Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil stått i hele vinter - får ikke giret i revers


Rute

Anbefalte innlegg

Hallo godtfolk!

 

Jeg trenger litt hjelp her med min trofaste (pleide iallfall å være) bil!

Bilen har stått i ro i hele vinter grunnet jeg ikke hadde vinterdekk. Startet den opp i dag, og det gikk tregt å få den i gir (noe som sikkert er normalt etter lang tid uten å kjøre). Greia er at jeg sliter med å få den i 1. gir. Når bilen står helt i ro, så må jeg gire i revers for at den skal gå i 1. Med andre ord så går den ikke i revers. Når jeg derimot kjørte på vegen i 2. gir, så gikk det flere ganger greit å få den i 1. gir slik som det opprinnelig skal gjøres. Men som sagt - står jeg i ro og skal begynne å kjøre, så må jeg ta den i revers for at den skal gå i 1. .. Så nå kjører jeg uten revers og føler meg ganske hemmet..

 

Kjører forresten en vw vento, 94 modell.

Kan også slenge med at denne bilen går i revers når jeg presser girstanga ned, drar den til venstre og opp - tilnærmet lik når jeg skal ha den i 1. gir bare at da presser jeg ikke girstangen ned.

 

Er det noen som kan hjelpe meg? Tips? Anyone?

 

Ps: jeg er ikke spesielt bilkyndig.

 

Thank you :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  LiamH skrev (På 28.3.2013 den 15.47):

Hva mener du med at du MÅ sette den i revers for å få den i 1.gir?

 

Jeg får den ikke i 1. gir når jeg girer på den vanlige måten (iallfall ikke når bilen står i ro). Skulle tro at 1. gir har byttet plass med reversen. Med andre ord- jeg må ta giret i revers-posisjon for at bilen skal gire i 1. gir.

Lenke til kommentar

Det var helt i orden i høst før jeg parkerte den for vinteren. Men dette er kanskje ting som allikevel kan bli defekt selv om bilen står i ro? Hvordan (dersom mulig) justerer man dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis alt var i orden før du parkerte, så kan det være oljen som er dårlig, kombinert med kondens og frost. Jeg vet ikke hvor mye makt du har brukt på gir-spaken nå i ettertid, men det kan være en kombinasjon av oljen og overføringen. Gir-overføringen blir som regel gradvis verre og ryker sjelden over natten.

 

Problemet er likevel å skulle diagnostisere over nettet. Når jeg ikke kan se på overføringen og kjenne på giret, så blir det ren gjetting, dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  LiamH skrev (På 28.3.2013 den 17.55):

Hvis alt var i orden før du parkerte, så kan det være oljen som er dårlig, kombinert med kondens og frost. Jeg vet ikke hvor mye makt du har brukt på gir-spaken nå i ettertid, men det kan være en kombinasjon av oljen og overføringen. Gir-overføringen blir som regel gradvis verre og ryker sjelden over natten.

 

Problemet er likevel å skulle diagnostisere over nettet. Når jeg ikke kan se på overføringen og kjenne på giret, så blir det ren gjetting, dessverre.

 

Tidligere i dag kjente jeg at det var vanskelig å få den i 1. gir på vanlig måte. Nå er det derimot enklere enn det var. Fikk den heller ikke i 5. gir (gikk i 4.), men nå glir den rett inn etter å har kjørt noen turer i dag. Alt i alt har det blitt bedre, men den vil allikevel ikke slå inn i revers.

Jeg må bruke litt mer makt enn vanlig, men kan være som du sier at oljen ikke er helt optimal nå.

 

Skjønner det er vanskelig å diagnostisere dette. Er allikevel greit å høre litt, om håpet er ute eller om det er noe som lar seg (enkelt) fikse.

 

Takker så mye for hjelpen!

Lenke til kommentar

Lenge siden du kontrollert giroljen? Castrol har en bra girolje beregnet for vanskelige girkasser.....

Castrol Syntrans Transaxle 75W-90. Den har vært brukt av folk som har merket mye bedre girskift etter problemer slik du beskriver.

Sjekk magnetpluggen hvis du har, for spon og metallbiter. Ellers må du sjekker den gamle oljen for metalbiter. Dra en magnet gjennom oljen.

Endret av Indian
Lenke til kommentar
  jof89 skrev (På 28.3.2013 den 19.10):

Tidligere i dag kjente jeg at det var vanskelig å få den i 1. gir på vanlig måte. Nå er det derimot enklere enn det var. Fikk den heller ikke i 5. gir (gikk i 4.), men nå glir den rett inn etter å har kjørt noen turer i dag. Alt i alt har det blitt bedre, men den vil allikevel ikke slå inn i revers.

Jeg må bruke litt mer makt enn vanlig, men kan være som du sier at oljen ikke er helt optimal nå.

 

Skjønner det er vanskelig å diagnostisere dette. Er allikevel greit å høre litt, om håpet er ute eller om det er noe som lar seg (enkelt) fikse.

 

Takker så mye for hjelpen!

 

Da regner jeg med at det er oljen din, ja. Den vil bli lettere og mer tynt-flytende når den øker i temperatur, noe den vil gjøre når du kjører. Den bør nok byttes uansett.

 

Grunnen til revers kan være at overføringen kombinert med oljen blir et problem. Få skiftet oljen først, så prøver vi å løse problemet med reversen etterpå hvis den fortsatt ikke fungerer. :)

Lenke til kommentar
  Indian skrev (På 29.3.2013 den 14.32):

Justering gjøres under girspaken. Jeg har ikke tro på at det skjedde pga en parkering hele vinter. Ikke rør overføringa hvis du ikke vet hva du holder på med.

 

Det er mottatt. Tenkte ikke å rote under girspaken, bare lurte.

 

Vet du forresten hvor jeg skal fylle på girolje? Legger ved to bilder. Jeg har funnet to mulige steder jeg kan fylle på, men er ikke sikker. Det står heller ikke i instruksjonsboka..

 

IMAG1366.jpg

IMAG1362.jpg

Endret av jof89
Lenke til kommentar

Se på bilde som jeg legger ut. Rød pil er tappeskrue og grønn er der du fyller på. Hører til en Jetta men tror det er samme kasse som i Vento.

Fyll gjennom det grønne hullet til det begynner å renne ut og skru igjen pluggen. Ikke overfyll, oljen skal være på nedre del av gjengene.

Du må ha en 17 mm umbraco....

post-201203-0-52288900-1364593186_thumb.jpg

Endret av Indian
Lenke til kommentar

det er den pluggen på øverste bildet.

 

jeg ser også at giroverføringa er av stag typen.. ikke noe justering av den.. men den bør smøres.

få noen å sitte inni bilen til å prøve alle girene, mens du står å ser hvordan stagene beveger seg...

 

  Indian skrev (På 29.3.2013 den 21.42):

Se på bilde som jeg legger ut. Rød pil er tappeskrue og grønn er der du fyller på. Hører til en Jetta men tror det er samme kasse som i Vento.

Fyll gjennom det grønne hullet til det begynner å renne ut og skru igjen pluggen. Ikke overfyll, oljen skal være på nedre del av gjengene.

Du må ha en 17 mm umbraco....

 

dette er ikke samme kasse

Lenke til kommentar

Du får en ide hvor pluggene skal sitte. Hvorfor ikke spør Mekonomen til å bytte oljen for deg? Du trenger en 17 mm umbraco som koster litt. Jeg kjøpte min Hazet for rundt 150 kroner for 30 år siden. De finnes ikke på Biltema.

Tappes bakkant under og fylles fremkant.

Lenke til kommentar
  Indian skrev (På 29.3.2013 den 22.03):

Du får en ide hvor pluggene skal sitte. Hvorfor ikke spør Mekonomen til å bytte oljen for deg? Du trenger en 17 mm umbraco som koster litt. Jeg kjøpte min Hazet for rundt 150 kroner for 30 år siden. De finnes ikke på Biltema.

Tappes bakkant under og fylles fremkant.

 

dette er feil.. ikke samme kasse

 

fylleskruen er på venstre siden, ut mot hjulet, slik som bildet til jof89 viser

 

biltema har den nøkkelen.. koster 39,90

http://biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Kraftpiper/Kraftpipe-unbrako-71156/

Endret av joka
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne Biltema nøkkel er noe nytt for meg. Da jeg kjøpte min var det kun de store som kunne levere i den størrelsen. Den fra Biltema ser mye bedre ut enn min som er 'L-formet'. Jeg kjøper en over påsken. Takk for tipset.

Lenke til kommentar

Om den er vanskelig å få i gir når du står stille, men halvgrei å gire med i fart kan det skyldes rust på svinghjul og trykkplata slik at clutchen ikke frir skikkelig. Prøv å slure litt ekstre med clutchen et par ganger og se om den blir bedre.

Lenke til kommentar

Jeg har en gladnyhet til dere, og det er at nå får jeg bilen i revers! :grin2: Skiftet oljen i dag, og det gjorde visst susen. Trodde nesten ikke mine egne sanser da jeg merket at bilen rygget istedenfor å gå frem. Da har jeg lært noe nyttig utifra denne situasjonen. Takk til alle dere som har kommet med tips og hjulpet meg! :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...