Gå til innhold

Gammelt Nikon L35AF2 35mm kamera - hvordan fikse?

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg fant et Nikon L35AF2 som noen skulle kaste i går. Jeg plukket det med meg, og desverre fungerer det ikke.

Jeg har satt i nye batterier, men ingen ting skjer. Jeg har ikke satt i film enda, men utløseren og blitzen burde vell fungert for det?

Noen som vet om/hvordan jeg kan fikse det? Evnt om det vil fungere når jeg klarer å skaffe en film?

post-154306-0-26093800-1364470097_thumb.jpg

post-154306-0-65865400-1364470162_thumb.jpg

post-154306-0-56175900-1364470219_thumb.jpg

post-154306-0-14393100-1364470285_thumb.jpg

Endret av chri-ot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er dette et analogt kamera så for å få det til å "virke" så må du du ha i film.

Men det er en liten mulighet, på bildet nederst til høyre så ser du at det er to "tannhjul" inne i kameraet- når film mates frem vil de to "tannhjulene" rotere og dermed resette lukkermekanismen. Prøv å roter et av de "tannhjulene" samme vei som filmen beveger seg ( fra venstre mot høyre ) og se om det "virker".

Lenke til kommentar

Beklager litt sent svar, har for det meste vært på mobilen i det siste. :)

Nå er dette et analogt kamera så for å få det til å "virke" så må du du ha i film.

Men det er en liten mulighet, på bildet nederst til høyre så ser du at det er to "tannhjul" inne i kameraet- når film mates frem vil de to "tannhjulene" rotere og dermed resette lukkermekanismen. Prøv å roter et av de "tannhjulene" samme vei som filmen beveger seg ( fra venstre mot høyre ) og se om det "virker".

Jeg testa som du sa, men jeg får ingen reaksjon fra kameraet. Jeg leste meg litt opp, og som jeg forstår må autofokusen aktiveres før kameraet vil ta bilde. Dvs at jeg må ha en film for at den skal fungerer. :( Jeg har hørt litt rundt, og ingen som har en (ubrukt) film liggende. Så jeg må nok prøve å skaffe en film etter påska en gang. :p

Tror dette kameraet er så "avansert" at det ikke har sveiv. ;)

Jepp stemmer det, ingen sveiv. :)

Endret av chri-ot
Lenke til kommentar

Jeg tror deg på det du sier men jeg synest det er litt rart. Jeg ville trodd at det ene av de "tannhjulene" styrte tellerverket ( det som viser hvor mange bilder du har tatt ) og at det andre "tannhjulet" resatte lukkermekanismen. Jeg er litt skeptisk på det med autofokusen.

For å bruke kameraet må du ha film og strøm. Strøm får du fra batteriet og at du setter bryteren til "on".

Lenke til kommentar

Jeg tror deg på det du sier men jeg synest det er litt rart. Jeg ville trodd at det ene av de "tannhjulene" styrte tellerverket ( det som viser hvor mange bilder du har tatt ) og at det andre "tannhjulet" resatte lukkermekanismen. Jeg er litt skeptisk på det med autofokusen.

For å bruke kameraet må du ha film og strøm. Strøm får du fra batteriet og at du setter bryteren til "on".

Tellermekanismen helt fastlåst på "1", det hjelper ikke at jeg vrir på tannhjulet. Det skjer liksom ingenting. :(

Batterier har jeg, og kamerat er slått på. Så det eneste som mangler er film. Forhåpentligvis er det den utløsende faktoren. Men jeg skulle ønske blitsen ville fungere. Bare så jeg kunne se at det er noe liv i det.

Uansett er det en fin pyntegjenstad, men da skulle jeg ønske det var et gammelt Leica eller noe i den durren jeg kunne pynte med. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...