Gå til innhold

Har komplett rett angående reklamasjonsrett på CD-brenner?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en CD-brenner som ikke fungerer lenger, den ble kjøpt hos Komplett for 2 år og 2 måneder siden. Nå fungerer den ikke lenger. Jeg sendte først en mail til komplett, men de svarte at jeg måtte ha reklamert innen 2 år. Men på hardware sine sider fant jeg dette. Her står det at det er fem år på ting som er ment å vare lenger enn 2 år, og det er iallefall en CD-brenner. Så jeg sendte en ny mail til komplett, og etter noen dager fikk jeg til svar at dette ikke gjaldt så "billige" varer som en CD-brenner! Det måtte koste minst 2000kr for at dette skulle gjelde!

Dette står det ingenting om hos Hardware, er dette virkelig riktig?

Her er en kopi av mailen jeg fikk fra komplett:

Hei

Det er riktig at det er en maks reklamasjons frist på 5 år ved forbruker kjøp. Kriteriet er at varen skal være beregnet til å holde vesentlig mer en 2 år (fra 4 år og oppover). Men det er et annet viktig kriterium som ikke står i loven. Det er varens pris.

Legger med utdrag fra hjemmesiden til forbruker rådet.

Klagefrister

Har kjøperen noe å klage over, bør han alltid si i fra snarest mulig. Ved mangler må det være reklamert innen rimelig tid etter at mangelen er eller burde ha vært oppdaget. Hovedregelen er at man etter to år ikke kan gjøre gjeldende at en vare er mangelfull.

For ting som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er fristen fem år. Dette er først og fremst bestandige kapitalvarer som f.eks. møbler, biler, radio/tv-apparat, byggevarer mv. Som hovedregel bør klagen framsettes overfor selgeren.

Vårt neste spørsmål er reklamasjonstiden på mobiltelefoner. Her er bransjen og forbrukermyndighetene uenige. Den nye forbrukerkjøpsloven gir ikke klare svar på om det er to eller fem år, og det er foreløpig liten rettspraksis.

Det eneste forbrukerne og selgerne kan forholde seg til, er vedtak i Forbrukertvistutvalget. I ett vedtak fikk kjøperen av en mobiltelefon medhold i at han har fem års reklamasjonsrett på telefonen sin. Telefonen kostet kunden knapt 400 kroner til subsidiert pris, og den ville kostet knapt 2700 kroner uten subsidiering.

Forbrukermyndighetene mener at ut fra vedtak i Forbrukertvistutvalget, skal telefoner som uten subsidiering koster rundt 2000 kroner eller mer, ha fem års reklamasjonstid.

- På de billigste telefonene kan derimot to år reklamasjonsfrist godtas, sier jurist Arnt Olaf Stillerud i Forbrukerrådet.

Så en cd brenner som koster fra 286 kr i dag, vil ikke ha en reklamasjons frist på 5 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

enig med jevel, komplett vinner glatt den saken. og på siden du henviste til så står det følgende:

Absolutt reklamasjonsfrist

Selv om du reklamerer innen "rimelig tid" etter at du oppdaget mangelen, kan det være for sent. Siste mulighet for å reklamere er nemlig 2 år etter at du fikk varen utlevert. Om du finner feilen etter 1 år og 364 dager, og reklamerer to dager etter (som utvilsomt er innenfor rimelig tid), er det altså likevel for sent.

Er du forbruker, og tingen du kjøper er laget for å holde i "vesentlig lengre" tid enn 2 år, er reklamasjonsfristen hele 5 år! Dette gjelder så godt som alle datadeler, de eneste komponentene jeg kan komme på som ikke kommer inn under denne regelen er prosesskjøler, vifter, tastatur, mus, joystick og gamepad.

du klarer nok ikke å overbevise noen om at en vanlig brenner er ment å vare i vesentlig lengre tid enn to år. hvis det derimot er snakk om en industriell brenner, så burde nok produktet holde i vesentlig lengre tid enn to år - men da er det snakk om en helt annen vare, kvalitet og pris...!

dessuten så er det snakk om småpenger, tre hundre spenn til ny brenner har du vel uansett.

Lenke til kommentar

Denne saken er i en typisk gråsone i loven. Det er ikke definert bestemt hva som menes med å vare vesentlig lenger enn 2 år. Saken som komplett.no henviser til er ikke helt "uptodate" lenger. For ikke lenge siden gikk forbrukerrådet ut og krevde 5 års reklamasjonsrett på mobiltelefoner.

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbr...3/1059636619.39

Altså denne 2000,- kroners grensen som komplett.no hevder trenger nødvendigvis ikke å bety mye.

På den annen side er det ikke noen lignende saker som har vært oppe og blitt avgjort i retten. Hvem gidder engasjere advokat for mindre enn 500,-. Dermed er dette et tvilstilfelle som begge to kan ha rett i. Jeg mener i likhet med hardware.no at de fleste datakomponenter er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, og at du dermed skal få reparere din cd-brenner kostnadsfritt i nesten 3 år til, dersom skaden ikke skyldes normal slitasje eller brukerfeil.

Lykke til! 8)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...