Iriver Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 (endret) Hei! Kjøpt meg en Audi A3 1,9 TDI Automat. Den har gått 59.000 KM. Det er en 2008-modell, så den har garanti frem til juni i år. Merker nå et par dager etter kjøp at girkassa ikke er helt som den skal. Jeg er ikke veldig bilkyndig så ta dette med en liten klype salt kanskje: * Jeg står stille. Gir gass. Det tar 0,5-1 sekunder før bilen går fremover. Innen den tid har motoren fått turtall, noe som fører til en hard rykk-start. Lite behagelig. Spesielt i lyskryss i oppoverbakke, så slipper jeg bremsen og trykker inn gassen, da rekker bilen å trille litt bakover før den rykker fremover. * Girskiftene er lite sømløse. På andre biler jeg har kjørt så merker du lite til at den skifter gir, men jeg merker at den mister litt fremdrift og deretter får fremdrift igjen. Akkurat som om på manuelt gir hvis jeg ikke er kjapp med clutchen. * Bilen står stille i Drive, jeg slipper bremsen, men trykker ikke inn gassen. Som nevnt går det da bittelitt tid før den slår inn. Jeg antar at bilen skal rulle jevnt forover fra start når jeg slipper bremsen, men den "jokker" litt. Først litt fremover, så mister den fremdriften bittelitt, før den tar igjen. Jeg ser at turtallet går litt nedover (0,8Krpm), før den spretter tilbake til 1,1Krpm. Dette skjer 2-3 ganger før den har fått litt mer fart og da skjer dette ikke. * Når jeg i fart slipper gassen inn mot lyskryss, så er det ikke sånn at den rolig girer nedover mens jeg mister fart. Det rykker godt i bilen hver gang den skifter gir. * Jeg stopper bilen i nedoverbakke og setter den i park. Da triller bilen litt fremover før det kommer en litt ekkel lyd fra kassa. Så står den stille. Når jeg da skal ha den tilbake i drive så er det merkbart hardere å skifte gir. * Når jeg skal rygge i nedoverbakke må jeg bruke håndbrekket for å unngå at den triller forover før den slår inn. * Når jeg gir maks gass ("kickdown"?), så tar unormalt lang tid før den klarer å gire ned og skyte fart. Problem når jeg skal ta forbikjøringer eller litt fort ut av rundkjøringer. Som nevnt er det garanti på bilen. Men jeg er usikker på om dette er noe som har med garantien å gjøre. Kan det være at forrige(og eneste) eier, en voksen dame, har gjort noe som sliter hardt på kassa? For eksempel med tanke på å sette den i reverse mens den ikke står heelt stille? Noen har sagt til meg at dette kan være en elektronisk innstilling. Da antar jeg at det er lett å fikse, men allikavel - vil ikke kassa ha tatt skade av dette? Kan de på verkstedet si at dette ikke er garantisak? Bør jeg tegne motor/gir-havariforsikring før jeg sender den til verksted? Eventuelt eierskifteforsikring, eller er det for sent? Hjertelig takk for hjelpen Endret 28. mars 2013 av Iriver Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Audi fikk vel ikke 5 års garanti før i 2011, så jeg antar du sikter til reklamasjonsrett eller bruktbilgaranti. Er dette en konvensjonell automatkasse, eller DSG? DSG-kassene er litt annerledes enn konvensjonelle automatkasser, siden det faktisk er en dobbelclutch-kasse uten momentomformer. Hvis det er en konvensjonell automat, har du peilet olja på den? Det skal gjøres med driftsvarm motor og girkasse, og den skal ha vært innom alle gir før man peiler olja. Motoren skal også være i drift, og girkassa som regel stå i N mens man peiler. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 (endret) Dette er helt normalt av en dobbelclutchkasse etter min erfaring. Kan ikke sammenlignes med en vanlig automatkasse som står og slurer kontinuerlig. Det må du nok bare lære deg å leve med, men det er litt varierende hvor stor grad dette merkes. En skikkelig dobbelclutchkasse som fungerer klarer normalt sett å kjøre girskift uten at det merkes hvis ikke gasspedalen er i bånn. At den ruller bakover er noe som er å forvente, fordi den gjør akkurat det samme som på en manuell kasse, og det er en fordel å ha bakkestartassist med en slik girkasse. Det skal normalt sett gå an å slippe bremsepedalen nesten helt ut, vente til man kjenner at den tar tak på clutchen, og så slippe bremsen slik man ville gjort med en manuellkasse. Lyden du hører når du setter den i park i nedoverbakke er fordi det er en fysisk pinne som skal trykkes inn i et større tannhjul, og noen ganger må den rulle litt for at den skal slå inn. Det kan noen ganger være en fordel å dra til parkeringsbremsen før du slipper bremsen for å unngå å slite for mye på park-giret, spesielt når den skal dra det løst igjen, men ellers er det ikke noe farlig uansett. På automatkasser er det generelt sett å anbefale å bruke parkeringsbremsen i kombinasjon med park-giret for å holde bilen fast i bratte bakker for å unngå å legge alt for mye trykk på parkstaven, men selvsagt i kombinasjon med at den settes i park. Endret 28. mars 2013 av gxi Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Noe av det du skriver høres ut som en "sportslig" automat-kasse, andre deler høres ut som et problem. Det beste du kan gjøre er nok å ta den med til et verksted og se hva de sier. Var ikke problemet der når du prøvekjørte bilen? Ble det gjort noen form for teknisk sjekk av bilen når du kjøpte den? Hva slags garanti er det du har på bilen, snakker du om 5-års fra ny eller har du fått en ny garanti nå når du kjøpte den? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Hvilken type kasse har bilen din? Heter den Multitronic, S-tronic eller noe annet? Hvor mange gear har den? Lenke til kommentar
Iriver Skrevet 5. april 2013 Forfatter Del Skrevet 5. april 2013 Hei og takk for svar! Det står ikke merket noe på girkassa, heller ikke i noen papirer, men ifølge forhandler skal det visstnok være en annen versjon av DSG, tror kanskje det var S-tronic som du sier. Den har 6 gir, og jeg kan gire manuelt +- i D (drive). Den har også S (sport). Jeg tok med bilen til forhandler og det ble konstatert at Mechatronic-styreenhet var skadet/feilprodusert, så jeg får ny på reklamasjon. Jeg spurte om feil i styreenhet kan føre til unormal slitasje på girkassa, men det mente han at det absolutt ikke kunne gi. Jeg vet ikke helt om jeg stoler på akkurat det, med tanke på lydene, rykkingen og jukkingen i bilen/kassa. Hva tror dere? Laget en ny tråd med dette spørsmålet. Lenke til kommentar
oOF Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Syns jeg har hørt om det med Mechatronic og feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå