robin1010 Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Hei jeg bar lurer på om en avtale blir begått i Norge men det blir sendt fra usa hvilken lov skal man da følge den amerikanske ellr norske? Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Det kommer an på hva det står i avtalen om det. 2 Lenke til kommentar
Valfader Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Jeg er ikke 100% sikker på dette, men jeg vil tro at dersom du har avtalt noe med selger i henhold til norsk lov, så er det selger som skal holdes ansvarlig her i Norge. Hvor vedkommende skaffer sin egen vare (import eller ikke) er ikke ditt problem som kjøper. sofokles har selvsagt et poeng at en evt. avtaletekst kan trumfe dette. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Hei jeg bar lurer på om en avtale blir begått i Norge men det blir sendt fra usa hvilken lov skal man da følge den amerikanske ellr norske? Om du f.eks. kjøper en vare fra en norsk nettside og de sender den fra Usa så er det norsk lov som gjelder mellom deg og butikken. Hvis du skriver litt mer utfyllende så kan sikkert noen hjelpe. 1 Lenke til kommentar
Odriks Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Kommer som sagt litt an på innholdet, men i utgangspunktet går her norsk lov foran. Dette fordi avtalen er kommet i stand i Norge etter norske avtaleprinsipper. Dette medfølger sågar at amerikansk lovgivning muligens kan settes til side pga. diverse "særregler" i norsk avtalerett som er noe ulik amerikansk. Men som sagt, det kommer an på innholdet, og avtaleretten blir mer og mer globalisert, slik at det ikke kan sies for sikkert før du kommer med litt mer informasjon. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 (endret) Det er vel ingen som egentlig kan si dette 100 % i og med dette er en "rett" som holder på å gå seg til. Det finnes vel forholdsvis lite rettspraksis. Hvis man kjøper varer fra en amerikansk webside som kjører på en amerikansk server, der du er logget på fra Norge, når du gjennomfører kjøpet, så spørs det i prakis om det ikke er amerikansk rett og amerikanske regler som gjelder. Hvis man i teorien skal saksøke en selger i forbindelse med en rettstvist etter salget så vil det være selgerens forretningsadresse som bestemmer hvor saken kommer opp. (Og følgelig også hvilke regler som gjelder.) Her har vi de norske reglene eller hovedprinsippene rundt dette: http://lovdata.no/al...17-090-008.html Hvis det kommer opp søksmål fra ulike kjøpere rundt om i verden, så ville det bli ganske kompliserte saker, dersom kjøperne fra Pakistan skulle legge til rett pakistansk rett, kjøperne fra Norge, norsk rett, osv samtidig som de amerikasnke dommerne skulle forholde seg til lovgivningen på de ulike stedene rundt om i verden der kjøperne holder til. Jeg vil tro at for kjøp fra utlandet så gjelder ikke norske regler for forbrukerkjøp over nett. Hvis det der i mot dreier seg om en avtale inngått av to personer over et bord i Norge, da blir vel sakan sannsynligvis en annen. Her er ellers en side som jeg synes gir en god oversikt over de problemstillinger som gjelder netthandel: http://www.nettvett.no/ikbViewer/page/nettvett/tema?tema=64753 Endret 28. mars 2013 av arne22 Lenke til kommentar
Odriks Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Hvis det der i mot dreier seg om en avtale inngått av to personer over et bord i Norge, da blir vel sakan sannsynligvis en annen. Det er det jeg antok. Om det derimot er slik du utlegger saken, er jeg enig i din drøftelse. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Arne22: det er viktig å skille spørsmålet om jurisdiksjon og lovvalg. En kan fint avtale at en kontrakt skal være underlagt annen rett enn norsk, men med oslo tingrett (f eks) som verneting. 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 Det vil vel i så fall si det samme som at to parter i så fall skulle kunne avtale at en norsk domstol skal dømme i en sak ut i fra annen lovgivning enn den norske ? Det skulle man tro ville medføre en del praktiske problemer, og det undrer meg vel litt om dette er riktig, men jeg vil ikke utelukke det. Hvis det finnes eksempler på noe slikt, da ville jeg forvente å finne det i forbindelse med for eskempel større kontrakter i petroleumsnæringen. Hvor finner man en rettskjemmel eller en rettskilde som underbygger at "en kontrakt kan være underlagt annen rett enn norsk, men med Oslo tingrett (f eks) som verneting" ? Finnes det noen konkrete eksempler på noen saker som har vært ført på denne måten, eller noen praktisk beskrivelse av gjennomføringen ? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 (endret) Jeg synes ikke det ser ut som om at "En kan fint avtale at en kontrakt skal være underlagt annen rett enn norsk, men med oslo tingrett (f eks) som verneting." http://snl.no/internasjonal_privatrett Noen rettskider som kan underbygge at dette allikevel medfører riktighet ??!! Eksempler på saker som har vært gjennomført ut i fra dette prinsippet kunne jo også være interessant å se på. Endret 28. mars 2013 av arne22 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 (endret) Det er vel strengt tatt du som hevder at det ikke er mulig å avtale det, som må underbygge det. Avtalefrihet er utgangspunktet, innskrenkinger krever særskilt begrunnelse. Det står også i snl-artikkelen din, og i f eks kjøpslovvalgsloven. Det er ganske grunnleggende. Endret 28. mars 2013 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 (endret) Lov står som hovedprinsipp over avtale og men kan i prinsipp og i utgangspunktet ikke avtale å sette til side lovgivningen og erstatte den med annen lovgivning. Prinsippet om at lov står over avtale er et anerkjent prinsipp. Det skulle vært meget interessant å sett et eksempel på en slik avtale om tilsidesettelse av norsk rett, ved en norsk domstol, og påfølgende rettsanvendelse. Endret 28. mars 2013 av arne22 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 (endret) Du legger noe helt annet i det prinsippet enn det er grunnlag for. Les kjøplovvalgsloven. Om du ikke klarer å begripe det så får det stå for din regning, gjeldende rett er nå en gang sånn at man kan velge regelsett mer eller mindre fritt. For kjøpsavtaler står det ganske klart i nevnte lov, for andre følger det av sikker, ulovfestet rett. Om du ikke skjønner det, gå på biblioteket. Prøv noe annet enn pensum i rettslære på vgs. Robin1010: dersom det er en kjøpsavtale, kjøper er forbruker og avtalen har nær tilknytning til EØS, kan utenlandsk rett bare velges hvis det er en eøs-stat, eller forbrukervernet er minst like godt som i EØS. Se fkjl. pgrf 3. Hvis det ikke er kjøp, eller kjøper ikke er forbruker, finnes ingen tilsvarende regel. Merk også at utenlandske domstoler kan legge andre regler til grunn, hvilket kan by på ubehagelige overraskelser på utenlandstur Endret 28. mars 2013 av Herr Brun 2 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 28. mars 2013 Del Skrevet 28. mars 2013 (endret) .. og en annen liten praktisk detalj: I forhold til en utenlandsk motpart så har den alminnelige "lille mann" i praksis i liten grad mulighet til å framme noen sak, slik at man i realiteten er rettsløs. .. med mindre man handler med et norsk kredittkort .. der kan det kanskje allikevell ligge en liten mulighet til å ha noen små rettigheter allikevel: http://www.finansportalen.no/Tips+og+r%C3%A5d/Bank/Kredittkort/dine-rettigheter-og-plikter-ved-kredittkj%C3%B8p Endret 28. mars 2013 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå