Gå til innhold

Hva er viktig for en god privatøkonomi?


Dux ducis

Anbefalte innlegg

Ja, man kan. Og for oss som ikke vil ha en bil fra 1990tallet, men en driftsikker og personsikker bil, med god kjørecomfor og lave utgifter til service/drivstoff etc så er biler til 20k en spøk. Har du selv lyst til å kjøre rundt i en 98 corolla e.l. er det din sak, men det gjør det ikke til et bedre kjøp enn en bil til ~150k. Det er faktisk godt mulig at bilen til 150k er et bedre kjøp om man sammenligner utgifter i tiden man har dem og.

Regnestykke man skal/må sette opp er ikke bare innkjøpspris..

 

Vi kjører faktisk en Audi A4 98 modell, har overraskende lite vedlikeholdsutgifter utover årlig service. Kan være fordel med eldre modell hvis man kan skru eller kjenner noen som kan skru bil. Er jobben som koster mest vanligvis, nye biler står vel stadig på verksted grunnet "elektronikken". Men klart at bil til 150k kan være passende prisklasse det, så lenge man har pengene og ikke må låne :) Kan heller bruke pengene man skulle brukt til renter på å vedlikeholde bilen.

 

Sier ikke at man skal kjøre en bil til 20k for alltid, bare hvis man ikke har mulighet til å kjøpe en bedre fordi man ikke har mer penger, eller hvis pengene er bedre brukt til f.eks å spare til buffer eller betale ned kreditt og forbrukslån. Etter hva vi har funnet på finn.no ser det ut til at man får ganske grei bil for ca 80-100k. Blir nok den prisklassen vi satser på den dagen audien kreperer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror bilen til 20k vil vinne over bilen til 150k på overraskende mange felter, kostnadsmessig. Stjernevogna ('98-modell Mercedes C-klasse) bruker 0,8 på mila i bytrafikk (cirka 28k i året, med 25k km per år), har kanskje 3-4k i latente utgifter på seg mellom hver EU-kontroll (hvis jeg forutsetter verkstedreparasjon, og ikke velutrustede brødre med godt utvalg i Haynes-bøker), og koster meg 500 gryn i måneden å forsikre.

 

For 150k får jeg en '07-modell Toyota Avensis. Forsikringsselskapet mitt vil ha 650 kr per måned for å forsikre den, men merkostnaden her går opp i opp med vedlikeholdsutgiftene mine per i dag mellom hver EU-kontroll. Det som gjenstår som er relevant for meg er da forbruket - bruker en Avensis så mye mindre på mila at det gjør opp for 130k innen rimelig tid? Hvis jeg får solgt Avensisen igjen for 80k om fem år må den spare meg minst 10k i året. Forutsatt at jeg ikke har regnet feil må forbruket dens være på maksimalt 0,5 liter per mil i bytrafikk for at det skal gå opp, i tillegg til at ingenting må kreve reparasjoner. Det høres tvilsomt ut.

 

Noe jeg har oversett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå som flere og flere biler kommer med 5-7 års nybilgaranti (fra 1.1-2011 stort sett), så ville jeg heller kjøpt en slik bil istedet for f.eks. den avensisen som blir linket til her. Bilholdet blir veldig trygt og klarer man å betale mesteparten kontant har man lite utgifter å tenke på. Kjøper man en bil som er gått 20-40K så er allerede det største verditapet gjort også. Da kan den selges igjen om f.eks. to år med ganske lite tap.

 

Det er veldig mye større sjanse for at noe går galt med en eldre og billigere bil. Er man heldig slik som krikkert, så koster den bare noen få tusen i året, men det er heller ikke så mye som skal ryke før du er oppe i 10-20K i året bare i vedlikehold. Dette slipper du å tenke på hvis du har en bil med garanti.

Lenke til kommentar

Vinner sikkert på mange felter den. Jeg bare poengterer at det er langt fra alle '98 modeller (eller deromkring) som det ikke plutselig skjer noe med/har uforutsette utgifter. Hvis noe skjer er det vel ofte få som har 10-15 år gamle deler på lager, og da blir det vel en dyr/langtrekkelig affære? (men her gjetter jeg bare)

 

Vet at f.eks en volvo v5 09/10 mod (fåes for ~150-165) med 1.6d koster ca 600 å forsikre i mnd den og, og har et forbruk i byen på ca 0.5. Hvis din da i tillegg har bensin (tar jeg feil da?) så blir det ikke bare lavere forbruk, men lavere drivstoffutgifter også på ~1-1.5 kr/l.

 

Om det går opp i opp eller ikke, eller hva som blir smartest økonomimessig vet jeg ikke, men om det ca er dødt løp så vet jeg at jeg hadde gått for en 10-12 år nyere bil med de godene det medfølger og heller hatt litt høyere "tap".

 

edit: var som svar til krikkert.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Sant nok - men en forutsetning for argumentet ditt er at delene er utilgjengelige og/eller at biler i den aldersklassen er sjeldne (altså høy pris for å reparere). Når gjennomsnittsbilen er så gammel vil både kompetanse på biler i den alderen og reservedeler være greit tilgjengelig - og reparasjonskostnaden følgelig lavere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt mulig det er like lett å få tak i 10+ år gamle deler som 1 år gamle deler. Har ingen anelse.

Godt mulig at 10+ år gamle biler ikke trenger service/har hyppigere uforutsette utgifter enn nyere biler. Også her aner jeg ikke, men skal jeg ta med i betraktning hva mine venner som har hatt slike biler har opplevd så er det mer bry med eldre biler enn nye.

Lenke til kommentar
snip

 

Den kansje viktigste tingen du må huske på:

 

Ha full oversikt over egen økonomi!

 

Det vil si at du må vite hvor mye du tjener, og hvor mye du har i utgifter.

Om du må "sjekke opp" hvor mye du kan bruke når alle regninger er betalt, så har du for liten oversikt.

 

Du kan også "automatisere" nettbanken din så mye du kan, for å sikkre at penger settes av til reginger og sparing.

 

Jeg har selv tre faste trekk fra min lønnskonto dagen etter at lønnen kommer:

- Sparing

- Regninger: Månedlig

- Regninger: Kvartalsvis

 

Disse går da på sparekontoen og regningskontoen.

Alle faste regninger går fra regningskontoen via autogiro eller efaktura.

 

Det betyr at jeg kan bruke alt som står på lønningskontoen den måneden uten å gå på en smell:)

 

(ett annet lurt triks er å skjule sparekontoen fra kontooversikten. Dersom den er "vanskelig" å få tak i, så er også terskelen også høyere for å "bare føre over litt mer penger til den tingen jeg vil ha men ikke trenger". Det at den er skjult bidrar også med at du ikke tenker på den som en del av din daglige økonomi)

 

 

BSU burde du (selvfølgelig) sette inn 1. januar, slik at du får rente på pengene hele det året.

 

Mange forslag her om hvordan man skal fordele pengene på kontoer (som jeg også har en egen versjon av), men når det gjelder forbruk er det en ting som har fått mitt forbruk ned:

 

Når jeg har lyst på noe (finner noe jeg kunne tenke meg å kjøpe) så tenker jeg alltid: Klarer jeg meg uten dette?

 

I 99% av tilfellene er svaret "Ja", og da lar jeg rett å slett være å kjøpe den gjenstanden.

 

Selvkontroll folkens!! :)

Om man IKKE kjøper en ting, så kan man jo i steden sette de pengene på sparekontoen, og late som om man kjøpte tingen uansett. For hadde man penger å bruke på den, så kan man like godt spare dem.

Lenke til kommentar

(ett annet lurt triks er å skjule sparekontoen fra kontooversikten. Dersom den er "vanskelig" å få tak i, så er også terskelen også høyere for å "bare føre over litt mer penger til den tingen jeg vil ha men ikke trenger". Det at den er skjult bidrar også med at du ikke tenker på den som en del av din daglige økonomi)

 

Noen som har Nordea, som vet hvordan dette kan gjøres der? Finner ikke noen valgmulighet under noen menyer for det. Har sendt forespørsel til banken ang det, men hvem vet hvor lang tid det kan ta :)

Lenke til kommentar

Noen som har Nordea, som vet hvordan dette kan gjøres der? Finner ikke noen valgmulighet under noen menyer for det. Har sendt forespørsel til banken ang det, men hvem vet hvor lang tid det kan ta :)

 

Jeg vet bare at det går greit hos Dnb...

Men - jeg har mine sparepenger i en annen bank. De står på "høyrente"-konto hos sparesmart.no. 3,55% rente er det vel nå. Høy og høy, men blant de beste allikevel. Sånn er de langt unna hovedbanken, faktisk en hel betaling og ofte "vente over natta" langt unna. Og så har jeg bittelitt ekstra (under en tusenlapp) i hovedbank med brukskonto og egen regningskonto, i tilfelle jeg skulle trenge litt ekstra ved en kjapp overføring. Lønn kommer inn på regningskonto, budsjettert beløp til forbruk overføres til brukskonto. Resten til regninger og deretter sparing. Dreper all impulshandling og har fremtvunget stålkontroll. Funker helt strålende :)

Lenke til kommentar

Når jeg kommer til bil så mener jeg at det er mest økonomisk å:

- Kjøpe en tre år gammel bil, med god statistikk (Focus, Auris, Corolla)

- Diesel er kjempe pga. høyere effektivitet enn bensin, er kjøreavstanden for kort bør du vurdere sykkel (mest sannsynlig trenger du det uansett)

 

Og når det kommer til gamle deler så er det ikke noe problem. 10-15 år gamle deler bestilles smertefritt (hos merkeforhandler evt. mekonomen o.l). At bilen har fått noen år på baken betyr også at det er god deletilgang på eBay. 45 000 km, er ikke noe problem. Etter min erfaring begynner ting og virkelig måtte byttes rundt 200 000km

 

Derfor. La oss si at du kjøper bil til 120 000 gått 45 000 km og kun har ansvarforsikring

 

120 000kr / (200 000 - 45 000)km =0,77kr/km

3000 / 15 000 km = 0,2kr/km

 

Alternativet er helt nytt. Begge tallene er for C-klasse bil.

(230 000NOK * (1-0.66) )) / 45 000 km = 2,25kr/km

6000 / 15000 km = 0,4 kr/km

 

Har ikke tatt med veiavgift, og ting som bom o.l. da dette vil være konstant for begge. Dermed har man da 1,68kr/km ekstra til reperasjoner. Det er ikke noe problem å finne dieselbiler som bruker ca. det samme som dagens nye biler (forskjellen er marginal).

 

1.68kr\km*15000km\år = 25 2000 kr pr. år.

 

Du skal ha temmelig dyre verkstedregninger hvert eneste år dersom nybil skal lønne seg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...