Gå til innhold

Hjelp til ny HTPC


Anbefalte innlegg

Hei

har nå tenkt å bygge meg en HTPC til stua men trenger hjelp til å velge de ulike komponentene. jeg har laget en imidlertidlig liste.

 

post-267357-0-89194600-1364484096_thumb.jpg

 

 

Dette her er da kravene jeg har:

- kjører Full HD lett

- XBMC skal brukes uten noe problemer

- Bråker lite

- Surfing på nettet

 

 

Er litt usikker på valg av skjermkortet.

 

på forhånd takk :D

Endret av Jack123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke det skjermkortet du har listet opp, det interne gpuen i prosessoren vil holde i massevis, Du kan også gå for et mindre power supply da denne maskinen ikke vil bruke mye strøm, vil tippe på at den aldri vil bruke over 100watt.

Lenke til kommentar

ja fikk sjokk selv når jeg så prisen på kabinettet men fant ingen som hadde såpass bra design. vil helst ikke bruke integrert grafikk. Tror du ikke at den kommer til å bruke mer en 100watt, er det noen strømforsyning du kan anbefale? :D

Endret av Jack123
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke integrert grafikk? Bruker det selv og det fungerer helt topp for meg. Og den prosessoren du har valgt har en mye bedre gpu enn den jeg har. Hvis du går for integrert grafikk vil den ikke overstige 100watt, da kan du jo gå for et billig power av hvilket som helst slag

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke integrert grafikk? Bruker det selv og det fungerer helt topp for meg. Og den prosessoren du har valgt har en mye bedre gpu enn den jeg har. Hvis du går for integrert grafikk vil den ikke overstige 100watt, da kan du jo gå for et billig power av hvilket som helst slag

 

Tusen takk for svaret! :)

Tror du den prosessoren klarer å kjøre full hd videoer lett uten noe form for hakking ?

Lenke til kommentar

Tusen takk for svaret! :)

Tror du den prosessoren klarer å kjøre full hd videoer lett uten noe form for hakking ?

 

Intel i3 med sin hd4000 skal ifølge andre som har prøvd, kunne kjøre full hd uten problemer. Du bør kanskje tenke mest på strømforbruket. Velg i3 35w versjonen :) også trenger du ikke noe dyrt hovedkort. Legg pengene i god SSD harddisk og bra minne :)

Lenke til kommentar

Tusen takk :)

har et siste spørsmål angående ir. Det kabinettet jeg har valgt så er det Ir ledning. Passer den Ir mottakeren men hovedkortet jeg har valgt? siden er usikker på hvordan den skjermen og ir greia skal kobles/kommunisere til hovedkortet.

Lenke til kommentar

Ir mottakeren i kabinettet skal passe uansett hvilket hovedkort du bruker, den skal kobles til en ledig USB kontakt på hovedkortet. Regner med at det Imon VFD display og IR mottaker i det kabinettet og da følger det med programvare for oppsett av dette, dette kan være litt fiklete å få til 100% men du finner mye info om det på nettet.

Lenke til kommentar

Har du handlet?

Hvis ikke kan jeg anbefale Streacom sine kabinett med passiv kjøling, og med Streacom sin 150W PSU.

Selv har jeg Streacom FC5 EVO med nevnte PSU, og med en Intel Core i7 3770T er HTPCen helt rå!

Har ingen problem med varme, og PC er lydløs (bortsett fra optisk spiller).

 

Bare et tips :)

Lenke til kommentar
Er ikke i7 litt overkill for en htpc?

Kanskje litt i overkant ja...

Men grunnen til at jeg skaffet meg denne, var at dette kabinettet kunne kjøle den.

Tidligere har jeg hatt PC til Tv som har virket fint til film, men har ikke vært like god på bildevisning og annet smårask en kan finne på å gjøre på en slik PC.

 

Nå går alt helt fint, trenger ikke bry meg om andre ting som jobber i bakgrunnen, bare å kjøre på med en ny oppgave :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Ser etter noe som kan overta XBMC-jobben fra Raspberry PI (den takler ikke scraping) + fungere som NAS, må man opp i kabinett+psu til 2500 for å få til dette lydløst?

Her er de alternativene fra streacom med passiv kjøling:

http://www.streacom.com/products/fc5-evo-fanless-chassis/

 

Billigste alternativ er FC8 EVO, som ligger på i overkant av 1000 (ekskl PSU).

 

EDIT: Så har du også dette alternativet til 800,- http://htpc.no/htpc-viftelos/6-kisss-c3lh-b-4260238270019.html

Endret av St Thicket
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...