/innerskjerm som ligger rundt hjulet), luftrøret som går TIL luftfilter boksen, og generelt all den jævla plastikken under bilen. Fest det/fjern det, strips det fast, og prøv igjen! Skal ikke se bort ifra at luftmostand dytter noe plastikk borti hjulet/aksler eller at det rasler i f.eks luftinntaket under sære omstendigheter. Da får man gjerne en sånn egen "fartsgrense" på lyden 2 Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 16. april 2013 Forfatter Del Skrevet 16. april 2013 Takk for svar! Alltid fine svar fra deg, akkurat som forrige gang når du hjalp ang russebilen for 4 år siden. Da slår jeg meg til ro med det, skal sjekke opp om plastikken sitter som den skal. Noe av plastikken som beskytter girkassen bla er stripset istedenfor skruer, så kan jo hende det er det. Verkstedet jeg var på fant også ut av en liten klunkelyd jeg hadde ved små ujevnheter, det viste seg å komme fra girkassen. Dette fant vi ut når vi løftet opp bilen og snurret hjulene, da kom det litt klunkelyder fra kassen når de dyttet i hjulene. De sa det var normalt? Synes det høres rart ut, men. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå