Gå til innhold

13 år, jobb?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en gutt på 13 år som søker jobb. Jeg bor i Sandvika, Bærum og hadde tenkt en jobb som lagergutt, rydde i hyller e.l. i en matvarebutikk som Rema 1000, Kiwi, Meny eller Rimi. Jeg går på skole fra morningen helt til klokka 14.00 og tenker på en jobb på lørdager og andre hverdager.

Ved lønna tenker jeg på rundt 100 kr timen eller noe sånt :-)

Jeg har veldig god kunnskap innen data og teknologi og kan lett hjelpe folk med problemer med dataen, sette opp websider eller andre ting. Jeg kan også programmere litt, men vil gjerne få et lite projekt fra noen :-)

Håper noen kan komme med svar på om jeg kan få jobb som lagergutt e.l.

Hvis ja, skal jeg bare gå inn i for eksempel Kiwi og spørre om de har en ledig jobb for en 13 åring?

Endret av eddy2000
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VG eller Dagbladet kan du også gå med. Der kan man tjene greit med penger hvis du er systematisk (husker hvem som pleier å kjøpe aviser) og effektiv. Gikk selv med reklame for NorPost da jeg var på din alder. Meget dårlig timesbetalt siden du ikke får betalt for sortering av reklamene og det er tungt!

Tror du er litt for ung til å jobbe i matbutikk, men det går jo ann å høre :)

Se her:

http://www.md.no/

http://www.db-bud.no/

Lenke til kommentar

Jeg jobbet noen timer hver lørdag med å rydde og klargjøre for avistrykkingen på ett trykkeri da jeg var 13,men under oppsyn da(tjente rundt 3000 i mnd).

Samtidig måket jeg sne om vinteren,klippet gress,luket i blomsterbed osv i nabolaget.

Var bare å ringe på hos eldre og spørre,samt få litt hjelp av foreldre,besteforeldre etc.til å formidle oppdrag.

Har aldri bedd om penger av foreldrene mine fra den alderen,kjøpte meg en del kule ting jeg ønsket meg for de pengene jeg tjente,samt at jeg hadde spart opp en god slump penger til jeg var 18(fikk meg bedre jobber fra jeg var 16 da).

Bare å jobbe og legge til side litt spør du meg,ikke noe er kjedeligere enn å være blakk i slutten av tenårene.

Lenke til kommentar

NorPost er som mushi sier ekstremt dårlig betalt.

Tror jeg pleide å få 70-100kr pr.gang, og det tok gjerne en 4-5 timer å bli ferdig. (når man inkluderer sortering og alt som hører med). Så, 20kr timen i medvind, det er ikke videre... bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som 13 åring hjalp jeg til med oppvask og slikt i en café. Men da var jeg heldig, fordi mamma kjente de som drev den. Det var også en privatcafé på et b&b så ikke noe stort og offessielt. Jeg foreslår at du tar med en søknad til diverse caféer, kiosker (ikke narvesen e.l. men mer som en liten en på hjørnet av et senter, ikke kjedebutikk) og lignende.

Noen tips for søknaden:

- Den skal være kort og konkret, ikke lenger enn en A4-side.

- Skriv litt om deg selv, når du kan jobbe (feks kvelder og helger) og hva du driver med (som i ditt tilfelle er skole). Du skriver også interessene dine.

- Hvorfor vil jobben ha deg (ikke hvorfor du vil ha jobben).

- Noen ord som kan være greie å bruke generelt er engasjert, arbeidsglede, "ikke redd for utfordringer", "jobber godt med andre og alene", "glad i å jobbe mennesker", "yter god service" osv.

- IKKE skriv forventet lønn i søknaden!!!! Det tar dere etter du evt. blir ansatt.

- Øverst skriver du navn og adresse på bedriften, samt dato. Sted er ikke nødvendig (men skriv gjerne i søknaden hvor du bor).

- Skriv en overskrift som kan være så enkel som "søknad som deltidsmedarbeider" e.l.

- Nederst skal du skrive navnet ditt og hvordan (når) de kan kontakte deg. En setning jeg ofte bruker er "Håper på positiv tilbakemelding" eller "gleder meg til å høre fra dere", før jeg signerer med navn.

- Husk å skrive antall vedlegg du har! (les: neste avsnitt)

En CV skal sendes inn separat, og blir regnet som et vedlegg. Jeg regner med at du ikke har mye erfaring fra tidligere arbeid med tanke på alderen din, men det er fortsatt ting du kan skrive der:

- Skolegang. Barneskole har ikke mye å si dersom det ikke er en barneskole med unaturlig høy standard og et godt rykte (gjerne privatskole). Ungdomsskole er derimot mer relevant.

- Tidligere kurs. Her kan du skrive for eksempel førstehjelpskurset du hadde i svømmingen en gang eller lignende. Husk at du skal være proffesjonell og moden i skrivemåten. Det vil si at du ikke skal skrive "Førstehjelpskurs i svømmingen i 7. klasse", men heller "Førstehjelpskurs ved Skole Skolenavn".

- Språk. Alle kan engelsk til en viss grad. Skriv gjerne norsk som morsmål og engelsk som sidemål. Har du et fremmedspråk som valgfag på ungdomsskolen kan du skrive at du er nybegynner i det språket.

- IT-kunnskaper! Skriv at du er flink med pc og/eller mac.

- Referanser. Spør alltid referansene dine først om du kan bruke dem før du skriver dem på. I den alderen du er på er derimot "mor" eller "far" gode nok referanser. Da skriver du navnet deres først og mor/far i parentes før du skriver nummeret deres.

- Legg ved evt. vitnemål fra skole eller attester/bevis fra kurs eller egne jobber. Et bilde er også positivt. Så si du har en CV og et vitnemål fra barneskolen i tillegg til et bilde. Da blir det tre vedlegg og det skal føres inn nederst i selve søknaden.

Håper dette var til noe hjelp. Lever søknadene i en lukket konvolutt med bedriftens navn og "søknad" skrevet på. Når du går inn i butikken spør du etter butikksjefen. Dersom han eller hun ikke er der så lønner det seg å vente til de kommer tilbake på jobb fremfor å la den ligge igjen hos en vanlig ansatt.

Du er som sagt ung og det er ingen garanti for at du får jobb, men ved å levere en skikkelig søknad så viser du at du er moden og klar. Vær beredt på drittjobber, men i hvertfall får du erfaring for fremtidig jobbsøking!

Slenger også med at Tusenfryd ansetter fra en alder av 15 år, det var min første "skikkelige" jobb og de gir deg en fin attest når du slutter.

Lykke til!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for fine tilbakemeldinger! :) Jeg har hørt at det ikke er noe særlig å gå med avisen. Siden du ikke får timelønn, mer derimot betalt for hver avis du selger.

Har veldig mye kunnskap med IT og vurderer og sette opp en lapp ved matbutikken om at jeg kan hjelpe folk med data-problemer, sette opp nettsider eller å programmere et program til dem.

Hva tenker dere om det? Er det mange som har slike problemer?

Lenke til kommentar

Prøvde norpost selv en sommer jeg pga det var krise og jeg hadde uansett fri selv om jeg da var 28 år.

En rute kan bestå av flere hundre aviser som har 1 reklamer inni seg.

Alt kommer i bunker og ikke alle aviser skal ha alle reklamer og dette må man legge inni og brette selv. Og ferdigbrettet tar avisene 10x mer plass en tralla så må hjem å hente mer hele tiden og man går tom 2 km fra hjemmet.

Jeg jobba 4-5-6 timer med bretting selv om jeg fikk hjelp og det er ikke en gang betalt, så leverte jeg ut i 2-3 timer og hadde trykksverte på hendene i 3 dager etterpå som klødde og kunne fremkalle allergier.

Så kom lønna 0.001øre pr side i reklamen , ofte 160kr for 10 timers jobb.

Lenke til kommentar

Hva er aldersgrensen for å ha sommerjobb på tusenfryd da? Er ikke så bra betalt der, men bedre enn norpost ihvertfall :)

Er 15 år på alt bortsett fra attraksjoner, der er det 16. Så matlaging, spillboder, ryding og vasking osv. De kan slippe inn 14 åringer også dersom søknaden har god kvalitet. Lønnen er ikke oppe i skyene, da jeg jobbet der som 15 åring fikk jeg 68,- i timen, men etter masse klager har det gått opp litt, så regner med at det er rundt 70..

Lenke til kommentar

Det meste er vel egentlig nevnt av de fleste i en eller annen post, men en potensielle arbeidsgiver setter pris på at søkere møter opp personlig å spør om muligheter for jobb og evt har en liten jobbsøknad som kan legges igjen enn og bli ringt, første inntrykk er veldig viktig i jobbsammenheng! Er du 13 år har du ikke krav på noe annet enn miste lønn med mindre arbeidsgiver ønsker og lønne deg mer enn det. I forhold til der du bor burde du høre med alle kolonialbutikker som Spar, Kiwi osv, høre med byggevarekjeder om jobb som hjelpemann, bære varer for kunder osv, et annet alternativ er støttekontakt kanskje, hvis du er voksen for alderen. :)

Lykke til med jobbsøket hvert fall! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...